Jump to content

Havari på KAD32 med kun 85 driftstimer


ovelaur

Recommended Posts

Har du vært i kontakt med Forbrukerrådet?

Ja det har jeg; se svar:

 

Forbrukerrådet viser til din e-post.

 

Dersom båten er kjøpt til privatbruk kan Forbrukerådet behandle dette som en klagesak. Du må imidlertid først reklamere skriftlig til verkstedet vedrørende saken.

 

Etter det vi kan se er det spørsmålet om verkstedet har ansvar for dette, eller om feilen som ligger på din side som er på spissen her.

 

Dersom det er "et skoleeksempel på feilmontering", så bør dette dokumenteres. Dette bør gjøres skriftlig fra en fagperson. Det er klart at dersom ikke dette er en feil som skyldes forhold på din side, eller dette er en påregnelig feil, så skal selger/verksted rette denne feilen kostnadsfritt.

 

Dersom ikke verkstedet er en del av samme virksomhet som forhandleren bør også forhandler orienteres om denne saken. Det kan gjøres ved å sende likelydende reklamasjonsbrev til begge parter.

 

Når det gjelder forventet feil på det andre drevet, så må du nok påvise at det er en feil der også dersom det skal regnes som en reklamasjonssak.

 

***

Vi gjør oppmerksom på at vårt svar er basert på framstillingen av saksforholdet og problemstillingen i din henvendelse. Andre opplysninger som vi ikke kjenner, kan være relevante og medføre et annet resultat.

***

 

Så dermed er drev nr. 2 ett ømfintlig tema i denne saken. Må det også havarere for at jeg skal få dekket reparasjon på det drevet? Jeg reklamerer jo på den utførte jobben som har bl.a. medført at S/B drev har havarert.

 

Men nå er det snart jul, og jeg vil vente og se hva Volvo Penta Norge sier før jeg foretar meg noe mer.

Link to post
Share on other sites

Men nå er det snart jul, og jeg vil vente og se hva Volvo Penta Norge sier før jeg foretar meg noe mer.

Enig, gi Volvo Penta en sjanse til å kome på banen.

De har mulighet og tyngde, og også et moralsk ansvar til å rydde opp her.

Jeg går da ut for at det var et godkjent Volvo Penta versted innvolvert her ?

 

 

Link to post
Share on other sites

... itt'no problem det, bare gi beskjed til dine lokale stortingspolitikere at de får kutte ut mva på advokattjenester til private, så blir det en 20% prisreduksjon på dagen.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Dette har litt med matematikk å gjøre, en 20% prisreduskjon er det "samme" som å legge til 25% på utgangsprisen, dvs. uten moms.

 

f.eks. 1000 kr. timen er vel et meget dårlig advokat honorar, legger en til 25 moms så ender man på 1250 kr, gir han 20% rabatt på dette så er vi tilbake 1000kr timen.. Derfor kun 20% reduksjon.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Betaler du kun 20% mva Worse??........HELDIGGRIS....................
det var vel mer alla: legg på 25% på prisen for så å gi 20% rabatt? LOL :-)Joda310
Dette har litt med matematikk å gjøre, en 20% prisreduskjon er det "samme" som å legge til 25% på utgangsprisen, dvs. uten moms.

Yep. :yesnod: Som det ses, er ikke Worses matemtiske kunnskaper helt bak mål.

En må ikke henge seg så mye opp i hva en vare koster men se på hva en kan igjen få igjen. Jeg hadde gladelig betalt 1000 kr + moms hadde det løst tvisten her.
For medlemmer i KNBF er en time gratis. Medlemskontingenten er sånn cirka omtrent 1/4-1/6 av hva den timen hadde kostet... [/tekstreklame]

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Yep. :yesnod: Som det ses, er ikke Worses matemtiske kunnskaper helt bak mål.

Nå skal jeg bruke et ord/begrep som brukes alt for sjeldent i landet :-)

beklager Skipper_Worse, jeg var for rask og tok feil.

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ønsker virkelig VP at kundene sine skal bli så fedd up av dårlig service på verkstedene sine at de til slutt selger hele sulamitten og aldri setter sine bein i en båt mere?

 

Man betaler faktisk i dyre dommer for service og da må man forvente at arbeidet som utføres holder en viss kvalitet.

 

Synd, veldig synd spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Jeg går da ut for at det var et godkjent Volvo Penta versted innvolvert her ?

Jada, som eier av en helt ny Volvo Penta motor (eller 2 som i mitt tilfelle), så plikter man å sette motorene inn på 50 timer service eller 1 år (det som kommer først). Denne service skal da gjøres på et godkjent VP verksted. Etter dette kan man skru og herje fritt.

 

Siden båte nå likevel står på et nytt VP verksted så har jeg likegodt bestilt 100t servive/årlig/2-årlig service der. Det kan jo vært lurt å sette båten inn på et merkeverksted :lol::lol::lol:

Da har man nemlig mulighet til å klage på arbeidet i etterkant om det ikke er utført slik det skal/bør :crazy::yesnod::yesnod:

 

Nei det var mye ironi på en slik en dag. Men galgenhumor er viktig å ha. Jeg blir nok ikke ferdig som båtmenneseske. Til det har jeg alt for nær tilknytting til sjøen. Nå er motorene ferdig konservert for vinteren, og jeg håper bare at ting løser seg før midten av mars (da begynner jeg på sesongen). Og til våren skal jeg bo i båten i Bergen i ukene (Hjellestad turisthavn tenkte jeg). Og pendle mellom Bømlo og Bergen hver helg. Og da må jeg ha 2 drev som er 100% i orden, og ikke måtte tenke på at babord drev kommer til å havarere utpå Selbjørnsfjorden i kuling.

Link to post
Share on other sites

Siden båte nå likevel står på et nytt VP verksted så har jeg likegodt bestilt 100t servive/årlig/2-årlig service der. Det kan jo vært lurt å sette båten inn på et merkeverksted

Ja, det kan jo kanskje være lurt under garantitiden.

Ja hvis det ikke oppstår problemer da. :crazy::lol:

Som sagt før i tråden har jeg hatt akkurat samme erfaring som deg med ett såkalt merkeverksted, riktignok ikke Volvo Penta.

Her var det importøren som tok ansvar og ryddet opp. Og det skulle pinadø bare mangle.

Jeg håper og tror Volvo Penta Norge rydder opp i saken for deg.

Dårlig reklame dette her.

 

Lykke til !

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg håper at en eller annen med makt i VP-systemet vil lese denne tråden. Da vil h*n fort skjønne at om de ikke griper inn her, så vil nok flere av oss hoppe over VP-motor ved neste motorbytte, og det er ikke mange tapte salg som skal til for at det går i minus for dem i denne saken. I tillegg kommer all den negative oppmerksomheten.

 

VP importør burde nok sette dette "verkstedet" på plass her.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Utfallet av denne saken vil GARANTERT ha betydnig for valg av hvordan drev/motor jeg skal ha på min neste båt. Til trådstarter: Ikke gi deg på tørre møkka. Kjør saken så langt som overhodet mulig. Synd jeg ikke er advokat. Dette skulle jeg med glede gjort på fritiden. Moralsk støtte har du dog til det fulle.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Misforstå meg ikke, det kan godt hende at VP vil ønske å ordne opp for å bevare sitt gode rykte. Men da gjør de det frivillig, vet du. De kan ikke tvinges hvis de ikke vil.

 

Hviket godt rykte?? :eek: To av mine tidligere båter med Volvo motorer har stålsatt mine fordommer.

 

Å kjøre en kald motor på 3000 rpm uten last synes jeg høres ut som drepen. Men da snakker jeg om redusert levetid i form av økt slitasje på motoren, ikke havari. Dette er uten tvil garantisak..!!!!!

 

 

Dette har blitt hevdet flere ganger i tråden. Jeg skulle gjerne ha hørt hvorfor en mener at en varm motor ikke kan gå med høy omdreining uten belastning.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ønsker virkelig VP at kundene sine skal bli så fedd up av dårlig service på verkstedene sine at de til slutt selger hele sulamitten og aldri setter sine bein i en båt mere?

Jeg har fra en ansatt i VP konsernet at de snakker om å redusere kraftig på antall VP-autoristerte verksteder i Norge. Antagelig nettopp for å unngå slike episoder som dette. Bedre med enkelte bra verksteder enn et halvdårlig på hvert nes langs kysten.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

 

Hviket godt rykte?? :eek: To av mine tidligere båter med Volvo motorer har stålsatt mine fordommer.

 

Å kjøre en kald motor på 3000 rpm uten last synes jeg høres ut som drepen. Men da snakker jeg om redusert levetid i form av økt slitasje på motoren, ikke havari. Dette er uten tvil garantisak..!!!!!

Dette har blitt hevdet flere ganger i tråden. Jeg skulle gjerne ha hørt hvorfor en mener at en varm motor ikke kan gå med høy omdreining uten belastning.

Det har nok med smøring av lager å gjøre. Men her er det selvsagt nyanser. Og uttalelsen er nok for mange tilfeller direkte feil. Så jeg ville ikke bekymre meg for dette utsagnet dersom oljenivået er riktig. Og det var i mitt tilfelle IKKE kald motor, og 3000rpm i maks 1-2 minutter.

 

For mitt drev DP-E, så ligger det havarerte lageret delvis under i olje, dvs at dette lageret drar med seg olje rundt og lager den hydrodynamisk smørefilmen som er nødvendig. Hydrodynamisk oljefilm betyr at rullene (eller kulene) skyver en dæsj olje fremfor seg som det egentlig ikke er plass til, og da oppstår det et hydraulisk trykk under rullene/kulene. Og det er dette trykket som gjør at lagerbanen og rullene skiller lag, og det er da ingen kontakt mellom flatene på rullene eller lagerbanen.

 

Det er samme prinsipp for lager som er smurt med fett. Her er fettet (grease) egentlig bare vanlig smøreolje som er blandet med såpe for å få den kosistensen det har. Såpen har ingen smøreeffekt, men har som eneste oppgave å holde på smøreoljen slik at denne ikke renner ut av lageret.

 

Et lager som er forspent for mye (i mitt tilfelle), vil ikke kunne klare og opprettholde en god nok hydrodynamisk smøring. Grunnen til dette er at det skal mye høyere trykk til for å holde rullene fra lagerbanen. Smøringen som da oppstår ligner veldig mye på den som opptrer i startøyeblikket, nemlig en hydrostatisk. Da vil friksjon mellom ruller og lagerbane rive løs små partikler fra hverandre. Dette skjer hver gang man starter og stopper et maskinere som er opplagret på denne måten. Men straks turtallet er tilstrekkelig (se datablad for ulike lagertyper og -dimensjoner), så oppstår den hydrodynamiske smørefilmen.

 

Et lager som er riktig forspent og har tilstrekkelig smøroljetilførsel (med eller uten vann !! ), vil dermed lage ett trykk som hindre kontakt mellom rullene/kulene og lagerbanen. Et slikt lager vil faktisk kunne gå tilsnærmet evig dersom oljen var perfekt og lagerglappen (klaring i lageret) er riktig. Men alle start og stopper pluss urenheter i oljen (som kommer utenfra og når man starter/stopper), gjør at et lager havarerer etter X antall tusen timer. Men man snakker da om over 20000t som minste levetid for et slikt lager.

 

Så det var dagens leksjon i lagerteori. Så det er IKKE drepen å ligge ved kai å kjøre uten belastning selv med 3000rpm, ihvertfall ikke for noen lager. Men selvsagt turbo, eksos og soting; det skal ikke jeg uttale meg om. Men i mitt tilfelle var det et lager som havarerte. Og lageret har som eneste oppgave å støtte akslingen inn i giret.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også det kan være interessant å høre hvordan Bavaria ser på denne saken. De var jo skyld i de første problemene også. En ryddig produsent bør etter min mening ikke sittet musestille i denne saken og vente på at det skal gå over.

Bavaria importøren har uttalt seg, og støtter min sak. Men de har ikke myndighet i saken. Likevel skulle de ta kontakt med Bergen Båt og legge frem deres synspunkt. Det var sjefen for Lunde Båt jeg snakket med, og han kunne også fortelle at det var Volvo Penta Norge som tok garanti regninger i fjort. Han kunne også fortelle at de hadde mange kunder som hadde fått problemer med D3 motorer. I flere av disse sakene hadde ikke Volvo Penta ordnet opp skikkelig etter seg, og enten Lunde Båt eller kundene satt igjen med regninger som VP burde tatt.

 

Har Volvo Penta solgt for mange motorer i forhold til det apparatet de har til å ta seg av support?

 

Det er vel i grunnen ikke mer enn et bevisspørsmål nå; i den forstand at verkstedet hevder å ha gjort jobben riktig mens andre hevder det motsatte. Juridisk sett er saken helt tindrende klar, nemlig.

Hva er den juridiske stillingen da?

 

Ellers så håper jeg at Volvo Penta Norge nå leser det som er skrevet i denne tråden (linken er sendt). Ålegress, feil utført jobb på verksted, hull i begge belgene.... Jeg tror jeg rett og slett har kjøpt en mandagsbåt. Men jeg kommer nok sikkert til å kjøpe en Bavaria neste gang også om jeg skal ha en kalesjebåt. Og de leveres som kjent med Volvo Penta. Og jeg har så mange vidunderlige timer i båt at jeg lar ikke meg knekke. Men noen skal få betale regningen slik at også neste sommer blir uten tull. Og bank i bordet; feriene har vært helt uten tull (bortsett fra noen våtservietter i septiken som trengte ekstra oppmerksomhet på feriens siste dag :puke:).

 

Så om noen dager snur sola folkens, og det er bare noen måneder til vi skal på sjøen igjen. :sailing: Håper jeg da treffer dere på sjøen, og ikke på kaien :cheers:

 

Ellers god jul !! :santa::santa:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...