olpi Svart 3.November.2006 Link til dette innlegget Svart 3.November.2006 Såvidt jeg husker var du ikke like klar i din motstand mot avgiften som Hr Engeseth Mouche Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 - - - større halv- oghelplanende cabincruisere, som drar med seg halve fjorden til ikke ubetydelig ubehag for andre sjøfarende. - - - Dette må sjølsagt også sees i sammenheng med helheten i budsjettet, der det satses på barnehager, jernbanebygging, helse og bistand, for å nevne noe. - - - pol rådg SVs stortingsgruppe Her nord er ikkje fjorden større enn at det er plass til dei båtane som er her (og at nokre av dei køyrer uvettig og plagsamt har lite med dieselavgifta å gjere, for dei kan like gjerne ha bensindriven påhengsmotor som diesel). Jernbanesatsing ser vi lite til, sjukehus byggjast ned, men folket som bur ytst i havet er svært flinke til å gje pengar til bistand - "for å nevne noe". Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Såvidt jeg husker var du ikke like klar i din motstand mot avgiften som Hr Engeseth Mouche Det er helt riktig observert! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mix Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Enda godt partiet ikke bryr seg om ubetydeligheter som Mouche og hans meninger. Vi har nok med ett misunnelses parti i Norge. Velgerflukten ville bli stor. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Gjest Svart 5.November.2006 Link til dette innlegget Svart 5.November.2006 Anleggsmaskiner og traktorer forurenser vist ikkje dei!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Enda godt partiet ikke bryr seg om ubetydeligheter som Mouche og hans meninger. Er sånne kommentarer strengt tatt nødvendig? Føler du at det bringer saklighet og faglig tyngde inn i diskusjonen som taler for "din sak"? Mitt råd, i den grad jeg tør gi deg noe sådant, er å opptre saklig og begrunn dine argumenter med faglig "tufta" argumenter så er det noe større håp om å bli hørt gjennom all "støyen"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Gjest Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Hei ! Siden ingen ser ut til å ha oppfattet konsekvensene for bunkringsanleggene langs kysten, gjør jeg oppmerksom på at det umulig kan stemme at prisen på disel til båt bare vil øke med kr 3,24 pr liter etter avgiftsøkningen. For at det skal bli mulig å betjene lystbåtflåten med avgiftsbelagt disel må samtlige tankingsstasjoner langs kysten bygges om. Det må investeres mange hundre millioner i nye tankanlegg og pumper. For at en slik investering skal kunne gjennomføres må salget av disel til fritidsbåter fra anlegget være betydelig. Investeringskostnadene i nye anlegg vil ellers drive diselprisen så høyt at ingen vil tanke der. Mange av tankingsstasjonene langs kysten kan nå drives med fortjeneste fordi de betjener både yrkesfiskere og fritidsflåten fra de samme anleggene. En oppdeling med ett tankanlegg til fritidsflåten og ett til yrkesflåten vil føre til at en rekke tankingsstasjoner langs kysten må legges ned fordi de ikke kan drives med fortjeneste etter avgiftsendringen. Når det blir færre bunkringsanlegg må en også reise lengre for å bunkre, noe som igjen vil gi økt forbruk av disel. Totalt sett dokumenterer det nye avgiftsforslaget en så total mangel på innsikt og dømmekraft i regjeringen, at det viker rent skremmende. Hva blir det neste? BB Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.November.2006 Link til dette innlegget Svart 6.November.2006 Hva blir det neste? BB Årsavgift på båt, Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 En oppdeling med ett tankanlegg til fritidsflåten og ett til yrkesflåten vil føre til at en rekke tankingsstasjoner langs kysten må legges ned fordi de ikke kan drives med fortjeneste etter avgiftsendringen. Når det blir færre bunkringsanlegg må en også reise lengre for å bunkre, noe som igjen vil gi økt forbruk av disel.BB Dette er ganske sikkert noe som vil skje, i alle fall fra vestlandet og nordover. Det at det blir langt mellom bunkringsanleggene gjør at omkostningene med å få fyllt diesel kan bli minst like store som det avgiften vil koste. Og ikke minst, så kan det bli svært uoversiktlig hvilke bunkringsanlegg som selger blank diesel. Får nok en ekstra utfordring når ferieturen skal planlegges, elle kanskje det må installeres flere tanker i båten. Får bare håpe på at det ikke blir noe av denne avgiften. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 Det kan vel hende at det vil bli bare blank diesel og at fiskere og andre næringsdrivende får refundert avgiften i etterkant. Det er vel slik de har det nå m.h.t. mineraloljeavgiften ... . Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 Tidligere har finansdpt sagt, om jeg husker rett, at avgrensningsproblematikken har vært den største utfordringen, dvs hvordan skal det tilbys 2 sorter diesel og hvordan skal man kunne kontrollere rett diesel på tanken. Jeg regner med at dette er løst nå i hvertfall i teorien. Det blir spennende å se hva tankanleggene virkelig gjør. På Østlandet er kanskje det største volumet til en del anlegg diesel til fritidsbåter, så der får kanskje nyttetrafikken et problem. En etterskuddsvis refusjonsordning er jo en løsning - bortsett fra at likviditeten til de berørte rammes i en overgangsperiode. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 En etterskuddsvis refusjonsordning er jo en løsning - bortsett fra at likviditeten til de berørte rammes i en overgangsperiode. Ville tro at en del av storforbrukerne har kreditt hos oljeselskapene? Ser liksom ikke for meg at en tråler som bunkrer kanskje 200.000 liter betaler kontant? Og hvis dette er tilfelle så er det jo egentlig et enkelt problem å løse ved at leverandør innberetter til myndighetene hvilket skip som har bunkret og at de derved ikke behøver å inndrive denne avgiften overhodet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mix Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 (redigert) Ja det hadde vært fantastisk bra om dette ble basert på refusjonsordninger og all diesel ble blank. Da er det ikke noe problem for meg ihverfall å bunkre mesteparten av det jeg bruker avgiftsfritt. Men det er nok ikke slik desverre. All avgiftsfri diesel blir fremdeles merket med fargestoff desverre. Så å få tak i blank diesel på tur kan jammen bli en utfordring for båtfolket fremover. Men blir dette gjennomført, kommer det til å bli et ramaskrik uten like fra kystbefolkningen nå de ser konsekvensene av dette på litt sikt. Å reise en time eller to ekstra for å få bunkret er verken riktig ressursbruk eller miljøvennlig. Tipper det blir en velgerflukt fra regjeringspartiene som blir enorm ! Redigert 7.November.2006 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skorpo Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 Dersom tankanlegga på kysten ikkje leverer anna enn farga diesel, kjem folk til å tanke farga diesel, sjøl om den er nokre kroner billigare per liter. Kystens folk har alltid tenkt praktisk, det kan ingen ta fra dei. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 7.November.2006 Link til dette innlegget Svart 7.November.2006 Godt sagt!! Dette har naturligvis min helhjertede støtte. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nemo Svart 8.November.2006 Link til dette innlegget Svart 8.November.2006 (redigert) Etter hvert er det blitt flere og flere som frykter at det blir langt mellom bunkringstasjonene. Det beste er vel å installere større dieseltank, eller en ekstra tank. Dette innslaget i BT peker på problemene man kan vente seg i Hordaland. Håper det er flere kommuner som gjør som Austevoll. Se her. Redigert 8.November.2006 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Espen C Svart 8.November.2006 Link til dette innlegget Svart 8.November.2006 Håper det er flere kommuner som gjør som Austevoll. Se her. Ja hadde alle kommuner sendt et slikt brev til stotinget så hadde de nok fått opp øya Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 8.November.2006 Link til dette innlegget Svart 8.November.2006 Men så lenge det er signert av en FRP ordfører så hadde skylappene blitt klistret ennå tettere. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
olpi Svart 8.November.2006 Link til dette innlegget Svart 8.November.2006 (redigert) Har tipset Høyre om det som er gjort i Austevoll kommune og foreslått at de setter det på dagsorden også i andre kystkommuner. Sydvesten: Ja, det er nesten for ille at FRP også i denne saken er partiet som gjør noe istedet for dilte etter. Den som gir seg uten å prøve å få endret dette bare fordi vi har en flertallregjering har uansett tapt. Hadde motstanden vært like stor som når regjeringen nylig nektet å sende spesialstyrker til Afghanistan så hadde i hvertfall regjeringen tenkt som en gang til. Kanskje de hadde forstått at dette ikke er det lureste de har funnet på Redigert 8.November.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 9.November.2006 Link til dette innlegget Svart 9.November.2006 Det kan vel hende at det vil bli bare blank diesel og at fiskere og andre næringsdrivende får refundert avgiften i etterkant. Det er vel slik de har det nå m.h.t. mineraloljeavgiften ... . Du har helt rett! Finansdepartementet har selvfølgelig allerede tenkt på det problemet og svaret er nettopp at de som har rett til å fylle avgiftsfri diesel får refundert avgiften. En helt annen sak er at dette jo også krever administrasjons- og kontrolltiltak, men det betyr jo selvfølgelig ikke noe i denne saken hvor den sunne fornuft har sagt farvel for lenge siden.... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Nemo Svart 11.November.2006 Link til dette innlegget Svart 11.November.2006 Fortsatt farget diesel. Her er regjeringens standpunkt i mars, da spørsmål om refusjonsordning av CO2 avgift til fiskebåter var stilt til finansministeren. Fritaket gjennomføres som en refusjonsordning. Det kan søkes om refusjon hver måned. En refusjonsordning sikrer kontroll med at vilkårene for refusjon er oppfylt før beløpet utbetales. Alternativet til en refusjonsordning vil være en ordning der mineraloljen bunkres uten avgift. I praksis vil dette innebære at forhandleren må pålegges ansvar for gjennomføringen av fritaket. Når antall forhandlere og fartøy antas å være betydelig, vil dette medføre at kontrollen med ordningen blir sterkt redusert. På denne bakgrunn vil jeg ikke gå inn for å endre dagens system med refusjon av CO2-avgiften. Som nevnt ovenfor kan det imidlertid søkes om refusjon hver måned. Dette reduserer likviditetsulempen for den refusjonsberettigede. Her er linken til spørsmål og svar. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 Dieselavgiften droppes http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=103800&cat=6027 Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
goggen Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 (redigert) Det er nesten for godt til å være sant - vi får håpe det blir bekreftet fra flere hold... Sitat fra artikkelen: -I denne saken valgte vi rett og slett å la oss overbevise av alle de gode argumnetene som båtfolket selv har ført frem i debatten. Vi er vel heller ikke lenger overbevist om miljøgevinstene ved dette forslaget, sier Torgeir Micalsen, medlem i Finanskomiteen for AP. Honør til KNBF for god jobbing! Samtidig er jeg glad APs medlem i Finanskomiteen har vært flinkere til å se de gode argumenter en hva Sydvesten har hvert. Redigert 13.November.2006 av goggen (see edit history) Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Hanne_V Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 Fint ikke alle har like tregt for å fatte poenger kk Sitér dette innlegget Du `ække ekte sjømann før du har en tohatsu på hekken!!! Link to post
Ubåtfender Svart 13.November.2006 Link til dette innlegget Svart 13.November.2006 (redigert) Dieselavgiften droppes http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=103800&cat=6027 Ja da kjære venner vil jeg takke for oppslutningen og samarbeidet MOT avgiften. Alle båtfolket ble ble vinnere inkl-heggbølge motstanderene som vil forsatt oppleve bølgene av båter i plan og ikke bare båter i halvplan. Redigert 13.November.2006 av Ubåtfender (see edit history) Sitér dette innlegget bloggen min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.