Jump to content

Søgne dykkerklubb saksøker redningsselskapet


mons

Recommended Posts

... en av deres Redningsinspektører tilbake ... Utklipp:

 

"... Vi hadde R/S ”Gjert Wilhelmsen” under veis til området, og dette fartøyet kunne lett tatt hånd om R/S ”Ægir” og slept dette til tryggere farvann. Imidlertid ble det tilbudt hjelp fra fartøyet tilhørende Søgne Dykkerklubb, noe man aksepterte i den tro at dette var hjelp som ble tilbudt fra et fartøy til et annet som trengte det. R/S ”Gjert Wilhelmsen” kunne da uten opphold gå inn i aksjonen for å berge M/T ”Fjord Champion”. ..."

Det må jeg si. Skal vi tro denne redningsinspektøren så ville altså Redningsselskapet prioritert å berge en av sien egne båter framfor å assistere et fartøy som representerte en fare for miljøskade. Er det bare meg som har misforstått sjølovens kapittel 16, eller er det noe som skurrer her?
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Har fått problemer og ber om deres hjelp igjen.

Etter to måneders behandlingstid har vi fått tillatelse fra toppledelsen i kystverket til å få utlevert AIS-tracket til Ægir, noe som ville vært sentralt bevismateriale.

Kystverket lovet oss skriftlig for nesten ett år siden at de skulle lagre disse opplysningene for oss til vi fikk en tillatelse til å se dem.

I dag viser det seg at de lagrer alle track, og skulle normalt hatt dette også.

De beklager imidlertid at de har mistet dataene for Ægir for 5 mars 2005 i forbindelse med omlegging av et datasystem.

 

Vi har fått lov av kystverket å få disse opplysningene, og vil om nødvendig få rettens kjennelse på utlevering om nødvendig.

 

Spørsmål;

Vet noen om noen som har lagret det aktuelle AIS tracket for Ægir 5/3-05 som vi kan be om utlevering fra?

Tenker på forsvaret, oljeselskaper, transportører ol.

 

 

Vi har nå fått kontakt med redningsselskapet, men det ser fortsatt ikke ut for at vi snakker samme språk eller har vært på samme stedet den dagen det gjelder, så vi ser fram til en endelig oppklaring i mars.

 

Tjøme radio har etterhvert funnet hele radioopptaket, og retten har bedt oss om igjen å prøve å skaffe tillatelse fra redningsselskapet til å høre disse opptakene før de om nødvendig skriver ut rettslig kjennelse ang radioopptakene. (NSSR må fri telenor fra taushetsplikten hvis telenor skal utlevere opptakene uten rettskjennelse).

 

 

I dag filmet vi bunnen på det aktuelle stedet og fant mergel og svaberg. Hadde en meter sjø, og det var mer enn nok der inne, men det er trivelig med litt ruskevær. Eneste andre båten vi så var Dannevig fra Flødevigen havforskningsstasjon.

 

Oppgitt Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

De beklager imidlertid at de har mistet dataene for Ægir for 5 mars 2005 i forbindelse med omlegging av et datasystem.

Den forklaringen er tynnere enn nr. 99 snelletråd!

 

Tjøme radio har etterhvert funnet hele radioopptaket, og retten har bedt oss om igjen å prøve å skaffe tillatelse fra redningsselskapet til å høre disse opptakene før de om nødvendig skriver ut rettslig kjennelse ang radioopptakene. (NSSR må fri telenor fra taushetsplikten hvis telenor skal utlevere opptakene uten rettskjennelse).

Her ville jeg ikke ventet for lenge på NSSR men fått rettslig kjennelse snøggast råd. Dersom det fremkommer på opptaket at det går ut oppkall om at Ægir trenger assistanse burde det etter min ringe juridiske forstand være godt nok? Hvis du eller andre meldte på VHF at sleper var satt - sørg for at opptaket også inkluderer dette. Så kan ingen si at anmodningen om assistanse ble kansellert - men det er ikke med på opptaket.

 

Oppgitt Mons

Skjønner jeg godt! Men fatt mot, som Worse sier om motbakkene....

 

Mvh,

Kjell

Redigert av LA3939 (see edit history)

LA3939 har endret brukernavn

Link to post
Share on other sites

Hei

...De beklager imidlertid at de har mistet dataene for Ægir for 5 mars 2005 i forbindelse med omlegging av et datasystem...

Mistenkelig. Alt for tilfeldig til at det kan være en tilfeldighet!?...

Den forklaringen er tynnere enn nr. 99 snelletråd! ...

Bare sånn for ikke å male f... og konspirasjonsteoriene unødig på veggen. Mons sier ikke at de bare mangler data for Ægir den 5.mars. Det kan jo godt hende (og det er vel sannsynlig?) at de mangler for mange/samtlige bådet denne dagen, og kanskje også mange dager (uker/måneder?) før og etter?

 

Men dersom det skulle vise seg at det bare rammer Ægir, og bare denne dagen, ja da lukter det...

 

Ronald.

Link to post
Share on other sites

God kveld

Jeg er ikke kommet nærmere AIS-tracket, men vi har fått en ny henvendelse fra redningsselskapets advokat.

Han hevder blant annet at en mons på båtplassen.no sjikanerer redningsselskapet, og regner helt riktig med at denne mons på båtplassen er den samme som førte dykkerbåten.

 

Jeg har forsøkt etter beste evne å holde dette på et saklig nivå, og har lest igjennom alle innleggene mine uten å finne noe som jeg kan oppfatte som sjikane. Jeg finner imidlertid flere steder der jeg oppfordrer til ikke å dømme selskapet før dommeren har sagt hvem som har rett. Saken har selvfølgelig flere sider som jegt ikke kjenner ennå.

 

Jeg beklager herved hvis noen av innleggene mine har støtt eller vært til uleilighet for noen, og ønsker fortsatt at de som leser dette venter til dommeren har sagt sitt den 9 mars før dere evt "velger side" i denne vanskelige saken.

 

Mons dvs -Steinar Monsen

Mons

Link to post
Share on other sites

Om det er noen trøst Mons, det du har skrevet er meget saklig og informativt, uten negative vibber for redningsselskapet.

 

Imidlertid, om advokaten hadde lest strengen, er det øvrige medlemmer som har uttrykt sitt mishag i denne saken.

 

Du har holdt deg til sak, kort og godt, og samtidig, det er ikke alle som ville klart å legge såpass demper på seg, som du har gjort i denne saken.

 

Dette er etter mitt syn kun forsøk på knebling fra advokatens side.

 

Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke si at jeg har oppfattet noe av det Mons har skrevet som sjikanøst overfor Redningsselskapet. Saksframstillingen er en partsframstilling, og den utgir seg ikke for noe annet. Sammenlignet med en del andre diskusjoner på båtplassen.no som har handlet om Redningsselskapet er det ikke denne som har de skarpeste ytringene fra andre medlemmer på båtplassen.

 

Det som kanskje stresser Redningsselskapets advokat er at Mons bruker båtplassen.no til å etterlyse informasjon som det er vanskelig å oppdrive. Jeg håper ikke det er tilfelle, for det ville være synd for rettssikkerheten om det skulle være noe galt i å etterlyse informasjon på denne måten.

 

For min egen del er jeg veldig spent på om det blir en rettssak. Av prinsipp skal man vel håpe i det lengste på at partene blir enige om et forlik, men for dem av oss som er interessert i hvordan lover og regler skal tolkes så kan det bli en meget lærerik sak.

Link to post
Share on other sites

God kveld

Jeg er ikke kommet nærmere AIS-tracket, men vi har fått en ny henvendelse fra redningsselskapets advokat.

Han hevder blant annet at en mons på båtplassen.no sjikanerer redningsselskapet, og regner helt riktig med at denne mons på båtplassen er den samme som førte dykkerbåten.

Det må man si, kan ikke finne noe sjikane, og kan ikke fatte hva i all verden det eventuelt skulle ha med saken og gjøre. Foretrekker i grunn og prøve og se en sak fra flere sider, men dette begynner jo og bli direkte morsomt fra redingselskapets side. Dette er jo ikke akkurat en rettsal, og man har vel full rett til og si hva man vil her, Masse som kan oppfattes som sjikane mot redningselskapet på båtplassen, men ikke i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Nå var jeg på vei til å gå inn for fornyelse av medlemsskapet i Kystpatruljen. Etter å ha lest siste nytt her er jeg redd for å ende i bunnløs gjeld muligens og båten også.... Da må det være bedre å miste bare båten :rolleyes: Når skal redningsselskapet konsentrere seg om vettuge ting ? Og hva røyker advokater ? Dette er bare for dumt.

Min lille protest blir nok en utmeldelse fra Kystpatruljen og null loddkjøp. Sånt som det her gidder jeg ikke å være med på å finansiere.

Link to post
Share on other sites

Her er et firma som presenterer AIS live, vet ikke om de samtidig foretar tracking og backup av dataene.

Dessv. ingen data for Sørlandet. Men om de ikke har lagt det ut på nettet kan de jo tenkes at de har det likevel.

 

Det må da gå an å skaffe disse data'ene selv om Kystverket har slettet sine.

Og er uten backup... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hei Mons, kan ikke se at du har sjikanert Redningsselskapet. Skal ikke kommentere saken mere en at vi som mulige medlemmer/medlemmer av redningselskapet selvfølgelig har lov til og diskutere denne saken. Jeg følger STOR nytte av og lese tråden, har og en følelse av saklighet fra din side Mons. Vi får se hvor dette ender... forøvrig lykke til!

 

Rart at redningselskapet slo denne saken stort opp i deres eget blad, din og mange andres innsats ble ikke særlig fremhevet så vidt jeg huser...kun masse om denne nye flotte redningsskøyta..

 

Man skal ikke tro alt man leser....

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

God kveld

Jeg er ikke kommet nærmere AIS-tracket, men vi har fått en ny henvendelse fra redningsselskapets advokat.

Han hevder blant annet at en mons på båtplassen.no sjikanerer redningsselskapet, og regner helt riktig med at denne mons på båtplassen er den samme som førte dykkerbåten.

 

Jeg har forsøkt etter beste evne å holde dette på et saklig nivå, og har lest igjennom alle innleggene mine uten å finne noe som jeg kan oppfatte som sjikane. Jeg finner imidlertid flere steder der jeg oppfordrer til ikke å dømme selskapet før dommeren har sagt hvem som har rett. Saken har selvfølgelig flere sider som jegt ikke kjenner ennå.

 

Jeg beklager herved hvis noen av innleggene mine har støtt eller vært til uleilighet for noen, og ønsker fortsatt at de som leser dette venter til dommeren har sagt sitt den 9 mars før dere evt "velger side" i denne vanskelige saken.

 

Mons dvs -Steinar Monsen

 

Triste greier!

Synes ikke du har grunn til å beklage noe som helst, inntrykket jeg sitter med etter å ha fulgt denne hendelsen både her og i media er at du og SDK har vært både ryddig og saklige, både i saksfremstillingen og generell omtale av NSSR.

Det triste er jo at NSSR ikke synes å fatte at denne saken setter dem i et dårlig lys, uansett utfall.

Redningsskøytene har alltid vært sett på som kystens hvite riddere, nå sitter det noen i administrasjonen som ikke skjønner at den opparbeidede goodwill er i ferd med å spyles på sjøen.

 

Siden NSSR og deres advokater følger med på baatplassen så håper jeg at de får med seg at de aller fleste her virkelig ønsker å støtte opp om NSSR og kystpatruljen men at urolighetene internt i NSSR samt slike saker som dette gjør det vanskelig for stadig flere å fortsette med slik helhjertet støtte. Jeg tror at veldig mange båtfolk langs kysten tenker slik, dessverre.

Men det er fortsatt mulig å tørne rundt....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Han hevder blant annet at en mons på båtplassen.no sjikanerer redningsselskapet, og regner helt riktig med at denne mons på båtplassen er den samme som førte dykkerbåten.

Kan ikke se du har sjikanert noe, mons. Veldig dumt av denne advokaten fra redningsselskapet å ta kontakt med deg. Skjønner ikke hvorfor redningselskapet kan la dette være en sak mellom forsikringselskapet og Søgne dykkerklubb? Her synes jeg virkelig de legger hue på huggstabben.

Link to post
Share on other sites

I noen bransjer gjør man en recording av det man ser. Det være seg radarplots, transponderplots, "tracks" etc.

Hvor lenge man beholder en recording er i stor grad avhengig av hvor stor lagringsplass man har (enten på disk eller på tape), selvpålagte regler, og muligens er noen regulert av f.eks. lover og regelverk.

Jeg vil tippe at de som driver med dette sitter på lagrede data et sted mellom en og tre måneder.

Dersom det har vært en hendelse i perioden vil det ikke være unaturlig at denne fila brennes ut på cd, kopieres til tape, eller skrives ut på papir.

 

Her er da forutsetning nr en.

Er dette en hendelse som forutsetter at recordet materiale skal tas til side?

 

Av og til svikter elektronikken oss, og av og til er det mennesker som svikter. Ifm utskifting av datarelatert utstyr vil jeg påstå at det ikke er uvanlig av data forsvinner dersom man ikke tar en FULL backup før man starter, og at man tar backupen på periferutstyr/medier som kan benyttes av det nye utstyret.

 

At noen her antyder at Kystverket har somlet bort disse dataene med mer eller mindre forsett synes jeg er utidig.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tippe at de som driver med dette sitter på lagrede data et sted mellom en og tre måneder.

Dersom det har vært en hendelse i perioden vil det ikke være unaturlig at denne fila brennes ut på cd, kopieres til tape, eller skrives ut på papir.

 

Her er da forutsetning nr en.

Er dette en hendelse som forutsetter at recordet materiale skal tas til side?

Jobber med IT og er helt enig med deg i allt, men siden det sammtidig som dette pågikk brant en båt type stor i samme området må man med rimelig sannsynlighet anta at det er en hendelse som taes til side, ikke denne saken men den andre saken som foregikk i samme område. Det var vel pga den brennende båten redingselskapet var der i utganspunktet. Og kystverket er vel en offentlig innstans og burde som sådan sitte på dataene fra en slik hendelse.

Men enig med det at shit happens, spesielt når det gjelder data.

Link to post
Share on other sites

Mons, dette er en utidighet og et nesten islamistisk forsøk på knebling; det er vel bare skjegg og turban som mangler :rolleyes:. Be NSSR sin advokat om å passe sine egne saker og bry seg mindre om at du benytter din naturgitte rett til å ytre deg og søke støtte for din sak. Hvis han forsøker å forsøple prosessen med å ta opp denne typen ting, er det bare å slå hardt tilbake.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det må da gå an å skaffe disse data'ene selv om Kystverket har slettet sine.

Kanskje Redningsselskapet har en kopi? Andre som kan spørres er rederiet til fartøyet som i utgangspunktet skulle berges. Jeg ville uansett spurt Kystverket om noen andre har fått utlevert de aktuelle dataene.

 

(Dette fikk meg til å tenke på at jeg var på jakt etter en rimelig NMEA "black box" i høst. Mitt behov er å samle data til å lage polardiagram for båten, men en slik boks ville også kunne logge andre typer data som sendes på NMEA - også AIS.)

Link to post
Share on other sites

Jobber med IT og er helt enig med deg i allt, men siden det sammtidig som dette pågikk brant en båt type stor i samme området må man med rimelig sannsynlighet anta at det er en hendelse som taes til side, ikke denne saken men den andre saken som foregikk i samme område. Det var vel pga den brennende båten redingselskapet var der i utganspunktet. Og kystverket er vel en offentlig innstans og burde som sådan sitte på dataene fra en slik hendelse.

Men enig med det at shit happens, spesielt når det gjelder data.

Burde ikke dette være en sak for datatilsynet? Har de blitt kontaktet?, mulig man kan spørre seg til råds her. Og ellers er jeg enig med SW, bare slå så hardt det går ann. Her er det tydeligvis av med silkehanskene.

Link to post
Share on other sites

Burde ikke dette være en sak for datatilsynet? Har de blitt kontaktet?, mulig man kan spørre seg til råds her. Og ellers er jeg enig med SW, bare slå så hardt det går ann. Her er det tydeligvis av med silkehanskene.

Neppe datatilsynet er mer opptatt av og sørge for at man ikke lagerer innformasjon enn at man lagrer det :smiley: Redigert av vannoverallt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...