Jump to content

GÅR du, eller KJØRER du, med båt?


Bern

Recommended Posts

At "benevnelsen er brukt i uminnelige tider" kommer av at man opprinnelig ikke hadde ratt på båtene. Vikingskipene hadde styreåre, senere kom rorkulten, og til slutt styrehjulet / rattet. Som jeg nevnte i forrige innlegg, har vi en del sjarmerende ord og uttrykk som er arvet fra tidligere tider, f. eks. "stå til rors", "rortørn", "rormann" etc. Men det rokker ikke ved selve saken: Styrehjulet i båt og bil heter ratt, ikke ror. I den grad noe annet brukes i dag, er det altså feil.

Link to post
Share on other sites

det er nettopp denne benevnelsen som er blitt brukt i umindelige tider

 

Dette er en benevnelse som brukes av landkrabber som synes ratt høres litt for lite maritimt ut. De samme folkene kaller gjerne også sjøkartene for draft...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette er en benevnelse som brukes av landkrabber som synes ratt høres litt for lite maritimt ut. De samme folkene kaller gjerne også sjøkartene for draft...

Jeg kjenner nå et par-tre gamle garva fiskere og båtvante folk. Disse bruker betegnelsen roret og den runde dingsen...

Tror ikke disse gamle karene kan betegnes som landkrabber.

Forøvrig bruker de også betegnelsen draft og ikke sjøkart.

 

Men du kan jo være inne på noe.

Nemlig at noen av oss som ikke er så "garva" tar i bruk disse benevnelsene for å gi inntrykk av at her kommer gutta som vet hva de holder på med.

Litt undertrykte mindreverdighets komplekser kanskje...

Hvem vet?

Er det noen psykologer her som kan utdype dette... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dette er helt feil. "Den runde dingsen man styrer med" heter ALDRI ror! Det heter ratt på alle båter.

 

Dette hette nå ror på alle båter jeg var på frem til slutten av 80 tallet.

På nyere båter så er det nå kun en Joystick. Hva de sier på brua nå er jeg faktisk ikke sikker på.

Men tviler sterkt på at det er "tar du joysticken".

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Det heter ikke draft - punktum.

 

Joda, det heter (eller het om du vil) draft - også :yesnod: Det er bare en gammel betegnelse som er i ferd med å forsvinne.

 

Nå det gjelder diskusjonen om ror/ratt så kan henvisningen til å "ta roret" ikke forstås dithen at rattet heter ror ombord i en båt. Betydningen ligger i å "ta kontroll over roret" (ved hjelp av rattet). Roret ligger som påpekt av andre nede i vannet og rattet sitter ombord i båten.

Ikke så venskelig dette vel?

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Joda, det heter (eller het om du vil) draft - også :yesnod: Det er bare en gammel betegnelse som er i ferd med å forsvinne.

 

I følge ekspertene har sjøkart aldri noengang vært benevnt som draft. Det som sannsynligvis ble kalt draft i gamle dager, var skipperens egne skisser/notater som ble brukt i mangel på sjøkart for det aktuelle området. Sånn sett kan jo dette også sies å være et slags kart, men altså ikke et offisielt sjøkart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda, det heter (eller het om du vil) draft - også :yesnod:

mvh tuffff

 

Draft er en kladd el utkast.

Når tidligere engelske skip kom hjem etter seilas på ukjente kyster, hadde kapteinen tegnet et draft (U.S.= draught) langs kysten de hadde seilet. Dette var grunnlaget for trykte kart som kom senere. Så draft var på en måte et kart det også, men i enklere form.

Fa

Link to post
Share on other sites

På nyere båter så er det nå kun en Joystick. Hva de sier på brua nå er jeg faktisk ikke sikker på. Men tviler sterkt på at det er "tar du joysticken".

De sier selvfølgelig "tar du over roret". Og underforstått: ved hjelp av joysticken, rorkulten eller rattet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Rattet er et utstyr som brukes til å bevege roret på en båt, enten man vil eller ikke så er det ikke rattet som får båten til å endre kurs, men det er normalt roret som gjør.. Man gir et "signal" til roret ved hjelp av rattet eller en annen innretning..

 

Jeg ser ikke noe problem om en sier "kan du ta roret" ombord i en båt, enten man har joystick, ratt eller rorkult.. De fleste skjønner hva som menes.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Rattet er et utstyr som brukes til å bevege roret på en båt, enten man vil eller ikke så er det ikke rattet som får båten til å endre kurs, men det er normalt roret som gjør.. Man gir et "signal" til roret ved hjelp av rattet eller en annen innretning..

 

Jeg ser ikke noe problem om en sier "kan du ta roret" ombord i en båt, enten man har joystick, ratt eller rorkult.. De fleste skjønner hva som menes.

 

Sydvesten har helt rett!

Det er rorene som får fartøyet til å endre kurs. Så kan man regulerer rorene med enten ratt eller rorkult!

 

På flymaskiner regulerer du høyderor og balanseror med stikka, og sideror med pedaler!

 

Fa

Link to post
Share on other sites

I følge ekspertene har sjøkart aldri noengang vært benevnt som draft. Det som sannsynligvis ble kalt draft i gamle dager, var skipperens egne skisser/notater som ble brukt i mangel på sjøkart for det aktuelle området. Sånn sett kan jo dette også sies å være et slags kart, men altså ikke et offisielt sjøkart...
Draft er en kladd el utkast.

Når tidligere engelske skip kom hjem etter seilas på ukjente kyster, hadde kapteinen tegnet et draft (U.S.= draught) langs kysten de hadde seilet. Dette var grunnlaget for trykte kart som kom senere. Så draft var på en måte et kart det også, men i enklere form.

Fa

De som snakker om draft idag, kanskje de seiler etter egne notater :confused: . Har ikke funnet ut ennå at man kan kjøpe ferdige sjøkart fra SJØKARTverket.

 

 

Jeg påstår ikke at ordet draft for sjøkart er spesielt utbredt i dag, jeg sier bare at det ikke er feil å bruke det - det er bare gammeldags.

F.eks. i Tanums store rettskrivningsordbok utarbeidet av Jacob Sverdrup og Marius Sandvei og utgitt av Johan Grundt Tanum Forlag i 1961 så står det på side 72 nederst i annen spalte: draft, -et; - el. -er, -a el. -ene (sjøkart, kystkart).

I tillegg til at alle gamle sjøfolk jeg har snakket med her nede på syd-ostkysten brukte draft om sjøkart, så holder det for meg.

 

mvh tuffff

 

PS: Ingen av dem brukte "ror" om rattet. DS

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Sydvesten har helt rett!

Det er rorene som får fartøyet til å endre kurs. Så kan man regulerer rorene med enten ratt eller rorkult!

Fa

 

Riktig for mange båter, men langt ifra alle.

De skipene jeg har arbeidet på de siste 15 årene, har ikke ror. Her er det asimutter og thrustere som justeres for å skifte kurs.

På fritidsbåter med hekkagregat er det vel også dårlig med ror?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

F.eks. i Tanums store rettskrivningsordbok utarbeidet av Jacob Sverdrup og Marius Sandvei og utgitt av Johan Grundt Tanum Forlag i 1961 så står det på side 72 nederst i annen spalte: draft, -et; - el. -er, -a el. -ene (sjøkart, kystkart).

I Bokmålsordboka (2005) står det draft .. feilaktig betegnelse for sjøkart ..

De fleste forstår vel hva "et draft" er, men vi kan vel være enige om at betegnelsen stort sett er gått ut på dato.

Link to post
Share on other sites

du må keep in mind that disse "uttrykkene" som visstnok skiller skiten fra rognpåsan ble utviklet av og for folk som hverken kan lese eller skrive, jfr knop, fot og alskens idioti.

 

nå, hvilken side er styreåren plassert på vikingskipene?

riktig - det er opprinnelsen til "navnet"

 

Jeg bare gjør oppmerksom på: På vikingskipene hadde man ikke styreåre, men et rettelig ror, et sideror, som fungere mye bedre enn både stevnror og - styreåre!

 

Jeg skal ikke si så mye om knop; kanskje dette er en arkaisk arv fra fordums, og uten betydning. Men å benevne båtlengde i fot i stedet for i meter, bringer oss nærmere gamle robåtbyggeres måte å tenke båt på. For ikke å snakke om båtalen på 55 cm....!

Link to post
Share on other sites

Angående dette med revers kontra å slå bakk/bakke, så er det jo fullt mulig å sette giret i revers, men dette fører jo da ikke til at båten rygger. Det fører til at båten bakker/går akterover. Men hvis vi da også ser på dette med å slå bakk, så innebærer jo denne prosessen å sette giret i revers. Å slå bakk er en handling man gjør for å få båten til å bevege seg akterover. Det som skjer i denne handlingen er at giret settes i funksjonen -revers, da med den påfølgende reaksonen at propellakslingen går i en reverserende retning, som får båten til å gå motsatt vei enn vanlig.

 

Det er hvertfall det jeg mener, da :sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...