Jump to content

GÅR du, eller KJØRER du, med båt?


Bern

Recommended Posts

Når en hekksjøgeneral passerer deg i høy fart, sier du han gikk jæ.. fort, eller han kjørte jæ... fort??

 

jeg kjører ikke snekke men jeg kjører jeep altså skjærgårdsjeep. i snekka har jeg ror, i en skjærgårdsjeep har man ratt. man kjører ikke med ror.

Link to post
Share on other sites

Når en hekksjøgeneral passerer deg i høy fart, sier du han gikk jæ.. fort, eller han kjørte jæ... fort??

 

jeg kjører ikke snekke men jeg kjører jeep altså skjærgårdsjeep. i snekka har jeg ror, i en skjærgårdsjeep har man ratt. man kjører ikke med ror.

Hva da med oss som har både rorkult og ratt..

Det vil si, på en skøyte eller ei snekke kalles det ikke ratt, men ror. Vi sier ikke "Han står til ratts, men han står til rors. Hvis du står i akter enden av båten og styrer med rorkulten - da står du vel til rors da også...eller kanskje det kalles noe annet.

 

Men så heter det ratt på en skjærgårdsjeep.

Men hva heter det på en stor Cabincruiser?

Hvis du vil ha noen til å ta over styringa, ber du dem da ta over rattet, eller ta over roret?

 

Kjøre, eller gå mener jeg har å gjøre med to faktorer.

Det ene er farten.

En kjapp båt "kjører" mens en saktegående båt går.

 

Det andre forholdet har å gjøre med avstand og kurs.

De som skal passere Karmøy tar enten indre eller yttre leia.

Da går mann indre eller yttre leia.

Du sier ikke jeg kjører indre eller yttre leia.

 

Hehe..hvem har sagt at det skal være enkelt??

Link to post
Share on other sites

Man seiler en båt, uansett fremdriftskraft, bortsett fra robåter; der ror man. Og når man seiler bakover, rygges det ikke , men det bakkes. Sånn er det.

Der kom endelig fasiten :lol:

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Man seiler en båt, uansett fremdriftskraft, bortsett fra robåter; der ror man. Og når man seiler bakover, rygges det ikke , men det bakkes. Sånn er det.

Som borger av en fri, demokratisk nasjon, og med sjøfarts tradisjoner i blodet som kan spores helt tilbake til viking tiden, påberoper jeg min rett til å nedlegge en protest mot denne konklusjonen :smash::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvor kommer ordet "kjøre" egentlig fra - språklig sett?

 

Minner ikke mye om "drive" eller "fahren". Kanskje vi finner noen sterke argumenter den ene eller andre veien i historien.

Det norske ordet kjøre, kommer fra det norrønske ordet keyra

Mulig opprinnelig noe som ble trukket fram av "kreatur/krøtter" og ikke av menneske kraft.

 

Siden båtene den gangen alltid ble drevet fram av vind eller mulskel kraft, kunne det derfor ikke sies at en båt kjørte (keyra) den ble sigla

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og dermed skulle det vel være like feil å si at en kjører bil som at en kjører båt? Min mormor sa foresten til morfar, skal vi ikke 'bile' en tur idag?

Ellers brukes jo 'kjøre' i mange andre sammenheng enn om bil:

 

- en skiløper kjører ned slalombakken (uten rulleski!)

- man kjører igang et prosjekt

- man kjører et dataprogram

- det kjøres hest og slede

- det er snart fullt kjør i butikkene med julehandel

- osv, osv

 

Lars H.

(som forsøker å unngå 'kjøre' når det gjelder båt,

men jeg 'seiler' ikke motorbåten min heller

bortsett fra når jeg driver av ved tillegging)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil ha noen til å ta over styringa, ber du dem da ta over rattet, eller ta over roret?

 

Da roper jeg på rederinnen kurs 248, overta, broa er din og pass opp for den tupperwaren som innhenter oss.

 

40sek senere roper rederinnen HOOOOLD FAAAST.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Men kanskje de i norrøn tid sa ting som: 'Nå er det på tide med å kjøre igang med innhøstingen/jakten/osv'? Men uansett, sproget forandrer seg og det er langt tilbake til norrøn tid.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men kanskje de i norrøn tid sa ting som: 'Nå er det på tide med å kjøre igang med innhøstingen/jakten/osv'? Men uansett, sproget forandrer seg og det er langt tilbake til norrøn tid.

 

Lars H.

Ja, og grunnen til at vi fortsette å kjøre denne debatten er fordi vi liker å kjøre hverandre opp mot veggen, slik at de andre kjører seg fast i sin argumentasjon...

Men til slutt blir vi vell så utkjørte av å bli overkjørt av idiotiske argumenter - så da havner vi vel på kjøret hele gjengen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det beste er vel å bruke uttrykk som de ombord forstår, også glede seg over sjølivet. Kansje vekker vi sjømannen(damen) i noe landkrabber å. :smiley:

Man bruker vel mer "avanserte" (eldre) uttrykk når det er slik at de som er ombord forstår "sjøspråket".

Selv sier jeg at jeg skal ut med båten. Når jeg hadde snekke sa jeg at jeg skulle donke / tøffe ut en tur :sailing::fishing::sailing:

 

Ett spørsmål:

Tenker ikke på rorkulten, men hva sier dere om den runde dingsen som dere styrer retningen med: ror eller ratt?

For meg så heter det ror ombord i båt. :yesnod:

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Det som er viktig er vel at en blir forstått, er det ikke det? Om jeg sier at jeg har fått ødelagt roret på min langsomtgående Saga 27 snekke, ville du vel raskt tro at jeg hadde kjørt gått på noe slik at den digre styreplaten nede i sjøen var skadet? Men det jeg egentlig mente var at en av 'knaggene' på rattet var brukket! Så den runde dingsen inne i båten = ratt, og den store platen i sjøen = ror!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvor fort går din båt?

 

Eller hvor fort kjører din båt?

Båten går 30 knop med ferielast er vel vanlig brukt skrytevending i annonser - og det faller de fleste helt naturlig. Rart at en må kjøre den samme båten for å oppnå samme farten da.......

 

Fra yrkessammenheng på sjøen snakker vi om å seile en rute. Vi går en kurs eller en distanse. Når det blir så trangt at det ikke er plass til å tegne kurser i kartet kjører vi båt. Ensbetydende med at vi tar roret og manøvrerer etter sjømerker og land og ikke kart og kompass. Når det åpner seg opp igjen går vi inn på kurs.

 

Dette forklarer vel gjerne hvorfor noen går mens andre kjører med båt. Noen navigerer mens andre "ratter rundt på sjøen".

Oso

Link to post
Share on other sites

Hvor fort går din båt?

 

Eller hvor fort kjører din båt?

Båten går 30 knop med ferielast er vel vanlig brukt skrytevending i annonser - og det faller de fleste helt naturlig. Rart at en må kjøre den samme båten for å oppnå samme farten da.......

 

Fra yrkessammenheng på sjøen snakker vi om å seile en rute. Vi går en kurs eller en distanse. Når det blir så trangt at det ikke er plass til å tegne kurser i kartet kjører vi båt. Ensbetydende med at vi tar roret og manøvrerer etter sjømerker og land og ikke kart og kompass. Når det åpner seg opp igjen går vi inn på kurs.

 

Dette forklarer vel gjerne hvorfor noen går mens andre kjører med båt. Noen navigerer mens andre "ratter rundt på sjøen".

 

Der sa du noe ja. men hva sier man når man bruker autopilot?? å kjøre med autopilot? eller går med autopilot?

på lange distanser så blir det jo ikke mye "kjøring/ratting/gåing". en liten korigering av kurs i ny og ne. og da ville jeg kalle det å gå over en distanse.

 

innaskjærs mellom holmer og skjær "køkjøring" og slikt kan det fort bli til at jeg kjører båten...

 

hehe mange meninger om dette ja... men tror alle mener det samme...

Link to post
Share on other sites

hehe mange meninger om dette ja... men tror alle mener det samme...

 

:yesnod::yesnod: Og det er egentlig meg totalt likegyldig hva "Folk Flest" sier.

Men det er jo gøy å være litt "sur gammal gubbe" inni mellom da.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

På ei snekke og ei skøyte heter det ror.

Men på en skjærgårdsjeep heter det ratt.

Saktegående båt = ror

Hurtigående båt = ratt

Dette er helt feil. "Den runde dingsen man styrer med" heter ALDRI ror! Det heter ratt på alle båter. Imidlertid henger det igjen noen uttrykk fra gamle dager, slik som rormann, rortørn osv. Lars H. er imidlertid ved sakens kjerne når han sier at det viktigste er å bli forstått. Det er det som er hensikten med å ha et språk. Men skal man bli forstått, må man enten benytte standard / anerkjente uttrykk, eller forklare nærmere hva man mener (i enkelte tilfeller er det kanskje tryggest å gjøre begge deler). Tenk om "Wasco" jobbet på et skipsverft, og en dag fikk beskjed av formannen om å demontere roret på M/S "XX"! Det ville bli ganske spennende å se hva han kom opp med!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...