Jump to content

Båt til 12 mill. sank


yevensen

Recommended Posts

De faerreste b[tene som blir produsert i dag (inklusiv Norske) vil holde seg flytende hvis motorrommet ble fylt med vann.... Tunge maskiner + tonnevis med vann, koplet sammen med stroembrudd ombord som stopper lensepumpene, vil lage problemer for de fleste av oss. Litt boelger paa toppen av alt, saa skal det ikke mye mer til.... hekken ned foerst (spesielt hvis du har drev, og naar en ligger med 45 grader vinkel og boelger, saa er del litt begresent hva et vanntett motorrom kan gjoere, da vann vil trenge inn i kabinen foer eller senere... Jeg har i hvertfall ingen illusjon om at vaar baat vil flyte saa veldig lenge hvis jeg mister en aksling og vi ikke kan holde maskinene (som driver noedlensepumpene) i gang... Og foer det er sagt, saa har vi et Cat A sertifikat for opp til 12 personer.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

jeg synes du skal begynne å lage egne båter jeg. I det minste bør du søke medlemsskap sammen med Eivind Amble i EU's arbeidsgruppe for CE merking av båter. Det virker for meg som om du har mye bedre kunnskap enn de fleste om dette.

 

Og denne 3. pumpa - hvordan skal du forsørge den med tilstrekkelig strøm? egen hjelpemotor med separat drivstoff- og el system?

Link to post
Share on other sites

Og denne 3. pumpa - hvordan skal du forsørge den med tilstrekkelig strøm? egen hjelpemotor med separat drivstoff- og el system?

Løsningen er nok å ha en egen pumpebåt på slep. En spesialbygget båt med et eget kraftverkt på noen megawatt - noen digre pumper og et par tykke slanger fra pumpebåten til moderskipet. Alt styrt via en trådløs fjernkontroll. :lol:
Link to post
Share on other sites

jeg synes du skal begynne å lage egne båter jeg. I dag minste bør du søke medlemsskap sammen med Eivind Amble i EU's arbeidsgruppe for CE merking av båter. Det virker for meg som om du har mye bedre kunnskap enn de fleste om dette.

 

Og denne 3. pumpa - hvordan skal du forsørge den med tilstrekkelig strøm? egen hjelpemotor med separat drivstoff- og el system?

Vel en ting er sikkert .... baaten vil nok vaere helt uloeselig i penger for de fleste .... og vaar lille 45 foter med 21 tonn displasement ville bli rene lettvekteren i forhold .... eller saa vil det bli et kompromiss ett eller annet sted med maskinstoerrelse / maskinrom / boplass osv ..... men sikkerheten hadde ikke blitt komprimert ... slik som disse.... ikke akkurat "pene" men funksjonelle, og liten plass ombord for komfort...

Bilde

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så mange år siden noe nesten likt hendte nære Strømstad. !Celina Bella" var en Sunseeker på ca 55 fot - gikk på grunn - slo hull i skroget ved akslingene. Båten ble reddet fordi de var nære en strand og fikk satt båten på grunn.

 

Sunseeker er akkurat som Feretti som FAirline som Princess som Windy som Nidelv som Joda som Marex som Bavaria som alle Brunswick båtene helt ubrukelige på vannet. De har bare ett motorrom, de kan gå i stykker og de har ikke tilstrekkelig lensekapasitet til å holde de flytende ved et 1/2 meter hull i båten.

 

Alternativet til Divemaster er vel Ubåt - de er lagd for å kunne stenge 1/2 båten om de går lekk og fortsatt oveleve. Men de har bare ett sett motorer. Så går det hull akter så stopper nok motorene der også.

Link to post
Share on other sites

mørejet 1167 har valgt å lage skott mellom motorene, hvorfor vet jeg ikke. Men kan tenke meg det er i tilfelle brann eller vanninntregning. Om dette er praktisk i en 58 foter, hvor man gjerne spaserer i motorrommet vet jeg ikke, men det er vel mulig.

Bilde

Et hull på størrelse med en fotballbane blir allikevel alvorlig

Link to post
Share on other sites

vanntett er en ting - forhindre fylling av bbåten er en annen.

dette er uansett kun et veldig enkelt designspørsmål.

 

skulle likevel tro båten blir liten i forhold til fotballbanen...

 

bare for å ta den enkle varianten - ikke den jeg tenkte på i tidl post:

http://www.berema.no/spes_WT40.html

1640 l/min 1640 liter i minuttet.

 

Bilde

 

i dette tilfelle ville jo en spesialdesi(e)gnet "paraply" gjort susen, om man også hadde en egnet pumpe ombord.

stikk den ut igjennom hullet og slå den opp.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eneste mulighet til å unngå at denne båten sank hadde vært å få en madrass, pute eller lignende inn i eller over hullet fra utsiden, da hadde en kanskje klart å holde den flytende ved hjelp av lensepumpene.

 

De fleste som ikke har en bakgrunn med trening i krisehåndtering av forskjellige slag som f.eks. brannmenn, ambulansepersonell, offshorepersonell el. ville nok opplevd ett slikt havari som ganske skremmende noe som medfører at ikke alle avgjørelser blir like godt gjennomtenkt.

 

De mest kritiske scenarioene i ett fritidsfartøy er etter min mening ukontrollert vanninntrenging under vannlinjen, mann over bord i dårlig vær og brann ombord.

 

Dette er hendelser en bør ha tenkt nøye gjennom og gjort seg opp en mening på forhånd hvordan en skal håndtere, da blir ikke sjokket så stort dersom en skulle være så uheldig å oppleve noe av dette og håndteringen blir mer rasjonell.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Det er vel omtrent slike KV/NSSR/Seking har ombord for å lense båter der normalt utstyr ikke er tilstrekkelig. Regner med at du har et par slike ombord hos deg :wink: Og at du tester de hver 14 dag. Også må jo den omvendte paraplyen din være fleksibel - for den må kunne tilpasses ulike hull i skroget

 

Enkleste er antakelig å ha ombord madrasser og et par 2"4" som man kan stemple mot. Madrassene puttes i hullet, man stempler mot med stokkene. Standrad utstyr på MTB'er

Link to post
Share on other sites

Enkleste er antakelig å ha ombord madrasser og et par 2"4" som man kan stemple mot. Madrassene puttes i hullet, man stempler mot med stokkene. Standrad utstyr på MTB'er

Har Bitteliten slikt ombord? Jeg skulle gjern hatt praktiske råd om hva en bør ha med seg i en litt mindre båt, foruten treplugger.

 

Ellers registrerer jeg med tilfredshet at min båt har kun en propell som er godt beskyttet av en veldig solid kjøl. Mister nok litt hastighet der, men får øket sikkerhet mot grunnstøting og god retningsstabilitet ved lav fart.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nei, overhode ikke. Madrasser har vi men ikke stemplingsmaterialer. Ikke pressening som vi kan tette med fra utsiden heller. Men ei pute eller en dyne kan sikkert gjøre jobben. Største problemet er antakelig at man blir redd - kanskje til og med får panikk - når slikt skjer. Og man vil jo helst ikke risikere livet når vannsøylen står inn i motorrommet. For det blir en bra stråle inn med et slikt hull som F58'en fikk.

 

Kanksje en båtshake kan fungere som stempel?

 

Men vi har god forsikring, og de krever bare normalt sikkerhetsutstyr.

Link to post
Share on other sites

Ellers registrerer jeg med tilfredshet at min båt har kun en propell som er godt beskyttet av en veldig solid kjøl. Mister nok litt hastighet der, men får øket sikkerhet mot grunnstøting og god retningsstabilitet ved lav fart.

Da er vi vel to?

 

Slik er det hos meg..... Jeg er rimelig trygg på at propellen er det siste som ryker på vår båt :wink:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Eneste mulighet til å unngå at denne båten sank hadde vært å få en madrass, pute eller lignende inn i eller over hullet fra utsiden, da hadde en kanskje klart å holde den flytende ved hjelp av lensepumpene.

Så at redningsselskapet hadde stappet en fender nedi hullet før de hevet båten. Lurt triks, men det kanskje ikke så mange som har med seg trykkluft til fenderoppblåsning til sjøs.. :crazy:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Madrassene puttes i hullet, man stempler mot med stokkene. Standrad utstyr på MTB'er

gjør man dette fra utsiden eller innsiden? stokkene skal vel være fra innsiden, tenker på madrassene/putene. I prinsessen det er snakk om ville jeg ikke turt å hoppe overbord med en madrass under armen. for det første blir det vel vanskelig å komme under båten med en madrass eller stor pute, for det andre; hva om man setter hodet fast i hullet. tipper det er en del vanntrykk her.

 

Skulle også, som Nilspils hatt råd om hva man gjør i en slik situasjon og hva man skal ha med seg. Finnes det feks noe slikt som båtshaker med oppblåsbar tupp?

Link to post
Share on other sites

Skal ikke se bort ifra at det hele var en plan om å skape et kunstig rev for dykkere ála denne

Jeg har hørt noe som kan tyde på at du har rett. Et rykte sier at uvedkommende har klart å få med seg et innbringende dykk i den korte tiden båten lå under vann. Det høres litt utrolig ut, og min kilde er nok en gang bryggesnakk. (Ikke samme brygge som sist, men bryggesnakk er det like fullt.)

 

Siden AIS ikke har noen primærnavigasjonfunksjon har den neppe DGPS. Det merkelige er at kun denne ene båten flyttet seg så dramatisk, resten lå inenfor noen få meter avvik.

Behøver ikke være noe mer dramatisk at antennen på denne ene båten er litt dårlig montert eller har ligget i skyggen av noe som de andre båtene ikke lå i skyggen av. Med hensyn til DGPS så kan det hende at denne mottageren ikke har vært påslått når fartøyet ligger fortøyd. (Vær også obs på at noen skriver DGPS når de mener SDGPS med EGNOS.)

 

I følge Agderposten som har intervjuet Oskar Omland på redningsskøyta Odd Godager, gikk båten faktisk på grunn på et undervannsskjær nær Jerken.

I et såpass omfattende oppgjør som dette er vil nok forsikringsselskapet gjerne se etter merker på skjær dersom det er til om handlingsforløpet.

 

Nøyaktighet på en GPS er i praksis i dag bedre enn 10-15 meter.

DGPS vil gi nøyaktighet mellom 0.2-4 meter avhengig av hvor mye man gidder å betale, og hvor man er i verden. [...]

Har selv ikke veldig avansert elektronikk, men har lekt meg med waypoints og ruter. En tastefeil i et waypoint, gjorde at GPS ville jeg skulle styre en helt annen retning enn jeg ville. Om noe sånt hadde vært programmert i en autopilot, og farten var stor...ja...bare for å komme med enda en spekulasjon... :rolleyes:

Nøyaktigheten til GPS varierer litt med tid og sted. Det er regelmessig korte perioder (noen minutter) hvor nøyaktigheten er dårligere enn vanlig. Mottagerantennene kan påvirkes av radiostøy, men noen antenne er mindre følsomme for dette enn andre. En annen ting er hva som skygger for deler av himmel og horisont. De som er avhengige av stor nøyaktighet sjekker med simulator og unngår lite egnede tidspunkter.

 

Uansett, det er mye rart som kan skje. Taster man inn feil koordinater eller kurs og skrur på autopiloten og ikke sjekker sporllinjer og heller ikke følger med på hvor båten styrer i et kritisk øyeblikk har man begått flere feil. En annen ting er at elektroniske instrumenter ikke behøver å miste strømmen for å skape trøbbel. Litt fomling med knapper og menyer er alt som skal til for å ta oppmerksomheten fra farvannet rundt båten, og du verden så tiden går når man pusler med slike elektroniske greier.

Link to post
Share on other sites

Det er i grunnen vanskelig å være uenig med Ingvar Johnsen (linken i innlegg #221) mht å unngå grunne områder, men like vanskelig å være enig. Skal man gå med konstant angst, da, eller hva? Hr. Johnsen får det jo nærmest til å høres ut som om båter med fritthengende akslinger ikke er egnet i norske farvann. Hva blir det neste, forslag om å forby, eller enda bedre: avgiftsbelegge slike båter?

 

I alla fulla fall så er det vel ikke tvil lenger om hva det er som har skjedd ... bildene sier mer enn tusen ord. Skulle vært artig å se et godt kartutsnitt med påvisning av seilt kurs og stedet båten gikk på.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Astor var nedpå i et ubevoktet øyeblikk ved Koster på lørdag. Takket være en solid flyndre og godt plastarbeid fra fabrikanten flyter båten etter grunnberøringen. Vannet fosset inn men el.pumpe og den manuelle klarte å holde vannet i sjakk. Nå ligger Astor på land i Strømstad for utbeding av skaden.

 

Bilde

 

Nå gjelder det å finne en fagmann som kan ta dette i løpet av den første uken.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...