Ingar Svart 23.Desember.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Aha. Normalt er det ladelampeuttaket på dynamoen som får reléet til å lukke. (Idet dynamoen starter å lade) Det bytter ikke mellom batteribankene, bare kobler dem sammen. Fordelingen mellom batteriene går av seg selv fordi det batteriet som er mest utladet 'sluker' mest ladestrøm. Har du 50kv kabel, og den ikke er veeeldig lang, tar båtbyggeren din feil.. Da har du heller neppe noe særlig å tjene på å bytte til ekstern 'høyeffekt' regulator. Link to post
logget av Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Vedrørende batteriene så er det ikke sikkert de er varme selv om det ikke er noen form for ventilasjon. Det er når batteriene får tatt til seg varme fra motoren eller fra en dieselvarmer det største problemet oppstår. Når det gjelder spenningsregulator så er det absolutt en fordel å ha en med temperatursensor som monters på batteriene. Ut over dette så virker de fleste regulatorer bra, og selv føler jeg noen overdriver når slike ting markedsføres. Jeg skrev noe tidligere som jeg kanskje kan utdype litt. Hvis man har en litt underdimensjonert batteribank så blir man på en måte avhengig av at denne lades til topps så ofte som mulig under en del brukerforhold. Det virker for meg som om mange ikke er villige til å akseptere at hurtigladning også drar med seg noen negative konsekvenser. Som Ingar skriver så får man ut merkeeffekten av dynamoen ved å montere en ekstern regulator, og det er dette som er forskjellen egentlig. Hvilken spenning man har i sluttfasen av ladningen påvirker ladetiden, men ikke så mye som man skulle tro. Det finnes en midt i mellom løsning som jeg personlig har bra erfaring med. Det handler om en bedre tilpasset batteribank og en spenning man kan leve med. Det essensielle er at dynamoen yter det den skal, og det er i realiteten svært liten forskjell mellom 50 ampere 14,4 volt og 50 ampere 14,8 volt, for batteribanken er uansett godt ladet når man passerer 14,4 volt. Om jeg ville byttet ut Ladac regulatoren. Nei, ikke hvis den virker. Link to post
Lotus Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Jeg vil nødig starte en diskusjon rundt dette Lotus, men reservebatteriet skal i henhold til krav tilfredsstille visse behov. Det er det sikkerhet handler om, man skal være beskyttet mot to feil under normal driftstilstand. Ingen ting er verre enn falsk sikkerhet.Noen bruker forskriftene og tøyer grensene vedrørende tolkning for å få et billig system mens andre bruker regelverket for å sikre at et minimum sikkerhetsnivå er oppfulgt. For det første finnes det ingen forskrifter for fritidsbåter som styrer dette. For det andre er det knekkende likegyldig om jeg kaller batteriet for startbatteri, reservebatteri eller blyklumpen. Sikkerheten i systemet blir ikke noe høyere eller lavere om jeg starter fra startbatteriet hver gang eller om jeg starter fra startbatteriet bare en gang i blant. Hvis du ikke skulle være enig i dette, er det fint hvis du kan fortelle hva som skulle være den store sikkerhetsforskjellen. Det er dårlig gjort å gjemme seg bak forskrifter som ikke gjelder for å kunne si at løsningen er dårlig. Kom heller opp med et praktisk eksempel. Videre er det slik at mange med en slik hovedbatteribank og en reservebank aldri vil ha bruk for reservebanken noensinne. Har det unntaksvis skjedd noe som har tappet hovedbanken flat, har det antagelig skjedd mens båten ikke har vært i bruk og ligger i havn. Normalt er det jo slik at når man bruker båten i uthavn har man et snev av kontroll på hvor mye strøm man har igjen og som sagt skal det jo ikke mye til å starte motoren. Å si at gir og gass slutter å virke er med respekt å melde det tull. Hvorfor skulle det slutte å virke? Hvis vi nå later som at vi ikke vet at både gir og gass på disse motorene er mekanisk og derav ikke avhengig av strøm over hode: Kom med noe konkret her også i stedet for å drive det jeg vil kalle skremselspropaganda. Link to post
logget av Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Med utgangspunkt i at båter som settes på ut på det Norske markedet så finnes det krav til CE merking. Men det er riktig som du indirekte sier at det ikke stilles krav til at eieren av båten skal følge forskriftens vedlegg 1. Man står dermed fritt som eier av båten å gjøre den så god eller dårlig som man måtte ønske etter at den er levert og tatt i bruk. Jeg har sikkert uttalt meg på en måte som kan misforstås, så jeg får i så fall be om unskyldning på forhånd. Unnskyld. Link to post
logget av Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Litt rart at jeg skulle få en Mail akkurat nå vedrørende denne problemstillingen. (Endriner på båten) Her er en kommentar fra en meget kjent person med sterk tilknytning til regelverk og båtbygging. Jeg føler det ikke er riktig å oppgi navn. Følgende er klippet ut av Mailen. Dersom en båt repareres eller ombygges på en måte som har konsekvenser for hvorledes kravene i forskriftens Vedlegg 1 er tilfredsstilt, er det i realiteten tale om "en ny båt". Dét betyr at etterlevelsen av forskriftskravene (eventuelt standardene) må/skal vurderes på nytt. Link to post
Lotus Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Igjen. Om folk ønsker å starte fra det ene eller det andre batteriet og hvor de ønsker at baugpropellen eller ankervinsjen skal kobles, står de fritt til å gjøre akkurat det de finner for godt. Hvorfor tåkelegge og gjøre det hele så vannvittig vanskelig? Meningen er at vi skal gi hverandre enkle, greie og rimelige løsninger som fungerer. Om noe ønsker å starte fra det ene eller det andre batteriet, om noen ønsker å bruke skillediode, om noen ønsker å bruke et billig 30A biltema-rele og ikke et feit og dyrt rele til å koble vekk startbatteriet fra forbruk eller om noen ønsker å la startbatteriet være et reservebatteri, er vel knekkende likegyldig? Hovedsaken er at man velger den løsningen som passer best for de behov man har og de problemer som ønskes løst. Greit at du har fått mail fra en hemmelig ekspert men for ordens skyld er det fint hvis du forteller hvilke forskrifter dere viser til og hva er vedlegg1? Link to post
logget av Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Kjære Lotus. Jeg arbeider med og for et system som mange føler er tåkelagt. Målet er å få tåken til å lette. Hvis noen ikke har tro på regelverket, så kan vel allikevel de som tror på at et regelverk finnes få litt informasjon om hva som skjer. Båtplassen er ikke det eneste stedet det diskuteres båt, og til din opplysning så er det flere steder det diskuteres båt som også har myndighet til å gjøre noe som kan berøre båtfolkenes hverdag på lang sikt. Jeg prøver bare å gi litt forsiktig informasjon om hvilken vei jorden snurrer rundt. Det er ingen som er pålagt å følge rådene mine. Ja vel. Mailen jeg fikk var fra Eivin Amble med kopi til en rekke betydningsfulle mennesker innen båt i Norge. (Inkludert de som arbeider i kontrollerende organer og i forsikringsbransjen). Link to post
Lotus Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Kjære Ole Petter. Jeg har tro på regelverket. På meg virker det som om du ikke har tro på regelverket. Du henviser til et regelverk som ikke finnes. Det finnes ikke et regelverk for hvordan man skal velge å bruke startbatterier, forbruksbatterier og hva som er koblet hvor. Det har du jo selv faktisk innrømmet i innlegget et par hakk tilbake. Da blir det faktisk ikke så mye igjen å si. Hvis rådet ditt er å si nei til en løsning fordi løsningen ikke følger et ikke eksisterende regelverk, ja da er vi på ville veier. Virkelig ville veier. Det blir som å fortelle hvilken vei jorden snurrer uten faktisk å ha fått med seg at den snurrer motsatt vei. Og mailen fra Amble? Den gjaldt jo faktisk noe helt annet, gjorde den ikke? En ting til. Når du henviser til den berømte Forskriften, lurer sikkert mange på hva det er. Og også hva Vedlegg 1 er. Forskrift for maritime elektriske anlegg? CE? Noe helt annet? Tror ikke du kan regne med at dette er allmenn kunnskap. Jeg er usikker på hva du egentlig omtaler av regler og for hva og i hvilken sammenheng. Link to post
Mix Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Dette sitatet fra "Tåkeleggingsbestyraren" har jeg sett før. CE merking for viderekommende mener jeg tittelen var fra Eivind Amble. Treffende ? Link to post
Arejane Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Det er korrekt som Ole Petter skriver at gass og gear slutter å virke om spenningen blir for lav på min motor Yanmar 6LY3. Det er Canbus mellom disse komponentene, og blir speingen under en vis verdi så er dette satt ut av spill. Men motoren skal fortsatt gå med 1800 o/min. Gearet kan manuelt tvangsstyres til forover slik at skal "komme seg til havn". P.g.a. dette er det hvis noen som begynner å innføre et tredje batteri kun for styresystemet. Dersom en velger hovedbank med reservebatteri, og hovedbanken er tømt, eller en celle i ett av dise batteriene er gått. Vil da også reservebatteriet bli dradd ned og ikke kunne gi start? Eller må en i et slikt tilfelle kople starteren direkte til reservebatteret? Det er vel kanskje dette som kan være et vesentlig minus med systemet(?) Det positive med stor bank er mer stabil spenning, og en får vesentlig bedre samlet kapasitet for forbruk, og strøm nok til både vinsj og trustere. Jeg vil også unngå den dårlige løsningen med ladereleet som slår inn/ut. Men dette kan kanskje løses ved å kople begge generatorne til starbattriet. Mh Arejane Link to post
Lotus Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Dersom en velger hovedbank med reservebatteri, og hovedbanken er tømt, eller en celle i ett av dise batteriene er gått. Vil da også reservebatteriet bli dradd ned og ikke kunne gi start? Eller må en i et slikt tilfelle kople starteren direkte til reservebatteret? Hvorfor skulle reservebatteriet bli dratt ned av en hovedbank med en defekt celle eller en hovedbank som er tom? Man kobler ikke inn en defekt eller tom batteribank bare for å koble den inn, gjør man vel? Når du oppdager at det er noe feil med hovedbanken din, slår du av bryteren til hovedbanken og slår på bryteren til reservebanken. Hvorfor gjøre et enkelt system vanskelig? Det er ikke vanskelig. Virker ikke den ene, slår du den av og slår på den andre. Visste ikke at din motor hadee CAN-bus, men det spiller egentlig ingen som helst rolle. CAN-bus signalering er 0-1,5V for low og 4-5,5V for high. Hver pakke inneholder crc-sjekk, start- og stoppbit kontroll og bekreftelse. Canbussen er konstruert for å tåle det ekstreme og skal den knele, må det være fordi man har flatt batteri og vel så det. Det vil si så lav spenning at driverkretsen ikke klarer signaleringen. Å påstå at gir og gass slutter å virke ved litt spenningsfall er i beste fall uvitenhet og i verste fall ren skremsel. Gir og gass virker utmerket selv under ekstreme forhold. Tenk dere om. Det ville være den reneste skandale hvis man laget spesifikasjonene for et controllernettverk som ikke tålte de spenningsvariasjonene som kan oppstå. Og om bussen funker utmerket med lave spenninger, klarer den høye spenninger like godt. Faktisk opp til 16V ihht standarden. Link to post
logget av Svart 23.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2008 Hvis man ikke finner det regelverket man leter etter er ikke det samme som at det ikke finnes. Men dette akter jeg ikke å diskutere med deg Lotus. Du vinner. God jul. Link to post
Lotus Svart 24.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2008 God jul til deg også. Det er ikke snakk om å vinne. Det er snakk om å sørge for at det som sies er korrekt. Mener du at det finnes et regelverk over disse tingene som vi fritidsbåteiere plikter å følge, er det fint hvis du henviser til det. Vet du at et slikt regelverk finnes, er det jo ikke noe problem. Vet du derimot at det ikke finnes samtidig med at du bruker det for å argumentere mot den batteriløsningen jeg synes er ypperlig, blir dette mildt sagt merkelig og i særklasse forvirrende for de som lurer på hvilken batteriløsning de skal velge. Link to post
Cerveza Svart 24.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2008 Jeg har tegnet opplegget i min båt med tanke på pålitelighet. Jeg har en hovedbryter per batteri, og en mulighet til å bruke et forbruksbatteri for å starte. Alle batteriene får alltid lading, fra alle kilder, uansett posisjon på brytere. Jeg har trua på at dette er det mest praktiske for meg, og det er IKKE mer enn 0,1 - 0,25v tap over skillediodene. Link to post
Gullfisk Svart 24.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2008 Bare av nyskjerrighet: Det sitter vel en slags aktuator for gass og gir på disse motorene, som CAN-bussen skal styre. Er det feks spole på hydraulikkventil på gear, er det vel kanskje denne som slutter å trekke ved lav spenning, selv om CAN bus er oppe og går? Link to post
Arejane Svart 24.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2008 Hvorfor skulle reservebatteriet bli dratt ned av en hovedbank med en defekt celle eller en hovedbank som er tom?Man kobler ikke inn en defekt eller tom batteribank bare for å koble den inn, gjør man vel? Når du oppdager at det er noe feil med hovedbanken din, slår du av bryteren til hovedbanken og slår på bryteren til reservebanken. Å påstå at gir og gass slutter å virke ved litt spenningsfall er i beste fall uvitenhet og i verste fall ren skremsel. Gir og gass virker utmerket selv under ekstreme forhold. Jeg ser poenget med innkoplingen av reservebattriet. Jeg har allerede 5 hovedbrytere, og kople om alt dette kan bli mye arbeid, men kan vel kople inn reservebatteriet (med egen bryter) etter hovedbryter til motoren (på startersiden). Når det gjelde hvor lav spenning styresystemet tåler er jeg mer usikker. Det er mulig av selve CAN bus'en tåler svært lave spenninger, men det er annen elektronikk/aktuatorer som skal drives, som Gullfisk nevner. Det ligger allerede feilmelding om lav spenning i mitt system (tror det står 11,1V i feilmeldingen). Bare av nyskjerrighet: Det sitter vel en slags aktuator for gass og gir på disse motorene, som CAN-bussen skal styre. Er det feks spole på hydraulikkventil på gear, er det vel kanskje denne som slutter å trekke ved lav spenning, selv om CAN bus er oppe og går? Tror du er inn på noe her. Selve leamikket på motoren og gear styres direkte fra en interfaceboks. Det er CAN bus fra denne til kontrollboks for hendlene (en for hver), instrumenter og display/betjeningspanel. Det er spoler på gearet som sjalter her. Takk for nyttige innspill og God Jul til alle. Mh Arejane Link to post
Lotus Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Nå aner jeg ikke hvorfor du har 5 hovedbrytere, men et system med to batteribanker krever bare 2 brytere. En bryter til hovedbanken og en bryter til reservebanken. Eller en bryter til startbank og en bryter til forbruksbank om du vil. Hva du gir batteribankene av navn, spiller ingen rolle. Det er fortsatt de samme 2 batteribankene. Hvorfor har du 5 hovedbrytere egentlig? Det må da være forferdelig tungvindt å holde orden på? Når det gjelder hva du har og ikke har, kan du i alle fall være sikker på at det er deg selv som bestemmer hvordan du ønsker å ha det. Ole Petter skremmer folk ved å fortelle at de ikke burde gjøre noe selv og at selv om vi ikke finner noe regelverk, så finnes regelverket likevel og vi bryter det glatt. Vel, det finnes ikke og man bryter det ikke. Dette er ren tåkelegging og skremsel. De fleste som endrer på sitt el-anlegg gjør det for å få det bedre, ha mer kapasitet, mindre spenningsfall eller hva det måtte være. Originalt leveres jo båten ofte med billige og puslete greier. Når man ikke kan bruke baugpropellen uten at kartplotteren konker ut, er det jo greit å vite at man selv lovlig kan forbedre anlegget. Noe annet ville være urimelig. Man må kunne mekke på på det middelmådige greiene båtbyggeren gjerne monterer. Aktuatorer og spoler er ikke veldig kresne på spenning. Du kan jo prøve selv ved å koble inn en utladet batteribank, kjøre på tomgang, la ettervarmeren suge flere hundre ampere og så gir du litt gass og ser hvor bra det virker. Du vil antagelig bli overrasket. Folk har gjerne problemer nok og det er unødvendig å lage problemer utav ingenting. At man får en alarm om lav spenning, betyr bare at man har lav spenning, ikke at ting ikke virker. Link to post
Cerveza Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Fem hovedbrytere er det nå ikke, det er strengt tatt tre, en per batteri. Den siste er tiltenkt som en vender for å kunne starte fra ett av forbruksbatteriene. Fjerner du ett batteri fra skjemaet sitter du igjen med en hovedbryter per batteri, samt en mulighet for å starte fra forbruksbanken. Jeg mener dette er det mest driftsikre og fleksible opsettet, samt at alle batterier alltid vil få lading. Link to post
Lotus Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Beklager. Det skulle kommet frem at de 5 hovedbryterne var det Arejane som hadde. Ser at du også har mange brytere, Cerveza. En løsning med skilledioder er jo et greit alternativ, men jeg skjønner ikke gevinsten i å dele forbruksbanken din i to. Hvorfor ikke bare koble alle batteriene i forbruksbanken sammen? Skal du kunne bruke strøm fra mer enn ett eneste batteri av gangen, må du jo nødvendigvis skru på flere strømbrytere og da blir jo batteriene uansett koblet i parallell. Noen har jo både 4 og 5 forbrukbankbatterier og da blir det jo veldig tungvindt. Hva mener du er den store gevinsten med å ha bryter og skillediode på hvert eneste batteri? Link to post
logget av Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Bare som en opplysning. Det er flere båter med denne motoren 6LY3 som har mistet navigeringsmuligheten og ikke fått starte. Jeg har repparert en del av dem. Link to post
Cerveza Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Hva mener du er den store gevinsten med å ha bryter og skillediode på hvert eneste batteri? Fleksibilitet og sikkerhet i korte trekk. Uansett hva som går til helvete, vil det ha minimal påvirkning av systemet totalt. For min del var det litt tilfeldig at skillediode-broen jeg kjøpte hadde tre separate utganger, men hvis begge forbruksbatteriene var koblet sammen vil en kollaps i en celle i det ene batteriet, potensielt ødelegge/tappe begge batteriene. Nå kan alle batteriene leve sitt eget liv når jeg ikke er tilstede i båten. Det viktigste er uansett diodene, som sikrer at alle batteriene alltid får lading uansett. Hvordan man velger å løse problematikken med forbrukere osv er avhengig av utstyret i den enkelte båten. Det tredje batteriet har kunne jo feks vært til en baugthruster eller noe. Link to post
Lotus Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Ja, Ole Petter. Du påstår så. Da har du vel reparert i henhold til det regelverket du påstår at vi andre bryter? Link to post
Lotus Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 Fleksibilitet og sikkerhet i korte trekk. Uansett hva som går til helvete, vil det ha minimal påvirkning av systemet totalt. For min del var det litt tilfeldig at skillediode-broen jeg kjøpte hadde tre separate utganger, men hvis begge forbruksbatteriene var koblet sammen vil en kollaps i en celle i det ene batteriet, potensielt ødelegge/tappe begge batteriene. Nå kan alle batteriene leve sitt eget liv når jeg ikke er tilstede i båten. Enig med deg der. Greit å fullstendig isolere hvert batteri. Har selv hatt et dårlig batteri som ødela mye for de 2 andre i samme batteribanken. Nå vil noen si at de har mer enn nok med å vri på 2 hovedbrytere.... Link to post
avmønstret5 Svart 25.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2008 I den mer praktiske verden ang. batterier og strøm ombord som jeg lever i har jeg vanskelig å forstå mange av de argumenter og mot-argumenter som er kommet opp i denne tråden. F.eks. dersom ett batteri blir defekt tar jeg det på land - jeg isolere det vel ikke med en ekstra bryter, eller er det feil å tenke slik? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn