Jump to content

Denne helgen går turen til......


Astor

Recommended Posts

Denne helgen blir det en tur ned for å klargjøre båten litt til frosten kommer, tømme vanntanker, litt frostveske histen og pisten så ikke alt fryser. Ta ned seilene om været tillater det, bør jo la de tørke litt før jeg pakker dette sammen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... tømme vanntanker...
Hmmmm.... Jeg fylte nettopp vanntankene for å forberede vinteren. Må jo ha en skvett til kaffi og denslags utover vinteren så jeg må fylle før de stenger vannet i havna :drink: Akkurat på denne tiden er ikke båten så mye i bruk men litt ute i januar braker det i gang :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Endring i planene :headbang: Poseidon har gitt oss obligatorisk innlevering i D5L, så da blir det kjøkkenbordet med kart, paralleforskyver, kalkulator og en :drink: så etterhvert så kan det jo bli rett så trivelig dette også.

 

Det gjelder å se det poistive når det ser som værst ut... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

klargjøre båten litt til frosten kommer, tømme vanntanker,

 

Skulle jeg også ha gjort! Greit med tomme vanntanker når frosten kommer. Tror jeg har bortimot full tank, så det er litt å pumpe ut. Og med manuelle pumper på vaskene er dette noe man blir noe trett i armene av :sad: Kanskje en elektrisk pumpe hadde gjort seg?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fikk tømt begge tankene i dag og konservert den ene dassen og dusjlensesystemet, sparer resten til senere. Kan jo være vi tar en liten tur på sjøen i morgen og finværet vi hadde i dag på østlandet holder seg.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Våknet opp til kjempe vær i dag.

Ringte en kompis og spurte om vi skulle ta en tur på sjøen, det syntes han var en god ide.

Fant frem båten til jentungen fra garasjen, og på sjøen bar det.

 

Vi kjørte i gjennom ved Gravane ( fiskebrygga i Kristiansand) til Flekkerøy, en rundtur rundt i skjærgården på øya.

Videre til Randesund for en kopp kaffi, deretter hjem.

 

baattur_11.11.2006_002.Jpg

Det blåste opp utover formidagen. Her et et bilde som er tatt midt mellom Flekkerøy og Randesund.

Når vi nærmet oss Randesund tipper jeg at døningene var omtrent 1,5meter, med småbølger på toppen.

Mye sprut over båten de siste minuttene før vi var i le ved Randesund.

 

baattur_11.11.2006_004.Jpg

Her er båten fortøyd på Stokken til en kaffirast.

 

baattur_11.11.2006_007.Jpg

Her sitter vi på Stokken å småfryser og drikker kaffi.

 

Det begynte å blåse opp enda mer å skye på ved 13 00 tiden.

Da bestemte vi oss for å dra hjem.

Den siste biten inn til Bertes bukta foregikk med friske hopp i haggelbygene.

Ble rimelig bløte da ingen av oss hadde tatt med regntøy.

Men vi var enige om at det hadde vært en topp tur.

 

Kom hjem og fant ut at Poseidon har lagt ut en oppgave i D5L kurset som må leveres inn.

Da er vel kveldene for de nærmeste dagene spikret til den oppgaven

Link to post
Share on other sites

Hmmmm.... Jeg fylte nettopp vanntankene for å forberede vinteren.

Tankene tåler det nok, men hva med pumpe, varmtvannsbereder og blandebatterier. Det vil vel røyne på når tempen kommer under -5, eller fyrer du hele båten hele vinteren?

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Fyrer ikke men lar kranene stå åpne og stenger av og drenerer utvendige uttak. Skulle der bli sprengkulde et par dager får jeg heller fyre litt. Pumpen min er montert i benken midt i salongen så det er nok varmeste punktet i båten.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg fant frem denne, ..saltkjelen, var det ikke vanvittig morro å rive av plastikken?

 

Ok, nå er båten bunkret og klar til vinterfiske. Været blir ikke det beste, og det spørs om jeg kommer meg ut på fiskebankene. Jeg har tatt fri denne helgen og drar i morgen kl 0600, bare å krysse fingrene på at fisken biter.

Link to post
Share on other sites

Siste finpuss før sjøsetting. Og så ble det fastelavensbesøk ombord i Astor. Vivian og Rolf (rem) koser seg sammen med fruens hjemmebakte boller med krem og syltetøy og kaffe. Hyggelig besøk på en søndag må jeg si.

 

Fastelaven.jpg

 

 

Fstelaven_2.jpg

Slik er issutiasjonen ved Sætre i dag. 2 større fartøyer har vært inne ved "Bendikbrygga" denne helgen.

 

Går alt etter planen og hvis det er isfritt i havna sjøsetter vi neste mandag.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Flott vær her på solkysten ved Bergen i dag, bare en sjelden byge. Det ble en tur på sjøen, både over og under overflaten :diving: Fikk tatt en drøss med kamskjell og hjalp min meddykker på å ta en steinbit på over ti kilo :eek:

Og trasporten til og fra, i dykkerbåten, var også en idyllisk opplevelse. Alt i alt en vellykket dag på sjøen!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei.

 

Nå går jeg bare og tripper før årets første helgetur. Fruen jobber nå i kveld, men jeg henter henne etter jobben og så kjører vi til havnen der vi ligger over i båten til imorgen tidlig. Så bærer det over fjorden fra Son til Kommersøy. Skal bli spennende å se hvordan bryggene der har klart seg i vinter. Tror ikke det er så værst, isen har ikke vært så ille i vinter. Alt er pakket og matvarer innkjøpt. Må bare en tur på polet for en flaske rødvin til biffen på lørdag. Og som sagt, jeg er helt yr av forventning til årets første tur!

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne vært på tur igjen denne helgen, men det er dugnad i båthavna med møteplikt. En del nye utliggere skal på plass.. så det blir nok litt jobbing der.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...