Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Hei folkens, jeg har montert et skillerelle på 75 A, syntest spenninga vart litt lav, jeg fikk 14,2V.

Etter å ha lest mye på forumet om lading-ladelampe etc.

Tok ut den som sto i den var på 2W den har en motstand på 12 Ohm.

Kjøpte meg en ny til 9kr, på 4W den har en motstand på 4 Ohm.

Ladespenninga kom opp til ønsket verdi på 14,5 Volt. Hurra :smiley::cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Har prata med Maritim og fekk dette forslaget til oppkopling.

Dei koblingsskjema som ligg ute er for hovudstrømsbrytarar med berre 0 og 1, mens eg har 0, 1, 1 og 2, 2

Fikk forklart at dynamo skal koplast inn på "raud pol" på releet og derifrå til bat 1.

Frå pol utan merking skal det gå til bat 2 på hovudstrømsbrytaren. Der er også ei tynn jordingsledning på releet. Skal den på - på batteriet?

Ellers går webasto og lenspumpe på utanfor hovudstrømsbrytaren.

Ser dette ok ut?

lading_2.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

hei, sorry et noob spørsmål. jeg har akkurat kjøpt båt, og jeg oppdaget at de fleste ledninger var nappet ut\hang og slang. har nå fått på plass det meste. men lurer på om jeg har gjort det riktig med dynamoen. jeg har koblet fra "+" på dynamoen til dynastarten, og derfra til batteriet. men skal jeg koble "-" fra dynamoen til batteriets "-" eller bare kjøre den rett på jord, eller holder det med å bare koble "+"?

opplegget mitt er en dynamo-dynastart-batteri. jeg har ingen regulator, er det derfor den viser 12,4 V bare når motoren går?

 

på forhånd takk

Link to post
Share on other sites

Jeg har et problem etter motorbytte hvor det er trolig feilkoblet.

Jeg har to brytere hvor den ene går til startbatteri og den andre til forbruk.Begge batteriene er like, men det lades kun på det ene. Hvordan skal det kobles slik at begge lades men også kan skru av det ene etter endt tur for så kun ha forbruk?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Er det vanlig hovedstrømbrytere du har?

 

Jeg har det men jeg har tre.

De er koblet slik at jeg kan lade bare start eller begge.

strøm i båten får jeg fra bare forbruk eller begge.

 

Det jeg ville gjort (som jeg også skal gjøre) var å kjøpe en vender med 1-2 og 1+2 eller 0

Da har du full valgfrihet.

BEP har en som jeg synes ser grei ut...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det er slik jeg har det.

Her er en rask tegning. (av baksiden på bryterne)

 

kobling_i_scand_25.jpg

 

Beklager kvaliteten men jeg håper den er forståelig :)

 

Denne tenker jeg å installere etterhvert

ed393733af8bd01fffd0fa0e8c69a54c.image.235x230.jpg

Finnes her

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det enkleste er å montere enda en bryter der du kobler pluss fra batteriene sammen. Når du stopper motoren er det bare å slå denne av, så er kredsene adskilt igjen.

 

Det er sant, tror jeg går for denne løsningen nå for så å fikse det ordentlig i vinter. Noen som vet om man får kjøpt tykk nok kabel fra BT?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Flott at du likte løsningen. Bruker det samme selv.

 

For noen år side var innbrudd i noen båter, også min. Døren var brutt opp og switchen forsøkt å koble (knust deksel) for å starte. De klarte ikke å finne ut av bryterne og fikk ikke start på motoren. I hvert fall ikke fort nok, så skden var bare bagatellmessig. Så det kan hjelpe mot tyveri også.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er det noen som har vurdert Sterling"s dynamo til batteri lader som er et fullautomatisert "multi- stage split charge system som lader 2 batteribanker fra både en eller 2 dynamoer? Denne boksen inneholder en software-styrt boost funksjon som lader forbruksbanken opp til 5 ganger raskere og mye mer effektivt enn en standard dynamo klarer, i hvertfall ihh. til brosjyren. Har akkurat installert denne løsningen. Meget enkelt å installere. I fra B+ på dynamoen og rett inn på boksen. I andre enden av boksen er det to utganger, et til start og et til forbruksbatteriene

Link to post
Share on other sites

software-styrt boost funksjon som lader forbruksbanken opp til 5 ganger raskere og mye mer effektivt enn en standard dynamo klarer

Dette sier nok mest om Sterlings definisjon av 'standard dynamo'. Men at det, i de fleste tilfelle, er mye å vinne på å oppgradere ladeopplegg i båt er det liten tvil om. Selv etter 8 års misjonering er mitt inntrykk at de fleste fortsatt har en dynamo som føler spenningen på seg selv og lader batteriene via sparsomt dimensjonerte kabler og en manuelt betjent battervelger eller skilledioder.

Dog synes det som å skyte spurv med kanoner å bruke datamaskin til å koble to batterier sammen. Det enkleste er ofte det beste får en ny mening... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Trodde jeg hadde sånn nogenlunde peil på batterilading... har da for pokker svakstrømsfagbrev og skrudd på gamle biler i mange år og kan detta med tverrsnitt og ladesyklyser og speningsfall og krypstrøm og selvutladingsfaktor og regulatorspenning og diode og og og og.

Men etter å ha lest diverse tråder om emnet her inne forstår jeg at jeg kan ikke litt engang om batterilading i båt.... og enda verre er det at jeg blir mer og mer nervøs over muligheten for at jeg egentlig har elendig batterikontroll i min egen båt.

Inntil jeg åpnet lade-trådene her inne levde jeg i lykkelig uvitenhet i den tro at jeg hadde en bra batteripark (3 batt) og skikkelig lading... vet ikke om jeg tør lese flere av disse ladeteoriene. hehe

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

...fullautomatisert "multi- stage split charge system som lader 2 batteribanker fra både en eller 2 dynamoer? Denne boksen inneholder en software-styrt boost funksjon som lader forbruksbanken opp til 5 ganger raskere og mye mer effektivt enn en standard dynamo klarer, i hvertfall ihh. til brosjyren...

Var i feilsøking om bord i en ny 43fot seilbåt på grunn av støy i VHF når den hadde lading enten fra land eller motor. Båten hadde vært i en gjestehavn i Sverige og der ble støy i VHF-er på brygge lokalisert til den båten. Om bord i den var marina dynamo med ekstern regulator av ypperste kvalitet og dette boks fra Sterling til deling av lading. Under motorkjøring ble boks varmt og når den stå til landstrømslading åpnet den i mellom kretsene akkurat som et spenningstyrt relè. Der ble boks også varmt, tror de har spenningstyrte relèer integrert som utvikler den varmen og senseledning til regulator som viser lavere batterispenn en den er. Hele opplegget med separert landstrømslading til andre batterier i den fine båten ble helt feil.

Ved frakobling av dette boks forsvant støy på VHF.

 

Min mening er at dedde boks funkerer sikkert bra til mindre båter med begrensinger, men man bør velge riktige komponenter til de formålet man jobber med til å få de resultat man ønsker.

Link to post
Share on other sites

Da må man også finne feilen, men ikke bare koble fra.

 

VHF-støyen skjer ikke pga. AB men pga. enten feilkobling av VHFen eller dårlig VHF.

 

AB-laderne er en både kjekk og veldig effektiv sake som blir elsket av alle som ikke kan

eller ikke ønsker å forandre på dynamosystemet.

 

Men å montere den i paralell med en ekstern regulator er ikke noe annet enn feil.

 

Jeg må nå ut men kan svare senere hvis det finnes behov.

Produktforklaringen finnes her under knappen "AB".

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Da må man også finne feilen, men ikke bare koble fra.
Helt enig, men dette har i hvert fall lokalisert støykilden til ladeopplegget!
VHF-støyen skjer ikke pga. AB men pga. enten feilkobling av VHFen eller dårlig VHF.
Som nettopp sagt, så er støykilden helt klart ladesystemet. Men at det går an å gjøre VHF'n mindre følsom for denne støyen, er helt klart. Egne strømforsyningskabler til VHF'n reduserer nettbundet støy, og antenne/plugger/kabler av beste kvalitet laaangt unna støykilden, kan også hjelpe. Men når utstrålt støy fra ladesystemet er så enormt at det slår inn på andre båters VHF, må det være noe fundamentalt feil ved dette ladeopplegget.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jo, Lars, alt er mulig og det finnes alltid unntak.

Men det finnes vanligvis også grunn for at det er blitt til noe unntak i det hele tatt.

 

Så er det kanskje lurt å undersøke både det og hvorfor at noen klarte å tilkoble et dobbelt system.

Om sånt har ikke jeg hørt noe før, og det vises mildt sagt bare at noen enten

ikke skønnte systemet eller ikke klarte å lese bruksanvisningen.

 

Jeg ville nå først begynne der siden AB verken er noe "gaveartikkel"

eller verre enn noe såkalt "høyverdig" ekstern regulator.

 

Tvert imot er det et stykke utstyr som er meget smart siden den ikke kreves noe inngrep på systemet,

mens den omvent tilbyr alle fordeler av et modernt ladesystem,

pluss at den faktisk tillatter lading av forskjellige type batterier innenfor en og det samme system.

 

Jeg må også innrømme at jeg ikke er imponert om slike informasjoner i det hele tatt.

 

Først er "Etter frakobling var alt o.k. igjen" helt uproffesjonelt.

Det jeg forventer er at man henter informasjon og undersøker hva utløseren av problemene er,

men ikke bare at det fantes en problem og å slenge det inn uten bakgrunn.

 

Det begynner for min del allerede med sånt at man "antar" det finnes noe reléer og sånt.

Splittingen av AB jobber med bare noe nok så enkelt skillediode, ikke mer.

 

Opptransformeringen skjer bare så sant selve spenningskilden -kan- trekkes ned på ca. 13V,

=> ellers nekter AB å skifte på "boost".

 

Dessuten, Ingar & Janhelge:

"Boost" betyr ikke på AB noe annet enn at spenningen blir økt i fra 13V (B+) på innstillt ladekarakteristikken.

Nothing else, men tilsammen med maksimalt brukbar effekt er jo strøm- og spenningsstyring akkurat hele vitsen.

 

Og hva betyr

"Min mening er at dedde boks funkerer sikkert bra til mindre båter med begrensinger,

men man bør velge riktige komponenter til de formålet man jobber med til å få de resultat man ønsker." ?

 

Disse såkalte bokser er beregnet for dynamoer med opp til enten 80/130/160 og 210A permanent belastning etter valgt modell.

Opp til det virker slike enheter (bortsett av barnesykdomer på produksjonsbegynn) uten særlige problemer.

Dette igjen er noe som er så vel kjent hos kunder og Sterling forhandlere begge to

at Sterling blir regelmessig utsolgt for AB-ladere.

 

Og verre blir det siden en stor del av bobilmarkedet ble nå oppmerksom også,

som man ikke må undre seg om siden akkurat disse kunder har et problem pga. motorstyringer som ellers ikke -kan- touches på.

 

Hva snakker man da altså om begrensninger siden begrensningen ligger på dynamostørrelsen?

Det er bare så enkelt som ikke å tilby mer enn AB er beregnet for og ikke å gjøre andre ting enn det man trenger.

Å montere noe uten å skjønne hvordan det i det hele tatt virker er i alle fall ikke noe løsning.

 

Tja, og da kommer det andre som man lurer om.

Hvordan går det ann at det finnes folk som så rart regelmessig er direkte til stede så snart produkter fra Sterling går i stykker,

mens man aldri hører noe av verken andere, ikke minst fra Sterling eller om andre produkter?

 

Jeg gjentar meg her, men ikke en gang jeg får noe forespørsel om råd til alle disse "problem" som plutselig dykker opp.

Selv om jeg til nå ville ha vært eneste naturlige adresse som er nevnt her.

 

Og en kollega spurte ordrett på Skype etter jeg fortalte om dette her:

"The rest of europe" ringer i så fall først til enten produsentene eller dems forhandlere.

Hvorfor henter seg da Norske og Svenske hjelp av en som vel riktignok er allerede kjent for ikke å like Sterling?

Og siden begge land er store og det finnes så mange havner, byer og kunder der,

hvordan er da han tilfeldigvis på akkurat den havn i Sverige?"

 

Godt spørsmål som heller ikke ble stillt for første gang,

kanskje at Servicemannen vet noe svar?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg er innom mange feiler i forskjellige produkter, men vanlig legger du kun merke til når pratet er om Sterling. Jeg har skrevet før om de jeg mener om produkter fra verdensmesteren, de skal jeg ikke gjenta nå.

 

Om jeg tilfeldig er innom problemer i Sverige er ikke rart. Jeg har 2 firma som jobber i dyrere båter og begge opererer i Norge og Sverige mens de annet er også i resten av verden. Om problemer oppstår i båter firma hos meg har service avtale med er ikke rart jeg møter opp, spesial om båten er ny og i garanti.

 

Har du ellers fått 5 års reklamasjonsretten i havn her i Norge?

Link to post
Share on other sites

Interessant.

Ny båt, serviceavtale, høyverdig regulator og feil montert AB-lader?

Den kunde trenger virkelig hjelp.

 

Men til spørsmålet uten dynamo:

Nei, hos meg er det ikke nødtvendig.

Og ellers er jeg jo bare en liten forhandler og har ikke noe anleddning for

å forandre noe allminnelig for Sterling eller andre.

 

Hvorfor spør du, er AB-laderen kjøpt hos kollegaer i Norge?

Da er det jo bare å be om undersøkelse der.

Laderen jobber forresten normalt på 35kHz.

Det holder som du vet normalt ikke for å komme i nærheten av VHF-frekvenser eller å påvirke andre mottakere utenbords.

Derfor kunne det også interessere meg hvor den strålingen kommer fra.

 

Men nok for i dag og heller på den tråden her.

Ønsker en fin natt så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Dette boks er levert i Sverige og feilmontert anlegg er levert av båtprodusent. Der er 2 år i garanti, men båten var kun 2 uke gammel og de ble ordnet på en seriøs måte.

 

Jeg kan ikke skjønne annet en dette er et boks med spenningstyrte relèer og med program som endrer spenn på senseledningen til å få regulator i dynamo til å endre ladingen. Om man starter lading hører man relèer slå inn ett etter de annet etter som spenning økes på batteribankene. I slutt blir alt sammenkoblet, også under landstrømslading.

Om de skal hete lader har noen puttet feil komponenter i de :confused:

I tillegg blir de varmt. Er de på grunn av feil i relè eller skal de kanskje være sånn?

 

Jeg har sett dårlig relè forstyrre radio før, de er ikke noe nytt.

 

Sant er de, kunden trengte hjelp. Og den har han fått :yesnod::flag_sw: (synes Ingar bør skaffe meg et Islansk flagg og)

 

Du mener du ikke tar ansvar utover de Mr.Sterling dekker i England? :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Jeg vil bare presisere, at jeg ikke aner noe om ladeopplegget i den båten som laget støy på VHF for andre båter i havnen. For meg kan de gjerne ha vært et Ladac, Sterling, Mascot eller what so ever system. Men når dette ble slått av og støyen forsvant, må det da være en klar indikasjon med at det er feil på systemet? Og det betyr ikke at Sterling er et dårlig produkt, og kobles det feil opp er det jo ikke produsenten av utstyret sin skyld at det opptrer som en støysender.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

synes Ingar bør skaffe meg et Islansk flagg og

 

Men det kan jeg!! Hent flagget fra bildet under.

 

island_anima.gif

 

Og her har du flere flagg du kan bruke:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Og det betyr ikke at Sterling er et dårlig produkt, og kobles det feil opp er det jo ikke produsenten av utstyret sin skyld at det opptrer som en støysender.

Eneste feilkoblingen var at senseledning til regulator var koblet til senseledningsutgang på dette boks. Regulator kjører ladespenn ned på grunn at boks gir feil info. Der øker boks spenn på senseledning mer en de takler kanskje? Men om de kan lage støy veit jeg ikke men hvertfall er de relèer som slår der inn og ut.

 

I utgangspunkt fortalte jeg kun om feil jeg fant i et sånn boks Janhelge henviste til :rolleyes:

 

Om jeg hater produsenten av dette boks og elsker en annen har jeg ikke meninger om. I flere tråder har jeg sagt man ikke kan få mer en man betaler, uansett de er el-komponent, dieselvarmer, seilbåt, motorbåt eller hva de kan være. At noen slår i bordet og siger at i en av disse tilfellene er de billigste best på grunn at produsenten er smartere en dem andre og resten er bortkastet penger på noe ingen trenger ser jeg kun på som en salgsreklame.

 

Men flaggene dine er fine, takk for dem :cheers_wine:

Nå er bare å få dem lagret i menyen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...