Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

gb_europa3.jpg

 

gb_europa.jpg

 

Grand Banks ble produsert i teak fram til 1973. Etter dette er det kun plast i skrogene. Europamodellen som er illustrert ovenfor er den som passer best her hjemme, etter min mening. Har kan man trekke en kallesje rundt akterdekket og sitte lunt og godt. Allikevel er jeg fasinert over classic-modellen (nedenfor) hvor man slipper hønsestigen opp til FB. Classic har en adskillig lettere tilgang til FB via hyttetaket akter enn Europamodellen.

 

 

gb_classic21.jpg

 

 

Det er mange produsenter av trawlere rundt om i verden. De fleste av dem blir produsert i østen og USA. De er brålike ved første øyekast, men skiller seg ut på detaljer i skrog og innredning.

 

giver_2.jpg

"Giver" her på BP har en østenkopi av GB. En romslig flott båt med fine linjer i skroget.

 

tysk_trawler.jpg

Denne har jeg vist fram før. En utrolig lekker trawler som et tysk par har restaurert. Båten er fra 70-tallet og er en GB-kopi, dvs. en østen-trawler.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Bra ilusrasjon Astor.

Orginalt så er Trawler skroget for fritidsbåten en etterligning av reketrålerene som gikk i Mexicogulfen på 60 tallet.

 

Pr. i dag så blir vel de fleste "American style" Trawles produset i Østen. GB er vel blitt produsrt i Taiwan siden midten på 80 tallet.

GB og Marin Trader har vel forhandlere i Norge.

Andre mer eller mindre kjente merker er bla. .

Albin

Selene

Sabeline ( fast trawlers)

Performance

FU HWA

Mainship

Island Gypsy

KHW Sing

Ellers så vil jeg anbefale å gå inn på. http://www.nelsontrawlers.com/?cf88A4DECB=...6C/5DSSARNh9A==

 

for å ta en bedre oversikt. De fleste ser mer eller mindre i utgangspunktet like ut. men har som Europeiske båter en masse forskjellige planløsninger.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Albin, Alden, American Tug, Atlantic, Bristol, Cape Dory, Cabrillo,Calfornian, Camano, CHB, Cheoy Lee, Chien Hwa, Chris Craft, DeFever ,CT, Eagle, Fleming, Grand Alaskan, Grand Banks, Gulfstar, Hatteras LRC, Heritage, Independence, Island Gypsy, Jefferson, Kha Shing,Krogen, LaBelle, Litton,Mainship, Marine Trader, Mariner, Marlow, Monk, Nautique, Nordhavn, Nordic, Nova, Nova Scotia, Ocean, Ocean Alexander, Offshore, Pacific Seacraft, Pacific Trawler, Pearson, Pilgram, PT, Sabreline, Sea Ranger, Senator, Solo, Symbol, Tiger, Tollycraft, Tradewinds, Victory Tug, Lord Nelson, Wilbur,Willard

 

 

Dette er noen av de mest kjente fabrikatene når det gjelder trawler-fartøy.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med enne tråden med interresse!

 

Uten å avspore, men mener å huske at Selfa laget en Trawler-verson basert på Selfa- sjarkens meget gode og stabile skrog.

Har prøvd å lete etter den her på nettet uten å finne den. Noen her som i tilfelle har bilder av denne?

Mener de lages på bestilling, men trawlermarkedet i Norge har vel sålangt vært noe begrenset.

 

Opprinnelsen til Grand Banks kom jo som nevnt her tidligere fra de typiske fiskebåtene uten for kysten av nord Amerika og Canada.

 

Som vedlagte link viser burde dette være et utmerket skrog til et slikt formål.

 

http://www.selfa.no/assets/pdf/nybygg_189-4006.pdf

 

Sjarkene levers som speedsjark og som ordinær kystsjark, kystsjarken med depl.skrog dyp kjøl .

 

Brodern har en 35 foting av sistnevnte og det som har slått meg når jeg er med ombord, er den stillheten som hersker ombord.

Maskinen (Cummins 6BT 150 HK), høres ikke fra førerplass, kun "vaskingen av sjøen mot skroget høres.

Dette er en svært komfortabel arbeidsplass med bl.a vannbåren varme i styrhusgolvet og meget god plass i lugaren.

 

Personlig synes jeg den har flotte linjer og dette er en MEGET anerkjent båt av yrkesfiskerne her oppe! :flag:

Link to post
Share on other sites

Det lå en Selfa-trawler i Strømstad i sommer. En utrolig flott båt. Jeg hadde stadig noen ærend når vi lå i gjestehavna i Strømstad i sommer og havnet til stadighet ut ved denne flotte båten. Den virket veldig kompakt og proff bygd og som du nevner så er den sikkert en god sjøbåt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sitter med siste nr av MBM, mange flotte båter for salg, bla 2 stk Fisher 38 lignende saker:

 

Freeward Atlantic 42 - GBP 79.950

 

Den andre fiskebåten var en Colvic Trawler 39 - GBP 124.005, men denne ble avertert av Peters Opal som vel er under administrasjon og ikke i virksomhet lengre?

 

Spesielle og flotte båter.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Bra ilusrasjon Astor.
Orginalt så er Trawler skroget for fritidsbåten en etterligning av reketrålerene som gikk i Mexicogulfen på 60 tallet.

Pr. i dag så blir vel de fleste "American style" Trawles produset i Østen. GB er vel blitt produsrt i Taiwan siden midten på 80 tallet.
GB og Marin Trader har vel forhandlere i Norge.
Andre mer eller mindre kjente merker er bla. .
Albin
Selene
Sabeline ( fast trawlers)
Performance
FU HWA
Mainship
Island Gypsy
KHW Sing
Ellers så vil jeg anbefale å gå inn på. http://www.nelsontrawlers.com/?cf88A4DECB=...6C/5DSSARNh9A==

for å ta en bedre oversikt. De fleste ser mer eller mindre i utgangspunktet like ut. men har som Europeiske båter en masse forskjellige planløsninger.


Takker og bukker, da ble jeg mye klokere.
Link to post
Share on other sites

Vi er noen stykker som er på vei ut "av skapet".

 

De som jeg hyppig har kontakt med, kjenner til mine planer, som jeg har hatt en tid, om å konvertere til trawler, eller trawler lignende båt.

 

Desverre blir det ikke trebåt for meg fremover, som skyldes flere årsaker som jeg ikke skal komme innpå her. Dette er ufattelig trist, for i mine øyne er det trebåter som er Båt....

 

Når det gjelder Trawler, eller dens like, så er dette båter som faller i god jord hos meg og min kone. Barna setter også pris på plassmulighetene i slike båter. Som regel er disse av såpass klassisk utseende og skiller seg utfra mange andre båter i dens særegenhet at de tiltaler meg.

 

Jeg kommer ikke til å handle båt igjen før nåværende båt (Perlen) er solgt. Jeg har til nå kun fått 1 bud, som er rett i underkant av prisforlangende. Imidlertid fikk ikke kjøper tilslag, da jeg (sikkert dumt av meg, men jeg krever godt stell av båten, samt at man er meget godt båtkyndig ved å eie en slik båt/jeg gidder ikke 15 telefoner hver dag til våren når båten skal taes i bruk) nok er noe kresen med hvem jeg selger til. Det kan like gjerne skje at jeg besitter Perlen frem til våren. Jeg har ingen hast med å selge..............

 

Nå er det slik at vi har en båt i kikkerten, uten at jeg foreløpig skal gå i detaljer på denne. Det jeg kan fortelle er at kona er hypp på den. Hun har til og med begynt å handle løsøre til den :rolleyes: Men, om det ikke skulle bli den vi har blinket ut, kunne det vært spennende å titte på andre muligheter.

 

Det beste kunne kanskje være å importere. Men jeg er feig. Mine tekniske engelsk-kunnskaper føler jeg ikke strekker til, samt at jeg har engstelse for å gjøre feil. Jeg har også vanskelig for å avse nok tid til å reise for undersøkelser i hytt og pine. Finnes der egne firmaer som på vegne av oss kan lete opp passende objekter i utland, foreta tilstandsrapport, berede frakt, ordne toll/innførsel med mere ? Jeg er klar over Mr. Import her på forumet, men er der flere slik at konkurranse kan skje? Har Mr Import slike "total-oppdrag" også? Det forekommer meg at de kun baserer seg på import av hurtiggående båter rundt 30 fot ? Det var vel Mr Import Pascal var meget godt fornøyd med ?

 

Den båten vi har i kikkerten er ca 50 fot inkl. badeplattform, samt 5 meter bred. Jeg har ikke lyst til å ha noe særlig mindre enn dette, men er åpen for det meste, så lenge "man blir forelska", for da teller ikke antall fot så mye. Men vi er kresen på plass. Jeg er nødt til å satse på eldre farkost, da jeg hverken har arvet eller vunnet i lotto.

 

Jeg ville derfor sette utrolig stor pris på tilbakemeldinger på ovenfornevnte spørsmål, samt å motta tips om båter som er å satse på innenfor de kriterier vi ovenfor nevner. Summen vi er villig til å legge i båt (her i Norge) er ca 1.500`mens ved import maksimalt 1.200`, dette fordi man må påregne fiks/rep på ukjente forhold, som konvertering av strøm til Norske forhold samt andre ting.

 

Båten vi ønsker bør ha fartspotensiale rundt 15 -20 knop. Jeg er veldig enig med Astor at motoriseringen er svært viktig å fokusere på.

 

Likeledes må ikke vinduene skrå for mye bakover i nedkant. Kona liker ikke slike vinduer så godt.

 

Vi ønsker en båt helt uten kalesjer. Der må derfor være dører på begge sider, alternativt i bakkant.

 

Jeg liker ikke gjestehavner. Båten må derfor ha eget strømagregat (finner vel snart ikke båter innen denne kategori uten??), store vanntanker og septiktanker. Likeledes må der være dusjer innvendig.

 

Jeg ville som sagt sette pris på tilbakemeldinger. (eventuelle sukk og stønn for at jeg går over til tupperware og andre ting ser jeg gjerne ikke skjer i denne tråd, tråden ser jeg helst omhandler Trawlere og beslektede emner :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Da går jeg også ut med min preferanser i tilfellet Trawler. For meg er 37-40 fot mest aktuelt, på utstyrssiden er jeg på nivå med Perlen, bortsett fra at det holder med en maksfart på 12-14 knop. Min absolutte makspris er 1,5 mill., men da skal jeg bli rimelig betatt fordi jeg da kommer opp i en prisklasse på mange fine FB-båter som jeg også har i kikkerten. Så selvvalgt psykologisk sperrepris bør egentlig ligge på ca. 1,3 mill. Med mindre båt og mindre motor for samme sum bør jeg i så tilfelle ende opp med nyere eller bedre vedlikeholdt båt en Perlen :smiley: .

 

Er som Perlen også interessert i høre om noen som importerer disse båtene.

 

Hvilken båt har du i dag Perlen?

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du som er ute etter en i rundt 37 fot, sjekk Nimbus Commander på www.finn.no Den er 37 fot.

 

Etter min mening flotte båter.

 

Gjett om jeg har sjekket den ut og liker den - denne har lagt til salgs lenge, men blir for dyr; http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=7&tot=104

 

Men så ser jeg at denne nettopp er lagt ut på Finn.no: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=9&tot=104

Den er jo farlig nær min makspris, men det blir nok litt for dyrt. Håper den blir liggende en stund og at prisen går ned, men denne tror jeg blir solgt på relativt kort tid, i alle fall før jeg får solgt min nåværende Nimbus :headbang:

Link to post
Share on other sites

Pilothouse er gjerne en Trwaler med forhøyet styrehus, men ikke alltid trenger det å være en trawler.. en skikkelig trawler da.. slik som Nordhavn og Selene blant annet. Går i tillegg vinduene rette veien så er det perfekt etter mitt syn..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Clipper er en fin og "rimlig" trawler det. Men syns prissettingen er noget rar

 

200 000,- dif på 34 -36 fot

850 000,- dif på 36 -38 fot

0 dif på 38 - 40 fot

 

Hvis standar utstyr pakke er lik. Hvorfor denne voldsomme diferansen i pris pr. fot.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...