Trophy Svart 11.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Har nettopp vært i båten og sjekket. Der var samme filter som i min og den var godkjent i fjor. Sjekket også CE merket ved styreposisjon og styrbord akter ved gammel HIN kode. Noen som kan linke til hvor det står svart på hvitt at det ikke er lov med filter med glass i motor rom. Jeg skal ha besiktningsmann fra Norske sjø til våren for å godkjenne båten før utsetting. Sparer da kr 1000,- pr år i forsikring.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
GeirFrode Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Jeg aner ingenting om lovverket i denne sammenhengen. Men jeg vet at ihvertfall alle fabrikknye importerte Sea-Ray med dieselmotorer har dette glasset på filteret. Og det står i motorrommet. Båtene er selvfølgelig også CE-merket. Er det ulovlig, så er det mange som bryter loven, det er sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Windy benytter Racor filtre uten glass også iår. Slik så det ut forrige Torsdag i vårt motorrom (under bygging): Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Håper at du kan forklare hva de forskjellige enhetene på bildet gjør? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 hvis du ser litt til høyre i bildet, rett til høyre for den svarte boksen nede , henger landstrømmen :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Bonus Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Håper at du kan forklare hva de forskjellige enhetene på bildet gjør? Det burde vel kunne gå roaldbj: PCUene er Computerbokser på EVC systemet (Electronic Vessel Control). Disse står nær motorene og kommuniserer på bus'en. Til disse knyttes alle sensorer, ex. dybde, fart, vanntemperatur, og andre sensorer. PCUene kommuniserer med HCUen (Helm station Control Unit) som står ved båtens styreplass. Denne knytter motor og all instrumentering til dashbord instrumentering og betjeningsorganer. Gearaktuatorene overfører det elektronisk overførte gearsignalet til mekanisk bevegelse. Som dere ser står disse også fornuftig plassert ved evt. behov for "tvangsgearing". De andre enhetene taler vel for seg selv. (Skjøteledningen til montørens drill skal antagelig ut før overlevering Men nå bør vi vel vende tilbake til trådens opprinnelse; "Kjøpe båt med flybridge" Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 hvis du ser litt til høyre i bildet, rett til høyre for den svarte boksen nede , henger landstrømmen :-) Får med 12 mil kabel hifo Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Det var et vakkert opplegg i motorrommet. Kankje du også (i likhet med meg) kommer til å oppholde deg mer i motorrommet enn i cabinen? Hadde vært fint om du fikk Windy til å uttale seg litt om landstrømsproblematikken. Jeg ser at du får en avansert skilletrafo ombord. Hvilket navigasjonsutstyr velger du? Antar at du har fått med deg at Navionics nå gir tre mulige kartbrikker: Vanlig Navionics - Navionics Platinum og Navionics Platium Pluss. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Det var et vakkert opplegg i motorrommet. Kankje du også (i likhet med meg) kommer til å oppholde deg mer i motorrommet enn i cabinen? Roaldb, nå ber du om det Kan jo ikke dy meg for å legge ut dette bildet da ..... : Har ikke kjøpt kart enda, beslutter det litt senere (for Raymarine E120) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 (redigert) Det tok litt lid å få overtalt Svenning til å få seg båt med skikkelig motorrom - men nå blir han nok mest der nede. Akkurat som meg og som Roald. Jeg venter spent på navnet på de to elskerinnene under dekk Svenning Mine heter Vera og Petra - de synes det var lenge siden de var vist frem Landstrømoppleget til Windy er ganske interessant. Skilletrafo tror jeg ikke jeg har funnet - men de har en bryter på hovedstrømanlegget der man kan velg mellom 220V shore, Off og 220 V fra generator. Det tok et par dager før jeg fant ut at denne bryteren må vippes ned for å få strøm inn i båten (husk det Svenning - det står ikke i instruksjonsboka) Redigert 11.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 53år og kapasitet til tre elskerinner ombord!! Nå kjente jeg plutselig at jeg trakk inn magen og rettet meg litt opp i ryggen Har bare navn på en av elskerinnene så langt Bitteliten. Jeg får be om lov til å komme tilbake med navn på de to sist(ankomne ...) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 (redigert) ... Skilletrafo tror jeg ikke jeg har funnet ... Jeg spesifiserte skilletrafo særskilt, det sto ikke i noen utstyrsliste.... (husk det Svenning - det står ikke i instruksjonsboka) Takk for tipset Bitteliten Redigert 11.Januar.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 20.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2008 Nå går jeg og venter på Ardic defrosteren jeg bestilte fra Maritim for over 14 dager side...treiginger. Funderer litt på hvor jeg skal montere den, så jeg lurer på hvor lange luftslanger jeg kan bruke uten at varmetapet blir for stort. Jeg har god plass i motorrommet, men da blir den lengste luftslangen 5 m. Den 2. 3m, den 3. litt over 2m og den siste lurer jeg på å dele på toalett og akterdekket. Den andre muligheten er å montere den bak pentryet, men da blir vannslangene litt over 2 m. Da må jeg vel også ha en luftslange som henter luft fra et annet rom. Det er en 10 kw defroster og den skal gå via varmtvannstanken. Tips mottas med takk... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Blanco Svart 21.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Når kjølevann til defroster går via varmtvannstanken, må du sjekke om du får tilstrekkelig sirkulajson eller om du må inn med en ekstra el.pumpe her. De fleste motorer har begrensning på samlet slangelengde. Min Yanmar har grense på 3m total, hvilket betyr at både varmtvann og defroster leverer dårlig uten ekstra sirkulajsonspumpe. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Trophy Svart 21.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2008 Har planer om ekstra sirkulasjonsvifte hvis jeg ikke skal ha defrosteren i motorromet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
eysteind Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Har selv 11meter vannslanger, og varmtvannstank og defroster. Har ingen problemer med sirkulasjon... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Det er en stund siden jeg jobbet med defrostere koblet til motor. Jeg mener eksempelvis å huske at Yanmar motorene har et overtrykk på ca 0.2 bar på kjølesystemet. Jeg husker ikke hvor høyt motoren kan løfte varmtvann til varmeveksler, men det er lurt å undersøke om motoren er i stand til å drive frem varme fra motoren til varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Jeg synes min Yanmar 6LY2 har en elendig effekt til defrosteren. Jeg har montert sirkulasjonspumpe. Det er ikke bereder i kretsen, kun defroster, ca. 5-6 meter slange t/r. Defroster 10kW er montert lavere enn varmeveksler på motoren. Varmeeffekten er elendig. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2008 Dette skjønner jeg ikke Mix. Jeg hadde en kraftig effekt av Yanmar 6lya og ardic 10 kw. Har du skjekket om det er bend på slangetilførsel og retur? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Det er ingen bend på slangene, de ligger faktisk ganske plant og rett, både tur og retur. Ingen buktninger, og i høyde lavere enn varmeveksleren på motoren. Det ble kanskje litt bedre etter at jeg monterte inn sirkulasjonspumpe i sløyfa. Driftstemp på disse motorene virker litt lav ca. 780, kanskje det er problemet ? Det er ihvertfall ikke rare guffen på varmen, en lunken bris er alt. Det er heller ikke noen bereder i sløyfa som stjeler varme. Skal jeg tippe, gir den ca. 1,5-2 kW, ihverfall langt fra noe 10 kW. Jeg har også ganske korte luftrør på 2 av utgangene til salongen, så her er tapet minimalt. De 2 andre varmluft utgangene går til frontvinduene, heldigvis har jeg dobble isolerglass så dugg er ikke et problem. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Ref. bildet på innlegg #203. Det er greitt at det ikke er benyttet glasskolber på filtrene ut fra faren for smelting ved brann, men ut fra bildet synes det som om dieselslangene er av gummi som har et betydelig lavere smeltepunkt enn glass. Kan det stemme? Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 (redigert) Som den som har tatt bildet i innlegg #203; Ja, dieselslangene er av gummi (eller et eller annet gummilignende stoff). Jeg kjenner dog ikke slangenes tekniske spesifikasjoner. Når det er sagt har vel alle de motorrom jeg kan huske å ha sett ned i, nettop gummislanger for dieseltilførsel. Redigert 23.Januar.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 23.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Det er jo mest vanlig, og tilstrekkelig med gummislanger (vel og merke slanger som er beregnet for diesel) i motorrommet. Det er først etter dieselpumpa at trykket kommer, og da er jo dieselen ført i rør. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 23.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2008 Har akkurat vært i båten og fundert på plassering av defrosteren og det blir 99% sikker i motorrommet. Da blir vannslangene under 2 meter totalt, men luftslangene blir lange For å sage minst mulig hull lurte jeg på om jeg skulle koble sammen 4 slanger til 2 og så sprede de når de kommer inn i cabin. Noen erfaringer med dette ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
kes Svart 24.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2008 Det er jo mest vanlig, og tilstrekkelig med gummislanger (vel og merke slanger som er beregnet for diesel) i motorrommet. Det er først etter dieselpumpa at trykket kommer, og da er jo dieselen ført i rør. Hva er da argumentet for ikke å benytte glasskolber på filtrene når slangene har et lavere smeltepunkt enn glass? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.