Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

Er ingen hydro ing, selv om jeg er ing og jobber på Hydro.... men avdøde venner har jeg, og en dem heter Bernoulli...

 

Det blir nok ikke det nei.... om vi snakker litt gode gamle Bernoulli så sier har følgende....

v^2=h*2*g (ser bort fra alle tap siden dette er et åpent hull)

Setter vi et par tall her..

v^2=1*2*9,81 og tar roten så ender vi opp med en maks hastighet på 4,4 m/s ved en meter vannsøyles trykk..

 

Om vi introdusere litt tap så blir dette marginal... skulle nok hatt med et tap for innløp/utløp men dette vil ikke gi så veldig store endringer.... skulle vel egentlig satt opp hele Bernoullis ligning for dette systemet...

 

Et lite hull på 20cm gir oss et areal 0,0314 m^2

 

Setter vi dette sammen så får vi en liten vannstrøm på 0,138 m^3/s

 

Med andre ord så er den lille vannstrømmen på 138 liter pr sekund... eller snaue 8300 liter pr. minutt...

 

Hva som er din definisjon på brukbar lenpumpe vet ikke jeg.... :wink:

Redigert av Ingar (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er ingen hydro ing, selv om jeg er ing og jobber på Hydro.... men avdøde venner har jeg, og en dem heter Bernoulli...

 

......

 

Med andre ord så er den lille vannstrømmen på 138 liter pr sekund... eller snaue 8300 liter pr. minutt...

 

Hva som er din definisjon på brukbar lenpumpe vet ikke jeg.... :wink:

regnestykket virker ikke helt riktig, 8.3 m3 pr sekund med 1m fall? her er det nok en grov kommafeil.

har sett lensing av turbinrør på kraftstasjoner med omtrent samme diameter på utløpet x 2 - 400m fall og selv om strålen nok var vannrett ca 10m tror jeg ikke det passerte 8.3 m3/s der engang.

 

uansett er vel bare å velge en pumpe som står i forhold til båten?

mangler ikke på produkter selv om dette ikke er beregnet

http://www.framo.no/default.asp?k=1&id=12

Link to post
Share on other sites

Siden det er mye snakk om kompetanse.

Hva er kravet til fartstid for å løse D5L sertifikat?

Dokumentert minst tre år "fartstid" som skipper på fritidsbåt på 8 meter eller mer, men fra og med i fjor ble det anledning til å ta en praktisk prøve i stedet. Dersom myndighetene ønsker å gi D5L en ICC-status så blir det vel endret til en obligatorisk praktisk prøve.

 

I det britiske systemet har sertifikatene til RYA krav om praktisk prøve, men i tillegg er det oppgitt krav til fartstid i utseilt distanse som skal være et hint om at dersom du har mindre enn dette har du dårlige sjanser. Utseilt distanse blir oppgitt som en egenerklæring, og en undersøkeøse for noen år siden viste at gjennomsnittet for oppgitt utseilt distanse for dem som strøk til prøven som omtrent tilsvarer D5L var lengre enn gjennomsnittet for dem som besto prøven.

 

Kravet til dokumentasjon av "fartstid" for D5L i Norge er ikke strengere enn at det er mulig å jukse for dem som vil. En annen ting er at selv om du er dønn ærlig med å dokumentere din egen erfaring så sier dette ingenting om kompetansen til å betjene moderne navigasjonshjelpemidler.

Link to post
Share on other sites

regnestykket virker ikke helt riktig, 8.3 m3 pr sekund med 1m fall? her er det nok en grov kommafeil.

har sett lensing av turbinrør på kraftstasjoner med omtrent samme diameter på utløpet x 2 - 400m fall og selv om strålen nok var vannrett ca 10m tror jeg ikke det passerte 8.3 m3/s der engang.

 

uansett er vel bare å velge en pumpe som står i forhold til båten?

mangler ikke på produkter selv om dette ikke er beregnet

http://www.framo.no/default.asp?k=1&id=12

Det står nå 8,3 m3 pr. minutt da.. så kommafeilen er nok hos deg... jeg snakket om 138 liter pr. sekund....

 

Men selvsagt er jeg motagelig for korreksjoner...... siden jeg ikke er noen guru på slikt (i motsetning til andre :wink: ) og derfor kun forholder meg til annerkjente teorier...

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Leker litt med å forstå hvor mye vann dette er; en høytrykksspyler gir vel rundt 10 liter i minuttet og det betyr an vannmengden tilsvarer 830 høytrykksspylere samtidig- heftige saker!

 

Kanskje greit å ha en gummibåt som er i god stand også da? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

beklager - overså deler av posten din - men pumper av det kaliber finnes og - som jeg skrev tildigere hadde motorrommene vært adskilt og riktig bygget burde det ene ikke engang blitt fylt helt opp slik at båten lett kunne holdt seg flytende.

 

automatisk stenging av ventilasjonsluker over et visst vannivå i motorrom, lensepumpe plassert nede i skroget med motor på 1 dekk med manuelle ventiler for rør til alle skott, adskilte motorrom, dokumentert opplæring av mannskap osv burde være påbudt på båter over en viss størrelse for at forsikringsselskapene skulle akseptere å forsikre de.

 

etter min mennig

Link to post
Share on other sites

Jeg ser for meg at det har vært en kraftig stråle som nok var sjokkerende å se når de åpnet luka til motorrommet.

garantert, og det er da det noen ganger er avgjørende å holde hode kaldt men det er ikke nok i alle tilfelle og hadde nok ikke hjupet mye med mindre noen hadde klart å dukke ned i det kalde vane med madrass uten flyteevne! osv som nevnt tidligere her.
Link to post
Share on other sites

Burde ikke diskusjonen gå mer på hvordan man kan hindre eller kontrollere en vanninntrenging?

Disse båten har alt mulig av duppeditter som radar, plotter, hydraulisk hev/senkbar TV osv, men det er ikke brukt 5 flate øre på fartøyets integritet.

Jag har sett en likedan en. En Storebro på 41' traff et undervannskjær, og slakket omtrent ikke på farta på vei til bunns.

Hadde man brukt en halv mill. mindre på tant og fjas og brukt penga på grunndesign, hadde dette gått bra. Bollocks eller ei, det er fullt mulig.

Jeg har vært med på å bygge båter i tilsvarende størrelse til klasse. (HSLC). Vi brukte et billass med vanntette skottgjennomføringer. Alle passasjer under dekk hadde vanntette dører. Stabilitets boka tok for seg en hver tenkelig og utenkelig kombinasjon av lekkasjer i maskinrommene, lugar, void space osv. En ukontrollerbar lekkasje i styrbord maskinrom f.eks, hadde fått den til å henge litt til styrbord, men den kunne tusle hjem.

Link to post
Share on other sites

Helt enig med dig Mulligan !!!!

 

det er bare det att ingen (eller veldi få iallafall :smiley: )

efterfrågar dette...gå på en messe o se.......

 

för en fritidbåtköpare er

 

flybridge, höj o senkbar Tv, 30+ knop, radar så jag kan se til Danmark, Plotter med overlay,etc etc mycket viktigare !

 

sjövärdig båt kommer långt ned på lista, frågan er om en del köpare ens tittar på det, dom tror

kansje att dom får det på köpet utan att det koster noe !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

sjövärdig båt kommer långt ned på lista, frågan er om en del köpare ens tittar på det, dom tror

kansje att dom får det på köpet utan att det koster noe !

Jeg tror nok ikke så mange vet hva de skal se etter - for man bør vel ha ganske lang maritim erfaring for å vite hva man skal se etter. Også forventer man at CE merkingen er godt nok
Link to post
Share on other sites

automatisk stenging av ventilasjonsluker over et visst vannivå i motorrom, lensepumpe plassert nede i skroget med motor på 1 dekk med manuelle ventiler for rør til alle skott, adskilte motorrom, dokumentert opplæring av mannskap osv burde være påbudt på båter over en viss størrelse for at forsikringsselskapene skulle akseptere å forsikre de.

 

etter min mennig

Kostnadskontroll er vel også et tema for de som bygger (og kjøper) denne type båter. Hvis en skal ha den ultimate utrustning for alle eventualiteter så løper kronene ytterligere avgårde. Ved grunnkjenning er det så mange faktorer som spiller inn om en kommer fra det uten totalhavari.

 

Gutta som kjørte denne båten var uheldig og desverre for de og båten var det 20cm for lite vann over flua.

 

Etterpåklokskap er en eksakt vitenskap sies det, hadde f.eks det vært en sandstrand i umiddelbar nærhet så kunne båten vært satt på grunn der. Kan være en sprekk i berget på flua som kilte akslingen slik at propellen kom på tvers og bråstoppet båten med de følgene at flensen ble revet fra motoren. Hadde da båten vært 40 cm til den ene eller andre siden hadde det kun gått ut over propellene etc. etc.

 

Alt dette blir igrunnen bare teorier på en svært uheldig kombinasjon av hendelser som førte til havariet.

Link to post
Share on other sites

Gutta som kjørte denne båten var uheldig og desverre for de og båten var det 20cm for lite vann over flua.

 

Uttalelser som dette får meg virkelig til å stusse!

 

Båten befant seg i et område hvor en nesten kunne gå i støvler!

 

Skal man nå være avhengig av en sandstrand i nærheten for å unngå forlis?

 

Tror problemet må ses fra en annen vinkel. :rolleyes:

 

Klart det er for j#&lig når noe sånt som dette skjer, men mye KAN gjøres for å unngå det!

 

Etterpåklokskap eller ikke, detter helt underordnet i denne sammenheng!

 

Forbedringspotensialet ligger i holdninger hos skipperen og mannskap!

 

Ingen vil klare å konstruere "idiotsikrebåter" anyway!

Redigert av rogeri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...har sett lensing av turbinrør på kraftstasjoner med omtrent samme diameter på utløpet x 2 - 400m fall og selv om strålen nok var vannrett ca 10m tror jeg ikke det passerte 8.3 m3/s der engang.

http://www.framo.no/default.asp?k=1&id=12

Er vi i samme bransje? Jeg er pensjonert vannkrafting.

 

Ellers tror jeg du i farten blander sekunder og minutter her.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har nå lest det meste i denne strengen "med åndesløs spenning".... Noen av MINE tanker:

12 mill. .... NY båt.... Hva kreves av kunnskap for å få angjeldende sert.? Ka svarten gjorde den båten i "støvelhav" med stor fart?? Får VI økte forsikringpremier for slik oppførsel på sjøen? (Hvis hendingsforløpet her stemmer da...) §§ 5 og 6 skal overholdes... Kan bli et solid forsikringsavslag der...

En tanke til: Hvis dette hadde vært en tømmerstokk i sjøen i stedet for kontakt med moder jord, ville da det samme skjedd (utrevet aksling)??

 

Ville slikt kunne skje meg?

LITEN fare for det!! Har ikke båt til 10% av beløpet engang :-) Med påhenger er det lite sannsynlig med SLIKT hendelsesforløp; Og dessuten: Jeg kjører båten som om den er minst 10 ganger større enn den virkelig er... Og har foroverseende ekkolodd. Som brukes!

Og vet hele tiden hvor jeg er. (Annet tør jeg ikke). Feiging alså? JESS, og er stolt av det!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Med det relativt store antall båter verden rundt, og i Norge, som har fritthengende akslinger, og det forsvinnende lille antall som havarerer på grunn av den ene negative egenskapen ved samme akslinger, så er det vel ikke store grunnen til å omarbeide et allerede velfungerende design. Spesielt når uhellet og dets konsekvenser også er fullt ut avhengig av menneskelige feil for å inntre. Litt risiko må vi jo ha, ikke? Ellers blir jo livet kjedelig ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Gutta som kjørte denne båten var uheldig og desverre for de og båten var det 20cm for lite vann over flua.

 

Båten befant seg i et område hvor en nesten kunne gå i støvler!

Nå vet jeg ikke hvor du holder til hen men dette er på hjemmebane for meg. Det er trangt...ja...men fullt farbart, også for en 58 foter. Når det er sagt så går leden rett utenfor så det kan ligne på en regelrett feilnavigasjon.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg hatt takstmann ombord. Et Strømstadfirma Skagerak Marine? tror jeg har fått jobben. De tror det vil ta rundt 14 dager før Astor ligger på vannet igjen. I mellomtiden reiser fruen og jeg nedover til helgen og tar en ekstrapuss fra vannlinjen og opp mens den ligger på land.

 

Når det gjelder selve grunnstøtningen var dette en opplevelse som går gjennom marg og bein. Ikke alltid like lett å sette ord på dette i etterkant. Selve smellet kommer som lyn fra klar himmel. Deretter er det bare å slå i fri og åpne dørkene fra forut og akterover. Hulet ligger helt bak i det bakre rommet. Og det fosset friskt fremover til motorrommet. Den elektriske startet jeg før jeg viste omfanget. Den manuelle brukte kona og jeg vekselsvis. Kona har vannblemmer i hendene etter slitet med å holde vannstanden nede. Dette skjedde midt på dagen mens sjøen var rolig rundt oss.

 

Vi vurderte aldri situasjonen så farlig at Tjøme Radio ble tilkalt. Hadde pumpene ikke vært inntakt hadde vi hatt vann over motoren i løpet av kort tid. Håndpumpene hadde nylig vært ute for rens og test, heldigvis.

 

Etter at skaden var lokalisert satte vi kursen til Strømstad i 10 knops fart. Der kom Sjøredningen ettervert og fikk en pumpe ombord når vi la oss til kai. Firma som skulle ta båten opp dukket aldri opp. Etter et par timers venting gikk vi for egen maskin til der båten ble til slutt tatt opp. De ga oss en kjempefin service. :)

 

Redninsskøyta skulle gå ved siden av oss til opptakstedet men valgte feil båt, og gikk ved siden av Nord Westen til Kåre, en annen familie i vårt følge. :lol:

For oss som sto på land nå og fulgte med så det ganske så dramatisk ut mens Kåre tuslet mellom to redingsskøyter, mens vi som hadde problemer lå ved kai. :lol: Man må ta det humoristiske med også når først ulykken var ute.

 

 

Nå ser vi fram til å få båten på sjøen og teste båtformen etter en slik episode. Reaksjonen kan komme i etterkant, har vi fått høre.

 

Takk til dere som setter av plass ombord til Hortenstreffet. Vi vet at vi har mange båtvenner blandt dere. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor du holder til hen men dette er på hjemmebane for meg. Det er trangt...ja...men fullt farbart, også for en 58 foter. Når det er sagt så går leden rett utenfor så det kan ligne på en regelrett feilnavigasjon

 

De fleste grunnstøtinger skyldes vel feilnavigasjon i en eller annen form, vel?

Det at jeg holder til i Nord-Norge kan umulig ha noe å si i denne sammenheng?

 

Her tror tror jeg du må forklare hva du mener!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...