slettet Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 (redigert) ligger vel på fastlandet ved orust/tjørn skulle jeg mene: Redigert 12.Juli.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Men det er litt pussig at designere fra de O STORE verftene i Europa som skal lage dekkshusbåter ikke klarer det ...? Kommer det at de ikke begynner fra scratch ? Dvs: Skroget finnes kanskje allerede... ? ....Er Bavaria Vision nye fra bunnen av ?? ( Det er jo som kjent dyrt å lage skrog ) Eller liker designere fuglelivet, og er mindre interessert i livet på brygga ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Om de kaller DS-båter, så er ikke det vi forbinder med det. Men de store verftene er opptatt av en ting: volum, volum. De selger så mye båter, derfor vil mangfoldet forsvinne etterhvert fordi andre har ikke samme mulighet til å følge etter. Selvfølgelig vil andre klare seg også, men vil tro det blir mange Jeanneu Bavaria Benetau Hanse Dufour Hunter +++ i tillegg vil det finnes markeder for andre også, som utpeker seg spes. Men tror dette er den nye hverdagen fremover, like det eller ei. Men tydelig att markedet pr dd har tatt godt i mot dem, ref salgstall Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bjorn1011 Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 (redigert) Jeg kan også bekrefte at Stenungssund ligger på fastlandet og ikke på Orust, etter stort sett å ha deltatt i regattaen Tjörn Rundt hvert år de siste 25 årene med start fra Stenungssund. Beklager derfor at jeg var så slurvete at jeg omtalte Sweden Yachts som et "Orust-bygge" i min tidligere post. ' Men fine båter er det nå uansett da! Redigert 12.Juli.2006 av bjorn1011 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Beneteau og JEanneau driver jo sammen som konsern. Dufour og Gran Soleil er slått sammen. Det finnes vel egentlig bare 3 eller 4 konsern igjen snart ? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 (redigert) Har alltid hørt SY som orust bygge. Litt verre med Bavaria som bygges i åkern i Tyskland. Det er den nye landbruks-politikken i Tyskland Redigert 12.Juli.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
lano2 Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Men baatsman, er du ikke redd for at Bavaria kan bli et slags ikke-alternativ for bruktbåtkjøpere, siden alle har det. Det med båt innebærer jo mye status, og ingen vil vel ha en båt som alle andre har ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Har alltid hørt SY som orust bygge. Nix. Bygges i Stenungsund på fastlandet. SY80 er riktignok bygd på ei øy, Gotland. Skrog og dekk til HR bygges i Kungshamn, som også er landfast. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Men baatsman, er du ikke redd for at Bavaria kan bli et slags ikke-alternativ for bruktbåtkjøpere, siden alle har det. Det med båt innebærer jo mye status, og ingen vil vel ha en båt som alle andre har ? Er ikke så redd for det, se Toyota/VW i bilbransjen Se litt av hva som selges av brukte seilbåter idag, nemlig Bavaria. Når det gjelder SY og Orust , så er det kvaliteten jeg tenker på. Derfor har Sy blitt kallt orustbygge, ikke pga sted. Men jeg sier ikke att Bavaria blir vår neste båt. Den tid den sorg. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Det med båt innebærer jo mye status, og ingen vil vel ha en båt som alle andre har ?Tja, vi som ser på Bavaria er nok ikke så opptatt av status i like stor grad som de som betaler over det dobbelte for samme storleiken... Bavaria selger jo 3500 båter i året, og bruksalget går som hakka møkk... så det er vel ikke alle som er opptatt av status... Bavaria er nok sjøens "VW" som selges til den moderne og travle barnefamlien og som ønsker er komfortabelt rimelig båtliv uten statusjag.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
wave Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Mulligan: Forhåpentligvis vil det alltid være marked for en viss variasjon, som for den vakre Comfortinaen du la ved. Noen legger mest vekt på pris, noen på interiøret, noen på seilegenskaper, andre på estetikk, atter andre på eksklusivitet etc. Men prispresset i bransjen fører nok til en viss avskalling. Som et malapropos leste jeg nylig om igjen artikkelen fra Seilmagasinets "grand old man" Jon Winge og hans valg av ny seilbåt - en Hunter 36. Etter å ha lest båttester av ham i en halv mannsalder ble journalistens fire siders begrunnelse en artig og underlig påminnelse om at ting er i endring. Krav nr. 1 var at eierlugaren var et godt og trivelig sted å oppholde seg. Hunter er sikkert fine båter det. Men den inneholdt mye av hva Winge ellers har gitt minus for i sine tester: Rormann må forlate rattet for å kjøre storseilskjøtet, rullestorseil, toalett på tvers, kartbord mot fartsretning, dårlig utnyttet stuerom, etc. Bavaria falt ut som alternativ fordi det var blitt så mange av dem. Poenget er vel (om det ikke glapp et sted her) at preferansene vil fortsatt variere, selv om hovedtyngden blir båter fra en håndfull storprodusenter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Ulempen med Bavaria er seilingen.Jeg liker ikke små vinsjer, jeg liker ikke at storseilskjøtet er på rufftaket for da har man som rormann (som er den eneste som egentlig har feeling med hvordan båten går pga rortrykket man kjenner) ikke mulighet til enkelt å korrigere trykket ved å slippe ut storseilet. [...] Jeg liker heller ikke at drenering av sjø er løst ved å ha åpen hekk - jeg syenes dette er utryg.Der har Hanse gjort en kjekk tilpasning ved å lage spor for å føre fokk- og storseilskjøte bakover til styreposisjon. Det funker bare med selvslående fokk, og det er et kompromiss ettersom du uansett må fram for å justere skjøtepunktet. En annen Hanse-løsning er badeplattformen som lukker cockpit når den blir slått opp. Kan sikkert demonteres helt dersom du vil ha åpen cockpit for å seile regatta. Det gir mer plass i cockpit. Slipper alle disse dumme hyssingene rundt beina.Om det er orden på taukveiler avhenger ikke av om du har løygangen i cockpit eller ikke. Det kan derimot være et godt argument at barn og løygang i cockpit ikke alltid er noen god kombinasjon. Med hensyn til seilvalg stusser jeg litt over alle båtene som selges med 140% genoa som standard forseil. Skulle jeg valgt ett rulleforseil til turbruk ville jeg nok valgt en 120% og supplert dette med en gennaker. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Det med båt innebærer jo mye status, og ingen vil vel ha en båt som alle andre har ? I båtbransjen virker det som om det er akkurat motsatt, at de mest populære modellene er de som det er produsert og solgt mest av. Som for eksempel Nidelv 24, Scand Baltic etc. Man bestemmer seg for et merke, kanskje ut fra tanken om at "så mange kjøpere kan ikke ha tatt feil", og leter kun etter dette. Selv om andre, mindre kurante modeller kanskje kan tilby vel så gode løsninger. Forresten, en ting jeg har lurt på: Har Bavaria tilknytning til BMW konsernet? Siden disse også benytter Bavaria navnet på sitt forhandlernett blant annet... Bare lurte... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mulligan Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Bavaria tilknytning til BMW konsernet? Siden disse også benytter Bavaria Nix. Engelskspråklige kan ikke uttale et eneste utenlandsk navn. Derfor er kålåkern Bayern blitt til Bavaria. Både Beemern og Baven kommer fra Bayern. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Bavaria er det latinske navnet på delstaten Bayern Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Sydvesten: "Bavaria er nok sjøens "VW" som selges til den moderne og travle barnefamlien og som ønsker er komfortabelt rimelig båtliv uten statusjag...." Sikkert mye riktig i det. Men også en del Bavaria-eiere ønsker seg noe litt spesielt. Derfor har det da også dukket opp firmaer som har spesialisert seg å "style" Bavariaer. Her er det visst bare fantasien som setter grenser. I og for seg en parallell til landeveien. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Sikkert mye riktig i det. Men også en del Bavaria-eiere ønsker seg noe litt spesielt. Derfor har det da også dukket opp firmaer som har spesialisert seg å "style" Bavariaer. Her er det visst bare fantasien som setter grenser. I og for seg en parallell til landeveien. Vi skal ha spoiler,men har allerede trimmet seilene Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sjøtummel Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 I båtbransjen virker det som om det er akkurat motsatt, at de mest populære modellene er de som det er produsert og solgt mest av.Jeg tenker det er litt mer sammensatt. For svært mange er det tilstrekkelig status å ha passelig stor båt. Er den nokså ny i tillegg holder det i lange baner. Først når plagsomt mange har store og nye båter er det nødvendig med en dyr båt som det kanskje ikke lages så mange av for å få status. For å vende tilbake til temaet for denne tråden så er jeg veldig spent på å få en titt på hva Bavaria legger i begrepet dekksalong. Jeg antar at i det minste en Vision-båt dukker opp på høstes båtutstillinger. Det blir også spennende å se hvor populært seilbåter med dekksalong blir. For min egen del er jeg litt skeptisk, og skulle jeg hatt en sånn båt selv ville jeg nok satset på en Nauticat. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Dropp i alle fall Wunderbaumen på pidestallen. Den har en noe begrenset effekt. En terning er derimot en terning. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 For min egen del er jeg litt skeptisk, og skulle jeg hatt en sånn båt selv ville jeg nok satset på en Nauticat. Hvorfor Nauticat ? - Dårlig isolert . ( Ingen balsa som kjernemateriale her ! Ingen doble vinduer i rustfrie rammer) - Steinalder-skrog som gir dårlige seilegenskaper og sjøsyke - Tunge pga skroget som er plast tvers gjennom - Stygge å se på i forhold til en Regina af Vindö ( Aluminiumslist mellom dekk og skrog ! ) Hvorfor skeptisk ? En regina af Vindö 35 seiler fra det meste ! ( Og er en vakker båt ) Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 re Sjøtummel: Man skulle i utgangspunktet tro at en dekkshusbåt med innvendig styreposisjon og utsikt ville være ideell i nordiske farvann, med vår korte og ustabile sommer. Så langt så har ikke båttypen slått helt an. Gjetter på at det skyldes høy pris og tradisjonelt dårlige seilegenskaper. På det siste punktet er båtene etterhvert blitt mye bedre. Men et dekkshus som kun gir mer lys og romfølelse er neppe noe alternativ for DS-entusiaster. Det blir uansett spennede å se hva produsentene dukker opp med. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Noen legger mest vekt på pris, noen på interiøret, noen på seilegenskaper Leste på en annen site et sukk fra en som hadde vist Performance 35 på ei messe. Svært få ruslet på dekk og så på layout, sparket i røstjern, studerte tekniske installasjoner, telte avlastere osv. Alle forsvant under dekk for å se på interiøret. Jeg kom trekkende med den C-35'en fordi jeg har tatt meg f--- på at jeg skal ha en slik innen jeg slutter med båtliv. Det er en vakker båt med klassiske linjer og går som ei kule. Relativt hi-tech bygg i forhold til noen storselgere. 2 tonn blykjøl og stor bredde gjør at den tåler mye duk. Rorkult gir masse plass i sittebrønnen i havn. Alle skjøter ved rormann. Alle hal til sittebrønn. (Jeg kjøper ikke Bavargumentet om skjøtet på hyttetaket for å spare plass når de tar hele sittebrønnen med pidestall og ratt). Dessverre er det ikke mange av dem. De bygger, tror jeg, ca 80 båter i året, og de er solgt før de blir påbegynt. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Når det gjelder valget så er det ganske enkelt Ta nå eks Bavaria Det er bra båter som seiler bra, også i regattasammenheng. bra innredet bra innvendig utnyttelse bygget på en kostnadseffektivt sett en importør som setter kunden i fokus, som har god økonomi. godt utbygget forhandler/servicetilbud. Dette er grunner til att så mange kjøper Bavaria. Når det gjelder winscher, så er 48`standard på vår. Kan vel ikke kalle det underdim. Hva andre har spiller ingen trille, det viktigste er hva vi blir fornøyd med. Att det finnes firmaer som spes på ekstrautsyr til Bavaria, er vel pga mengden de selger. Og ekstrautstyr, det er det som gjør att messene blir ekstra morsomme. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
lano2 Svart 12.Juli.2006 Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Når det gjelder valget så er det ganske enkelt Ta nå eks Bavaria Det er bra båter som seiler bra, også i regattasammenheng. bra innredet bra innvendig utnyttelse bygget på en kostnadseffektivt sett en importør som setter kunden i fokus, som har god økonomi. godt utbygget forhandler/servicetilbud. Dette er grunner til att så mange kjøper Bavaria. Når det gjelder winscher, så er 48`standard på vår. Kan vel ikke kalle det underdim. Hva andre har spiller ingen trille, det viktigste er hva vi blir fornøyd med. Att det finnes firmaer som spes på ekstrautsyr til Bavaria, er vel pga mengden de selger. Og ekstrautstyr, det er det som gjør att messene blir ekstra morsomme. Seiler bra har vel kun med LYS å gjøre.... Min Dufour gikk fra 1,13 til 1,20 i LYS etter at vi var noen stykker som seilte litt aktivt. ( Vant Færdern 3 ganger i klasse 1,16 - 1,20 ) Bra innredet....? Smak og behag. Kan ikke sammenlignes med Regina af Vindö Innvendig utnyttelse ? Svært likt alle andre båter Kostnadseffektivt sett. Er det positivt ? Liker bedre snekkerne på Orust. Det er kvalitet det ! Har også hørt negative ting om Lunde Båt, og tviler på du får Orust Service fra den fronten ! Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 12.Juli.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juli.2006 Det er det jeg mener, kjøper du ett Orust-bygge har du andre forventinger til båten. En Regina er som Mercedes i denne sammenheng. Du betaler for det ekstra. Man kan derfor ikke sammenligne Bavaria, Hanse , Jeanneu osv mot f eks Regina,Malø, SY. Men att servicen er bedre på Orust: Njaaaaaaa skeptisk. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.