Mariell Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 At den ruller som en snekke i sidesjø er jeg helt enig i. Trawler/Trader diskusjonen gidder jeg ikke gå inn i. Er så mange forskjellige typer og fasonger at en klar definisjon på hva som er en "ekte" Trawler nærmest er umulig. MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sap_2000 Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Subjektiv oppfatning det der. Ekte trawler er vel GB, og helst classic, hehe ;) I mine øyne er både denne og Mariell fullverdig trawler. Det som talte imot denne for mitt vedkomne er trang planløsning med mange nivåer. Det sammen med alt det mørke treverket får den til å fremstå som litt gammeldags for en 2007 modell. Hadde også ønsket meg et annet motorvalg (stor bamse med lavt turtall) eller 2 motorer. Clipper 36 med 2 kabiner er båt jeg kunne tenkt meg om prisen ble riktig Mvh. SAP Link to post
Regina III Svart 25.September.2012 Link til dette innlegget Svart 25.September.2012 Jeg har nå bestandig trodd at "trawler" betegnelsen går på skrogform, ikke overbygg. Skrogformen er tilnærmet deplasement, men heller mot halvplaner da den slipper vannet bak med stor nok motor. GB er ganske vellykket i halvplanerfart (se på Astor), Marine Trader er det ikke. Vi hadde en 36 som i vårform kunne finne på å løfte seg. Det gikk vesentlig fortere, men det føltes livsfarlig! Båten vi har nå er vel egentlig ikke en trawler, i utlandet kalles den "passagemaker" (langturbåt for åpent hav.) Uansett motor er det ikke mulig å få den til å gå fort, bare lage mye sjø. Men til gjengjeld lager den ikke sjø og forbruker heller ikke stort i normalfart. Viktigst av alt håndterer den også sjøen på en helt annen måte, skroget er som på de gamle deplasement RS. Link to post
Magne A. Svart 9.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2012 Grand Banks eller hva ? Litt sliten men kansje verdt pengene? Link to post
Sigurd Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Grand Banks eller hva ? Kjenner ikke typen, men er temmelig sikker på at det ikke er en GB. For meg ser dørken ut for å være det eneste som er likt på en GB. Link to post
Mariell Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Er nok en Marine trader som det står i annonsen. MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kire Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Noen her med erfaring av Beneteau 34 Swift. Synes den har lten plass bak, men ser jo flott ut da Link to post
Key Freak Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 (redigert) Noen her med erfaring av Beneteau 34 Swift. Fin båt - for to personer, ikke flere. Synes nå jeg, da. Lugar nr. to er alt for trang, noe som gjelder for de fleste moderne trawlere i denne størrelsen. Redigert 10.Oktober.2012 av Key Freak (see edit history) Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
succes 42 1980 Svart 10.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2012 Har vært ombord i den benetaue 34 swift fikk følelsen at det var trangt 2 seter sofa er for lite synes jeg men for 2 på tur sikkert grei Link to post
Astor Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Er nok en Marine trader som det står i annonsen. Sendte en mail til selger og fortalte han om dette. Dumt å selge en GB hvis det i realiteten er noe annet. Har møtt folk som stolt har vist fram båten sin og fortalt at dette er en GB. I realiteten var det en annen Asia-produsent som hadde laget trawleren. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tom Rør Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Man er ganske snøblind. hvis man tror man har kjøpt Gb, når det er noe helt annet. Når man skriver kontrakt på båten, vil det vel fremgå av den hva slags fabrikat båten er. Hvis noen sier de har Gb, men i realiteten har noe annet, så ønsker de nok at de hadde Gb, og håper at de som de snakker med ikke skjønner bedre :-) Link to post
Rismyr Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Tror nok at mange oppfatter GB mer som en båttype enn merke. At selgere ikke vet hva de har er dog overraskende. Fine båter er jo disse GB'ene, håper at jeg en dag har tid til å eie en. Henrik Link to post
Mariell Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 (redigert) Her skriver selger Marine Trader i annonsen, dog med Grand banks i parrantes. Tror nok selger veldig godt hvilken båt han har, men at annonsen skrevet med tanke på finn's søkemotor. Riktig at mange forbinder GB med båttype og ikke merke. Når jeg sier jeg har en Trawler, har mange ikke peiling på hva jeg snakker om, Uttyper jeg det med "likner på en GB". vet straks flere hva jeg mener. Selv om de sikkert tror jeg har noe som likner på en GB classic. Hadde jeg sagt "Flush aft deck trawler" eller "Trader", hadde de nok skjønt enda mindre. Redigert 11.Oktober.2012 av Mariell (see edit history) MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
baatsman Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 Han skal selge en trawler. GB er den som er mest kjent. Selvfølgelig trekker en det inn i annonsen. Da kommer annonsen til alle som bruker søkemotor. Om det er rett eller galt, det har bare blitt slik. Vi sees! Link to post
Magne A. Svart 11.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2012 (redigert) Ok, kansje et av triksene for å få opp treffene ved søk, men hva vet dere om disse Marine trader båtene som den annonserte på Finn, faller mer og mer for trawler konseptet og er nyskjerrig på slike båter.... Redigert 11.Oktober.2012 av Magne A. (see edit history) Link to post
andre Svart 12.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2012 Se innlegg nr 1921 - 1926 (ca side 97) i denne tråden, der er det mye nyttig info om Marine Trader og CHB båtene, nyttige linker også. Link to post
Magne A. Svart 15.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2012 Ahh, dumme meg , slang ut et spørsmål uten å søke først... Takk for tipset !! Link to post
andre Svart 16.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2012 Nja... jeg husket det bare fordi jeg har brukt de siste ukene til å bla meg gjennom hele trawlertråden... Link to post
andre Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Trenger gode råd for å løsne eksosslange uten å ødelegge noe, må ha den løs for å komme til fueltanken. Etter mange år med varme og stramme slangeklemmer sitter den godt fast i manifoil, sølet på bildet er fordi jeg har helt inn litt olje, kanskje den løsner om noen dager... :-) Link to post
Free Lillehammer Svart 1.November.2012 Link til dette innlegget Svart 1.November.2012 Hva med å frese inn ett spor med en Fein el og så jobbe med et flattjern innover i sømmen? Eller var ideen å bevare eksosslangen? Link to post
Roald Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 Jeg mener jeg tok en skrutrekker å slo inn mellom slangen og metallet, bende skrutrekkeren frem og tilbake + løsnet slangen fra de nærmeste festene så slangen også kunne vris frem og tilbake. Jeg tror slangene mine er like gamle som dine, og det gikk fint på vår. Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
andre Svart 2.November.2012 Link til dette innlegget Svart 2.November.2012 (redigert) Ja, meningen er å bevare slangene Roalds teknikk fungerte på generatoren, men det var en betydelig mindre slange i diameter, så ut som det var aluminium el. lign i manifpilden også - ikke noe rust. Håpet det var en enklere løsning Redigert 2.November.2012 av andre (see edit history) Link to post
Astor Svart 17.November.2012 Link til dette innlegget Svart 17.November.2012 Da er vi kommet så langt i vårt interimstyre at vi skal få inn forslag til lover til Grand Banks Club, Norway. Vi skal se litt på lovene til søsterklubben i Nederland som er den nærmeste GB-klubben i Europa. Interesserte GB-eiere og andre som ønsker å bidra kan melde seg via IM til meg. Vinteren er en fin planleggingstid for slikt. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Free Lillehammer Svart 17.November.2012 Link til dette innlegget Svart 17.November.2012 Da er vi kommet så langt i vårt interimstyre at vi skal få inn forslag til lover til Grand Banks Club, Norway. Vi skal se litt på lovene til søsterklubben i Nederland som er den nærmeste GB-klubben i Europa. Interesserte GB-eiere og andre som ønsker å bidra kan melde seg via IM til meg. Vinteren er en fin planleggingstid for slikt. Hva med GBC-Scandinavia? Link to post
Astor Svart 18.November.2012 Link til dette innlegget Svart 18.November.2012 En god idè! Vi tar det med i planleggingen. Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn