Jump to content

Trawlertråden


giver

Recommended Posts

Ikke trawler. Tug.

Vi har valgt å ta med tugs i Trawlerklubben. Skulle vi velge en mindre båt med tiden blir det kanskje en tug.

Post gjerne tugs her.

 

Kan noen si litt om det er noen grunnleggende forskjeller på disse "Tug'ene" og Trawlere, er ikke skrogtypene ganske like ?

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet hadde omtale av den på 80-tallet.

. Vet ikke hvor mange Kroken båtbyggeri lagde av denne?

Ganske artig dette her.

Jeg er rimelig sikker på at det skroget der er en avstøp av en mahognycruiser som lå i Søndre Brevik båthavn (syd for Son) på slutten av 70-tallet. En utrolig flott båt som skinte om kapp med solen. Dønn strøken.

Jeg startet min båtkarriere i den havnen, og husker at de satte en slik trebåt på land, og tok avstøp av den. Et år eller to senere dukket det opp båter med det skroget, Det ble også laget en (flere)cabincruiser(e) på samme lest med mahognyoverbygg. Den lå i samme havn en tid.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Det ble i helgen konstituert Grand Banks Club, Norway. Vi var fire GB-eiere som tok initiativet til denne klubben som vil bli et felles samlingspunkt for GB-eiere i landet. Vi tar gjerne medlemmer fra våre naboland, Sverige og Danmark også.

Andre GB-klubber i Europa er i Nederland, Franklrike og Italia.

Vi har opprettet en Facebookside for interesserte.

 

embla_og_snowstorm.jpg

 

Her ligger Embla og Snowstorm II side om side i Sandspollen.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Så ble vi Grand Banks eiere. Hjemmehavn er Vindfangerbukta i Drøbak. Den gamle damen fra 1973 trenger en del jobb, men hun skal nok bli riktig så pen etterhvert. Vi har fulgt oppfordringen fra Astor om å melde oss inn i NTK, regner også med at vi kommer på Oscarsborgtreffet i september.

 

sign.jpg

 

Hanne & André

Drøbak

Link to post
Share on other sites

Hei Andre!

Jeg har lagt merke til at det er kommet en GB i vår havn. Som du selv skriver trenger den litt omsorg men jeg er sikker på at hun ettervert blir en riktig så pen dame. Denne båten fortjener å tas vare på.

 

Forøvrig så er det slik at en Sedan eller Europa er min drøm.

Link to post
Share on other sites

Siden hun kom så kort tid før ferien ble det hurtigfix med sikaflex og tape. Det var viktigere for oss å slippe regnvann i sengen enn å gjøre det pent å se på for å si det sånn. Og ferien gikk bra og sengene var tørre hele tiden :smiley:

 

Den skal nok bli pen etterhvert, men vi trenger nok et par år...

Link to post
Share on other sites

Hei Andre

Hyggelig med en GB-eier til, men er litt misunnelig på så ny båt. Vår båt er nemlig hele 5 byggnr. eldre! :cryin:

Vi skal dessverre ikke på treffet, men vi ser dere sikkert i høst allikevel. :cheers_wine::flag_bp:

Hans-Petter

Embla

 

Jøss, Da er de jo nesten som søstre de da

 

André

Link to post
Share on other sites

Har hatt gleden å hilse på mannskapet på Lykke, hvis det blir navnet på GBn? Dette blir båt når de har fått tid på seg til gå over skuta. Ser bare hva Randi og Hans Petter har klart med Embla.

Vi gleder oss til fine treffdager på Borgen i september.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi har drømt om en sånn båt så lenge så navnet må være Lykke, det kan ikke være noe annet.

 

For de som er interessert i historie har vi funnet teakskilter med "Noreen", men når hun hadde det navnet vet vi ikke, trolig når hun ble hentet til Norge, rundt 2003 kanskje

Link to post
Share on other sites

Gratulere Ma Rex 1, Bilder?

 

Har vært kontinuerlig i båten siden kjøpet, og har ikke sett dette. Er ikke helt komfortabel med nett på telefonen :lol:

 

Hvordan laster man opp bilder???

 

Båten heter ikke Chien HWA, som selger hevdet, men ble bygget på det verftet...

Navnet er visstnok Golden Gate 37.

Akkurat samme modell ble bygget på 8-10 forskjellige verft og gitt en mengde forskjellige navn.

 

Det står en 120hk Ford Lehman i henne som gir den formidable maxfart på 8 knop.

trives godt i 5-6 knop :thumbsup:

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Har vært kontinuerlig i båten siden kjøpet, og har ikke sett dette. Er ikke helt komfortabel med nett på telefonen :lol:

 

Hvordan laster man opp bilder???

 

Båten heter ikke Chien HWA, som selger hevdet, men ble bygget på det verftet...

Navnet er visstnok Golden Gate 37.

Akkurat samme modell ble bygget på 8-10 forskjellige verft og gitt en mengde forskjellige navn.

H

 

Ser jo ut til å være en vakker klassisk trawler det.

Til selgers forsvar. Hvem, hva, hvor. er ikke alltid like lett å finne ut av.

F.eks. Mariell er en Marine Trader 36 Sundeck,

Tegnet av Marine trading.

Bygget av: Blue sea Industrial.Co. Ltd

Bygget ved: Tao Yuan Hsine. Taiwan

Sammtidig er det en haug med like 36 fots Sundeck trawlere produsert av samme bygger ved samme verft pluss andre verft med andre navn

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Taiwan-trawlere er stort sett slik. Båten i innlegg #1920 er for meg en Marine Trader 36 Double Cabin men det er helt normalt at den også har andre navn. Det egentlige navnet er CHB -- det står visstnok for Chung Hwa Boats. Om Chung er broren til Chien er det visst ingen som vet. Dagens "Clipper" av forskjellige slag er fremdeles CHB og leveres under forskjellige merkenavn forskjellige steder i verden.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Taiwan-trawlere er stort sett slik. Båten i innlegg #1920 er for meg en Marine Trader 36 Double Cabin men det er helt normalt at den også har andre navn. Det egentlige navnet er CHB -- det står visstnok for Chung Hwa Boats. Om Chung er broren til Chien er det visst ingen som vet. Dagens "Clipper" av forskjellige slag er fremdeles CHB og leveres under forskjellige merkenavn forskjellige steder i verden.

Det fulgte en god del dokumentasjon med båten, bl.a en artikkel fra USA som beskriver dette.

Chung HWA er et av verftene, mens Chien HWA er et annet - som sagt var det 8-10 forskjellige verft som bygde disse båtene.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Utklipp fra artikkelen: http://www.bluehorizonsailing.net/wp-content/uploads/2012/02/venerable_taiwanese_trawlers.pdf

 

 

A Difficult Genealogy

Tracing a boat’s family roots can be frustrating for those who want to know more about the boats they love.

The same boat may bear many names. Marine Trader, Puget Trawler, La Paz, Chung Hwa, CHB, North Sea

Trawler, C&L, Grand Mariner— all look much the same and likely were popped from the same molds.

Occasionally hull identification numbers will hint at the builder:

CHB would indicate the boat was built by Chung Hwa Boat Building.

The initials OYI suggest that the boat was built by Overseas Yachts, Inc.

Some hulls don’t have any identifying numbers and others are not very revealing—Terry Allen’s Serenity, for

example, has a hull number beginning with R, but he had been unable to connect that with any specific builder.

It may, however, indicate the boat was built by ROC Marine Industry Corp. in Kaohsiung, a yard that was

organized in 1978, and began producing 37- foot trawlers in 1979, the year his boat was built.

Some investors owned yards outright and held major interests in other yards. Several U.S. importers, including

Miller of Marine Trading International, had financial interests in some of the yards that built their boats.

For example: Sinclair Wen owned the Chung Hwa Boat Building Co. The yard built a huge number of CHB

trawlers from 34' to 66' as well as the LaFitte series of sailboats. Wen later acquired a financial interest in

Chien Hwa, another major producer of trawlers ranging from 34' to 42', including the popular Krogen 42.

C&L was another strong yard whose builder’s plate appears on many Taiwan boats. Alexander Cheu, who was

a foreman at C&L, went on to launch the successful Ocean Alexander line of boats. Ocean Alexander is still

going strong today, proof that quality construction is synonymous with today’s Taiwan yards.

One of the most famous and popular of the early Taiwan boats is the Ocean Alexander Mark I, a pilothouse 50.

A heavy, comfortable boat with spacious staterooms and a large saloon, the twin-diesel boat probably cost

about $125,000 fully commissioned in 1980. Today, they sell for as much as $300,000 here in the Pacific

Northwest, and would-be buyers run magazine ads in their search for a good used Mark I.

Arthur DeFever designed a popular series of yachts that were built by a number of yards and launched with his

name, although in the Xeroxlike business climate of Taiwan, other DeFever designs carried different names,

such as Hudson.

Still others were built in the island nation— Roughwater, Wanderer, Universal, North Sea, Eagle/Farallon and

Ocean, among others.

The Coaster 33, originally a wood boat, was built in fiberglass by Bill Hardin in Taiwan at Chung Hwa Boat

Building under many other names, including Bluewater, Imperial, Heritage, Golden Gate and Far East. With

this boat, some credit Hardin with introducing the generic Taiwan 34, a pocket yacht that would be built by

many Taiwan yards and sold around the world under many names.

The Hopkinson report published in 1979 includes cursory information on the boats produced by each of 56

builders listed. It indicated that at least 10 yards were building the 34-footer, although some listed it as a 33.

These builders included Fu Hwa, Chien Hwa, Chung Hwa, CTF Marine, C.C. Chen Boat Yard, Ta Chiao Bros.

Yacht Building, Ta Chou Ship Building and Ta Tong Yacht Building Co. Undoubtedly, there were others…

When the new trawlers reached the U.S., most of them were given names that would appeal to Englishspeaking buyers: Marine Trader, North Sea Trawler, and Puget Trawler, to name a few.

Another example of the same boat bearing different names: Gary Bennett of Sacramento, CA, recently caught

trawler fever and bought a 36' San Francisco, a 1978 trawler he knew was built by the Ho Hsing yard in

Taiwan. That’s all he knew about the boat until he noticed a magazine ad for an identical boat. It was an Albin

36. And then he found another look-alike—a Her Shine double-cabin trawler built by a yard of the same name

that matched his boat inside and out.

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...