Jump to content

Havari på KAD32 med kun 85 driftstimer


ovelaur

Recommended Posts

Er helt enig her Lasse, har man kjøpt et produkt av en leverandør så er de ansvarlige for at deres underleverandører ordner opp. Som kjøper skal man kun forholde seg til en levereandør. Enkelt to greit etter min mening. En formell klage til Lundebåt sendt rekomandert med klare tidsfrister er det som er korrekt. Begynner man å rote selv her så vil Lundebåt forsøke å fraskrive seg ansvaret vil jeg tro.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synes det er rart at ikke Lunde båt har noe ansvar her. Volvo Penta er en underleverandør til Bavaria, og Lunde båt er totalleverandør. Det kan da ikke være riktig at kunden skal gå på underleverandørene?

Jeg spurte Lunde Båt om dette, og det var noe med at Volvo Penta Norge var ansvarlig for garanti på motorene. Og derfor har jeg fått garantikort underskrevet av Bergen Båt som da juridisk er leverandør av motorene. Selve motorinstallasjonen er Bavaria ansvarlig for.

 

Det var nå slik jeg forstod det ihvertfall. Ikke vet jeg om dette er riktig, men jeg fikk nå tillitt til Lunde Båt etter samtalen.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skal kikke etter hva som er i mine dokumenter fra Lundebåt her jeg da. Jeg akter i allefall å forholde meg til Lundebåt om jeg kommer ut for problemer av noe slag. Det være seg motor, rigg elektronikk og andre duppedingser.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Det er nettopp derfor jeg har sagt at han skal holde seg til den han selv kjøpte båten av så langt det gjelder reklamasjon/garanti for defekte drev etc. og elendig konstruksjon, og til verkstedet for den/de feil dette har gjort (lageret)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Har du hørt noe fra Volvo Penta Norge i det hele tatt etter din skriftlige henvendelse ?

Nei. Men jeg har fått masse auto-reply "Out of office". Så servicesjefen der er nok en travel fyr som alle oss andre i disse tider. Men i går mailet jeg linken til denne tråden til han.

 

Men hvem betalte du til når du kjøpte båten da? Betalte du hele summen til Lunde båt eller betalte du også en del til Volvo Penta? Dersom du betalte for hele kalaset til Lunde så kan jeg ikke fortå annet enn at de også er ansvarlige for hele kalaset.

Jeg betalte hele sullamitten til den lokale Bavaria forhandleren, Bergen Båt. Og derfor har jeg hele tiden henvendt meg til dem. Men jeg har gjerne kopiert andre på mailene mine. Men den siste rapporten jeg laget, har jeg laget som en oppsummering så langt. Og det er den rapporten jeg sendte til Lunde Båt og Volvo Penta Norge.

 

Noen burde kanskje også sjekke opp hva kjøpsloven sier om dette vedr underleverandører? Synes det ville virke litt rart hvis f.eks dynamoen på bilen skulle ryke mens det var garanti på bilen og jeg måtte gått til f.eks boch

Jeg har hørt at andre båtimportører vrir seg rundt omkring for å slippe unne slike ting. Både Skorgenes og Sealine er blitt meg fortalt er dårlige og sleipe på dette. Men for Sealine så var selve forhandleren den reddende engelen for en bekjent av meg. Det var nok også riktig juridisk, men han sa at importøren ikke var flink nok til å dekke opp forhandleren.

 

Så konklusjonen er (uansett utfall av min sak): båtbransjen er LANGT fra like profesjonell som bilbransjen. Selv om det er mye snusk osv i bilbransjen, så er det sjeldnere man hører om slikt derifra. Selv om det var en i Bergen for noen år siden som kjørte rundt med svære anti-Algård (Mercedes) plakater på firmabilene sine (Mercedes). Han var i TVen også. Men så ble alt plutselig i orden :yesnod: Er det ikke rart hva media kan bringe frem afv profesjonalitet blant forhandlere? Det er godt vi har TV2 Hjelper Deg og FBI, men jeg er litt redd at det ikke er så mange TV-tittere så er så godt bevandret med lager-havari-årsaksanalyse. Men selvsagt så kan den skriftlige uttalelsen fra KRM (Kompetansesenter for Roterende Maskinere) ha en viss tyngde også for den uinvidde.

 

Legger forresten med uttalelsen fra KRM (jeg har selv deltatt på smørekurs og lager-kurs hos dem; gode kurs!):

 

Analyserapport av lager fra KRM AS

 

Med bakgrunn i din beskrivelse av hendelsesforløpet, samt tilsendte bilder har vi kommet frem til følgende:

Lagrene har med all sannsynlighet havarert som følge av feilmontering, som igjen har ført til feil forspenning/klaring i lagrene.

Teorien om at havariårsaken skulle være inntrengt vann er etter vår bedømning usannsynlig. Vann i smøremiddelet skulle ikke forårsaket et så voldsomt havariforløp.

 

Sverre Bakke og Allan Lilja KRM AS

 

Med vennlig hilsen

Sverre Bakke

Daglig leder

 

KRM Kompetansesenteret for Roterende Maskineri AS

Odinsvei 10, 1472 Fjellhamar, Norway

Tel.: (47) 67 90 40 00 - Mobil: (47) 90 72 56 15

e-post: sverre.bakke@krm.no - www.krm.no

 

 

Ellers så kan dere jeg si at Allan Lilja er en meget oppegående svenske :flag_sw: som har jobbet i en mannsalder på SKF i Gøteborg, og har drevet med havarianalyse og design. Han er nå pensjonert, og holder lager- og smørekurs for KRM.

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta sin servicesjef i Norge har uttalt seg:

 

Hei Ove !

 

Denne saken er tidligere oversendt xxx (verksted), og jeg forventer at Disse tar tak i dette.

 

M.V.H.

Egil

 

Jeg sendte et svar/spørsmål tilbake som jeg ikke har fått besvart enda:

 

God morgen

 

I så fall så har ikke noe annet utfall kommet meg for øret enn at xxx har gjort hele jobben etter boka, og at det må være vanninnholdet i drevet som har forårsaket havariet. Dersom det skulle vært tilfelle, noe det selvsagt ikke er, så hadde likevel xxx ikke gjort jobben sin etter boka. Da burde dette lageret vært skiftet i fjor.

 

Har du fulgt opp saken med xxx? Den siste uttalelsen som er kommet til meg fra xxx, er den samme som jeg har kopiert inn i rapporten jeg sendte deg. Har Volvo Penta Norge gitt noen føringer til xxx på dette? Det kan jo være helt tydelig at kunnskapene når det gjelder smøring og lagerteori ikke er bra nok når vannet får skylden.

 

mvh

Ove

 

Så får vi se om julenissen har noen harde pakker til snille barn i år :santa::santa::santa:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Servicesjef hos Volvo Penta Norge har sagt seg enig i mine konklusjoner, og mener at verkstedet skal utføre utbedring på verkstedets egen kostnad. Men siden det ikke er kommet meg før øret gjennom andre kanaler, så skulle han purre på verkstedet lovet han da jeg snakket med han i dag.

 

Så får vi se....

Link to post
Share on other sites

Synes responsen fra Volvo Penta Norge virker noe passiv. Har burde de ta styring og sørge for at det aktuelle VP verkstedet ordnet opp umiddelbart.

Det er jeg enig i, og jeg fikk også litt den oppfatningen ved samtalen med dem i dag. Men jeg antar at dette har med arbeidsbelastningen å gjøre. Men dette er selvsagt ikke noen unnskyldning. Det er bare en realitet når økonomien vokser raskt, og alle får for mye å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at de vil ordne opp og ikke bare jatter med deg i håp om at du gir opp.

:discuss:

Det kan godt hende. Men jeg har god utholdenhet :fishing: , og om nødvendig går jeg selvsagt rettens vei. Og da blir media kontaktet i tilfelle det er noen journalister som syns at saken skal ut til flere en BP sine lesere.

 

Men uansett til alle som leser her: :newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Er ikke medlem der, i grunn aldri tenkt på det siden jeg bare har vært reder i 4 år.

 

Polisen kan jeg sjekke når jeg kommer fra havet, men jeg tror heller ikke at jeg har det. Men om jeg vinner en sak i forliksrådet eller retten, så er det vel den tapende parten som dekker mine utgifter (også til juridisk bistand).

Link to post
Share on other sites

Ovelaur, ordner ikke VP Norge opp? Fikk forståelse av at de vill ta tak i denne saken din.

 

Om du har forsikring i Norwegian Broker har du vell motorskadeforsikring som vil dekke skaden dersom du ikke får dette på garanti? Jeg har også min forsikring i Norwegian Broker og har motorskadeforsikring, kan ikke se at jeg får dekket noen advokat dersom det er behov for det.

 

Dersom du påberoper deg oppgjør i forhold til motorskadeforsikringen vil forsikringsselskapet ha en kommersiell interesse i at du vinner frem mot VP og dermed kanskje være behjelpelig i saken din.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Ovelaur, ordner ikke VP Norge opp? Fikk forståelse av at de vill ta tak i denne saken din.

 

Om du har forsikring i Norwegian Broker har du vell motorskadeforsikring som vil dekke skaden dersom du ikke får dette på garanti? Jeg har også min forsikring i Norwegian Broker og har motorskadeforsikring, kan ikke se at jeg får dekket noen advokat dersom det er behov for det.

 

Dersom du påberoper deg oppgjør i forhold til motorskadeforsikringen vil forsikringsselskapet ha en kommersiell interesse i at du vinner frem mot VP og dermed kanskje være behjelpelig i saken din.

Volvo Penta Norge har lovet både meg og forhandleren og legge press på merke-verkstedet som utførte jobben.

 

Det er riktig det du sier med komersiell interesse for å utøve press mot merke-verkstedet. Problemet mitt er dersom forsikringsselskapet for enkelhets skyld ønsker å dekke oppgjøret ved selve havariet (slipping, demontering, montering). Dette vil nok kanskje beløpe seg akkurat i området der min egenandel og bonustap ligger. Dermed får jeg heller ikke utført de resterende punktene jeg har påkrevd. Spesielt har jeg da et drev nr. 2 der samme jobben er utført, og dette kan havarere neste sommer. Og det blir da en ny sak. Nettopp av den grunn har jeg IKKE skrevet en skademelding på motorhavari forsikringen.

 

Det er et problem for meg at forhandleren presser på at jeg skal gjøre dette. Og hvis jeg skal gjøre det vil jeg ha skriftlige garantier for at forhandleren dekker kostnadene på det resterende pluss egenandel og bonustap. Og dermed er dette en risiko for forhandler dersom verkstedet ikke gir etter.

 

VP burde faktisk vurdere å ta dette verkstedet ut av sitt domene. Jeg har hørt mange flere som er misfornøyde med samme verksted. Det er rart hva man får vite når man graver litt.

Link to post
Share on other sites

OK, ser problemstillingen men antar at NB aldri vil ta et forsikringsoppgjør dersom det skal/kan dekkes på VP garantien. Vil anta at de kjemper din sak. Dette selv om det ikke overskrider egenandel og bonustap

 

Jeg har en kopi av standardbetingelsene til NB på i pdf format som jeg kan sende deg om du er intressert. Det kan jo selvsagt være at de avviker fra dine?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...