Jump to content

Denne helgen går turen til......


Astor

Recommended Posts

Hei.

 

Nå er alt pakket for helgetur. Henter Trude på jobben i kveld, og så sover vi over i båten i havnen til fredag morgen. Da er i hvert fall første stopp Kommersøy. Som pensjonist kan jeg jo være ute så lenge jeg ønsker, men vi må være hjemme før fruen skal på jobb onsdag middag.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg og ungene tar nok turen til Bokn lørdag morgen, om det blåser mye ender vi opp enten på Talgje eller kansje økstra fjorden. Litt langt til økstra...men vi har jo en langhelg på gang så vi får se!

 

 

Kansje vi sees? :wink:

 

Ungene kjempegleder seg til Økstrafjorden og jeg synes å huske at det var du som anbefalte plassen i et annet innlegg en gang.

 

Har aldri vært der og vi lurer litt på om vi skal legge oss ved brygga eller på Berget.... Har du noen tips?

Har hørt at det er lunere på baksiden.

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Eg ville lagt med enten litt nord for kaien, er en liten kile inn mot en av bruene der. Ha dreggen ute.. fint og dra seg ut etter. Så har dere 2 land tau i front samt et aktenfra og inn til lands(lite nes) på babord side. Kan og legge dere på sørsiden av kaien(rett på siden) Det fine med disse plassene er at unger og voksne kan hoppe lett i land, dekket er som oftest i flukt med berget.. Foreslår at dere legger til på kaien og så sonderer litt! På bak siden er det flott men det er søylebunn der så vet at noen ikke synest det er så bra (dårlig hold?). mener det står litt om det i den norske los...)

 

(Ps be ungene fiske med stang på østsiden...fikk fin sjøaure der for noen mnd siden!! være stille, kaste ut sveive inn litt i rykk og napp..!) Skal dere fiske matauk så er området rundt jernstaken like nord for holmene en fin plass. Ev ute med fyret er det og noen grunner som er flittig brukt...Om dere følger med så ser dere nok og kongeørn paret som hekker i åsen...store fugler som siger over dere...lydløst!!

 

Ta og turen innderst i økstra fjorden, under brua, holdt helt til babord på vei inn(nesten i trenå), mørebasen som er like stor som deres går fint inn! ved mye strøm må dere passe på spes om dere har strømmen med dere... Det er to store stener på styrbord side(på vei inn) de er lette og se men ha gjerne en i baugen...Vel inne kan dere legge dere på svai eller dregge inn mot land, er marabakke så det er relatvit dypt helt inn. To steinutstikkere som dere kan bruke, litt vondt og få festet land tau..bruk litt lengde på tau og finn store steiner! Ev er det et lite "sauetråkk"/sti lang sjøen på vest siden(går ca 50meter utover før den stopper) som dere kan dregge mot vær litt obs på den store steinen som ligger ca 10m fra land her..dere går fint over men tenker da på dreggen. Vi bruker ikke denne plassen men om dere sliter med dårlige steinutstikkere kan dere fortøye der i trestammene.

 

Kan gå tur opp til vannet, se hvem som kan balansere lengst på den gamle løpestrengen nere ved saga! er noen sorte el.tape merker som er våre rekorder fra mange år tilbake! dere slår ikke de!! Her inne er det som og ha båten på et fjellvann!

 

På søndag er det som oftest åpent på ølesund, kjøttkake middag el.l på hjemvei!? Dere kan jo sjekke på vei inn om det er åpent....

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg ville lagt med enten litt nord for kaien, er en liten kile inn mot en av bruene der. Ha dreggen ute.. fint og dra seg ut etter. Så har dere 2 land tau i front samt et aktenfra og inn til lands(lite nes) på babord side. Kan og legge dere på sørsiden av kaien(rett på siden) Det fine med disse plassene er at unger og voksne kan hoppe lett i land, dekket er som oftest i flukt med berget.. Foreslår at dere legger til på kaien og så sonderer litt! På bak siden er det flott men det er søylebunn der så vet at noen ikke synest det er så bra (dårlig hold?). mener det står litt om det i den norske los...)

 

(Ps be ungene fiske med stang på østsiden...fikk fin sjøaure der for noen mnd siden!! være stille, kaste ut sveive inn litt i rykk og napp..!) Skal dere fiske matauk så er området rundt jernstaken like nord for holmene en fin plass. Ev ute med fyret er det og noen grunner som er flittig brukt...Om dere følger med så ser dere nok og kongeørn paret som hekker i åsen...store fugler som siger over dere...lydløst!!

 

Ta og turen innderst i økstra fjorden, under brua, holdt helt til babord på vei inn(nesten i trenå), mørebasen som er like stor som deres går fint inn! ved mye strøm må dere passe på spes om dere har strømmen med dere... Det er to store stener på styrbord side(på vei inn) de er lette og se men ha gjerne en i baugen...Vel inne kan dere legge dere på svai eller dregge inn mot land, er marabakke så det er relatvit dypt helt inn. To steinutstikkere som dere kan bruke, litt vondt og få festet land tau..bruk litt lengde på tau og finn store steiner! Ev er det et lite "sauetråkk"/sti lang sjøen på vest siden(går ca 50meter utover før den stopper) som dere kan dregge mot vær litt obs på den store steinen som ligger ca 10m fra land her..dere går fint over men tenker da på dreggen. Vi bruker ikke denne plassen men om dere sliter med dårlige steinutstikkere kan dere fortøye der i trestammene.

 

Kan gå tur opp til vannet, se hvem som kan balansere lengst på tauet! er noen sorte el.tape merker som er våre rekorder fra mange år tilbake! dere slår ikke de!! Her inne er det som og ha båten på et fjellvann!

 

På søndag er det som oftest åpent på ølesund, kjøttkake middag el.l på hjemvei!? Dere kan jo sjekke på vei inn om det er åpent....

 

:flag: Tusen takk for mange gode tips!!! :seeya::flag::sailing:

Me glede oss allerede. Kunne bare morgendagen på jobb gå kjempefort!!( og det pleier den å gjøre :wink: )

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Escada ligger på land med bare en aksling,venter på ny, noe som tar litt tid.Så turen går ned til havnen med mat til gubben som pusler med sitt nedi der :yesnod:

Jeg kjørte forbi Escada rem - så at flagget var på selvom båten lå på land. Hadde ikke tid til å stoppe desverre. Jeg var på Vollen og hentet båten i dag etter fiksing av et par småsaker (reklamasjoner). Tok turen inn til Oslo og kikket på den nye operaen, videre rask marsj gjennom Drøbaksundet - en tur innom Sandspollen - der jeg tror det lå en BP'er helt innerst i bukta. Så rask marsj hjem der jeg møtte Svenning i kanalen .smiley: Nok en fantastisk flott dag i lykkrus over nyjustert radar, vakkert vær og ren båtglede :smiley: Holder været seg blir det nok en tur eller to til i helgen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vært i bursdag idag og det knallværet ,hadde klart å dratt utpå isteden da ja . Og imårra er det konfimarsjon i slekta , men rykte sier jeg kan stikke av i 6 tia . Og da går turen til storbyen Holmestrand , og div pub runder vil jeg tippe ........

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Drar ut imorgen, ren guttetur. Blir mye seiling, skjærer ut på nordsiden av Søstrene. Hvor langt vi kommer vil tiden vise.

Ingen målsetting, kun ha det gøy. Havner vel til slutt i Strømstad, Koster området. Vil event beregne tid til Grebbestad. Men

dette sjekkes underveis imorgen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Lørdagen går med til praksistur med et båtførerkurs som snart er ferdig hos DNV og eksamensforberedelser for D5L.

Søndagen er det skriftlig D5L-eksamen for de som har gått vanlig "klasseromskurs" her i Stavanger, sammen med noen etternølere fra baatplassenkurset.

Mandagen er det mer praksistur med DNV, tirsdag VHF, onsdag båtførerkurs, torsdag praktisk utsjekk - og dermed er vel det meste av den helgen forbi :wink::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Mannen har jobbehelg :headbang::headbang::headbang:

 

 

 

Men jeg får jo oljet trevirket i båten da....... :yesnod::headbang:

Knallvær er det også, og i dag så jeg den ene båten etter den andre utover ...... :headbang::headbang::headbang:

Hadde det ikke vært for senebetennelsen så hadde jeg reist ut selv!!!!!

Lykken i livet er å gjøre det man elsker å gjøre, ikke prestisjen man oppnår og summen penger man har i banken.

http://severines.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er nå i hjemmehavnen i Son etter å ha montert nytt varmeapparat. Imorgen dar nok jeg og skipshunden en tur over til Kommersøy, må bare innom butikken for å handle litt mat imorgen tidlig. Bilder og historien om monteringen av varmeren kommer senere. Det gikik greit med diverse problemer.

 

Lars H.

 

PS. Bilder og tekst fra monteringen ligger på sagaforumet.com her.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

akkurat tilbake fra tur ned i havna. Mange kom inn, da været nok ikke ble som mange hadde håpet på / regnet med.

Kald sur vind jagde iallefall oss på flukt..

 

Fikk dog en runde rundt havnebassenget og rundt hovedøya, i ny Zodiac Cadet 310 med 8hk Yamaha.

 

:smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Langemannen, hvor er de bildene fra? :eek: :eek: :eek:

 

Tenker det er i fra Svalbard.. Hvordan er er fiske der oppe,Langemann?

 

Som Mitsu tenker- så er de tatt i Longyearbyen. Her har vi fortsatt hård vinter ispedd litt midnattsol:)

 

Fisket er bra:) Både med garn etter laks og røye på høsten og med pilk på isen om våren- har ikke blitt noen fisketur på meg i år- da jeg skulle kjøre skuter ut til Isfjord Radio klarte jeg å søle 2T olje ned i bremsehuset med påfølgende verkstedsopphold:( Olje og varme bremseklosser går ikke godt ihop:( Til sommeren blir det eksperimentering med reketeiner og laksefiske:)

 

- MartinL

Link to post
Share on other sites

Endelig ble det en tur på fjorden

 

Blir noen runder rundt i tronheims fjorden i helgen..

 

Skal lære å seile i helgen, og det passer jo ganske bra med trangen til å kommer seg på sjøen når det er

fint vær..

 

Har vært en fin fin dag i dag, satser på mer vind og fint vær i morgen og... :sailing:

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

goggen ligger ved Oscarsborg. Da vi ankom i går kveld fikk vi gleden av å se Hilmar 2 som forlot havna. Ellers har været i dag ikke vært som forventet, men siden vi er på guttetur med to store og tre små gutter har dagen gått med til å utforske øyas og borgens hemmeligheter, samt noen turer med jolla for å hoppe i bølgene. Deilig at sesongen er i gang!

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...