Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Gratulerer med flott skute Ocea Pearl :thumbsup: !

 

Astor, først var jeg skeptisk til om jeg kunne håndtere båt med to maskiner når jeg skulle legge til for første gang, men med tomgang og kun giring går det jo som en lek !

Flott video også.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med skuta, Trawler 42? Er den i Danmark fortsatt?

Hei Viksund.

Den er fortsatt i Danmark ja. Går faktisk på vann igjen i dag etter

å ha vært på slipp for rens og stoffing.

Ennå litt arbeid igjen, men nå er det hele snart ferdig i følge

siste e-post derfra.

Skipselektrikker-tømrer og mekanikere har vært flittige.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Hei Astor !

 

Jo takk, spennende er det, men skulle heller ønsket selger hadde vært ærligere slik at jeg hadde sluppet alle disse utgiftene.

Nok om det.

Båten har fått to nyoverhalte maskiner - en masse elektrisk er byttet og nytt - motorbrønner er også nymalt før motorinstallasjon.

Båten har fått ny 10mm teak overalt ute, pluss på flybridge hvor det ikke var teak fra før.

På baugen var der en stokk til å hive trosser over (type 4x4 med blankt beslag på toppen), denne var engang knekt i overgang til dekk og sørget for vann inntrenging ned til lugar framme.

Denne er nå fjernet og hullet plastret igjen. Det blir laget ny "stokk" i syrefast beslag som skal festes i det vertikale opptrinnet helt fremme på baugen, da er det ikke fysisk noen hull gjennom dekk noen plass.

Båten har beholdt gear, akslinger og propeller fra Caterpillarene som stod i den. De gikk med 2800 rpm som max, Cummins motorene som står der nå har 2600 rpm som max, så jeg håper det passer greit.

Da de tok båten på slipp og gjorde den ren under trodde de at de hadde funnet en god del plastpest, men det viste seg å være mye mindre enn først antatt, så nå er skuta primet og stoffet på nytt og antagelig sjøsatt igjen i dag.

 

Har postet noen bilder tidligere her på Trawler forumet :https://baatplassen.no/i/topic/25147-trawlertraaden/?p=1644859

Her er et par fra slippen:

bilde

 

Bærer preg av å ha ligget stille siden påsken i år !

 

bilde

 

Propell ser ut som den er strikket i angora ! Har nok ikke vært mye fremdrift der.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Du får trøste deg med at du får en "ny" båt etter dette. Deretter blir det lettere for deg å ta resten av vedlikeholdet.

 

Det blir som å få ny båt vil jeg nok tro. De som legger teaken lar den være ubehandlet, hva vil anbefales mht vedlikehold ?

La den være ubehandlet eller gi den litt glød med olje ? Jeg må nok si at jo enklere vedlikehold jo bedre etter min smak.

Hva gjøres med teaken før vinteren f.eks ? Båt på denne størrelsen er jo ikke akkurat lett å tekke fullstendig.

 

 

Hei Viksund

 

Det var det jeg falt for med denne, spesielt baugen liker jeg og har fått mange fine kommentarer fra andre båtfolk på den også :thumbsup:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har undersøkt litt vedr. muligheten for landgangsutstyr til bruk i uthavn og har kommet over en leverandør fra Italia som har dette. Se nedenfor for utfyllende informasjon linker og priser :smiley:

 

http://www.nemoindustrie.com/en/prodotti/gangways-ladder/universal-gangwayladder/

http://www.nemoindustrie.com/en/prodotti/gangways-ladder/folding-aluminium/

 

- code 931.600 folding aluminium 2 mt gangway/ladder included of adjustable feet and socket to installation on deck Euro 1309,93 + vat

- code 931.650 folding aluminium 2,5 mt gangway/ladder included of adjustable feet and socket to installation on deck Euro 1890,00 + vat

- code 931.601 folding aluminium 2,30 mt gangway (no ladder) included socket to installation on deck Euro 953,80 + vat


Packing:1,5% on the total amount
Transport:ex-works
Payment:advanced bank transfer
Availability:immediate

Thank you.
Kind regards.

Nemo Industrie S.p.A.
Elisa Matassoni
Link to post
Share on other sites

Har mottatt bilder fra tidligere eier, som tar vare på båten i vinter, hvor den nå er lagret innendørs. Som man ser av bilder er de glad i mye pynting og dekor på båtene i Tyskland. Det meste skal av til våren da jeg synes at det som er på pr. d.d. er litt overkill. Synes ventetiden fram til påske er ulidelig lang men det ser ut som om båten blir godt vedlikeholdt og passet på :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Blir det romjul ferie,og vinterferie til Tyskland Òcean Pearl ? :lol:

Det er ganske tøft ,å måtte vente så lenge. Den båten må da være vært å vente på :pray:

Jeg har vært igjennom det der, så du har min fulle forståelse . Ok at vi ventet to,tre måner på å hente båt. De siste to ukene ble det lite søvn,og jeg gikk ned ca 6kg :rolleyes: Kona mente det bare var godt for meg`` He he

Var nær ved å ta en tur til fastlegen,for å få noe valium, men konas fastlege Dr Nilsen hjalp på smertene :smiley:

En riktig god førjulstid til Dere Ocean Pearl, og alle Dere på Trawlertråden :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hallo Ocean Queen

 

Det er klart at ventetiden er lang men det har allerede gått 2 måneder og det er kun i underkant av 4 igjen :smash:

Satser på at det blir en tur ned noen uker før henting med et billass med ting man tror at man trenger, kan aldri få for mye av noe så godt som unødvendige ting i båten :diving:

Håper at de siste ukene blir som dine var og jeg vil ikke være bekymret for litt frafall av sideflesk, det er nok å ta av.

En riktig god ønskes deg og rederinnen fra dine pr. d.d. båtløse venner :jollyroger:

Link to post
Share on other sites

Hei Ocean Queen !

 

Riktig god Jul til deg også.

 

Ocean Pearl

Jeg vet hvordan du har det, min står nå i Hirtshals Danmark etter en grundig overhaling og blir der til våren. Tenker jeg prøver å få den hjem til medio April.

Verftet skulle ha 2000 kr for å la den stå på slippen til våren. Det er hva de vanligvis tar for å slippe en båt der 1000 kr opp og 1000 kr ned. Lagringen skulle jeg "selvfølgelig ikke betale for" :cheers:

Tenker jeg tar en tur nedover før Jul for å se på arbeidet som er gjort bare for å dempe den verste spendtheten. :lol:

 

RIKTIG GOD JUL TILL ALLE PÅ TRÅDEN

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

Hallo Trawler 42

 

Misunner deg muligheten til å dra ned for å bare se. Skal en tur med Kielbåten neste uke men ikke for å se på båten, kun kosetur med fruen :cheers_wine:

Har forsøkt å legge ut noen bilder men de kommer ikke på siden. Er litt usikker på hva jeg gjør feil, men noe feil er det :confused:

Hvis noen har oppskriften på hvordan få til utlegging av bilder skal jeg forsøke å få lagt ut noen. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen !

Klikk på "laste opp bilder"

Det er kun tillatt å laste opp bilder man har eierrettighet til Bilder av typen gif eller png må ikke overstige 50kb i størrelse.

Bilder av typen jpg må ikke overstige 6000kb i størrelse. Jpg bilder vil bli komprimert og nedskalert.

Er bildene dine for store må du nedskalere dem i et billedbehandlingsprogram.

Bildet under lagret jeg til jpg og 6000 kb.

Da kan du late opp blidet du har lagret til f.eks 6000kb og når det er gjort, får du opp bildet med en liten ramme nederst til venstre, der står "kopier"

Kopier og gå tilbake til feltet hvor du vanligvis sskriver all innlegg, velg bilde ikonet under smilefjeset i menyen over og du får opp en ramme hvor det står "URL", lim inn linken til bildet do lastet opp ! Det skulle være alt.

 

Bildet viser en forlatt båt i Dubai, eieren kunne ikke betjene gjelden og flyktet fra landet. Nå er den dekket av fin ørkensand og forfaller. Det var et trist syn å se den ligge slik.

bilde

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig klarte jeg det:

 

Båten ligger innelagret og venter på våren 2015 :wflag:

 

bilde

 

Tidligere eier har kun kjørt på kanalene i Tyskland og ikke vært utsatt for større bølger en 10 cm. Båten leveres fullstappet med "nips og pyntegjenstander"

som pakkes ned og antageligvis blir lagt ut til salgs/gis bort når vi ankommer Norge. Passer dårlig med alt for mye ting stående når man skal over havet :sailing:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Div. data om båten:

2 x 330 hk Cummins 5,9 ltr(400 timer) Vært en eier fra den var ny, oppgradert hele tiden og ligget varmt inne om vinteren. Vært en kort tur i saltvann for mange år siden. Båten er spekket med alt av utstyr, generator (67 timer) kartplotter, radar, autopilot, intercom, VHF, elektroniske spaker, ekkolodd, arcondition, sentralvannvarmer, sentralstøvsuger til fruen, værradar med fax og sattelittantenne, elektroniske magnetventiler på kjølevannsinntaket, BOSE høytalere på stereo, flatskjerm tv, alarm, alt som er i båten av tilbehør, stoler, bord, glass etc. følger med, 1 250 diesel så jeg kommer meg hjem + sikkert masse som jeg har glemt :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...