Jump to content

Denne helgen går turen til......


Astor

Recommended Posts

Holder på å legge om strømproduksjonen om bord. Har kommet til den selsomme erkjennelsen at fremføring av elektisrisk energi i fritidsbåter er et heller begredelig kapittel.

 

NB er jeg stort sett fornøyd med, men strøm til batteriene har de desverre ikke lagt mye flid i. Derfor legger jeg nå opp Sterling PDAR (ekstern dynamo-regulator) og en 130 A skillediode for å få skikk på dette.

 

Blir litt planlegging og tid til fintenking når 10 mm2 kabel skal skiftes ut med 35 mm2 fra dynamo til skillediode og fra diode til batteribankene - stivt og uhamselig. Originalt er anlegget utstyrt med et billig 4R skillerelè. Målt ladestrøm på batteriene har vært maks 13,9V (antakelig som i 95% av andre fritidsbåter). Dette er ikke alene pga. skillerelèet, men hele opplegget grunnet høy motstand i strekket fra dynamo til batteribanker. Etter fire år er batteriene (Excide Freeline, 115 A) blitt så utmattet (sulfaterte) at de må skiftes.

 

Måtte demontere opphengsplater i maskinrommet for å komme til tredekanaler. Er derfor litt begrenset sjødyktig for tiden.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Denne helgen går ferden til Weymouth/Portland (i morgen, fly og tog), og så satser vi på Isle og Wight fredag. Videre seilas går videre oppover Kanalen, og så blir det Nordsjøen mot Danmark neste uke. Så nå er det finpakking og værmelding som gjelder. Gleder meg, og kjenner på spenningen.

Hvor mye jeg eventuelt klarer å rapportere underveis kommer an på både nett-tilgang og form. Men jeg skal i alle fall komme med en tilbakemelding etter hjemkomst.

Link to post
Share on other sites

Denne helgen blir det kun en kort tur, fra lørdag til søndag.. Og den blir kun rett ut i Langesundsfjorden, skolebukta på Håøya eventuelt Andedammen på Siktesøya...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Endelig sjøsetting av fartøyet! Skal ut på lørdag. Tar sannsynligvis en tur til Hui/Hudø på vestsiden av Tjøme, syd for Veierland. Dette er en tidligere bebodd og fantastisk fin øy som fremdeles er åpen for allmennheten frem til Oslo Kommunes Feriekoloni starter i slutten av juni. Benytt tjangsen til et besøk dersom du er i området. Hudø er på rundt 1400 mål og har en flott natur med alt fra svaberg, knauser og knatter til uberørt skog.

 

På østsiden (nordøst) er det bryggeanlegg. Ellers er det mange andre fine plasser å legge til på denne øya. Vi kommer sannsynligvis til å ligge langt sydvest på øya, rett vest av Eneboeren. Her finner du kart/flyfoto .

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

Helgen blir tilbragt i Son. Uten båt - Hannah III ble levert til ny eier i går og "nybåten" får jeg den 18. mai. Men Beneteau-båtene i Son skal besøkes og beskues, jeg skal se på båtlivet, rusle bryggelangs, kanskje en middag på Cafe Oliven.... Nyte våren i litt varmere vær, håper jeg :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Son er ikke noe dårlig sted å tilbringe litt tid i. Se diktet som ble trykket i

vittighetsbladet Hvepsen i 1924 under forbudstiden (1916 - 1927)

 

sonsdikt.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da er det "vanlig" helg igjen , og da reiser Økosjefen og jeg utpå fjorden . Men hvor , tja si det . Det er ikke ofte vi ikke har planen så nogenlund klar , men imårra har vi null mål . Men så klart vi skal utpå , været bestemmer litt og vi resten . Oscarsborg eller kansje Bolerne . Men det har jeg sagt før , så ikke godt å si . Kansje rett å slett tar året's første tur til Kommer's øya .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det blir Flødeseilasen. Fra Arendal til Kristiansand fredag start Vågsbygd lørdag runding utenfor Grimstad målgang Lillesand lørdag kveld. Da må alle vinder stå oss bi eller med. Ca. 50 båter er påmeldt. Denne blir i år istenfor Ferdern for vår del. :wink:

Link to post
Share on other sites

Holder på å legge om strømproduksjonen om bord. Har kommet til den selsomme erkjennelsen at fremføring av elektisrisk energi i fritidsbåter er et heller begredelig kapittel...............

 

samme her...........håller oxo på o titta över det elektriske....

 

funnit denne siden med mye bra o lettförståligt

 

http://www.skyllermarks.se/content/information.html

 

o deres produkter

 

http://www.skyllermarks.se/content/produkter.html

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei

Denne helgen går med til hjelp for poden som er midt i en flyttesjau., men

søndag går jeg ut sammen med en kamerat, og blir ute til mandag for og hvile ut.

Testing og justeringer på plotter og radar skal det bli tid til. :wink:

Preliminær testing søndag, evaluering av resultat på kvelden :cheers: og videre testing og utprøving på mandag.

Kortversjonen; guttetur. :smiley:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Vi må også komme oss utpå med nye båten. Det er fotballcup i morgen, :cryin: men den er lovet ferdig kl. 15.00 så da bærer det på sjøen. Vi skal ikke dra så langt, så et eller annet sted i Sætre området, Oscarsborg eller kanskje Dragsund? Jeg har tilgode å prøve ankervinsjen ennå, så det kunne kanskje være på tide å ta en test. :flag:

Hilsen Ludde

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...