Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Du må regulere opp spenningen med en ekstern regulator. Og om du skaffer deg en ekstern regulator kan du likegodt glemme releet, og bruke skillediode istedenfor.

 

Men jeg skjønner enda ikke hva du har gjort med D+? Er den "koblet fra", ikke koblet til noe. Den batteriskilleren du har, var ikke det et voltsensitivt rele?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, det var litt dårlig forklart ang D+.

D+ er ikke frakoblet mot ladelampe-tenningslås.

Det er to ledninger fra D+ på dynamoen, det er den andre som tidligere gikk på skillerelleet som er fra koblet, dette anbefalte en fra Bema når jeg kjøpte dette spenningstyrte rele.

http://www.bema.no/product/3647331/

Får "bare" 14,3 volt no.

Tidligere med rele, fikk jeg 14,5 volt.

Kan jeg bruke D+ til noe? for å øke spenningen?

Kan den kobles til + på batteriene når den lader? og kobles bort når det ikke lades? ved å bruke et rele?

jeg bare spør....

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med den størrelse av forbruksbank er du nesten utenfor grense hva et lite relè kan klare.

Jeg har 1200 Ah forbruksbank og 200 Ah for start. Siden jeg hadde et standard størrelse skillerele (BEP) liggende ville jeg prøve med det, sel om jeg nok var noe skeptisk. Så langt har det imidletid fungert helt problemfritt (snart 2 år)

Med stor forbruksbank er det nok et poeng at all lading er koblet direkte dit og startbatteriet er skilt med spenningstyrt rele.

Link to post
Share on other sites

her er koblingsjema for BEP voltsensitivt rele.

 

http://bepmarine.com/store/web/Catalog/Cat..._Wiring_Dia.pdf

 

Ellers finnes disse med "dual sense", og om et voltsensitivt rele har dual sense avgjør muligens på hvilken side av hovedbryterne det skal kobles.

 

http://bepmarine.com/store/web/Catalog/Cat...0-125A_Inst.pdf

 

Jeg må innrømme at jeg har problemer med "å forstå" voltsensitive releer, BEP har flere typer med forskjellige egenskaper. Derfor valgte jeg skillediode istedenfor. Ulempen med den er at spenningstapet er så stort at man må ha en ekstern laderegulator. Men jeg synes nå prinsippet er enklere, andre mener kanskje motsatt..

Link to post
Share on other sites

Med stor forbruksbank er det nok et poeng at all lading er koblet direkte dit og startbatteriet er skilt med spenningstyrt rele.

Med slik forbruksbank er de eneste måten hvis man skal bruke relè. Selv bruker jeg 12v/12v lader om bord i min båt. Hvis man har motor med ettergløding bør man få all ladinga inn på startbatteri og der kan man bruke 400amp relè fra Farco eller gammel og god skillediode.

Link to post
Share on other sites

men stoooore kjøleribber :rolleyes:

 

Det brukes samme profil som på diodene, av rent praktisk årsaker. Disse blir ikke varme, NETTOPP p.g.a. tilnærmet 0 spenningstap. Hvis de (mot formodning) skulle feile, eller kobles feil, (noen har glemt en liten, men viktig minustilkobling), kan de bli varme, og fungerer da som vanlig skillediode.

Link to post
Share on other sites

De termiske egenskapene i komponentene som benyttes er oppgitt i databladet. Slettes ikke dumt å følge anvisningen slik at sluttproduktet oppfører seg forutsigbart under de termiske variasjonene komponenten er beregnet på. Man kunne selvsagt valgt mindre kjøling og satt maks områdetemperatur til 20 grader C, -for å kumme garantere komponentens tolleranse / nøyaktighet

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har svært lite greie på elektronikk og håper nokon kan hjelpe meg med å forklare korleis batteria mine fungerar.

Veit at tilt, webasto og lensepumpe går på utsida av hovedbrytaren og er kobla til batteri nr. 1, som eg trur er definert som startbatteri.

Kan forøvrig bruke batteri nr. 1 som forbruksbatteri også, og batteri nr. 2 til start av motor. Er batteria kobla slik at dei blir tappa likt?

Blir begge ladda når hovedbrytar står på 1 & 2? Vil det løyse alle problem dersom eg byttar ut hovedbrytaren med ein batteriisolator?dsc00148.jpgdsc00149.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Du sier ikke noe om hva som er problemet og hva du ønsker å oppnå?

 

I utgangspunktet (hvis koblingen er gjort riktig) så synes du å ha et vanlig anlegg med start- og forbruksbatteri og batterivender. Med venderen i stilling 1 er kun batteri 1 innkoblet for så vel lading som forbruk. Tilsvarende er kun batteri 2 innkoblet for lading og forbruk når venderen står i stilling 2. I stilling 1+2 er begge batteriene innkoblet i parallell og tappes/lades da i parallell, dvs. tilnærmet likt.

 

”Problemet” med et slikt opplegg kan være at man glemmer å slå venderen over i forbruksstilling (kun batteri 2 innkoblet) når motoren er stanset og man legger seg til. Dermed tappes både start- og forbruksbatteri, og hvis disse tappes nok langt ned, får man kanskje ikke start. Tilsvarende kan man glemme å slå over venderen i stilling 1+2 når motoren går. I så fall får man ikke ladet begge batteriene. Jeg hadde tidligere et tilsvarende opplegg, og etter å ha innsett at dette var for fort gjort å glemme, monterte jeg et BEP spenningsavhengig skillerelè. Du kan lese mer om en slik løsning her i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg prøvd å lese meg gjennom alle trådene i ladediskusjonen - men funnet ut at ikke en gang basalkunnskapen er på plass. Derfor prøver jeg meg med et novise-spørsmål, i håp om at noen klarer å enlighten me... smil

 

Har en seilbåt med en Volvo Penta MD7A stående i. Med et startbatteri (i følge manualen max 70Ah. Er dette et absolutt tall forresten, eller kan jeg øke noe uten at det får konsekvenser?) og et forbruksbatteri. Jeg aner faktisk ikke hvordan de er koblet til dynamoen, men mye tyder på at de i hvert fall ikke er parallellkoblet...? At det finnes noe som i manualen er beskrevet som 'alternator with build-in rectifier. Voltage regulation is performed by a transistorized regulator, mounted on the alternator. The alternator makes it possible to charge two batteries independent of each other, if a double-diode (accessory) is fitted to the alternator.'

 

Jeg har alltid for lite strøm. Og Nautilus Freeline Marine-batteriet (120Ah) likte meg i hvert fall ikke. Eller var det kanskje oppsettet som feila? Startbatteri på 70Ah og forbruksbatteri på 120?

 

I alle fall: I år var det tid for bytte, og jeg tenkte jeg skulle få litt mer guffe. Og gikk til innkjøp av et stykk AGM Solar 140, 140Ah. Og har tatt mål for å finne et egnet startbatteri. Og var lykkelig - inntil naboen i båthavna spurte om jeg visste hva jeg holdt på med? Blankt blikk.... 'Definitivt ikke' er vel et dekkende svar?

 

Så derfor - hvis ekspertpanelet nedlater seg til å svare en novise? Hvordan forholder det seg med Ah kontra lading, blanding av størrelser og typer batteriwise, får jeg dette til å funke?

 

Det står en Valeo A13N234 dynamo i båten, og i tillegg kjører jeg en PerfectCharge IU152A lader.

Link to post
Share on other sites

"traust", hvis du med "skillebryter" mener en sånn vender med stillingene 0, 1, 2 og 1+2, så er det også en hovedbryter i og med at den i stilling "0" bryter kretsene fra både start- og forbruksbatteri. Hvis du derimot mener "skillerelè", så er ikke dette "hovedbryter i samme betydning. Jeg har en hovedbryter i kretsen fra start- og en i kretsen fra forbruksbatteri, i tillegg til BEP skillerelèet som automatisk sørger for splitting/sammenkobling av start og forbruksbankene.

 

Jeg har i andre sammenhenger vist til Ingars utmerkede beskrivelse av dynamo-, lade- og batterikretsene. Denne er absolutt verdt å lese!

Link to post
Share on other sites

Med et startbatteri (i følge manualen max 70Ah. Er dette et absolutt tall forresten, eller kan jeg øke noe uten at det får konsekvenser?) og et forbruksbatteri.

 

Om du har et noe større startbatteri gjør det neppe noe. Men du har uansett ikke bruk for mer, til å starte den lille motoren da...

 

At Nautilus batteriet svikter er ikke noen ukjent sak, jeg har samme sort selv og dette er ikke det beste du får tak i akkurat. Ta et søk på Nautilus her, så vil du se de dårlige erfaringene på rekke og rad. Ellers virker det sannsynlig at du har skilledioder på dynamoen, som beskrevet i manualen. Det store spørsmålet da er hvilken ladespenning du har ut til batteriene. Den bør ligge på 14,4 volt med noenlunde fulladede batterier, men med skilledioder opplever man ofte en spenning på rundt 13, 6 volt. Det er i så fall alt for lite, og batteriene blir aldri fulladet. I så fall burde du hatt ekstern sense på dynamoen (mulig du allerede har det) eventuelt kuttet ut skillediodene og satt inn et BEP rele. Men alt dette er det vanskelig å synse rundt uten å vite hvilket opplegg du egentlig har fra før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi er på veg under dekk i morra ettermiddag, utstyrt med godt lys, skrivesaker og mange, blanke A4-ark... smil - Så etter den sceansen skal jeg i det minste vite hva som kommer fra/går til hva. Kanskje på tide - etter 10 år som båteier?

 

220V-laderen 'sier' i det minste at den er fornøyd med ladingen - og går fra lading til vedlikehold etter en stund. Så den biten funker kanskje?

 

Og - hvis skillediodene gjør at ladinga blir for dårlig: Skader det batteriene? Eller kan jeg kjøre med for lav lading mens motoren går - men fullade når jeg kommer i havn? (Kjører nesten ikke motor - siden jeg har seil. Siste sesong tilbakela vi drøyt 1000Nm, og diesebudsjettet var på drøye 300 kr. 90% av ladingen skjer i gjestehavnene)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :smiley:

 

Beklager at eg ikkje skisserte noko problemstilling.

 

Men det er akkurat slik som Arvid A skriver. Det blir travelt å skulle skru på brytaren

spesiellt når den er lite praktisk plassert. Ville det vere ein fordel om startbatteriet ikkje er batteriet der

lensepumpa, vebasto og tiltt erkobla til? Vil lensepumpa få nok straum dersom ho er kobla til forbruksbatteriet

sjølv når det er noko nedtappa? Dersom skillerelet skal koblast til batteria på same måten som hovudbrytaren er skulle

det vere grei skuring å bytte og da kan eg sjølv bestemme kva batteri som skal vere startbatteri?

 

Eg spør fordi eg ikkje forstår bæret av teikningane det blir vist til. Beklager! :blush:

Redigert av Burgermeister (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og - hvis skillediodene gjør at ladinga blir for dårlig: Skader det batteriene? Eller kan jeg kjøre med for lav lading mens motoren går - men fullade når jeg kommer i havn?

 

Ikke noe problem, så lenge du er flink med å kople deg til landstrøm for lading hver gang du har vært på tur og brukt mye strøm! Så lenge du ikke bruker motor mye er det slett ikke sikkert at du vil ha noe særlig igjen for å oppgradere dynamo/skilledioder etc....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...