Jump to content

Dieselaksjonen: Dieselavgift utvides til å omfatte fritidsbåter


Blue Sky

Recommended Posts

Jan H. Syvertsen har kommentert budsjettet. Jeg syns vel ikke argumentasjonen fra den kanten virker veldig overbevisende.

 

Dette med at bensinmotorer beviselig er langt mer forurensende enn dieselmotorer er også nytt for meg. Er det virkelig tilfelle? Det trodde nemlig ikke jeg, at dieselmotorer er mer forurensende er nemlig begrunnelsen for ekstra avgiftstrykk på dieselbiler i bl.a. Sverige.

Redigert av Nautilusen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja,kvalitets tiden ombord hos oss kommer merkbart til å øke, om noen av de helvet_s svartspyende hekkbølgemonstrene holder seg borte fra fjorden.

På grunn av totalt fravær av skadefryd, og total mangel på navlebeskuelse fra Seilbåtfolket sin side i denne saken,

Vil jeg herved oppfordre alle halvplanere og helplanere til å passere alle seilbåter i lavt halvplan neste gang de passeres.

Den fine sympatien deres må selvfølgelig gjengjeldes. :wink:

 

 

Link to post
Share on other sites

Siden en avgift aldri forsvinner i Norge, og stadig bare blir større, så lurer jeg på hvordan det er om 100 år.

 

Da vil folk ha mye mer sjø å boltre seg i etter at mye innlandsis har smeltet. Desto mer vi kjører nå, desto mer vann får vi om 100 år. Kanskje ikke tanken min om å bytte til seilbåt er så dum likevel? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

På grunn av totalt fravær av skadefryd, og total mangel på navlebeskuelse fra Seilbåtfolket sin side i denne saken,

Vil jeg herved oppfordre alle halvplanere og helplanere til å passere alle seilbåter i lavt halvplan neste gang de passeres.

Den fine sympatien deres må selvfølgelig gjengjeldes. :wink:

 

He he bra :flag_da: er det virkelig noen som tror at de store princessa sakker farta pga økt diesel avgift???? dream on - De låner bare mere penger til drivstoff :smiley::rolleyes:

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lurer på hva det feiler meg.

 

Jeg har det bra, enten det er er rød, grønn,blå, gul, svart orange eller rosa regjering. Bra jobb, bra bolig og har ellers det jeg trenger (bortsett fra radar). :wink:

 

Tror heller ikke det blir så veldig annerledes de nærmeste årene.

 

Er jeg den eneste som lider av denne merkelige sykdommen?

Link to post
Share on other sites

Jeg har det bra, enten det er er rød, grønn,blå, gul, [/b] orange eller rosa regjering. Bra jobb, bra bolig og har ellers det jeg trenger (bortsett fra radar). :wink:

 

Svart regjering ?

Er det alle drosjene i Oslo, sammen med Polske håndtverkere og sjefen i Undervisningsbygg det da ?

Rosa regjering ?

Er det disiplene til Hegnar, eller Kvinnegruppa Ottar du tenker på da ? :wink:

 

Er jeg den eneste som lider av denne merkelige sykdommen?

 

Nei. Absolutt ikke.

 

Men du hadde kanskje litt mer framsynthet når du valgte en turbåt som tøffer på 2 liter i timen på masjfart, framfor 75l/h ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Svart regjering ?

Er det alle drosjene i Oslo, sammen med Polske håndtverkere og sjefen i Undervisningsbygg det da ? Rosa regjering ?Er det disiplene til Hegnar, eller Kvinnegruppa Ottar du tenker på da ? :wink:

Nei jeg la ikke noe spesielt i det. Ikke jeg som har funnet på alt dette med disse fargene, og så langt har gått gått greit uavhengig av farge.

Men du hadde kanskje litt mer framsynthet når du valgte en turbåt som tøffer på 2 liter i timen på masjfart, framfor 75l/h ?

Lite framsynthet her. Valgte båt utfra hva jeg hadde lyst på.

Link to post
Share on other sites

Da hadde du flaks da. Ettersom du valgte lavavgiftsutgaven mener jeg.

 

Alvor; jeg tror morgendagens turbåt heter Bavaria i mye større grad enn i dag. Drivstoffprisene skyter til himmels, det kommer de til å forsette med. De som forventer en lav ( vedvarende ) drivstoffpris igjen, kommer til å måtte vente. Lenge.

At folk velger digre seilbåter, som gir masse comfort, turglede og plass, om som har drivstoffeffektive skrog, så en 50HK motor er nok til en 40 foter, kommer vi til å se mer og mer av.

 

Spør SveinHa og Sydvesten hva de forventer å spare i drivstoffutgifter. Sikkert ikke den aller største faktoren på budsjettet, men det merkes, særlig når drivstoffprisen øker med nesten 4kr/l

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Har lest innleggene med stor interesse.

Slik jeg har forstått det blir den fargete dieselen fjernet i Norge fra 01.01.07.

 

Bønder og fiskere får så refundert sine "ekstra" kostnader ifm. skatteøkningen på dieselen.

Det som skjer nå er vel at noen fyller noen fat ekstra hvis mulig for å ha litt ut i neste sesong.

 

Om noen år er den fargete dieselen historie i Norge. Tollvesenet slipper da å bruke en kalori på å sjekke dette siden farget diesel ikke lenger er tilgjengelig.

 

Det jeg bekymrer meg mest for er bruktbåtprisene. Jeg har selv en 22" skibsplast med diesel motor. Kostnaden ekstra for dieselmotor var knappe 100.000.- kontra bensinmotor.

 

Noen som har synspunkter på hva som skjer med bruktbåtprisene på båter med diesel motor?

 

 

(Off Topic. Hva kan det komme ut av en treparti regjering? Er altfor mange politiske partier i Norge)

Redigert av Frode_ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...forventer å spare i drivstoffutgifter.
Nå var nok ikke akkurat drivstoffbesparelser noen hovedgrunn til å gå fra 400 til 50 hk + vindmotor men det er jo klart det merkes. Hadde en billig ferie i år, korte transportstrekk og lange opphold, brukte vel noe slik som kr 4000 i diesel i løpet av ferien...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Frode_: Ang båtprisene,

Tror ikke det skjer så veldig mye med båter med de mindre motorene.

Selv har jeg ikke diesel for å spare penger, men fordi jeg regner det for å være mer driftsikkert på sjøen. Kanskje noen som er uenig, men de skal stå opp tidlig for å greie å overbevise meg om noe annet..... :wink:

Redigert av Nor-dan (see edit history)

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

En slik økning i avgiftene betyr at vi i vår Marex Friendship 32 må senke vår økonomi-fart grense fra 9 til 8 knop....noe som igjen betyr at vi får kose oss enda mer mellom havnene :cheers:

(Det gjelder å se lyspunktene i vårt avgifts-paradis)

 

Vi tilbrakte 3 1/2 uker av ferien i båten, og vi brukte 1500,- i diesel. For vår del vil vi måtte slite med opp imot 2200,- neste sommer, om dette budsjettet går i gjennom.

 

Vi bor slik til at vi ser rett ut på Bømlafjorden......hvor digre lystbåter bokstavelig talt PLOGER seg frem. Noen nevnte at hekkbølgene blir mindre plagsomme etter dette. Jeg er helt enig......jeg bidrar gjerne med noen ekstra kroner i diesel om det hjelper mot å bli nedrennt av denne kategorien.

Link to post
Share on other sites

Skal ikke SV,Sp og Ap liksom representere den gemene hop, mannen i gata, og ikke de med tjukkest lommebok........
Det er nok maaaange år siden det :nonod:

 

Når dieselprisen øker så er cluet å ha effektiv båt som kommer langt pr liter.........

denne båten må jo bli en vinner......toppfart 100 knop m/en 250HK diesel.... :lol:

Det var jo slettes ikke verst :eek: og veldig troverdig også :lol:

 

På grunn av totalt fravær av skadefryd, og total mangel på navlebeskuelse fra Seilbåtfolket sin side i denne saken,

Vil jeg herved oppfordre alle halvplanere og helplanere til å passere alle seilbåter i lavt halvplan neste gang de passeres.

Den fine sympatien deres må selvfølgelig gjengjeldes. :wink:

:yesnod: Tror ikke de vil merke så mye til mine bølger da... Spesiellt ikke så lenge jeg ikke har båten i sjøen :lol:

 

Dette var jo diskutert tidligere også.

Da var det argumenter for dette.

Slik jeg husker da var mange enige i å legge på avgifter på Dieselen.

Det var ingen eller få som nevnte noe om å fjerne den på bensin istedet

Synes ikke det er mer rettferdig å betale veiavgift på bensinbåten, men slik har det jo vært i tyve år så da er det liksom greit da. Nå er det jevnt men personlig synes jeg det kunne blitt jevnt andre veien istedet.

 

Om jeg ble overrasket over dette? NEI :smash:

Jeg ble litt overrasket over siste valgresultat, men etter det visste man jo hva som kom.

 

Til dere som har kjøpt dieseldrevne båter og er redd for verditapet:

Det er vel fortsatt slik at en dieselmotor bruker mindre drivstoff enn en bensinmotor?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Har lest innleggene med stor interesse.

---- ---- ----

 

Det jeg bekymrer meg mest for er bruktbåtprisene.

 

Korfor bekymre seg for bruktbåtprisene? Den dagen eg sel Viknesen er det fordi eg vil kjøpe ein dyrare båt enn den eg har. Om båten eg skal selje og båten eg skal kjøpe begge fell 25 % i verdi, vil eg spare penger på at båtprisane har falt.

Link to post
Share on other sites

Ser fram til sommeren da jeg kan duve i andres hekkbølger, og fryde meg over den offentlige vellstand de skaper :wink: .

 

Ein vindlaus dag der eg ligg og driv

 

Og der kjem ei princesse langs leia,

 

Slik at bøljene tek meg mot stein og siv

 

Og seglene sleg adle veia.

 

 

Då lyt eg tenkje på fleir enn meg,

 

Og temje mitt gryende sinne.

 

For sjukeheimsplassar og trygd og veg,

 

Blir betald av den diesel den brinne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...