Jump to content

Dynamo og lading av flere batterier


Ingar

Recommended Posts

Takker for svar, men er enda litt usikker, erstatter Bep'en hovedstrømsbryteren?

 

BEP'en styrer ladingen, mens hovedbryterene ligger på forbrukssiden! Så BEP'en bør koples på batterisiden av hovedbryterene, slik at batteriene lades uavhengig av om hovedbryterene står av eller på. Jeg har koplet forbruksbanken som primærbank på BEP'en, og også koplet landstrømladeren til denne. Det tar i praksis uansett ikke mange minuttene før ladespenningen er over 13,6 volt og bankene koples sammen!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Nå vet jeg ikke 100% sikkert hvordan dette BEP releet virker, men kan det være en mulighet for at relet blir stående å slå seg av og på?

Om forbruksbanken er tom og BEP kopler denne til startbatteriet når dette har oppnådd 13,6 V, så vil vel spenningen synke på startbatteriet, pga at dette prøver å lade forbruksbanken. Når dette kommer under 13,6 så vil vel BEP isolere batteribankene igjen?

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Stol ikke blindt på laddelampa...

 

 

For en tid siden opplevde jeg at batterispenninga sank betydelig uten at laddelampa lyste. Batteriet ble til slutt flatt..

Dynamoen ble skiftet og alt var ok..

Har fått høre fra andre at det slett ikke er uvanlig at det oppstår feil på dynamo/ladding uten at laddelampa varsler om dette. Det kan derfor virke som at det er viktigere å følge med på voltmeter og/eller amperemeter framfor laddelampe!?

 

Kunne vært interessant å få høre fra deg, Ingar, om hva slags feil som skal oppstå i dynamo uten at det blir registrert av laddelampa?

Link to post
Share on other sites

Den viktigste grunnen for å ha ladelampe i en båt er vel å få et øyeblikkelig varsel dersom viftereima skulle ryke, noe som i mange tilfelle betyr at man ikke lenger har kjøling på motoren. Er jo ikke som i bil at man bare kan kjøre inn til kanten og ta den tiden man trenger på å bytte reim.

 

Selve ladingen bør i tillegg overvåkes med instrument som viser batterispenning og/eller ladestrøm.

Link to post
Share on other sites

Hei

Skal kople inn et skillerele.

 

Det som er problemet er at betegnelsene på generatoren ikke stemmer helt med det som brukes i denne tråden.

 

På generatoren har jeg B+, B-, W og D som har skruterminaler.

i tillegg er det en umerket tilkopling med en flatkontakt (liten kabelsko).

 

Er min D det samme som D+ som dere skriver om?

 

Motoren er en VP D1-30 med orginal generator 130W, er usikker på fabrikat

//Hymer

 

 

 

generator.jpg

Redigert av hymer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

 

Prøver meg her med det som jeg sliter med. Opplevde at jeg gikk tom for strøm og prøver nå å fikse opp i det elektriske. Det elektriske er vel så langt jeg kan se det orginale fra 1977, er en Fjord 27.

 

Har en "koblingsboks" der det sitter hovedstrømbryter, vender for forbruk og vender for startbatteri. Det rare er imidlertid at jeg måler spenning når hovedstrømbryter er slått av og tatt ut.....

 

Så vidt jeg har klart å få oversikt over så er anlegget kablet på denne måten: Kabel fra dynamo til ene pol på hovedstrømbryter. Så en kabel fra startmotor til ene pol for vender startbatteri. Så går det kabel fra hver sin pol på hovedstrømbryter til start og forbruksbatteri. En mindre kabel fra ene pol på forbrukvender via sikring til instrumentpanel.

 

Mitt problem er som sagt at jeg kan måle spenning selv når hovedstrømbryter er slått av. Så mistenker at det er en kabel som er feil. Har også problem med venderen for startbatteri, uansett posisjon for den så måler jeg spenning. Slår jeg av på forbruk så funker det, da er spenning borte....

 

Eller rett og slett at det er min manglende kunnskap som slår inn. Har lest side opp og ned om strøm, koblinger og i hele tatt, men sliter fortsatt. Så prøver meg her:-)

Link to post
Share on other sites

Woody, iom at W bare tar pulsen fra én av vindingene i statoren blir frekvensen 1*anntal poler på rotoren.

 

Jeg vil tro at alle RPM instrumenter som baserer seg på W pinnen fra dynamoen unasett må justeres for å kompensere for utvekslingen på reima, antall poler er egentlig ikke så relevant.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Og da må jeg løpe ned for å sjekke om det er et lite lys i dashbordet som ikke lyser som det skal... :blush:

ladespenningen (dvs spenningen jeg måler over polene på batteriet når maskinen går) ligger på 12,2-12,3V...

Håper nå i det lengste at det er en pære til 10-20kr som er gåen og ikke dynamoen til 8k... :crazy:

Link to post
Share on other sites

På noen motorer er det på andre måter enn ladelampe som kan levere spenning til D+.....

... pluss at noen dynamoer klarer å "tenne" selv så snart den får mye turtall.

Selvinduksjon kaller man det, siden det ofte holder med allerede 3 til 4 Volt på D+ kretsen.

 

Og du, `Laffen, skulle også sjekke om det finnes en kontakt til på dynamoet som skal kobles til tenningslåsen.

Det finnes nemlig dynamoer som trenger både D+ og tenning for å starte.

 

Andre dynamoer trenger også spenning på B+, f.eks. Hitachi.

Finnes det i så fall noe nyinnstallert skillediode da kan dette være feilen.

 

Lykke til.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sniker meg til et lite spørsmål her selv om det gjelder bilen min, men oppsettet er det samme som for båt. Jeg har et 92 Ah vanlig blybatteri til start og et 85 Ah Exide Gel til forbruk, skilt med et BEP skillerelé (ikke dual-sense). Dynamo er 120A. Ser av denne tråden og andre steder jeg har lest at det ikke anbefales å blande vanlig bly og gel, vil dette kunne skade batteriene på noen måte, eller annen elektronikk også? Bør jeg benytte en slik batteri-til-batteri lader som er nevnt her til å lade gelebatteriet? Begge skal vel ha samme flytspenning på 14,4V og det er ca det jeg måler på lading.

Link to post
Share on other sites

Så lenge Exide Gel batteriet ikke krever annen ladespenning enn et 'vanlig' batteri er det ingenting i veien for å koble det slik du har gjort.

 

(14.4V er ladespenningen, flytespenningen er det man måler på et frittstående batteri, vil være 12.7V om det er fullt oppladet)

Link to post
Share on other sites

(14.4V er ladespenningen, flytespenningen er det man måler på et frittstående batteri, vil være 12.7V om det er fullt oppladet)

Nei nå fikk jeg en anledning til å spikke flis igjen: Det du kaller flytspenning, vil jeg heller kalle hvilespenning. Flytspenning er vel den nærmeste man kan komme en oversettelse av "float voltage". Det er den laveste spenning batteriene må ha fra en batterilader for å unngå selvutlading. Dette er det siste ladetrinnet på fler-trinns ladere, (batteriet har oppnådd maks syrevekt/indre motstand og tar ikke lenger imot ladestrøm). Spenningen ligger da gjerne på 13,5 - 13,8 Volt. Populært kalt vedlikeholdslading. Ved spenning under 13,5 - 13,4 Volt, vil vanlige batterier ha selvutlading.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...