Jump to content

Havari på KAD32 med kun 85 driftstimer


ovelaur

Recommended Posts

Jeg har i grunn lest mine betingelser et par ganger rett etter havariet. Og jeg ser bare at jeg har juridisk bistand dersom jeg påfører en annen part økonomisk tap (ansvarsforsikring).

 

Men NB har sagt til meg hele tiden at de kjører advokat på saken dersom takstmannen finner skaden utenfor forsikringsdekning. Problemet er hvem får mulighet til å "fargelegge" takstmannen sine forkunnskaper? Jeg kunne tenkt meg at han leste min utfyllende rapport først. Men det er vel kanskje ikke lov?

 

Nå legger jeg meg og drømmer om neste sommer med fire uker i sjøen i strekk, og en ny matros som da etter kalkulatoren bør være ca. 6 uker gammel :sailing: Så heldigvis er det lys i tunnellen, om da på andre områder. Men båten skal på sjøen om jeg så skal ta opp lån for å sette den i stand og rettslig forfølge forhandleren :smash: (som må kjøre regress mot verkstedet). Jeg kan ikke skjønne at jeg kan tape en slik sak? Men nå er det mye jeg ikke skjønner også :yesnod:

 

God natt!

 

Et stemningsbilde fra fjoråret:

baaten.JPG

Link to post
Share on other sites

Prøv kanskje å få tak i en maskinist som kan hjepe deg. Er ikke så dumt det, Hva verkstedet eller fabrikanten sier kan jo være så mangt. De kan fort lure deg for å være ærlig.

Vis du vil så er jeg 1. Maskinist. Jeg kan godt se på det om du vil.

Link to post
Share on other sites

Og hvis jeg skal gjøre det vil jeg ha skriftlige garantier for at forhandleren dekker kostnadene på det resterende pluss egenandel og bonustap.

 

Det er vel ikke noen bonusordning på båtforsikringen så da kan du vel heller ikke miste noen bonus?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Se, der lærte jeg noe i dag også! :yesnod:

 

Er bonusordningen slik at det monner, med andre ord verdt å undersøke om det lønner seg å skifte selskap? Bruker Gjensidige idag og vært godt fornøyd med de både på pris og service, men ting endrer seg!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Prøv kanskje å få tak i en maskinist som kan hjepe deg. Er ikke så dumt det, Hva verkstedet eller fabrikanten sier kan jo være så mangt. De kan fort lure deg for å være ærlig.

Vis du vil så er jeg 1. Maskinist. Jeg kan godt se på det om du vil.

Jeg jobbet i maskinavdelingen på en flyterigg i 5 år med boreutstyr, så jeg har fått mye støtte og hjelp fra både chief og maskinist som jeg har arbeidet med.

 

Det er naturligvis vurderingen av lagerhavariet fra KRM (se tidligere i tråden) som støtter min teori mest. Basert på min beskrivelse av hendelsesforløpet og bilder av det havarerte lageret så var konklusjonen ganske entydig fra ekspertene på området. Det er også andre momenter som taler for dårlig utført jobb, slik som:

* rustne overflater på drivknuter som sliter ut simmerringene inn mot svinghjulshuset.

* simmeringer på propellakslinger som er feil montert uten bruk av funnel (trakt), og dermed ødelagt simmerring allerede ved montering

* ikke tilskrudd lokk på sjøvannsfilter ved overlevering av båten fra verkstedet

* lekkasje på dieselslanger ikke utbedret selv om dette var bestillt

 

Men du kan jo gå gjennom det som er skrevet på denne tråden og se hva du syns. Det ligger også bilder som viser det som jeg mener er en forspenningshylse som er strammet for mye opp etter montering av drivknute (se tydlig ring på bilde over hylsen). Jeg er takknemlig for all støtte og hjelp! Konklusjonen tror jeg likevel er klar; tilsynelatende også støttet av Volvo Penta Norge, men det er innrømmelsen fra verkstedet som mangler.

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta Norge sier at det skal presses på verkstedet (noen som lurer på hvilket verksted det er??). Og forsikringsselskapet ønsker å la en takstmann ta en taksering av skaden og vurdere de fakta som ligger på bordet.

 

Da får vi se om hvor seriøse Volvo Penta og Norwegian Broker er.

 

Og så ser vi også hvordan forhandleren forholder seg i forhold til det som blir påstått, nemlig at Volvo Penta Norge er ansvarlig for garantioppfølging av båtmotor. Dette bekreftes også av importøren av båten. Og det poengteres at dette skal gi meg som kunde bedre vilkår. Skeptisk :yesnod: Er det ikke slik med forbrukerloven at man skal henvende seg der man kjøpte varen eller tjenesten? Det er forsåvidt gjort også, og forhandleren kjører "saken" videre mot Volvo. Men jeg skulle ikke behøve å bruke så mye energi på en reklamasjon. Men jeg er jo ikke alene....

 

Nå skal jeg uansett på ferie i varmere strøk :cool::drink: , så får vi se hvordan status er når jeg kommer hjem igjen.

Link to post
Share on other sites

OK, ser problemstillingen men antar at NB aldri vil ta et forsikringsoppgjør dersom det skal/kan dekkes på VP garantien. Vil anta at de kjemper din sak. Dette selv om det ikke overskrider egenandel og bonustap

 

Jeg har en kopi av standardbetingelsene til NB på i pdf format som jeg kan sende deg om du er intressert. Det kan jo selvsagt være at de avviker fra dine?

 

 

Jeg skjønner ikke dette. Hvis båten er kjøpt av NB da må da NB rydde opp. Eventuelle uenigheter mellom NB og VP må da være uten interesse for ovelaur ?

 

Jentungen kjøpte en induksjonskomfyr som ikke fungerte som den skulle. Etter 7 besøk av servicemann fungerer den fremdeles ikke. Selgeren presterte å si at det var servicebedriftens ansvar å skaffe henne en ny ovn. Produsenten skyldte på fabrikant og servicebedrift. Til slutt ble jeg dritalei av å høre på all grininga om denne komfyren så jeg ringte til produsentens servicesjef som var mildt sjokkert over det inntruffne og ba jentungen å ta kontakt med selger.

 

Også fortsatte alt i samme duren igjen. Til slutt hisset jeg meg ekstremt mye opp og kjørte inn til servicebedriften og fikk en 3 siders print out av feilene på ovnen. Så rett over gata og inn til butikksjefen hvor ultimatumet ble stilt om enten hevelse av kjøpet,ny ovn eller så gikk turen til advokat.

Butikksjefen prøvde igjen å vri seg unna hvorved det ble skutt tilbake at produsenten var enig i at ovnen måtte byttes.

Selger lovet å undersøke med servicebedriften og produsent og gi beskjed om hvordan problemet kunne løses innen et par dager hvorpå jeg repliserte at det ble forlangt et svar innen kl. 1600 samme dag slik at advokaten kunne begynne med sitt dagen etterpå kl 0800. Jeg gjorde helt klar at vi ikke ville forholde oss til fabrikant eller servicebedrift da vi anså at vår motpart var selger,

Vi forlot selger og jentungen var helt sikker på at nå var det tapt både komfyr og penger for hennes del. Etter 14 minutter ringte telefonen og butikksjefen tilbød ny ovn eller pengene tilbake,hvorpå jentungen valgte seg ny komfyr i dag men fra en annen produsent. Honnør til butikksjefen som omsider ryddet opp. Særs mye honnør til ovnsfabrikanten som hele tiden var imøtekommende. Ikke særs mye honnør til betjeningen hos selger som viste veldig lite imøtekommenhet da ei ung jente klaget på produktet.

Det er ille at en må trøkke til til de grader for å få retten sin.

Link to post
Share on other sites

Ikke særs mye honnør til betjeningen hos selger som viste veldig lite imøtekommenhet da ei ung jente klaget på produktet.

 

Du veit det thor, at skarpskodde advokater og tallknusere fra BI, har regnet ut at det er lønnsomt å holde på sånn. I de fleste tilfeller slipper de unna, fordi alle skylder på alle.

At de møter på sånne som DEG, eller meg for den sakens skyld, er regelen som hører unntaket til.

Eller hvordan det nå var... :crazy:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Nå er det rimelig greit å erte høyt blodtrykk på meg Suzuki og når motparten skjønner at rene linjer må til og en ikke legger skjul på hva en ønsker å oppnå så pleier det meste å ordne seg :wink: Og det er slettes ikke nødvendig å stå med lua i handa når det en ønsker er å anse som rimelig iht lov verket.

Jeg rumpekjørte en bilforhandler og pga en dårlig simmerring i gearkassa . Klagde rett til eieren av bilmerket det gjaldt. De bukker enda hos forhandleren når jeg kommer. :lol: En e-mail kan utrette mye.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke dette. Hvis båten er kjøpt av NB da må da NB rydde opp. Eventuelle uenigheter mellom NB og VP må da være uten interesse for ovelaur ?

 

NB er i mitt tilfelle forsikringsselskapet Norwegian Broker.

 

Forhandler er Bergen Båt AS, som er forhandler av Bavaria motorbåter.

 

Lunde Båt Motor AS er importør av båten.

 

Og verkstedet som har utført jobben som etter all sannsynlighet har medført havariet, er et lokalt Volvo Penta verksted.

 

Redigert:

Jeg redigerte bort navnet til verkstedet. Jeg føler det er feil å gå ut med navnet til verkstedet så lenge saken ikke er avsluttet. Jeg ønsker ikke å svarteliste verkstedet. Men kommer selvsagt ikke til å benytte de flere ganger selv. Likevel er det menneskelig å feile, noe jeg mener verkstedet absolutt har gjort. Men det er også menneskelig å innrømme eventuelle feil. Det er vel det siste som er litt mer varierende fra person til person (og firma for den saks skyld).

 

Nå er brev sendt til Bergen Båt AS med anmodning om utbedring. Bergen Båt AS er uten skyld etter min mening, men ikke uten ansvar overfor meg som kunde. Og Bergen Båt har hele tiden behandlet meg seriøst. Og det er ennå ikke noe som tilsier at jeg ikke kommer til å kjøpe min neste båt her. Heller ikke Bavaria er uaktuelt neste gang. Eller Volvo Penta for den saks skyld. Feil kan oppstå på absolutt alt. Det som har vært trist i denne saken, er at jeg har måtte bruke så vanvittig mye tid og energi uten at saken er avsluttet. Det burde være unødvendig.

 

Skademelding er også sendt til forsikringsselskapet. Så får jeg håpe at en takstmann kan påskynde avgjørelsen. Uansett om selskapet godkjenner selve lager-havariet som en forsikringsskade, så står min reklamasjon på det utførte arbeidet ved lag.

Redigert av ovelaur (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

For de som følger saken:

 

Etter press fra forhandler (Bergen Båt) skrev jeg en skademelding på havariet til mitt forsikringsselskap i Norwegian Broker. En eventuell uttalelse fra forsikringsselskapet skulle da benyttes som en slags konklusjon i saken. Samtidig skrev jeg et brev til forhandler med mine konkrete reklamasjonskrav. Disse gikk da selvsagt ut over selve havariet siden det andre drevet mitt er blitt utført den samme jobben på i 2005 som det som havarerte. Selvsagt er dette for å være føre-var. Og forsikringsselskapet kunne på ingen måte ta på seg ansvaret for noe som ikke har havarert.

 

Forsikringsselskapet har tilsynelatende vært enig med meg, og har kontaktet både Volvo Penta Norge og verkstedet som utførte den dårlige jobben. VP sier at de ikke har noe med saken å gjøre økonomisk, og at verkstedet alene i såfall står ansvarlig for eventuelle feil som de har utført (uten at det på noen som helst tidspunkt er gitt klare meldinger om at VP Norge mener at jobben dårlig utført, bare sånn halveis og muntlig fra servicesjefen til VP). Verkstedet ble også kontaktet av takstmannen, og de holder på at de har gjort det som er normalt og riktig i en slik situasjon (selv de ikke kan dokumentere dette, men hvem gjør det?). Forsikringsselskapet har likevel kommet frem til at jeg har krav på å få dekket selve havariet, men da ikke kostnadene med det andre drevet. Egenandel og bonustap blir min kostnad. Selskapet vil ta stilling til om de kjører regress krav mot verkstedet etter at regninger er gjort opp. Da vil de også kreve regress for min egenandel, og bonustapet faller da bort.

 

Om dette er bra eller dårlig??? Ja, jeg har gitt beskjed til forhandler om at mitt reklamasjonskrav står ved lag, også på selve skaden. Derfor mener jeg at min egenandel bør dekkes pluss arbeidet med det andre drevet.

 

Det er synd at de faglige fakta er blitt nedprioritert i denne saken. Stoltheten til verkstedet ser ut til å ha vunnet så langt. Men det kan hende at Båtmagasinet eller andre tidskrift ønsker å skrive en artikkel om saken i ettertid. Kanskje det da blir en skrape i lakken til verkstedet? Og VP for den saks skyld. Ellers så vil jeg si at selve importøren av Bavaria har vært behjelpelig underveis, selv om det til tross ikke har gitt det utfallet jeg mener er det riktige (ikke enda ihvertfall). Forhandleren har også fortsatt mulighet til å etterkomme mine krav og dekke det som ikke forsikringen dekker.

 

For de som nylig kom til:

Her er lageret og forspenningshylsen (se på den markerte ringen over hylsen som viser hvor denne kan ha stått før knuten ble montert av verkstedet i 2005):

IMG_0438.jpg

 

Her er utdrag fra verkstedhånboken om hvordan dette skal justeres/sjekkes:

forspenning.JPG

 

Og den faglige vurderingen fra tredje part (KRM AS):

"Analyserapport av lager fra KRM AS

Med bakgrunn i din beskrivelse av hendelsesforløpet, samt tilsendte bilder har vi kommet frem til følgende:

Lagrene har med all sannsynlighet havarert som følge av feilmontering, som igjen har ført til feil forspenning/klaring i lagrene.

Teorien om at havariårsaken skulle være inntrengt vann er etter vår bedømning usannsynlig. Vann i smøremiddelet skulle ikke forårsaket et så voldsomt havariforløp.

"

 

Uansett, det ser ut til at båten kommer på vannet til våren. :sailing: Det var viktigst. Men jeg gir meg ikke før dette koster meg 0kr. Så mye tid og krefter jeg har brukt på det får være høy nok "egenandel" for min del.

Link to post
Share on other sites

Har du advokat på saken ?

Ja, jeg har fått hjelp fra en meget dyktig. Men jeg skal nå få prisoverslag på de tingene som jeg ikke får dekket av forsikringen, og deretter se hvordan forhandler stiller seg overfor en eventuell dekning av dette, eller om jeg må ta saken videre rettslig. Så det kommer til å bli en ren kost-nytte vurdering. De neste 3-4 uken vil avgjøre meget i så måte. Det andre drevet skal inspiseres for eventuelle feil. Og dersom lagerforspenningen ligger utenfor kriteriene til Volvo Penta har jeg en god grunn til å gå rettens vei dersom da forhandleren ikke innser at dette er en klar reklamasjon. Jeg har satt som krav at jeg skal være tilstede når det andre drevet blir åpnet, med fotoapparatet. I tillegg har jeg invitert forhandleren å være med.

Link to post
Share on other sites

Bra Ovelaur!

 

Helt utrolig hvor lite selvkritiske verkstedet har vært. De fortjener simpelt hen å få føle virkningen av "evig eies kun et dårlig rykte" hvis de ikke i 7. time kommer til fornuft å ordner opp i alt dette.

 

Ikke gi deg!

 

PS! TV2 hjelper deg er sikkert også interessert i denne historien.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ukvalifisert synsing - det forundrer meg ikke om mekanikeren ikke har vært i stand til å forstå prosedyren (les - kan ikke nok engelsk til å forstå hva som er skrevet). Slett ikke uvanlig at det er mindre skolerte og ukvalifiserte mekanikere rundt om i disse dager.

 

Litt for galt at vi skal måtte kreve å få se kvalifikasjonene til den enkelte før enn de utfører jobben. Forventer i det minste at mekanikerne på merkeverkstedene har dokumentert opplæring på sine agenturer. Har etterlyst dette før hos KNBF, men de henviser til NORBOAT, som for det meste er interessert i å arrangere salgsmesser fremfor og rydde opp i rotet hos medlemmene sine.

 

Jeg beundrer ditt mot. Stå på, ikke la synderne få dø synden.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ikke har jeg rede på båtmotor og ikke har jeg rede på motorteknikere.

 

Men,

 

det må vel være mulig å finne ut hvem som utførte de opprinnelig inngrepene og å be vedkommende om en detaljert uttalelse?

 

Eller skjuler verkstedet seg bak generelle formuleringer hvor enkeltpersoner ikke kan identifiseres gjennom internkontrollsystemet?

Link to post
Share on other sites

Ukvalifisert synsing - det forundrer meg ikke om mekanikeren ikke har vært i stand til å forstå prosedyren (les - kan ikke nok engelsk til å forstå hva som er skrevet). Slett ikke uvanlig at det er mindre skolerte og ukvalifiserte mekanikere rundt om i disse dager.

Dette er faktisk noe jeg ser her til sjøss gang på gang, folk går til og med så langt at de stryker over og retter i motormanualer. Når man så leser hva som er blitt rettet viser det seg at folk rett og slett må lære seg å lese. Siste tilfellet jeg kom over var et tiltrekkningsmoment for låsemutter på stillskrue for ventiljustering. Momentet var rettet i fra 70Nm til 215Nm motormanualen, med de følger det fikk. Kjedelig å gå å rette opp i skaden etter slike nepehoder.

 

 

At rullelagrne er blitt koniske på så kort tid

er et tegn på for kraftig forspenn på lagrene eller dårlig smøring..

Vel, det er jo riktig som du skriver. Men rullene skal vel i grunn ikke endre seg i fasong, i tilfelle de begynner å gjøre det er lageret modent for utskifting. Faktisk modent for utskifting for leeeeeenge siden.

For stort forspenn vil faktisk føre til dårlig smøring uansett hvor mye smøring lageret har tilgjengelig, det er da nemlig ikke plass til smøring i lageret. Rullene vil presse smørefilmen vekk fra rullebanen...

 

Oljene som brukes i drev er laget for å være emulgerende, dvs at de skal kunne mixe seg med vann og fremdeles ha smøreegenskaper. Vann i oljen er over hodet ikke årsak til denne skaden, ikke medvirkende en gang. To koniske rullelager som trekkes mot hverandre er meget sensitive for overtrekking. Kreftene som oppstår når man overtrekker en slik lagerpakke er enorme pga de koniske lagerbanene. Dette er ene og alene en monteringfeil!!

 

Stå på ditt!! Du har all rett på din side..

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har fått hjelp fra en meget dyktig. Men jeg skal nå få prisoverslag på de tingene som jeg ikke får dekket av forsikringen, og deretter se hvordan forhandler stiller seg overfor en eventuell dekning av dette, eller om jeg må ta saken videre rettslig. Så det kommer til å bli en ren kost-nytte vurdering. De neste 3-4 uken vil avgjøre meget i så måte. Det andre drevet skal inspiseres for eventuelle feil. Og dersom lagerforspenningen ligger utenfor kriteriene til Volvo Penta har jeg en god grunn til å gå rettens vei dersom da forhandleren ikke innser at dette er en klar reklamasjon. Jeg har satt som krav at jeg skal være tilstede når det andre drevet blir åpnet, med fotoapparatet. I tillegg har jeg invitert forhandleren å være med.

 

Hei Ovelaur

 

Skriver fra utlandet nå via min server i Norge ( derfor sent på natten i Norge..)

I min stilling som Maskin/Motoringeniør og Teknisk Sjef hos en av Norges største importører av kjøretøyer , mener jeg absolutt at du har en god sak. Har selv behandlet veldig mange tilsvarende saker i forbindelse med garanti / reklamasjon på drivverkskomponenter på div. kjøretøyer, og innenfor garantitiden er det i utgangspunktet ingen diskusjon om ansvarsforholdet. Om et verksted gjør en jobb på garantien, og det i etterkant skjer et havari på de impiliserte komponenter, er det verkstedet som må bære ansvaret for at arbeidet er utført i henhold til "boka". I ditt tilfelle har jeg registret at det stilles spørsmålstegn ved om vann i oljen kan være en årsak til havariet, men i utgangspunktet skal det jo ikke komme vann i oljen, og da er årsaken uansett, slik jeg har tolket dette, at det forefinnes en mangel ved produktet, dersom sjøvann har kommet inn i drevet. Hvis det er slik at denne motoren/ drevet er såpass nytt at garantivilkårene er tilstede, må forhandler/ importør dekke utgiftene til reparasjon. Slik tolker vi i vår organisasjon garanti / reklamasjons/forbrukerkjøpsloven i det minste. Føler vel kanskje at jeg sitter i samme "bås" som den tekniske sjefen hos VP, men vår oppgave er jo å la all rimelig tvil komme kunden til gode. Det er kundene som betaler vår lønn, for å si det slik..... PS ! må i anstendighetens navn innrømme at jeg ikke har lest "alle" innlegg i saken, og derfor ikke er helt oppdatert på alt som måtte være relevant for din sak. Mitt innlegg må derfor kun betraktes som en generell meningsytring i forhold til din reklamasjon.

Redigert av Apollo32 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Forhandlereen tilbyr seg å dekke halve egenandelen... selvsagt et "nobelt" innspill på en sak som forhandleren ikke har direkte skyld i, men likevel ansvar i overfor meg som kunde (og dermed skulle ha dekket alle mine kostnader). Likevel så kommer jeg til å takke for all den hjelp jeg får, og så når regningen er gjort opp se hva det har kostet meg. Deretter kan det bli en sak for Frobrukerrådet, advokat eller et båttidsskrift. Siden forsikringsselskapet forhåpentligvis vil sende regress til verkstedet (ellers er jeg ikke kunde der lenger etterpå), vil jeg bruke også deres begrunnelse for dette å fremme min sak videre. Og det kan hende da at et direkte krav mot verkstedet er det enkleste. Men jeg vil nå se hva som skjer videre. Jeg opprettholder mitt reklamasjonskrav på hele jobben, også full inspeksjon av det drevet som ikke har havarert. Og det må jeg også meddele til forhandleren (noe som jeg også sa før jeg sendte inn skademelding til forsikringen). At forsikringsselskapet velger å dekke det havarerte drevet er selvsagt en drahjelp slik at ikke hele summen forskuddteres fra min lomme. Det blir da "mindre" penger og krangle om, og dersom forsikringsselskapet går til regress har jeg en sterkere sak.

 

Jeg kommer uansett til å følge saken opp her på forumet. Og vil ikke fraråde noen til noe som helst. Men jeg er litt skuffet over Volvo Penta som ikke "pålegger" dette verkstedet mer. Jeg er også litt skuffet over at forhandleren ikke dekker alle mine kostnader og deretter kjører regress mot verkstedet. Det er tydelig at båtbransjen har merkelige tolkninger av forbrukerloven. Men jeg har likevel forståelse for at de ikke ønsker å betale for noe de ikke har skyld i.

 

Heldigvis er jeg selv en brukbar mekaniker, så jeg kommer til å ta all service selv fremover. Og der jeg ikke jar utstyr eller kunnskap til å utføre jobben kommer jeg til å forespørre noen jeg vet kan ta disse enkeltoppgavene på en dyktig måte.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Oppdatering for dem som har fulgt saken!

 

Det andre drevet er i dag åpnet og inspisert for forspenning på inntakslageret i øvre girhus. Dette ble utført med meg til stede, representant for forhandleren av båten, og Volvo Penta verkstedet i Bergen. Lagerforspenningen ble avlest til 4-5 kg. Dette skal i følge Volvo Penta manual være 0.5-0.8 kg på brukte lager. I tillegg fant vi ut at lagerene i begge drevknutene lugger noe fælt, og at disse også er ødelagt.

 

Hva som skjer videre er ukjent. Verkstedet som har drite seg ut og ikke vil innrømme det, var ikke tilstede ved inspeksjonen. Det er kanskje en tabbe? Uansett så er vi enige om at båten snarest må på sjøen...

 

forspenning.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...