Jump to content

Havari på KAD32 med kun 85 driftstimer


ovelaur

Recommended Posts

Det er også den klare tilbakemeldingen jeg har fått fra NB.

 

Jeg har sørget for en utfyllende havarirapport og har fulgt saken nå opp med skriftlig status tilbakemelding der jeg gjør klinkende klart overfor forhandler og verksted at jeg krever begge drev satt tilbake til en teknisk tilstand som tilsvarer 85t gangtid med da ALLE lager og tetninger skiftet, og det samme med begge knutene. Også aksling og fleksplate krever jeg full sjekk på og eventuelt skifting.

 

NB er blitt kopiert på all korrespondansen fra meg. Og de hadde flere tilfeller der forhandler eller verksted prøver å legge skylda over på eier, men at da advokatene til NB kommer med en offensiv mot forhandler/verksted, så ordner det seg som regel. Ellers så har jeg jo selvsagt Forburkerrådet og Forliksrådet.

 

Akkurat nå så regner jeg med at det diskuteres hva som skjer videre. Selv så reiser jeg offshore.

Blir meget interessant å følge denne saken. Det har stadig vært et tema her inne om det er noen som har erfaring med selskaper som NB og QB uten at jeg kan huske at noen har erfaring etter skade. Du får sørge for å holde oss oppdatert om hvordan selskapet hånterer denne saken.

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen som både meg selv, Bergen Båt og Bjordal & Madsen er enige om: lageret inn i giret har røket fordi det har vært forspent for mye. Forspenningshylsen til lageret stod heller ikke på fakturaen fra det lokale verkstedet i fjor. Dermed utartet dette seg til en garantisak mot verkstedet som utførte garantireperasjonen på begge drevene i fjor (som Bavaria har betalt siden det skyldes skade på belg ved montering). Riktignok står det heller lite på fakturaen, bortsett fra deler som er brukt og timeforbruk.

 

Så kom tilbakemeldingen som jag hadde fryket :nonod:

Det lokale verkstedet har uttalt seg i saken. Sitat:

"Har snakket med Bjordal & Madsen. Kan ikke uten videre se at dette er noe som vi skal ta på oss. Vår mekanikker som utførte jobben er sykemeldt og vil være tilbake om en uke. Jeg ønsker en prat med han før vi gir et endelig svar. Jeg kommer tilbake til saken når jeg har fått snakket med han."

 

Jeg har meldt tilbake at det svaret kan jeg ikke godta. For det første er saken klinkende klar, og for det andre har sikkert den sykemeldte telefon. Jeg har også bedt om at Volvo Penta sentralt skal få uttale seg. Det går jo på kvaliteten på arbeidet utført ved en av deres autoriserte verksteder. Ellers så venter jeg på tilbakemelding fra forsikringsselskapet. Og kommer til å sende saken til Forbrukerrådet og evt. forliksrådet dersom det trekker ut.

 

Men dette var nå bare for å holde forumet oppdatert. Jeg ser at interessen for saken har vært stor. Og selvsagt vil jeg meddele til alle både det positive og negative som kommer frem i saken. Så langt har jeg ikke noe negativt å si på noen andre instanser enn det lokale verkstedet.

 

Spørsmålet er hvorvidt jeg skal forholde meg til forhandler (som betalte for reparasjonen i fjor), eller verkstedet som utførte reparasjonen? Selv mener jeg at forhandleren må ta saken, og det har dem også gjort til nå.

 

 

:headbang::headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

:boxing::boxing:

Link to post
Share on other sites

Det går i allefall fremover her, og en årsak er funnet. Det er bra. Det er ikke overraskende at verkstedet ikke uten vidre påtar seg ansvaret her, men det er i grunne ikke ditt problem.

 

Forhold deg til forhandleren slik som du hittil har gjort, det var jo de som valgte verksted ved siste reperasjon og ikke du.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er hvorvidt jeg skal forholde meg til forhandler (som betalte for reparasjonen i fjor), eller verkstedet som utførte reparasjonen? Selv mener jeg at forhandleren må ta saken, og det har dem også gjort til nå.

 

Hold deg til forhandleren men slipp ikke verkstedet av den grunn. Dvs. gjør det klart for forhandleren at du holder dem ansvarlig men gi samtidig verkstedet beskjed om at det IKKE betyr at de er "av kroken".

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hold deg til forhandleren men slipp ikke verkstedet av den grunn. Dvs. gjør det klart for forhandleren at du holder dem ansvarlig men gi samtidig verkstedet beskjed om at det IKKE betyr at de er "av kroken".

Den meldingen har jeg også formidlet videre. Så får vi se hva som skjer. Jeg får nå ta meg en tur ned i Dolviken og drenere ferskvannsopplegget mitt. Ser ut som båten blir liggende en stund.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at verkstedet som utførte service på drevene i fjor vil bruke en forklaring som at lageret har havarert pga vann i giroljen.

 

Jeg sier at det hadde jeg godtatt dersom det var snakk om flere hundre timers gange i vannbestandig olje (med mye vann). Men giroljen emulgerer vel nettopp av den grunn, nemlig at vannet ikke skal legge seg på komponenter og forårsake korrosjon. Oljen beholder også mye av sin smøreegenskap. Og mengden vann var så liten at oljen bare var litt grå.

 

Hvorfor er ikke andre komponenter som er laget av stål da rustet inne i drevet? Dersom oljen (eller vannet) er problemet.

Link to post
Share on other sites

Hvordan mener de at du har fått vann i gearoljen?

Ødelagde simmmerringer på propellakslingene. Brunt ålegress som har tvunnet seg rundt og gått inn og lagt seg under simmerringene. Dette skjedde i fjor, og hadde også skjedd nå denne sesongen. Synd at denne linekutteren er fjernet fra de nye DP dreva.

Link to post
Share on other sites

Virker jo ikke som disse drevene tåler normal bruk? Vanskelig å unngå ålegress i moderate mengder, har du en veldig spesiell båtplass siden dette skjer to år på rad?

Nei, ikke noe der båten ligger. Men vi bruker båten veldig mye i uthavner, og det hender jo selvsagt at det er grunne innseilinger osv. Og ålegress ligger av og til å flyter ute i sjøen, så det kan jo også tvinne seg på under fart.

Link to post
Share on other sites

Noen som kan forklare hva ålegress er?

 

 

Fra caplex:

 

Artikkel

ålegress, Zostera marina, inntil 50 cm høy, flerårig blomsterplante av å.-familien med flate stengler og smale, jevnbrede blad. Er ingen gressart, men danner tette, undersjøiske enger fra fjæra ned til 10 m dyp i sund og bukter med rolig sjø. Vokser spredt langs kysten N til Troms. Tidl. brukt til møbelstopp og madrassfyll (lopper holdt seg borte).

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Noen som kan forklare hva ålegress er?

Ålegress er egentlig et flatt grønt gress som vokser på sandbunn o.l.

Men på mine hjemtrakter kaller vi det for ålegress det som er brunt og opp til 2mm tykt, og helt rundt. Og det er faktisk så sterkt når det er vått, at man kan bruke det til tau. Har sikkert ett eller annet fancy latinsk navn. Der det vokser, ligger som regel den øverste halvmeteren og flyter i overflaten. Og det kan bli flere meter langt.

Link to post
Share on other sites

I sommer var jeg på en liten ekspedisjon med jolla, m 9,9 hk motor, i en bukt ved Havstensund! Der var det fullt av Ålegress. Det endte med at motoren stoppet, og jeg måtte vippe den opp å skjære det løst vha en kniv. Så det er garantert solide greier, kan minne om hyssing, og blir det nok av det kan det sikkert skade simringer i et drev vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Ødelagde simmmerringer på propellakslingene. Brunt ålegress som har tvunnet seg rundt og gått inn og lagt seg under simmerringene. Dette skjedde i fjor, og hadde også skjedd nå denne sesongen. Synd at denne linekutteren er fjernet fra de nye DP dreva.

 

Dersom ikke drevene tåler at det er litt fauna i den norske skjærgården må det være en designfeil på drevene. Båtmotor og drev er solgt for bruk langs den norske kyst. Det at det kan forekomme ålegress var kjent da drevet ble solgt av VP for bruk her. Jeg hadde ikke gitt meg på denne, oppretthold din reklamasjon mot Volvo Penta. Med mindre de kan bevise at du har brukt motor og drev på en måte som avviker fra brukermanualen og dette er direkte årsak til havari hadde jeg aldri gitt meg..

 

Rettet noen skrivefeil.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Virker jo ikke som disse drevene tåler normal bruk? Vanskelig å unngå ålegress i moderate mengder, har du en veldig spesiell båtplass siden dette skjer to år på rad?

 

Dersom ikke drevene tåler at det er litt fauna i den norske skjærgården må det være en designfeil på drevene. Båtmotor og drev er solgt for bruk langs den norske kyst. Det at det kan forekomme ålegress var kjent da drevet ble solgt av VP for bruk her.

 

Dette er jeg meget enig i. Blir dette kjent, har Volvo et kjempemessig forklaringsproblem. Ser for meg noen feite overskrifter om "Volvo-drev tåler ikke marint miljø" osv. Men det er nok tilfelle. Snakket med Volvo lokalt som mente dette var et kjempeproblem i år. De hadde rekker med drev der simringene var røket p.gr.a ålegress. Jeg spurte om det virkelig var slik at drevene ikke tålte tang og tare. Svaret var nikking på hodet og noe om at "alt var bedre før".

 

aalegress.jpg

Hvorfor er drevene mer utsatt for dette enn andre sjøplanter?

Er dette noe man kan se ved normal undervannsinspeksjon av drevene - dvs om man dykker ned med maske?

Du må nok av med propellere for å se dette skikkelig. Problemet med ålegress er at det er ekstremt sterkt og veldig "skarpt". Det legger seg som fiskesen rundt akslingen og skjærer seg gjennom simringene sies det. Men hverken drev eller simringer i vann er akkurat ny tekologi og det må da være mulig å gjøre noe med dette! Det er ikke lenge før jeg er på "tipse-tråden" til noen gode pressekolleger om dette.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lenge før jeg er på "tipse-tråden" til noen gode pressekolleger om dette.

Det er vel også det jeg har i tankene dersom saken ikke løser seg. "TV2 Hjelper Deg" har faktisk tidligere en gang villet ta saken min da jeg hadde rotet meg borti useriøse asfalt-arbeidere. Men de kom og ordnet opp i 12te time. Men denne gangen er jeg klar for å bruke vinteren på "min" sak mot forhanlder/verksted for å få overhalt begge drevene på noen andre sin regning.

 

Men dette ålegress problemet syns jeg godt noen kan ta opp i media. Det er tross alt mange båteiere som ikke benytter dette forumet til å berike sin båtkunnskap. Og jeg regner med at disse folka er dem som normalt betaler og ikke sier noe. Og som en tanke; hva med Mercruiser drev og ålegress? Det er vel hovedkonkurrenten?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke gitt meg i denne saken i hvertfall. Her snakker vi om drev som er kjørt 85 timer. Lurer på hvordan IPS tåler gress...Må regne med de står rimelig utsatt.

 

Men det spørst om ikke fast aksling kanskje er det beste i det lange løp selv og drev gir kortsiktig gevinst i form av fart og forbruk. Det er vel knap noen som før eller siden ikke får problemer med drevene sine.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...