Jump to content

Nå kommer åpenbart sertifikatet...


tuffff

Recommended Posts

(Og det blir mye mer logisk med kombinasjonen åtgaumfartyg og småbåtar ettersom det ikke er lett å havne i begge kategoriene på en gang :lol: )

Dette er virkelig godsaker! :lol: Nå kommer tråden: "Hvilke båter fortjener benevnelsen åtgaumfartyg?" med het debatt, tilhørende utestengsler, og hvor de siste 60 -70 innlegg stort sett inneholder ulike varianter av: "nå er det vel på tide å roe oss ned karer....." :lol: Dette blir stas!! :flag:
Link to post
Share on other sites

[

quote name='Sofaseileren' date='04.05.06 08:45' post='243767]

Jeg opplever du bruker din bakgrunn for alt det er verdt for å komme med sleivspark til oss "antiditt og antidattførere" (regner meg som en av dem). Det som "heldigvis" tar litt brodden av utspillet ditt er vel en del eksempler på "liberale holdninger" fra enkelte "astronauter" der oppe på brua, som feks ufrivillig møter med moder jord pga. animerte styrmenn, kuriøs praksis av utkikk på åpent hav osv..... Holdninger som gjelder en mindre gruppe av dere proffesjonelle, men ditt utspill gjør det svært fristende for meg å plassere deg i denne kategorien :lol: . De sjøfolk jeg kjenner og har snakket med har ofte et belastet forhold til fritidsbåter (indre oslofjord på sommerstid oppleves som et helvete for mange av dem) og seilere og snekkefolk går heller ikke fri fra kritikken jeg har hørt. En styrmann som daglig ferdes i indre Oslofjord følte han banet seg vei mellom idioter, men at det var en viss forskjell på deffensiv og offensiv idioti. Den første gruppen er båtfolk som ikke følger med, ikke skjønner hvor leia går osv, den andre er de som yppe seg, skal se hvor tett på de kan passere.

 

Hvorfor plasserer du meg i en liten gruppe som har "liberale holdninger" til fyll, dårlige navigasjonskunnskaper etc. når du videre i innlegget påpeker det samme som jeg gjør ?

Jeg er da ikke mot å innføre obligatorisk båtførerbevis. Prøver bare å påpeke at man blir ikke en bedre båtfører ved å ha dette. 99,9 % av bilførerne har førerkort, men fartsovertredelsene og andre forseelser øker kraftig. Da jeg i min tid tok førerkort, sa bilsakkyndige(som det het dengangen) at førerkortet ikke var bevis på at du kunne kjøre bil, men at du hadde lov til det. Kunnskapen kom gjennom erfaring. Lær så mye teori som mulig, det er bra, men praksis er heller slett ikke å forakte. Det er bedre å være i live og ha feil, enn død med retten på sin side. Dette mener jeg gjelder på sjøen også. Synes forøvrig at båtfolket er noe av det fineste folkeferdet. De er som regel hjelpsomme, høflige og ordentlige folk. Båten er snart det siste fristedet uten nitid offentlig regulering, innblanding, avgiftbelastning, kontroll, bøtelegging, straff og andre ufriheter. Man oppfordrer ikke til fyllekjøring, råkjøring eller andre uhumskheter av den grunn. Problemet er at når først politiet er i siget, må de ha noe å vise for seg. Greit nok med politi til sjøs, men større resurser til Kystvakten ville være bedre. Der finnes det folk som er på sjøen året rundt og vet hva de driver med.

Det jeg oppfordrer folk til er å oppføre seg slik som de vil at andre skal gjøre, være forsiktige, vennlige, høflige, hjelpsomme etc. etc. Alle er ikke like erfarne. Vi har alle vært nybegynnere, men kunnskapene og holdningene kommer med tiden.

Link to post
Share on other sites

[

Synes forøvrig at båtfolket er noe av det fineste folkeferdet. De er som regel hjelpsomme, høflige og ordentlige folk. Båten er snart det siste fristedet uten nitid offentlig regulering, innblanding, avgiftbelastning, kontroll, bøtelegging, straff og andre ufriheter. Man oppfordrer ikke til fyllekjøring, råkjøring eller andre uhumskheter av den grunn.

Det jeg oppfordrer folk til er å oppføre seg slik som de vil at andre skal gjøre, være forsiktige, vennlige, høflige, hjelpsomme etc. etc. Alle er ikke like erfarne. Vi har alle vært nybegynnere, men kunnskapene og holdningene kommer med tiden.

Meget godt sagt, Neptim :flag:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

De som ikke har "lappen" kan få en bot og seilingsforbud (dvs at båten får ikke legge fra før noen med lappen står ved roret), de kan få problemer med å leie båtplass, og de kan få problemer med forsikring. Stort sett heft og plunder, men det hjelper nok litt på antall mennesker som tar seg sammen og skaffer seg et båtførerbevis.

Link to post
Share on other sites

Herifra kanskje ?

 

Dog må det være meg tillatt å være litt skeptisk til om du noen gang har ført et skip som du beskriver (antar at det er en VLCC/ULCC fullastet med 250/300.000 tonn crudeoil?) mellom fritidsbåter.

Les en gang til; Jeg skriver ".........mellom fritidsbåter." For ytterligere presisering; Jeg betviler ikke at han har ført en VLCC/ULCC som sådan, men betviler på det sterkeste at han har gjort det "...mellom fritidsbåter."

 

Håper du ser nyansene nå? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det gjorde jeg fra første gang jeg leste det.Det er ikke helt vanlig å seile slalom på supertankere pga lystbåter. Skjer ikke hver dag, men "morsomme" situvasjoner forekommer.

Det er så lett å tørne en 350 meter lang blikkboks tror enkelte :nonod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser at man ivrer for lappen og begrunner dette med antallet ulykker.

 

Antallet ulykker på sjøen er jo forsvinnende få, sett i forhold til antallet båter og bruksmønsteret. Sjøen er vel sånn sett et av de tryggeste stedene man kan oppholde seg. Antallet ulykker direkte relatert til manglende båtførerprøve er vel noe nær mikroskopisk vil jeg anta. Det blir jo synsing, men kan ikke huske en eneste slik ulykke fra nyhetene de siste årene.

 

200.000 av 300.000 førere som vil bli omfattet av av reglene, har allerede båtførerbevis, sies det i artikkelen. Så fint da. Da er det "bare" 100.000 igjen. Av disse er det vel en del som har ført båt jevnlig de siste 20 åra og noen som bare har ført båt i 5 år. Hvor mange som ikke vet om vikepliktsregelen fra styrbord, vites ikke.

 

I den forrige båtblekka mi stod det at nå tar 8000 personer båtførerprøven hvert år, opp fra ca 4000 for et par år siden. Fortsetter det slik, tar 16.000 lappen hvert år om et par år fra nå. Enden på visa? Når ting eventuelt blir obligatorisk, har de fleste allerede lappen. Gevinsten på kunnskapsnivået blir minimal, kostnadene blir neppe minimale og den siste frisonen i kongeriket er blitt en reguleringssone der myndighetene eventuelt kan fortsette å regulere inn nye kjekke ting, men det er jo høyst usikkert om de kommer til å gjøre noen slike ekstra reguleringsstunt.

 

Så hva har vi egentlig oppnådd når båtførerprøven er blitt obligatorisk?

Hørte ikke. Man må i tillegg innføre kjøretimer og praktisk opplæring sier du?

Fortvil ikke, det kommer det også. Inntil videre heter den obligatoriske biten kun Teori for Båtførereksamen. Inntil videre er det tilstrekkelig at du kan føre båt i teorien.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at man i artikkelen refererer til de tyske sportsfiskerene som kjørte på et undervannsskjær og sier at man da unngår slike grunnstøtinger med obligatorisk båtførerbevis. Nå har jeg hatt båtførerbevis i mange år, men likevel her jeg hatt 2 grunnstøtinger. Men jeg har altså lappen og i mitt tilfelle hjelper ikke lappen mot grunnstøtinger. Er det flere som har samme erfaring?

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

På tide at myndightene klarte å bestemme seg. Forhåpenligvis får vi litt mer sjøvett inn i folks bevisthet. Regner også med at det blir mer politi for å ta de uvettige.

:flag:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ja Arnstein, sjøvett er en bra ting. Men er det sjøvett som mangler i bevisstheten til folk eller er det anstendig oppførsel og folkeskikk? Skulle det siste være tilfelle, kan man jo proppe inn mengder av det første uten at det får effekt i det hele tatt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Ja Arnstein, sjøvett er en bra ting. Men er det sjøvett som mangler i bevisstheten til folk eller er det anstendig oppførsel og folkeskikk? Skulle det siste være tilfelle, kan man jo proppe inn mengder av det første uten at det får effekt i det hele tatt.

 

Lotus

Joda Lotus, er ikke uenig i spørsmålsstillingen din. På ett eller annet vis må det synliggjøres at samfunnet ikke aksepterer uvettig og farlig adferd på sjøen. I biltrafikken slås dette ned på med bøtelegging og inndraging av førerkort, ja sågar inndraging av kjøretøy. Jeg ønsker det samme på sjøen, altså mer kontroll og nulltoleranse.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Sjøvett o.l. er ikke noe du du kan lære på et kurs. Da skulle det ikke vært så mye uvettig kjøring på land hvor alle må ha sertifikat. Nei, en tulling er en tulling med eller uten lappen spør du meg. Holdningskapene arbeid derimot har jeg mer sans for men det er jo noe som tar lang tid og heller ingen som kan tjene penger på...

Link to post
Share on other sites

200.000 har allerede båtførerbevis, sies det i artikkelen.

Det var overraskende høytt, noen som kan bekrefte dette?

Ellers ligger vel anslaget på antall båter i Norge på opp mot 500k. Hvis man antar at en del av dem også føres av flere personer vil det bli mange som må på kurs.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Sjøvett o.l. er ikke noe du du kan lære på et kurs.

Jeg registrer at du ikke lærer sjøvett på kurs... men jeg har i allefall lært mye sjøvett på kurset jeg da....Nå er det vel ikke umulig at jeg i utgangspunket ikke kunne noe om dette.... men der er jeg nok ikke alene... Jeg har i allefalll lært svært mye på bårførerkurset...... og fant det veldig nyttig og givende....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Scenario:

- Pliktig sertifikat + pliktig båtregister

- Sanksjonsmuligheter ala veitrafikken (bøter, inndragning etc)

- Utøvende politimyndighet hjemles til kommunene (vedtekter), jfr. parkeringsbestemmelser

- Kommunene delegerer hjemmelen via anbud (EU-reglene) til f.eks. Car-Park :crazy:

 

Konklusjon:

Alvorlige ulykker: samme som før?

Nesten ulykker: halvert?

Hyggeligere på sjøen: Ja, for de fleste?

Antall idioter: synlig redusert?

Tyverier: drastisk redusert?

 

Hvem betaler?

Båteieren, type idiot: mye?

Båteieren, den snille: relativt lite FORELØPIG?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...