Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Mener den var omtalt tidligere på BP, og at det var ett eller annet med den som ikke kom frem i annonsen. Husker ikke i farten hva det var, men noe med glassfiber/ strukturelt sviver rundt i bakhodet.

 

Prisen er jo særdeles hyggelig om det ikke er noe spes galt med den.

Var det den som hadde svikt i taket / flybridge? Spm om delaminering?

Husker noe sånt på en GB kopi ja

Link to post
Share on other sites

Det stemmer jammen Catch22 og SAP. Jeg husker det også nå, det var noe med taket og de-laminering.

Det som da er spørsmålet er hva de har gjort med det. Det er jo lagt ny teak oppå der.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sikkert et ok kjøp, men hvorfor skal selger si at dette er en Grand Banks? :nonod:

 

Dette er ikke så rart når de fleste som ikke er kjent med Trawler typen tror at Trawler er en GB, verre en det er det faktisk ikke.

 

Skulle jeg solgt vår IG hadde jeg helt klart gjort det samme, for å flest mulig til å lese annonsen.

 

Trawlig hilsen

Roald

Link to post
Share on other sites

Vanlig renslig god gammeldags CHB, de har to svake punkt -- det ene er teak-over-glassfiber dekk; det andre er fuel tanks som ikke er rustfrie og før eller siden må skiftes, (Ja og så den tredje, da, vindusrammene ...). Chung Hwa, Fu Hwa, samme greiene (Fuhua .. . smak på den ...) -- samme feil, samme risiki. MEN I bunnen svært solide og velkonstruerte båter. Løs problemene og dette er knallbra båter med lang levetid. Det er derfor det er så mange av dem og det er derfor grunnkonstruksjonen lever videre den dag i dag ... Fuhua ... OK?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vanlig renslig god gammeldags CHB, de har to svake punkt -- det ene er teak-over-glassfiber dekk; det andre er fuel tanks som ikke er rustfrie og før eller siden må skiftes, (Ja og så den tredje, da, vindusrammene ...). Chung Hwa, Fu Hwa, samme greiene (Fuhua .. . smak på den ...) -- samme feil, samme risiki. MEN I bunnen svært solide og velkonstruerte båter. Løs problemene og dette er knallbra båter med lang levetid. Det er derfor det er så mange av dem og det er derfor grunnkonstruksjonen lever videre den dag i dag ... Fuhua ... OK?

 

Det gjelder vel de fleste produsentene som står oppført på siden her.

Noen eiere mener sikkert at den båten de har er bygget opp på en mye bedre måte en andre, men Trawlerens byggeteknikk er stort sett "kopiert" av hverandre og ganske identiske. Så om du har det ene eller det andre merket er likegyldig. De feilene du beskriver er på så godt som alle.

Men byggeteknikken er noe forskjellig oppgjennom årene, og der har de prøvd å få til en forbedring men ikke lykkes hver gang.

 

En av de båtene som jeg har sett som skiller seg ut fra massen er Nordhavn, men den stiller i en helt annen klasse en de øvrige Trawlerene.

 

Det som er viktig når du skal gå til anskaffelse av en Trawler er heller det utstyret som er om borde. Det er en båt som er bygget for å kunne slippe å ligge i havner til en hver tid, så da er det utstyr i forbindelse med dette som er viktig. Som f.eks. diesel/vann beholdning, batterikapasitet, driftssikre motorer, aggregat, mv, mv.

 

Trawlig hilsen

Roald

Link to post
Share on other sites

Det er litt "hummer og kanari" i den lista på NTK sin side Roald. Det listes opp produsenter og merkenavn i skjønn forening.

Realiteten er at det ofte står ET verft bak mange merkenavn. Det verftet som Worse nevner som Fuhua heter NingBo FuHua Shipbuilding Industries og ligger i Zhejiang i Kina.

De produserer båter med merkenavnene Clipper, Explorer, North Pacific Yachts og sikkert flere jeg ikke vet om.

Dette er jo grunnen til at mye er likt, men det er store forskjeller på hva de forskjellige verftene produserer. Det jeg har merket meg er at mange benytter de samme underleverandørene når det kommer til halegatt, lamper, brytere etc. Det er f. eks. masse like detaljer på Integrity 346 til SAP_2000 og Clipperen min, men skrogene og overbygget er bygget med helt forskjellige linjer og løsninger.

http://www.fuhuayachts.com/en/products.asp

http://www.northpacificyachts.com/38-sedan/

http://www.w-yacht.no/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Trawlerkolleger

 

I år skal jeg ha båten på land 27/9. Jeg må ut å kjøpe båtstøtter. Noen som sitter med erfaring og info på hva jeg skal kjøpe? Jeg har en Mainship 390 som stikker 130 cm dypt.

Planlegger å bygge klosser/kasser i 2x6" to stk som jeg skal ha under kjølen. Så tenker jeg tre båtstøtter på hver side. Hvilke lengde bør jeg kjøpe?

Noen som skal selge noe utstyr brukt?

 

 

 

I godt humør

Link to post
Share on other sites

Når jeg er på land bruker Framnes maritime vanlige Europaller. Er dette de bruker på alle større båter.

En stabel på hver side akter og to lave stabler under kjøl. Stabilt som F.. . Jeg bor ombord når jeg ligger der.

Har enda ikke veltet noen båt med den patenten der ute.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Når jeg er på land bruker Framnes maritime vanlige Europaller. Er dette de bruker på alle større båter.

En stabel på hver side akter og to lave stabler under kjøl. Stabilt som F.. . Jeg bor ombord når jeg ligger der.

Har enda ikke veltet noen båt med den patenten der ute.

hva er framnes maritime paller? Ikke vanlige europaller mener du?
Link to post
Share on other sites

Artigste trawler-bilde jeg har sett.

 

bilde

 

Det sier kanskje noe om hvordan trawler-eiere opplever båtlivet?

 

Dette er en flott Monk 36 til salgs for bare 104 000 USD, se nærmere her. (Hvorfor det er blogspot.no vet jeg ikke...er det en forutsigelse?)

 

Monk 36 er ett av de aller beste trawler-design i denne størrelsen og finnes i et betydelig antall og med flere forskjellige innredningsløsninger og motoriseringer. Oftest er det «seriøse» og dedikerte trawler-eiere som har disse. Et godt kjøp som regel.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som nyfrelst Trawlerentusiast har jeg etter å ha lest det aller meste som har stått på de foregående 128 sidene funnet ut at jeg må melde min ankomst til Trawlerfamilien.

Har vært så heldig å møte Ocean Queen noen ganger på fjorden og snakket med Eva og Baar, vært på visning inne og ute samt møtt deres entusiasme ift. båttypen.

Fant ut da at det var ingen vei tilbake. Vi solgte vår Sealine F34 forbløffende fort og jakten kunne starte. Tittet mye rundt og fant en del båter som vi synes var fine, men noe manglet hver gang. Fant ut at vi var blitt forelsket i Ocean Queen og at det var en slik båt vi ønsket. Lette rundt på nettet og fant en båt i Tyskland. Reiste ned og tittet, prøvekjørte og gikk rett i honningfella. Er derfor nå den stolte eier av en 1999 Ocean Alexander 426 Classico, et beist på nesten 48 fot. Har gjort avtale med tidligere eier at han lagrer den i vinter, tar service og vårpuss fyller opp tankene, bortsett fra septikktanken, og så henter vi den til påske. Har lest SAP2000 sin skildring av ventetid og hjemreise så det er ikke fritt for sommerfugler i magen. Tror vinteren blir veldig lang i år og har begynt å telle dager for når vi skal hente båten. Innmelding i NTK er gjort og vi gleder oss til å møte andre Trawlereiere på sjøen til sommeren. Therese og Jarle

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott skute Ocean Pearl :thumbsup: Vi møtes garantert til våren, kanskje på treffet i Horten :wink:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...