Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

www.skagerrak.se

 

Produkter

 

Oceancraft 570

Oceancraft 700

Hydrolift F29

Hydrolift F23

Hydrolift X17

Stormway F23

Stormway X17

Wild Cat 302

GOZZI 29

Tintorera 610

RIB Unlimited 600

RIB Unlimited 700

Coaster 480

Sandö Artic 785

Skagerrak 400

Öddö 17 HT Classic

Öddö 460 Tradition

Skagerrak S70

Skagerrak 570

UNIQUE 36

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor du holder til hen men dette er på hjemmebane for meg. Det er trangt...ja...men fullt farbart, også for en 58 foter.

Fullt farbart, absolutt, men kun hvis man er kjent eller kjører slalåm i 3 knop mellom alle grunnene med en glimrende kartleser ved sin side. :smiley:

 

NSSR har jo opptil flere ganger i denne saken uttalt hvor urent dette farvannet er.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Var ikke disse karene Sunnmøringer da?

Kanskje de hadde hørt om en fisk som gjemte seg oppi der?

Kan ikke komme hjem til Ålesund med rommet tomt. :wink:

Så Så forsiktig i din uttalse nå.....trur dei fleste sunnmøringer har sett havet og navigert i verre ver en det som er på sørlandet........ :nono:
Link to post
Share on other sites

- Du skal aldri gå etter båter som er lokalkjente, fordi de plutselig kan gå til kai, men du må navigere selv. I tillegg hadde vi bare elektroniske kart over dette havstykket. Vi så ikke skjæret. Sett i ettertid burde vi også ha hatt papirkart. Jeg har også lært å ikke sette opp farten før du vet at du er ute i leia, forteller Farstad, som anslår farten til 15-17 knop da de gikk på skjæret.

 

Denne feilen har jeg vært med på før. I Blindleia sammen med fattern i seibåt. "De snekkene der følger vi etter - de virker kjente" sa fattern. To minutter etter smalt det godt. De var nok godt kjent de - som stakk 1/2 meter grunnere enn oss. :rolleyes:

 

Jeg vet ikke helt hvilke krav forsikringen stiller til papirkart ombord - men det er mulig det kan blir en diskusjon om hvor aktsomt det er bare å ha elektroniske kart ombord.

Link to post
Share on other sites

- Jeg har også lært å ikke sette opp farten før du vet at du er ute i leia, forteller Farstad, som anslår farten til 15-17 knop da de gikk på skjæret.

 

Jeg stusset litt over denne jeg!?

Trodde han at de allerede var ute i leia? Eller er 15-17 knop å anse som lav fart?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Veldig leit når slike ting skjer, - og det kan hende selv den mest erfarne!

 

Fikk nettopp med meg at Astor også har hatt landkjenning.

 

Bra at det gikk så bra som det gjorde, og med god assistanse når noe slikt skjer.

 

Men, Astor, - hva var det som var årsaken?

 

Jeg har jo lagt merke til dine innlegg i bl.a. "GPS/Elektroniske kart/Plotter-tråder" i det siste, der du har fortalt at du har skiftet ut nesten alt av navigasjonsrelatert utstyr ombord i det siste.

 

Siden dette skulle være det aller siste og "beste" som er på markedet for oss fritidsbåtskippere når det gjelder navigasjon, så lurer jeg på hva som gikk galt?

 

NB!

I glede over at alt gikk bra med skipper og mannskap, tillater jeg meg ytterst ydmykt dette spørsmål om årsakssammenhengen til landkjenningen, slik at "vi andre" kan være obs og eventuelt unngå lignende uhell.

 

Uansett, takk for at du har "guts" nok til å fortelle om opplevelsen!

 

Håper skuta er på vannet igjen snart! :flag::sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Bilde

 

Her er akselen som ble nappet tvert gjennom skroget da man traff grunnen.

 

Ser for meg som komplett amatør rart ut at akselen ble røsket ut

 

Da Celina Bella gikk på grunn og nesten sank viste det seg i ettertid at det var en konstruksjonsfeil på båten som gjorde at konsekvensene av grunnberøringen ble så store som de ble.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

"bare elektroniske kart"

 

har alltid sagt at dette ikke er å stole på men at grunner ikke synes på elektroniske kart i den de grad (skal) samsvarer med papirkarter er vel i drøyeste laget.

 

hvilken kartplotter klarer ikke å vise båtens pos i forhold til "kartet"?

 

forutsatt at den er kalibrert og operativ selvølgelig.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke helt hvilke krav forsikringen stiller til papirkart ombord - men det er mulig det kan blir en diskusjon om hvor aktsomt det er bare å ha elektroniske kart ombord.

Så lenge plotteren er operativ kan neppe denne lastes grunnstøtingen. Om forsikringsselskapet henger seg opp i at papirkart ikke var ombord er de rimelig på jordet. Ikke papirkart og død plotter er en helt annen sak...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror kanskje en av utfordringene med elektroniske kart er at båtens posisjon vises helt nøyaktig på kartet. Dette gjør at man legger inn mindre sikkerhetsmargin enn når man navigerer manuelt på papirkart. På et papirkart er man sånn omtrent midt i mellom to staker eller ca 100 meter påutsiden av den båken og man legger inn gode marginer i forhold til det.

 

Med en plotter føler man seg tryggere når man ser på plotteren og ser at "akkurat der er jeg", man glemmer at GPS'en kan vise feil posisjon og glemmer at kartgrunnlaget muligens er gammelt og har feil i seg også. Er man uheldig da og får alle marginer mot seg kan det gå ille.

 

Jeg har gjort samme feil selv - men har til nå vært heldig

Link to post
Share on other sites

Det har flere steder vært nevnt at de berget seg ombord i en gummibåt, men at denne var defekt. Nå kom reders forklaring på dette:

 

sitat

- Det var en gummibåt om bord som vi hadde tappet litt luft ut av, fordi den tok så mye plass. Men den var i orden, forsikrer Farstad.

sitat slutt

 

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

- Jeg har også lært å ikke sette opp farten før du vet at du er ute i leia, forteller Farstad, som anslår farten til 15-17 knop da de gikk på skjæret.

 

Jeg stusset litt over denne jeg!?

Trodde han at de allerede var ute i leia? Eller er 15-17 knop å anse som lav fart?

 

mvh tuffff

Jeg forstod det slik at NÅ har han lært....

 

Ellers har jeg også lært en del ved å følge med i denne tråden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

- Det var en gummibåt om bord som vi hadde tappet litt luft ut av, fordi den tok så mye plass. Men den var i orden, forsikrer Farstad.

sitat slutt

Det er jo tross alt litt godt å høre at en sliter med plassen i en 58-foter også :lol: Eller kanskje gummibåten var veldig stor????

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

At dette var båtvante folk er vel hevet over enhver tvil!

Fru Fortuna bidro denne gangen i svært liten grad til å forhindre uhellet!

Feil kan vi gjøre ALLE, og noen får større konsekvenser enn andre.

 

De som har deltatt/lest om denne sake, gjør seg nok opp sine tanker om hva som kunne vært gjort annerledes. Redren er jo inne på dette selv, hvis sitatet i NA24 er korrekt! Hvis denne for mange nyvunne (etterpå)klokskap kan settes ut i livet og omgjøres til praktisk bruk og kotyme,så kanskje denne grunnstøtingen kan være en aldri så liten leksjon for oss alle. Som før nevnt så var det "bare" matrielle skader!

 

Hva propeller og skrog angår kan man kanskje i ettertid lure på om syrefaste stålplater av en viss

tykkelse, behørig integrert/innstøpt over propellene kunne begrenset skader på denne type propelloppheng.

Når propellene plutselig opptrer som en gigantisk motorsag, mener jeg!

Om ikke i dette tilfellet, for her ble jo akslingene røsket ut av skroget, etter det jeg har forstått.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...