Jump to content

Havari på KAD32 med kun 85 driftstimer


ovelaur

Recommended Posts

Det er neppe noen tvil om at dette forholdet ikke er ovelaur sitt problem. Det er i alle fall sikkert. Man skulle ha likt å høre VP sin forklaring på at de leverer så grenseløst dårlig vare at det ikke tåler normalt i sjøen forekommende vekster. Det holder ganske enkelt ikke.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Saken er den at verkstedet som utførte garantijobben på drevene i fjor ikke tar noe ansvar. Forhandleren ber meg derfor om å melde saken inn til forsikringsselskapet og få en "Kyndig" uttalelse vedrørende skyldspørsmålet. Begrunnelsen til verkstedet er at vannet i oljen har ødelagt lageret. Dette er etter min mening helt feil. Pga høy egenandel osv så betyr det lite for forsikringsselskapet å dekke skaden, og jeg ender da opp med at det andre drevet også kan havarere av samme årsak til neste år.

 

Jeg har tatt kontakt med eksperter på analyse av lagerhavari, og konklusjonen der er entydig: "Et skole-eksempel på ett havari forårsaket av feilmontering av lager". I dette tilfeller da for hard tilskruing av spline(drivknuten) i lagerhuset. Det er ødelagt rulleholder, og mer trykk på ene kanten av lageret som er tydligst.

 

Jeg legger ved noen fine bilder.

 

Ellers så må jeg si at det ikke alltid er enkelt å stå "alene" om en slik sak. Men Jeg skal ikke bruke båten i vinter, så det er nå eneste trøsten med tanke på når havariet oppstod.

 

IMG_0434.jpg

IMG_0435.jpg

IMG_0436.jpg

IMG_0437.jpg

IMG_0438.jpg

IMG_0439.jpg

IMG_0442.jpg

IMG_0443.jpg

IMG_0444.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette er nok ett eksempel på at båtbransjen kryr av useriøse kjeltringer desverre !

Hele saken er egentlig et problem mellom verksted og Volvopenta. Du burde vært holdt utenfor hele saken egentlig.

Direkte skuffende av Volvopenta, som burde ta dette på strak arm og ordnet opp for deg.

 

Mvh Jolo

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvor mye skal de ha for reparasjonen egentlig?

Vet ikke, men har ikke følt at det er et tema. Dersom jeg ender opp med å måtte betale selv, så tar jeg dreva hjem og fikser i garasjen. Hva skal vi egentlig med kvalitetssikring og garanti på reparasjonen når det ikke "gjelder" likevel?

 

Dette er nok ett eksempel på at båtbransjen kryr av useriøse kjeltringer desverre !

Hele saken er egentlig et problem mellom verksted og Volvopenta. Du burde vært holdt utenfor hele saken egentlig.

Direkte skuffende av Volvopenta, som burde ta dette på strak arm og ordnet opp for deg.

 

Mvh Jolo

Om VP er kontaktet vet jeg ikke noe om. Jeg har forholdt meg til forhandleren. Men jeg har flere ganger bedt om at VP kobles inn. Men jeg har ingen skriftlige tilbakemeldinger på dette. Bortsett fra denne uttalelsen fra verkstedet som jobbet med dreva i fjor:

 

"Vi har sett lageret. **** AS. Vi har foretatt en utbedring ut fra hva som var naturlig ut fra de forhold som lå til grunn for vurdering i 2005. Har snakket med Skarpnes hos Volvo Penta og andre mekanikkere (inkl. mekanikker hos Bjordal & Madsen) og fastholder at vi gjorde det som er vanlig i slike situasjoner. Vi vil derfor foreslå at dette blir sett på som følgeskade av at det har vært vann i drevet og på den bakgrunn er en forsikringssak."

 

Jeg har ikke lagt ut navnet på verkstedet fra i fjor, da jeg føler at dem enda skal få mulighet til å gjøre opp for seg. Og jeg ønsker ikke å sverte noen på nåværende tidspunkt. Men hadde det vært juni nå, så hadde nok fløyta fått en annen låt :boxing:

 

Jeg har bedt om at lageret sendes til SKF for uavhengig analyse om sannsynlig havariårsak. :flag_sw: Så får vi se hva neste utfall blir.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg virkelig føler med deg når du har kommet i en slik situasjon. Selv har jeg i dag en "liten" solskinnshistorie å komme med. På søndagen fikk jeg ikke startet den ene bilen og den ble tauet bort til merkeverkstedet der den forøvrig har alle sine servicer etter oppgitte intervall. Gårdagen gikk med til feilsøking og i dag kom dommen. Registerreima har "kammet" over et hakk med det resultat at ventiler, topp m.m. har rasa. Så da for meg en meget kostbar reperasjon men verkstedet sa at etter som at de hadde byttet reg.reim på bilen for akkurat 20.000 km siden (juni 2006) så ville dette gå på deres kappe. Alt dette uten at jeg trengte å antyde noen verdens ting. Han sa det så enkelt at vi har ansvaret for slike ting så lenge du benytter deg av merkeverksted. Er umåtelig glad for at vi benytter oss av akkurat deres verksted i dag. Selvsagt skulle de også holde oss med leiebil gratis til vår bil er ordnet. Må nok legge til at jeg synes at jeg til tider har betalt rimelig mye for de vanlige servicer på våre 2 biler til de, men ser helt klart fordelen med det i dag. Kommer sikkert til å bruke de i framtiden også.

 

Tilbake til dine problemer: Det må da være mulig å få plassert ansvaret for denne hendelsen på riktig plass. Selv ville jeg kun ha forholdt med til den jeg handlet av og latt de tatt saken derifra. Mulig at det trengs kyndig hjelp med å få satt tingene på riktig plass, men den utgiften med å skaffe bistand fra en som kan slike ting som går på lov og rett og plassering av ansvar hadde jeg tatt.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Hvis involverte verksteder er godkjente av Volvopenta, hadde jeg gått direkte til Volvopenta, og forlangt at de ordnet dette opp seg imellom. Du har dine garantier fra Volvopenta.

Drit i verkstedene. Forlang at Volvopenta tar seg av saken. Henvend deg skriftlig, og dokumenter hele saken kun sett fra ditt ståsted som vanlig forbruker.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis involverte verksteder er godkjente av Volvopenta, hadde jeg gått direkte til Volvopenta, og forlangt at de ordnet dette opp seg imellom. Du har dine garantier fra Volvopenta.

Drit i verkstedene. Forlang at Volvopenta tar seg av saken. Henvend deg skriftlig, og dokumenter hele saken kun sett fra ditt ståsted som vanlig forbruker.

 

:yesnod:

Det er jeg helt enig i. Jeg har selv gjenattte ganger blitt møtt med negative holdninger fra forhandlere på bil, men saken har alltid ordnet seg når jeg gått direkte på bilimportøren.

I en sak som denne bør VP-importøren også gi deg medhold og ordne opp i dette med forhandleren slik at det blir kostnadsfritt for deg.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hele saken er egentlig et problem mellom verksted og Volvopenta. Du burde vært holdt utenfor hele saken egentlig.
Det er vel i grunnen ikke mer enn et bevisspørsmål nå; i den forstand at verkstedet hevder å ha gjort jobben riktig mens andre hevder det motsatte. Juridisk sett er saken helt tindrende klar, nemlig.

 

Dette er jeg bare enig i! Synes saken blir mer og mer utrolig. Om ikke dette er en klar reklamasjonsake hva i alle dager skal da være det?? Nå skal vi selvsagt avvente endelig resultat, men slike saker som dette er av de som bekrefter påstanden om en "mett" båtbransje der servicenivået er på bånn. Det finnes heldigvis hederlige unntak.

 

Båtliv er ekstremsport nok som det er, om en ikke i tillegg skal måtte bruke energi på opplagte saker. Vitsen med å kjøpe nytt og ta service på verksted for å slippe begymringer faller jo helt bort, om verksted og forhandlere opptrer på denne måten!

Link to post
Share on other sites

Hvis involverte verksteder er godkjente av Volvopenta, hadde jeg gått direkte til Volvopenta, og forlangt at de ordnet dette opp seg imellom. Du har dine garantier fra Volvopenta.
:nonod: -- med mindre problemet er feil i specs fra VP mht. type lager, tiltrekningsmoment el.l. eller fabrikasjonsfeil på originaldel (eller en elendig konstruksjon); men så vidt jeg forstår er det ikke det vi snakker om her. VP er nok helt og holdent uten ansvar for verkstedets feil og forsømmelser. Slik er det bare.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Forsto det som motoren var kjøpt ny og at det under service hos VP forhandleren er utført arbeid som ikke holder mål?

Selv om VP importør ikke kan klandres så vil jeg vel tro at de er veldig interessert i denne saken i forhold til forhandlerens videre skjebne som VP-forhandler. Ikke bra reklame for VP at forhandlerene ikke holder mål, og heller ikke vil rydde opp etter seg.

Link to post
Share on other sites

Du har helt sikkert rett når det gjelder det juridiske her Worse.

Men jeg har selv hatt ett liknende problem, hvor verksted og leverandør satte seg på bakbeina i en garantisak.

Jeg ble sittende i klemma, og måtte betale et stort beløp cash for i det hele tatt å få frigitt båten.

Jeg tok skriftlig, og telefon kontakt med importør, saken ble løst på dagen.

Hvem som betalte hva aner jeg ikke, men penga var på konto dagen etter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tok skriftlig, og telefon kontakt med importør, saken ble løst på dagen.

Hvem som betalte hva aner jeg ikke, men penga var på konto dagen etter.

Misforstå meg ikke, det kan godt hende at VP vil ønske å ordne opp for å bevare sitt gode rykte. Men da gjør de det frivillig, vet du. De kan ikke tvinges hvis de ikke vil.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

De holder vel ok hvis du ikke har for stor dieselmotor i kombiansjon med stor tungdrevet båt vel?

 

De første versjonene ar 290 var også svakere etter det jeg har hørt. En bekjent har første versjon og en VP41A motor. Drevet har fungert bra i 12-13 år med untak av sliping av kon og bytte av kon en gang såvidt meg bekjent. Vedkommende har en helplaner som er lettdrevet. Hvis man bruker det fornuftig og vedlikeholder det jevnlig så holder det vel greit.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Status er fortsatt ingen enighet.

 

Men jeg skrev en utførlig saksgangsrapport og sendte til daglig leder for Lunde Båt (importør av Bavaria), og en til servicesjef i Volvo Penta Norge.

 

Bavariaimportøren ringte meg kort tid etter, og støttet meg i saken. Men han hadde ikke myndighet til å pålegge noen som helst noe. Men ville ta kontakt med forhandler om dette. Nå har det likevel ikke skjedd noe som helst som har kommet meg for øret den siste uken. Men Lunde Båt virket profesjonell i denne saken. Hans mening var også at dersom det var oppdaget vann i drevet da dette var på garantiservice i fjor; hvorfor gjorde ikke da verkstedet det som var nødvendig for å hindre at vannet skulle forårsake videre skader? Men han var også enig i at dette ikke var forårsaket av litt vann i oljen.

 

Men dette er blitt en trasig sak som tærer på min tolmodighet. Jeg er redd for at kommende sessong så blir båten solgt, og fantastiske dager på sjøen er bare vage minner. Men heldigvis så er det bare en materiell gjenstand, og ikke hverken sykdom eller dødsfall som tynger hverdagen. Og jeg kommer nok ovenpå, men dette er fryktelig dårlig gjort av verkstedet. Og jeg vil fraråde alle å bruke dette verkstedet til noe som helst. Er faktisk så fedd-up at jeg håper hele dritten en vakker dag går konkurs :headbang: Og alt dette bare for at verkstedet ikke er voksne nok til å innrømme at alle gjør feil en gang i blant, men at det skal ordnes opp i slik at uskyldige ikke skal lide for det. De har sikkert en tabbeforsikring også.

 

Er det ikke noen som har en god og billig advokat (finnes de?) som kan ta saken min? Jeg er litt redd at det går den veien. :discuss::boxing:

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har du vært i kontakt med Forbrukerrådet?

 

Jeg ville først ha prøvd denne veien (det er gratis) . Gjør det så raskt som mulig, og legg ved kopier av korrespondanse mellom deg og verksted og Lunde Båt. Hvis du vært i kontakt med og fått svar av VP importør så ta også med det.

Verkstedet vil kanskje tenke seg om på nytt når de blir kontaktet av Forbrukerrådet. Hvis ikke så vil dere sikkert bli innkalt til Forbruker Tvisteutvalget. Etter mitt skjønn med de opplysninger som du har gitt så kan jeg ikke skjønne annet enn at du der vil vinne frem. Hvis ikke versktedet følger opp da er det tid for advokatbistand. Du kan også gjerne rådføre deg med advokat før du møter i Forbruker Tvisteutvalget, det er kanskje lurt.

 

Ønsker deg lykke til - ikke gi opp. Nå har du prøvd det du kan mot verkstedet og fått medhold av forhandler. Da er det ingen vits å krangle og bli fed-up pga et useriøst verksted. Ta det videre, og la saken gå sin gang. Det kan ta litt tid, men jeg har tro på at du vinner frem.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...