Jump to content

Søgne dykkerklubb saksøker redningsselskapet


mons

Recommended Posts

Triste greier!

Synes ikke du har grunn til å beklage noe som helst, inntrykket jeg sitter med etter å ha fulgt denne hendelsen både her og i media er at du og SDK har vært både ryddig og saklige, både i saksfremstillingen og generell omtale av NSSR.

Det triste er jo at NSSR ikke synes å fatte at denne saken setter dem i et dårlig lys, uansett utfall.

Redningsskøytene har alltid vært sett på som kystens hvite riddere, nå sitter det noen i administrasjonen som ikke skjønner at den opparbeidede goodwill er i ferd med å spyles på sjøen.

 

Siden NSSR og deres advokater følger med på baatplassen så håper jeg at de får med seg at de aller fleste her virkelig ønsker å støtte opp om NSSR og kystpatruljen men at urolighetene internt i NSSR samt slike saker som dette gjør det vanskelig for stadig flere å fortsette med slik helhjertet støtte. Jeg tror at veldig mange båtfolk langs kysten tenker slik, dessverre.

Men det er fortsatt mulig å tørne rundt....

 

og i denne forbindelse mener jeg at hovedredningsesentralen er forpliktet til å logge ALT samband i sådanne situasjoner

Sambandet som foregikk den aktuelle dagen da Fjord Champion brant og Ægir fikk problemer er jeg ganske så overbevist om at de er forpliktet til å spare (ikke overskive /slette) ... om det er "borte " ?så ville det være veldig rart, da jeg mener de er de er pålagt å spare på disse opptakene :crazy:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Det er pinadø helt fantastisk... :eek:

 

Mons; Statoil Trafikksentral på Sandsli i Bergen holder en viss oversikt på sjøtrafikken i våre nærområder. Der jobber det en hyggelig kar som heter Jostein Lygre som du kan ringe å spørre om de lagrer dataene. Det var jo netopp disse trackene som var utgangspunktet for "orginaltråden"

 

 

 

Min lille protest blir nok en utmeldelse fra Kystpatruljen og null loddkjøp. Sånt som det her gidder jeg ikke å være med på å finansiere.

Så enkelt kan det sies. Ikke ei krone fra meg heller. I år blir nok første sesongen uten medlemskap. I tillegg skal jeg passe på å informere om grunnen til utmeldelsen. Håper advokaten får med seg at han jager medlemmer bort fra selskapet... ...hører du, advokat???

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

At en advokat tar kontakt og sier at han føler seg

sjikanert etter innlegg her er helt utrolig for dette har

etter min mening vært holt på et meget saklig plan. dette

er nok en advokat redningselskapet bør kvitte seg med

før de kvitter seg med for mange medlemer. Stå på Mons.

Link to post
Share on other sites

At en advokat tar kontakt og sier at han føler seg

sjikanert etter innlegg her er helt utrolig for dette har

etter min mening vært holt på et meget saklig plan. dette

er nok en advokat redningselskapet bør kvitte seg med

før de kvitter seg med for mange medlemer. Stå på Mons.

Tror ikke det var advokaten som føler seg sjikanert, men en påstand fra advokaten om at Mons sjikanerer NSSR på baatplassen.no. Advokater skal underbygge slike påstander, og være pinlig nøyaktige ned på "setning nivå" hvis de skal taes seriøst.

 

Jeg tror NSSR kanskje bør se seg om etter en ny advokat, hvis advokaten ikke kan underbygge påstandende nærmere.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen

For å svare litt på spørsmålet om å taue ut. Båten var fremdeles ikke lekk for en time siden, og hvis de kan beholde den flytende er det størst mulighet for å unngå oljesøl. Hvis den lekker eller går ned er det et annet spørsmål.

 

I natt tauet RS Ægir med 17-18 tonn da den ene slepetrossa i nylon brakk ved havaristen. Den var så strekt at den slo inn under skøyta og satte seg i den ene propellen.

Ægir hadde da ingen mulighet for å holde igjen (17-20 sekundmeter)

En lastebåt kom til, fikk den andre sleperen fra Ægir, og begynte å taue. Ægir ble hengende fast mellom havaristen og lastebåten. Lastebåten fikk tauet i propellen, men kom løs rett før den gikk i brenningene. Ægir som hadde hatt en motor i drift fikk tau i den andre propellen. ca 2 m sjø.

Havaristen slapp ankerene og de siste forlot skipet med helikopter. Havaristen ble stående med akterenden på Klausskjæret på Uvår

Jeg lå noen hundre meter utenfor med mørejeten som Søgne dykkerklubb kjøpte i pinsen.

Jeg hadde ikke oppfattet at Ægir hadde tau i den andre propellen, og så ikke hva som skjedde før Ægir meldte til Tjøme radio at de lå og slo i brottene. Mye røyk og mørkt.

Kjørte bort og fikk sleper i Ægir - ødela endel rekkverk ol -og trakk Ægir ut fra brottene og inn til verftet i Hellesund.

Alt mannskap var i mellomtiden plukket opp med helikopter, men skipper og styrmann ville ikke forlate skipet og gikk motvillig til slutt.

Ca kl 1200 gikk hjelpemaskinen enda og det renner endel vann utover dekk (fra brannpumper?), og dette kan være årsaken til slagsiden. Kystvakta og en redningsskøyte har sleper ombord, men ankere er ute og de er redd for å slite den ene sleperen som de har felles tak i.

Brannbåt fra Stavanger kommer ca 1600 og har utstyr for å kutte ankerkjettinger.

Redningsskøyta holder båten klar av land, og kystvakta prøver å koble seg inn på ankerkjettingene før de kuttes.

Jeg er trøtt og tar middagshvil

Mons

 

Kom på litt mer..

Den lange debatten om bergingslønn som vi har hatt tidligere kan vel kanskje tas fram igjen?

Krever redningsselskapet bergningslønn av andre (andres forsikringsselskap) hvis de berger en båt til 30-40 millioner fra totalhavari?

Det ville hjulpet godt i klubbkassa, men vil det være riktig?

 

Mons

 

Stå på Mons

etter det jeg fant her så vil jeg også mene at Tjøme radio også har logg av sambandet som foregikk den natten

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

fant også denne artikkelen på kystverket sine sider

Små marginer

- Akterskipet var i full brann, og vi så flere eksplosjoner med flammesøyler som sto høyt til værs. Redningsskøyta ”Ægir” gjorde et tappert forsøk på å holde havaristen før den grunnstøtte. De var så uheldig å få sleperen i propellene og måtte ha assistanse. Dette viser hvor små marginene er i en slik situasjon, sier Rødahl.

 

 

 

SE HER

så hvordan de kan prøve å vri seg unna erstatning av skadene på dykkeklubbens båt kan de nok umulig greie å vri seg fra ...

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Hmmm. Ser vi her ENDA et eksempel på ukulturen i NSSR???

KUN sett i lys av de fremstillinger som er kommet frem i denne strengen, er jeg en smule overrasket over fremgangsmåten til en "advokat".

For MIN del er både medlemsskap og registrering enda lengre unna :smash:

 

Det som bekymrer meg litt, er at hvis noen skulle komme opp i lignende situasjon, vil de kanskje betenke seg på å gå til assistanse...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

God kveld

Jeg er ikke kommet nærmere AIS-tracket, men vi har fått en ny henvendelse fra redningsselskapets advokat.

Han hevder blant annet at en mons på båtplassen.no sjikanerer redningsselskapet, og regner helt riktig med at denne mons på båtplassen er den samme som førte dykkerbåten.

 

1. Hvem er advokaten? (Hvilket advokatfirma er han knyttet til?)

 

2. Hva er henvisningen om sjikane i dine innlegg?

Sjikane er en klassifisering av atferd.

Formoder at advokaten henviser til konkrete påstander gitt en eller flere konkrete datoer med konkret klokkeslett.

 

Antar det er flere på BP med juridisk kompetanse som også kjenner Høyesteretts-avgjørelser knyttet til fortolking av sjikanøs opptreden.

 

Endel advokater går sterkt og hardt ut og synes å tro at den frykt de da skaper er egnet til å få vanlige friske, normale mennesker til å trekke seg tilbake og forbli tause.

 

Ytringsfriheten står sterkt i Norge.

 

Stå på mons - du har fått og kommer helt sannsynligvis også til å få flere støtteerklæringer på BP.

Link to post
Share on other sites

1. Hvem er advokaten? (Hvilket advokatfirma er han knyttet til?)

Jeg tror ikke det er noen god idé å fortsette denne diskusjonen i dén retningen. Ønsker du å få vite navn og advokatfirma er det bare å vente til rettssaken. Dykkerklubben har helt sikkert en oppegående advokat, og det er sikkert det beste om Mons ber om hjelp selv når han trenger det. :wink:
Link to post
Share on other sites

Det blir å kaste bensin på de glørne vedkommende advokat allerede har fått inn her på bp. Best å vente!!

Jeg forstår dette argumentet svært godt.

 

Imidlertid må vi også ha forståelse for at et medlem er under stort subjektivt press.

 

Min erfaring er at presset kan være særlig stort når det er duffust og mangelfullt presisert.

 

Da skaper det frykt - og i verste fall redusert aktivitet i forhold til dagliglivets vanlige arbeidsoppgaver.

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til å tenke slik, roaldbj. Jeg føler meg trygg på at Mons & Co. har kompetens juridisk bistand og at de selv er rimelig oppegående. Da er det best at i holder snavla inntil videre, for ikke å lage unødvendige distraksjoner.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til å tenke slik, roaldbj. Jeg føler meg trygg på at Mons & Co. har kompetens juridisk bistand og at de selv er rimelig oppegående. Da er det best at i holder snavla inntil videre, for ikke å lage unødvendige distraksjoner.

 

Formoder at du også har erfaring fra tidligere større rettssaker.

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår dette argumentet svært godt.

 

Imidlertid må vi også ha forståelse for at et medlem er under stort subjektivt press.

 

Min erfaring er at presset kan være særlig stort når det er duffust og mangelfullt presisert.

 

Da skaper det frykt - og i verste fall redusert aktivitet i forhold til dagliglivets vanlige arbeidsoppgaver.

Det er slikt man bare må leve med når man befinner seg i en slik sits. Hvis man ikke tåler denslags, må man bare avstå fra å strekke ut nakken.

Link to post
Share on other sites

Det er slikt man bare må leve med når man befinner seg i en slik sits. Hvis man ikke tåler denslags, må man bare avstå fra å strekke ut nakken.

 

Håper mons er av samme oppfatning.

 

I motsatt fall er jeg innstilt på å bistå mons. Har rent profesjonelt erfart at rettsprosesser kan virke ganske tøft.

Link to post
Share on other sites

Formoder at du også har erfaring fra tidligere større rettssaker.

 

:yesnod:

 

Har rent profesjonelt erfart at rettsprosesser kan virke ganske tøft.

 

Nettopp derfor bør man holde litt igjen her i denne tråden, slik at ikke den andre siden får følelsen av at de får mer grunn til å klage.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Håper mons er av samme oppfatning.

 

I motsatt fall er jeg innstilt på å bistå mons. Har rent profesjonelt erfart at rettsprosesser kan virke ganske tøft.

 

Det er han nok.

 

Jeg er klar over at det kan være så. Det er ikke vist å forhåndsprosedere her på en slik måte at motparten føler seg tråkket på tærne. Det hjelper ikke.

Link to post
Share on other sites

...som fortsatt ikke kan se hva vondt det kan gjøre saken å få opplyst hvilken advokat som hevder sjikane her på plassen...

Worse har egentlig skrevet det som burde holde, men om du ternger flere argumenter så er det verd å huske på at også enkelte av de som leser båtplassen.no kan være såpass uberegnelige at de faller for fristelsen til å bruke sin ytringsfrihet overfor den aktuelle advokat. Jeg har stor respekt for ytringsfriheten, men i dette tilfellet vil nok det beste for alle parter være at de som har behov for å ytre seg trekker en kølapp og venter til etter rettssaken. :wink:
Link to post
Share on other sites

i dette tilfellet vil nok det beste for alle parter være at de som har behov for å ytre seg trekker en kølapp og venter til etter rettssaken.

:yesnod:

 

Jeg formoder sterkt at også Mons er av den oppfatning at det som er å si om denne saken, det skal sies i retten og ingen andre steder før det foreligger en dom som kan kommenteres. Inntil dommen foreligger, får vi finne oss i å vente i spenning. Og hjelpe Mons med å finne det han trenger til saken, når han ber om det, uten å legge oss opp i resten av den.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...