Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Takker for det :-) Jeg bruker bilen mye til turbruk, og har mye "båtutstyr" installert baki, som isotherm kjøleskap og diverse fra båtutstyrsforretninger. Har også planer om å legge opp "landstrøm" :lol: Jeg har hatt en Defa-pakke med 3A vedlikeholdslader liggende lenge, men har ikke villet installere da jeg har vært usikker på hvordan dette vil fungere med to batterier. Jeg kan også bytte den med en 10A lader. Dette vil sannsynligvis by på problemer med ett vanlig bly- og ett gelebatteri, eller bør det fungere greit? Tenker da at den lader startbatteri som vil åpne BEP-reléet.

 

Alternativet er å sette inn et vanlig relé, ca 70A, før BEP-reléet, som henter styrestrøm fra f.eks. defa-laderen og dermed bryter forbindelsen mellom batteriene ved lading. Og så bruke vedlikeholdsladeren for startbatteri og en bedre egnet lader for gelebatteriet inne i bilen. Har en Ctek liggende.

 

Beklager at jeg spør her i båtforumet, men oppsettet blir jo nesten likt båt, og kunnskapsnivået ang. slikt er atskillig høyere her, har ikke funnet gode svar i tilsvarende bil-forum.

Link to post
Share on other sites

Startbatteriet trenger neppe egen lader, en normal start trekker så lite strøm at det ikke tar mange minuttene å toppe det opp igjen. Det er forbruksbatteriet som tappes hos deg, så da bør heller laderen tilkoples dette. Og den bør være såpass stor at du kan forsyne kjøleskap m.m. i tillegg til å toppe batteriene. Tipper at 10A da er et minimum...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Startbatteriet trenger neppe egen lader, .........

Det ser jeg litt annerledes.

Det "skader" vel ikke å toppe startbatteriet samtidig, hvis man har lading likevel?

 

I forhold til båt brukes bil-startbatterier også for andre ting.

Akkurat småforbrukere som radiominne, klokke, m.m. er det som dreper startbatteriene.

Prøv forresten gjerne en strømmåling på din egen personbil, også det er skjelden noe annet.

Det er bare at biler flest blir brukt oftere, men det gjør denne saken ikke bedre.

I alle fall fant jeg skjelden en bobil som ikke trekker minst 0,05 til 0,1A fra start og i tillegg lader bare få av dem med ordentlig dynamospenning.

... og hvor ofte blir bobiler brukt/kjørt per år?

 

How ever:

Ikke noe topplading

= redusert levetid

= ikke noe forskjell til andre "kjøretøy".

 

Lykke til.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Spørs om ikke gelebatteriet har blitt skada, målte spenning nede på 10-tallet i dag... Det har da stått frakobla i noen dager, siden jeg slet litt med at radioen (koblet på gelebatteriet) kutta med en gang motoren stoppet, og mistenkte dette så koblet fra batteriet mens jeg fikk henta multimeter for å måle litt. Har satt det på lading med en Ctek nå, så den får stå og surre i et døgn eller to. Er ikke så lenge siden jeg topplada det med lader og produsenten oppgir at batteriet kan stå utladet i 4 uker (!), så det er jo lov å håpe at det går bra..

 

Er kanskje ikke det mest idéelle med gelebatteri her, men pga begrenset plass må batteriet ligge hvis jeg skal ha noe større enn 45 Ah, det er bare 18 cm i høyden. Exide oppgir også at det kan parallellkobles med vanlig fritt bly-batteri, problemet er kanskje at det er følsomt for ladespenning over 14,4V, noe som sikkert kan ha skjedde. Får se hvordan dette går, så får jeg måle litt mer om det fungerer igjen.

Link to post
Share on other sites

Du skulle kanskje stoppe hos en større verkstedt eller batteriforhandler som kan måle å¨batteriet på kjapp måte.

En CCA-måler hjelper ofte for å finne et tilstrekkelig vurdering.

Hvis Gelbatteriet er skadet da skulle du ikke lade på den uten å overvåkning,

slik kan bli like farlig som med andre batterier.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Litt høy og mulig et tegn for noe feilvining av multimeteren din,

men i hvert fall tydes det mer til "o.k." enn til "kaputt".

 

For å få det komplett kan du jo sette noen Ampere belastning på batteriene for så å måle paralellt om spenningen detter som en stein.

 

Det detter sikkert mot 12,7V.

Men går det deretter ganske sakte nedover da ser det lovende ut.

 

Lykke til videre !

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei god påske alle sammen.

Jeg har ommøblert litt i ledningnettet ang lading.

Før var det et skillerele, der D+ var innom, og som parkerte D+, til - når dynamoen ikke ladet

Satte inn en batteri skiller.

http://www.bema.no/product/3647331/

D+ fra batteriene forstår jeg skal til et rele som parkerer den til - på batteriene, når dynamoen ikke lader.

Og til + på batteriene når dynamoen lader.

Så det må inn et rele der da? som skiller.

Her ser dere dynamoen. den grå/blå er D+.

Hvilket rele skal jeg velge?

Det er j...lig trangt som der ser, satte inn håda med mobilen for å ta bildet.

02042010134.jpg

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Satte inn en batteri skiller.

http://www.bema.no/product/3647331/

Dette er et rele, dvs. et spenningsstyrt rele. Kobles mellom start og forbruk. Føler på startbatteriet og kobler batteriene sammen når spenningen på startbatterier når et definert nivå, og kobler batteriene fra hverandre når spenningen på startbatteriet kommer under et bestemt nivå (når du har stoppet motoren). Det ser du nærmere i beskrivelsen. På denne måten kan du tappe forbruksbatteriet uten at startbatteriet tappes mer enn det du trenger for å ha nok til å få start på motoren. Du trenger ikke noe ekstra rele. Dette spenningsstyrte releet tilsvarer BEP spenningsstyrt rele som er beskrevet 100 ganger her på BP.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei zach, ja greit det, men hvor skal jeg ha D+.

jeg startet opp med den frakoblet, startet opp og den førte den til + på batteriene, ladet da 14,2, men økte deretter, normalt!

Jeg stoppet motoren, da lyste ladelampa og alarmen kom inn, selv når jeg slo av tenningen.

Derfor mener jeg at det må settes inn et relle for å skille D+, til + når motoren går, og til - når motoren går.

Link to post
Share on other sites

Dette spenningsstyrte releet tilsvarer BEP spenningsstyrt rele som er beskrevet 100 ganger her på BP.

 

Da er det kanskje på tide at noen gjør oppmerksom på at det finnes alternativer til de problemene (kanskje spesielt Yanmar eiere) opplever med de tradisjonelle releene. BP synes å ha en magisk makt som har gjort spenningsstyrte releer synonymt med BEP. Når det er sagt, kan jeg ikke love at vi har løsning på alle problemer, men kanskje noen.....

Link to post
Share on other sites

Da er det kanskje på tide at noen gjør oppmerksom på at det finnes alternativer til de problemene (kanskje spesielt Yanmar eiere) opplever med de tradisjonelle releene. BP synes å ha en magisk makt som har gjort spenningsstyrte releer synonymt med BEP. Når det er sagt, kan jeg ikke love at vi har løsning på alle problemer, men kanskje noen.....

Misforstod jeg nå, eller mener du at flere(spesiellt Yanmareiere) har problemer med BEP releer?

Link to post
Share on other sites

Gullfisk:

 

Ja.

 

Men det har nok mye å gjøre med installasjonen. Den kan som kjent være forskjellig fra båtmerke til båtmerke. De problemene jeg sikter til er såvidt meg bekjent kun aktuelle i båter med Yanmar motorer med ECU.

 

Vennligst ikke spør meg mer om dette foreløpig (spesielt hvis du ikke opplever noen problemer :lol: ). Tester er igang, og resultatene vil snart vise seg.

Link to post
Share on other sites

Hei zach, ja greit det, men hvor skal jeg ha D+

Som andre har skrevet, dette er et spenningsstyrt rele og skal ikke tilkobles D+. Kobles kun mellom plusspolene på de batteribankene du ønsker å skille. I tillegg en referanseledning til jord.

Men det er avgjørende viktig at den inngangen hvor releet føler spenningen er koblet til samme batteribank som dynamoen. Og dersom dynamoen har ekstern følekabel for ladespenning MÅ denne også være tilkoblet samme banken. Ellers vi den lade ukontrollert.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

Da har jeg prøvd begge deler, med det spenningstyrte relet oppnår jeg bare 14.1v. etter en stund.

Med D+, som relestyrt oppnår jeg 14,3v.

Jeg kunne tenkt meg 14,5v, det hadde jeg før relet ble skiftet, da det viste seg at det har vært varmgang i det.

Det relet jeg prøvde nå kjøpte jeg på biltema på 40 amp.

Batterien er fra i fjord, 4 stk like batteri, 115 amp hver, 1 til start, 3 til forbruk.

Da spør jeg ekspertisen på forumet, hva gjør jeg for å få de sisste voltene?

Skifte til et større rele på eks. 80 amp? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Først og fremst så måler man med et amperemeter for å finne ut hvor mye strøm som går over releet. Denne målingen kan man gjøre med for eks. et tangamperemeter. For å være sikker på at instrumentet viser riktig, så setter man ikke tangamperemeteret over ledningen i nærheten av dynamoen eller releet, for magnetfeltet i disse komponentene kan forstyrre målingen.

 

Så måler man med et voltmeter over kontaktene på releet for å måle spenningsfallet i releet. Så må man vurdere spenningsfallets betydning i forhold til hvor mye strøm det går i kretsen. 0,2 volt spenningsfall hvis strømmen er liten er BÆDI.

Et spenningsfall på 0,2 volt når releet er belastet maksimalt er ikke fullt så BÆDI, men bæd allikevel sammenlignet med resultatet man hadde fått hvis man kjøpte et ordentlig rele beregnet på litt mer strøm og kontinuerlig belastning.

 

På denne måten kan man finne ut om leverandøren sier ÆDA BÆDA vi tok imot pengene dine og gav deg shit for money, eller om det var greit.

:yesnod:

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg tolker:

 

B+ er tilkobling til batteri!

Minus er gjerne tatt rett fra dynamoens gods, eller isolert (B-)

 

D+ er i hovedsak likestrømsforsyningen til magnetisering av rotorviklingene som blir tilført via børstene og minusregulert av f.eks. en intern regulator.

 

Når dynamoen ikke er i drift vil man kunne måle tilnærmet null motstand mellom D+ og dynamoens minus tilkobling, gods eller B-.

 

Hvis D+ "ikke er i bruk", dvs ikke tilkoblet ladelampe, resistor, eller annet (f.eks koilen i et rele) og brytbar batteripluss (tenningsnøkkel), så vil dynamoen være avhengig av restmagnetismen i rotorviklingene for i det hele tatt "komme igang" med ladingen.

 

Tenker jeg riktig her nå tro????

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...