Jump to content

Prosjekt: Gammel treseiler


vikers

Recommended Posts

Svart (redigert)

Glassfibermatten er kun lagt på for i år...jeg skal få byttet alt treverk mellom dørk og selve kjølen, men det blir neste år. Matten har jeg bare såvidt festet i forkant og bakkant + langs sidene...dette for at det skal være litt enklere å holde rent. :smiley: Skal nok ikke være noe glassfiber på permanent basis her nei... :lol:

 

 

Nye "bunnstokker" er egentlig bare støtter for ny dørk....de ligger ikke an mot skrogsider - ser bare slik ut. :) Og ja...det er laget kanaler for vannet tilbake til lensepumpeområdet. :yesnod:

 

Og Drygolin er faktisk helt flott og bruke...har nå fått på 2 x grunning + 3 ganger maling og det blir riktig så fint. :yesnod:

Bruker dette på utsiden av skroget også nå....og fikk tips om at jeg kunne legge et par strøk med høyglans lakk til slutt...da skal nok "Agnes" skinne. :sailing:

 

Prisen er forresten litt avgjørende her også...10 liter Drygolin = 600,- - noe du omtrent bare får 3 liter av Shipolin for. Og når jeg snart har brukt 15 liter maling så blir det fort penger. :)

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Litt fremdrift er det jo..., men her et apr av de siste bilder....skal få tatt noen flere iløpet av kvelden. Dekket er på vei på, og akterskott og dørk i sittebrønn er laget. Muligens klarer jeg å innmontere benker og hyller i sittebrønnen også.

 

bilde135.jpg

 

Her har jeg ikke festet køyebunnen enda, men det kommer seg i kabinen. :smash:

 

 

bilde143.jpg

Den røde jålestripen er på plass! :cool:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette begynner å bli skikkelig bra :wink: Selv må jeg vel også begynne på innredningen en gang snart. Men største problemet er at jeg tviler på at jeg får til dette selv og må da ha med far som ikke kan bruke alt tid på båten min ettersom han har en kone også :lol:

Link to post
Share on other sites

Litt flere bilder, og så har jeg revurdert den røde stripen. Den blir fjernet ved å heve bunnstoffet opp til det hvite.

 

Har ikke montert inn, men bare "prøvefestet" i sittebrønn. Det blir også teakdørk (listplater) akter opp mot sidene (som jeg jo skal bruke til å spenne mot når jeg ligger helt på skrå... :lol: )

 

Jeg vil også ha sittebenk på hver side fra den benken mellom brønn og kabin slik at det blir en liten U og med mellomrom bakover til aktre benk.

 

bilde145.jpg

 

bilde146.jpg

Akterskottet er på plass men ikke listet selvfølgelig..

 

bilde147.jpg

 

bilde148.jpg

Har såvidt kommet igang med dekket, men ikke renskåret langs skrogsiden.

 

Ting tar tid. :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dette begynner å bli skikkelig bra :wink: Selv må jeg vel også begynne på innredningen en gang snart. Men største problemet er at jeg tviler på at jeg får til dette selv og må da ha med far som ikke kan bruke alt tid på båten min ettersom han har en kone også :lol:

Hu må da sy puter og gardiner :smiley: Prøv og lag inredning selv, faren din kan komme og si hva du skal gjøre. Jeg selv har lokket båten helt fra andre en kammeratene mine og når de får se hva jeg har gjort så blir de stolte og man får kanskje en eksrtra slant i båtkassa. :cheers: og mye rar skryt

Link to post
Share on other sites

Skjøter butt i butt, men tilpasser slik at jeg har dekksbjelker under skjøten. Skal jo lime dette med epoxy, så jeg tror ikke dekket vil bevege seg mye.....den skråskjæringen har jeg tenkt på, men aldri skjønt helt hvordan. :lol:

 

Hadde jeg hatt et bredere dekk med færre dekksbjelker, så måtte jeg kanskje skråskjært noe...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hu må da sy puter og gardiner :smiley: Prøv og lag inredning selv, faren din kan komme og si hva du skal gjøre. Jeg selv har lokket båten helt fra andre en kammeratene mine og når de får se hva jeg har gjort så blir de stolte og man får kanskje en eksrtra slant i båtkassa. :cheers: og mye rar skryt

 

Jada hun har fått bestilling på å sy puter/madrasser til soveplassen og benken ute! Må vel kanskje få fatt i en 10mm kryssfiner plate å begynne alene jah :rolleyes: Ellers skal jeg vel også lage en "boks" ute hvor jeg skal ha tauverk og fiskeutstyr o.l :wink:

Link to post
Share on other sites

Ørjan....om dere har en brukthandel eller noen loppemarkeder i nærheten av deg, så se om du får fatt på heltre bord, seksjon, hyller etc.... da betaler du omtrent ingenting, og kan prøve og feile litt....en finerplate koster jo noen hundrelapper hver gang.

 

Et råd er å bruke forborring og skruer i fastmontert i båten...ikke snarveien om hammer og spiker. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Skjøter butt i butt, men tilpasser slik at jeg har dekksbjelker under skjøten. Skal jo lime dette med epoxy, så jeg tror ikke dekket vil bevege seg mye.....den skråskjæringen har jeg tenkt på, men aldri skjønt helt hvordan. :lol:

 

Hadde jeg hatt et bredere dekk med færre dekksbjelker, så måtte jeg kanskje skråskjært noe...

 

Ja, tenkte og jukse slik jeg også.

Vet at man må lage en jigg til og sette plata i for og få skredd plata nok.

Men så høyt er det ikke under taket i garasjen.

 

Er det furufinér du bruker? Og maler du bare denne på undersiden etterpå?

Skal du bake ned staver i epoxy på finérplata?

Link to post
Share on other sites

Skjøter butt i butt, men tilpasser slik at jeg har dekksbjelker under skjøten.

 

Holder nok bare fint dette, Har heller ikke helt skjønt dette med skrå skjøten. Jo egentlig har jeg det 8Xdiameteren i skrå gir like stærk skjøt som om plata var hel. Men som du sier så limer du jo platen til bjelkene og da skal det vel godt gjøres at det skjer noe med skjøten. Mulig jeg hadde frest ned en list her slik at det ikke ble ende mot ende.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Den beste metoden er og kappe riktig første gangen :wink:

 

Har blitt noen dyre feilkapp innimellom, men det er mere der det kommer fra

 

Du må jo kjøpe deg perfect butt må skjønne :yesnod::boxing::cool:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mye spørsmål nå, men hva limes det med? Poulyrtxxx, husker ikke hvordan det skrives?

Slikt lim som man bruker vann på, det har jeg brukt til all liming hittil ihvertfall

 

Red. Jepp, Perfect butt skal bestilles.

Ps. har ikke funnet kabelfestene enda, i garasjen er det umulig og finne frem forløbig

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det funker det men har du epoksy så bruk denne. Det er jo det den er skapt for

 

Lagt til: kabel festene ser ut til å ordne seg så det skal du bare glemme, med litt flaks og tid får jeg prøvekjørt på torsdag. Men det er utrolig hva som skal gjøres hjemme nå jnår sola dukket frem

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker furufiner 12mm. og "baker" denne inn i ufortynnet epoxy. Når jeg limer dette sammen så vil jeg bruke noe fortykket epoxy. Males hvitt på begge sider (Drygolin under og med primer og Drygolin over. Avslutter med noen strøk hard glanset lakk med "antiskli" i.

 

Når dekket er ferdig lagt skal det på en mahogny "fotlist/fenderlist"...som festes øverst på skrogsiden og blir 15 mm. over dekk i høyde. Tilpasset slik at vann renner ut, fortøyninger etc...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har ikke brukt sika patroner men akryl patroner, disse er i plast og det er lett å ta ut skyvestykket med trykkluft vrangveien. Fyllstoff til epoksyen må du ha ja

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tips til epoxy. Kjøp de størrelser dere trenger av sprøyter på apoteket. (uten spisser selvfølgelig :lol: ). De fungerer som en kule. :yesnod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Vet det fruen jobber der så jeg skulle vel gjort det, men prøv akryl tuben du vikers. Du kommer til å like den :cheers:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer til og bake ned furulister i finéren, og lage midtfisk o.l i beiset furulist.

Slik som M/B Gamla har gjort, alternativet er og legge duk på fineren og male denne, får se etterhvert..

 

Ja, vi har ubrukte patroner i plast så det funker fint

Eneste jeg skulle hatt var en luftdreven pistol til patronene, evt en elektrisk.Men disse er dyre.

Sliter litt med leddene i handa etter og ha klemt ut noen tuber. :sad:

Link to post
Share on other sites

luftdreven pistol til patronene, evt en elektrisk.Men disse er dyre.

 

Luftdreven er billig. Noen hundrelapper tror jeg du får en bra sprøyte for. Vi har noen til cirka 1500,- på jobben og de er ikke det spøtt bedre en de er de som er kjøpt på biltema

 

Slik ser det foresten ut utenfor døren der jeg sitter nå. Flasken er til røkepausene

oel.jpg

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Meningen min er også å legge staver hele veien, men det blir en jobb for neste år...eller året etter om det jeg lager nå holder greit mer enn en sesong. ;en å bake inn fineren, så vil jeg ha et greit grunnlag for å lime ned staver på dette i etterkant.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...