Jump to content

Havari på KAD32 med kun 85 driftstimer


ovelaur

Recommended Posts

Nei, med normal oljestand og smøringseffekt fra olje er selvsagt ikke dette noe problem, MEN dersom oljen er full av vann eller oljenivået er for lavt kan dette (i følge Volvo) skje.
hadde et tilsvarende havari på et 280 drev der det øvre lagret gikk pga at VPverkstedet som jeg hadde levert drevet til service på hadde glemt å sette pakning på tappepluggen.

 

oljestanden hadde sunket samtidig som det var kommet noe vann i oljen og under lett varmkjøring skar det store lagret på vinkeldrevet seg - motoren stanset bom så ettertrykkelig at akslen fra drevet ble vridd ved reifene.

 

dette er noe av årsaken til at jeg deretter kun ville ha Mercruiser drev med olje ekspansjons/nivåtank i motorrom slig at det er lett å sjekke oljenivået.

 

tror Volvo har gått over til dette også på nyere drev.

 

tror ikke at vann i oljen er så avgjørende for dette havariet - lav oljestand er definitivt en faktor.

Link to post
Share on other sites

Da er det vel snakk om hydrauliske gear hvor oljepumpen sitter på inngående aksling og derfor ikke fungerer når propellen roterer. (Samme som automatgear i bil.)

Volvos drev og MS gear er mekaniske med splash smøring.

 

Ja, jeg er klar over mekanikken. Parallellen er at hvis det ikke er noe å splashe i, så er det deler som går uten smøring. Gearene fra Newage har begge deler. Men selv de vil gi tapt hvis utgående drev ikke treffer oljen.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Ser dere etterlyser en metode til å varmkjøre motoren i vinteropplag. Jeg har brukt følgende metode på flere av mine Yanmarer med hell: Legger motoren på en 1000-1200 rpm - har hageslangen i sjøvannsfilteret, og struper så igjen slik at det bare kommer litt vann ut av slangen.

Steng sjøvannsinntaket slik at det vannet som kommer havner inn i motoren (du vil høre impelleren slurper) På denne måten får ikke motoren tilstrekkelig kjøling, mens impelleren hele tiden går vått.

 

NB siden det ikke er tilstrekkelig kjøling, må man følge med så ikke temperaturen blir for høy, og vær også oppmerksom på at noen motorer har sjøvannsfilteret etter impellerpumpa - da vil dette ikke funke.

 

Det følger ikke med garantier på metoden, men det har funket greitt for meg.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Jegt har ikke en VP motor men en ny yanmar 290 hk. Jeg snakket med Yanmar i våres når motor var ny og den skulle kjøres inn. På hjemtur fra fabrikk skulle motor kjøres på varierende turtall bl.a. i kortere perioder på max som for min er 2800 på vann. Men Yanmar sa at de testkjører samme motor og den skal da kunne gå i 3400 uten belastning. Jeg var litt forundret over dette. Jeg ble invitert til Yanmar på Skjetten for å overvære benkkjøring av motor. Jeg ser mange ikke liker å kjøre motor på høyt turtall uten belstning , men dette gjør altså yanmar under test av motorer. Hvis det er motor som har havarert tror jeg du har en god sak. Det kan da ikke være så stor forskjell på disse motorene.

Link to post
Share on other sites

Volvos drev og MS gear er mekaniske med splash smøring.

 

Mener tydelig å ha lest i verkstedhåndboken til dp290a-drevet at det er en mekanisk oljepumpe i drevet som fordeler oljen til smørepunktene i drevet. Hvorvidt denne er avhengig av at drevet er innkoblet (i gear) for å være i funksjon vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Jegt har ikke en VP motor men en ny yanmar 290 hk. Jeg snakket med Yanmar i våres når motor var ny og den skulle kjøres inn. På hjemtur fra fabrikk skulle motor kjøres på varierende turtall bl.a. i kortere perioder på max som for min er 2800 på vann. Men Yanmar sa at de testkjører samme motor og den skal da kunne gå i 3400 uten belastning.

 

Antar du mener 3800 som maks, men hvis du mener 3800 på topp og ikke 2800 betyr det at du snakker om 4400 på tomgang, det er jo tøft...

Link to post
Share on other sites

Mener tydelig å ha lest i verkstedhåndboken til dp290a-drevet at det er en mekanisk oljepumpe i drevet som fordeler oljen til smørepunktene i drevet.
Det har du faktisk rett i. På 280 sitter det en skovle-sak på propellakslingen, mao fungerer den bare når propellen roterer.

Finner ingen beskrivelse av dette, om det bare er en splash funksjon, eller om den pumper olje rundt.

 

290 tegningen angir ikke noe tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det kommer frem på tegningen men jeg mener det stod under spesifikasjonene på drevet at oljen ble sirkulert ved hjelp av en pumpe.

Hvis det er sånn at drevet ikke har tilstrekkelig smøring dersom giret ikke er innkoblet, altså at f.eks. den eventuelle pumpen står lenger nede i drevet, så er vel dette en veldig dårlig patent? Men da tror jeg dette hadde skjedd oftere. Og selv om jeg ikke enda vet hva som har skjedd, så virker det som den mest sannsynlige forklaringen. Men da bør det være snakk om at enten oljen har lekket ut eller at det er forurensing i oljen.

 

Og som sagt så ble lagerene i knuten og simmering bak propell skiftet i fjor når motorer var inne til 50 timers garantiservice. Simmerringen var forårsaket av ålegress ifølge verkstedet, og den måtte jeg betale. Mens vanninntrengningen kom fra hull i begge belgene fra monteringen (lite hull akkurat ved siden av slangeklemmeskruen). Jeg spurte om det ikke var nødvendig å sjekke og overhale flere deler av drevet evt. aksling, men det burde ikke være nødvendig ifølge verkstedet. Da måtte jeg slå meg til ro med det. Kanskje dessverre? Men jeg syns nok da at verkstedet jeg brukte i fjor også da har et ansvar overfor meg hvis det viser seg at det er dette som har vært for dårlig utført i fjor.

 

Og nå er 13mnd gått siden den servicen, og nye 45 timer. Så båten skulle på service nå i høst før den ble lagt i opplag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke overhalt 290 drev men har erfaring med 280. Dette har som vist et skovelhjul på utgående aksel.

 

Smøreprisippet på et 280 og 290 drev er plaskesmøring. Alle lager er av type rulle/kulelager og trenger ikke oljetrykk som et glidelager.

 

Når du kjører drevet i fri er det ingen belastning på drevet og det får smøring ved vanlig plaskesmøring. Når du kobler gearet inn øker bakstningen på lager og drev. Da vil også skovelen rotere og olje pumpes opp i topp av drevet og sirkuleres slik at du får gjevn temp på olja i hele drevet.

 

Hvordan dette er løst på 290 drevet kjenner jeg ikke til, men jag har vanskelig å tro at det ikke tåler å kjøres i fri med litt turtall.

Redigert av SF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan dette er løst på 290 drevte kjenner jeg ikke, men jag har vanskelig å tro at det ikke tåler å kjøres i fri med litt turtall.

Selvsagt skal det tåle det. Om det er bra over tid kan selvsagt diskuteres. Men det er helt klart at det da heller går på levetiden til drevet, om den er 1000timer eller 2000timer er også avhengig av den behandlingen man gir drevet (og motor selvsagt). Det er vel helt innlysende at bare manglende olje eller forurensning (rust eller annet), kan forårsake at et drev havarerer etter 85 timer. Rettslig sett ville aldri en motorleverandør sluppet klar et garantiansvar basert på en uttalelse som "Motor må ikke kjøres uten drev innkoblet." Det tror jeg heller ikke står skrevet noen som helst plass. Men en uttalelse som "Man bør unngå tomgangskjøring av motor med drev, da disse ikke har like god smøring uten at propell går rundt", vil nok produsenten kunne benytte, men det ville da bare være en innrømmelse av at "det vi produserer, er ikke optimalt". Og drevet skal helt klart tåle 3000rpm på varm olje i en kort stund, og jeg vil påstå at det skal bra i lang tid også. Men det er nok sikkert bedre med drev innkoblet, så det blir nok min prosedyre heretter.

 

Men nå skal ikke skinnet selges før bjørnen er skutt, for mitt problem er ikke avklart enda. Det vil jo selvsagt vise seg når båten taes opp. Men jeg forventer faktisk nå å se et drev som er havarert, kanskje uten olje (eller for lite olje). I så fall må vi finne ut hvorfor, og da skal jeg være tilstede og ivareta mine interesser. For en simmerring eller belg helt klart bør leve i 13mnd (siden siste service). Og det er bare brukt orginale VP deler på drevet (bortsett fra zink anoden).

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Poenget mitt over var at du faktisk ikke har behov for sirkulasjon av olja når drevet er i fri. Motoren utfører ikke noe arbeid når den spinner fritt. Da det ikke tas noe effekt ut på propellen blir det heller ingen varmeutvikling i drevet av betydning. Denne kommer først når du kobler inn gearet og gir gass.

 

Da må det skyldes en mekanisk feil i drevet eller manglende smøring grunnet manglende olje som du beskriver over. Nå har det seg sånn at en lekasje i drevet kan også forårsakes av utenforliggende ting også.

 

F.eks et fremmedlegeme som har kommet i kontakt med belg og stukket hull eller sen i propellene som igjen har kommet inn i simmeringene.

 

Men det går nok veien skal du se..............

Link to post
Share on other sites

Hva sier då de til en slik hendelse ?

Vel, den beste hjelpen er så langt kommet fra dette forumet :smiley:

 

Jeg jobber i Bergen, og båten ligger på Bømlo. Og nå reiser jeg ut i havet på jobb, så båten blir nok liggende 14 dager før vi får dommen. Men forhandler har selvsagt oversendt saken til Volvo Penta verksted, så jeg venter tilbakemelding fra dem.

Link to post
Share on other sites

For en simmerring eller belg helt klart bør leve i 13mnd (siden siste service)

 

Registerer at det er flere saker her inne nå der vann i olja på drevet er tema. Felles er at det snakkes om ødelagte simringer p.gr.a ålegras! Snakket også nylig med en kjenning som hadde fått samme svar hos Volvo. "Det er mye vann i drevene i år p.gr.a ålegress", hadde han fått til svar.

 

Jeg nekter å tro at Volvo selger drev som ikke tåler ålegress! Dette er vi jo borti hele tiden langs kysten og nærmest umulig å unngå!

 

Simringene kan jo ikke være så dårlig konstruert på svære kraftige drev at litt tang kan knekke dem? Kan det tenkes at dette er en lettvindt argumentasjon som det er vanskelig for kunden å motbevise? Uansett er det en ganske interessant sak for både presse og andre om Volvo selger drev som ikke tåler litt tang!!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tidligere drev av Volvo hadde Linekyttere (distanse shims mellom propelller) som beskyttet semiringene i drevet bedre en de nye, de virket som et skjold over semiringene. Men disse var muligens "for gode" for Volvo så de laget en løsning som du garantert får lekkasje dersom du for line/ålegras eller gøtt på propellene. Muligens for en forsatt kjøpe de gamle Linekytterene ennå?

Link to post
Share on other sites

Dette slimete gresset har en utrolig evne til å passere simmerringer.

Skal man være sikker på at det ikke kan skje må det antagelig monteres kniver i forkant av akseltettningen.

Tidligere drev av Volvo hadde Linekyttere (distanse shims mellom propelller) som beskyttet semiringene i drevet bedre en de nye, de virket som et skjold over semiringene. Muligens for en forsatt kjøpe de gamle Linekytterene ennå?

Dette stemmer helt med det Volvo sier til min bektjent som fikk trøbbel. Disse linekutterne eller knivene er de sluttet med, og Volvo-forhandlerene beklager det. De mener disse ville hindret noen av de mange problemene de nå ser med defekte simringer.

 

Men likevel...jeg må si at slimte gress og ålegress har har vært og vil alltid være i sjøen. Tar en mål av seg å være en av verdens største leverandør av marinemotorer og drev, så er det pinlig å ikke klarere å lage noe som kan hindre dette! Drevene er jo ikke akkurat laget for å gå i badekar!

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde av propellen på båten min før jeg solgte for kort tid siden. Drevet, et VP 280 drev, hadde en linekutter. Denne var full i sen. Enten har jeg kuttet snøret til en ivrig hobby fisker eller plukket opp noe som fløt i vannet.

 

Hadde det ikke vært for linekutteren er jeg sikker på at simmeringen ville blitt ødelagt.

Link to post
Share on other sites

Men likevel...jeg må si at slimte gress og ålegress har har vært og vil alltid være i sjøen. Tar en mål av seg å være en av verdens største leverandør av marinemotorer og drev, så er det pinlig å ikke klarere å lage noe som kan hindre dette! Drevene er jo ikke akkurat laget for å gå i badekar!

Det som virkelig er pinlig, er at de tidligere solgte noe som løste problemet. Men det sluttet de med.

 

Det kaller jeg skikkelig kundeservice. :smash:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...