Jump to content

Dieselaksjonen: Støtt dieselaksjonen


At-le

Recommended Posts

- - - større halv- og

helplanende cabincruisere, som drar med seg halve fjorden til ikke ubetydelig

ubehag for andre sjøfarende. - - -

 

Dette må sjølsagt også sees i sammenheng med helheten i budsjettet, der det

satses på barnehager, jernbanebygging, helse og bistand, for å nevne noe.

 

- - - pol rådg SVs stortingsgruppe

 

Her nord er ikkje fjorden større enn at det er plass til dei båtane som er her (og at nokre av dei køyrer uvettig og plagsamt har lite med dieselavgifta å gjere, for dei kan like gjerne ha bensindriven påhengsmotor som diesel).

 

Jernbanesatsing ser vi lite til, sjukehus byggjast ned, men folket som bur ytst i havet er svært flinke til å gje pengar til bistand - "for å nevne noe".

Link to post
Share on other sites

Enda godt partiet ikke bryr seg om ubetydeligheter som Mouche og hans meninger.

 

Er sånne kommentarer strengt tatt nødvendig? Føler du at det bringer saklighet og faglig tyngde inn i diskusjonen som taler for "din sak"?

 

Mitt råd, i den grad jeg tør gi deg noe sådant, er å opptre saklig og begrunn dine argumenter med faglig "tufta" argumenter så er det noe større håp om å bli hørt gjennom all "støyen"!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Siden ingen ser ut til å ha oppfattet konsekvensene for bunkringsanleggene langs kysten, gjør jeg oppmerksom på at det umulig kan stemme at prisen på disel til båt bare vil øke med kr 3,24 pr liter etter avgiftsøkningen. For at det skal bli mulig å betjene lystbåtflåten med avgiftsbelagt disel må samtlige tankingsstasjoner langs kysten bygges om. Det må investeres mange hundre millioner i nye tankanlegg og pumper. For at en slik investering skal kunne gjennomføres må salget av disel til fritidsbåter fra anlegget være betydelig. Investeringskostnadene i nye anlegg vil ellers drive diselprisen så høyt at ingen vil tanke der. Mange av tankingsstasjonene langs kysten kan nå drives med fortjeneste fordi de betjener både yrkesfiskere og fritidsflåten fra de samme anleggene. En oppdeling med ett tankanlegg til fritidsflåten og ett til yrkesflåten vil føre til at en rekke tankingsstasjoner langs kysten må legges ned fordi de ikke kan drives med fortjeneste etter avgiftsendringen. Når det blir færre bunkringsanlegg må en også reise lengre for å bunkre, noe som igjen vil gi økt forbruk av disel. Totalt sett dokumenterer det nye avgiftsforslaget en så total mangel på innsikt og dømmekraft i regjeringen, at det viker rent skremmende. Hva blir det neste?

 

BB

Link to post
Share on other sites

En oppdeling med ett tankanlegg til fritidsflåten og ett til yrkesflåten vil føre til at en rekke tankingsstasjoner langs kysten må legges ned fordi de ikke kan drives med fortjeneste etter avgiftsendringen. Når det blir færre bunkringsanlegg må en også reise lengre for å bunkre, noe som igjen vil gi økt forbruk av disel.

BB

Dette er ganske sikkert noe som vil skje, i alle fall fra vestlandet og nordover. Det at det blir langt mellom bunkringsanleggene gjør at omkostningene med å få fyllt diesel kan bli minst like store som det avgiften vil koste.

Og ikke minst, så kan det bli svært uoversiktlig hvilke bunkringsanlegg som selger blank diesel. Får nok en ekstra utfordring når ferieturen skal planlegges, elle kanskje det må installeres flere tanker i båten.

Får bare håpe på at det ikke blir noe av denne avgiften.

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Tidligere har finansdpt sagt, om jeg husker rett, at avgrensningsproblematikken har vært den største utfordringen, dvs hvordan skal det tilbys 2 sorter diesel og hvordan skal man kunne kontrollere rett diesel på tanken. Jeg regner med at dette er løst nå :rolleyes: i hvertfall i teorien.

 

Det blir spennende å se hva tankanleggene virkelig gjør. På Østlandet er kanskje det største volumet til en del anlegg diesel til fritidsbåter, så der får kanskje nyttetrafikken et problem.

 

En etterskuddsvis refusjonsordning er jo en løsning - bortsett fra at likviditeten til de berørte rammes i en overgangsperiode.

Link to post
Share on other sites

En etterskuddsvis refusjonsordning er jo en løsning - bortsett fra at likviditeten til de berørte rammes i en overgangsperiode.

 

Ville tro at en del av storforbrukerne har kreditt hos oljeselskapene? Ser liksom ikke for meg at en tråler som bunkrer kanskje 200.000 liter betaler kontant? Og hvis dette er tilfelle så er det jo egentlig et enkelt problem å løse ved at leverandør innberetter til myndighetene hvilket skip som har bunkret og at de derved ikke behøver å inndrive denne avgiften overhodet?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja det hadde vært fantastisk bra om dette ble basert på refusjonsordninger og all diesel ble blank.

Da er det ikke noe problem for meg ihverfall å bunkre mesteparten av det jeg bruker avgiftsfritt.

Men det er nok ikke slik desverre.

All avgiftsfri diesel blir fremdeles merket med fargestoff desverre.

Så å få tak i blank diesel på tur kan jammen bli en utfordring for båtfolket fremover. :nonod:

 

Men blir dette gjennomført, kommer det til å bli et ramaskrik uten like fra kystbefolkningen nå de ser konsekvensene av dette på litt sikt.

Å reise en time eller to ekstra for å få bunkret er verken riktig ressursbruk eller miljøvennlig.

Tipper det blir en velgerflukt fra regjeringspartiene som blir enorm !

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Etter hvert er det blitt flere og flere som frykter at det blir langt mellom bunkringstasjonene. Det beste er vel å installere større dieseltank, eller en ekstra tank. Dette innslaget i BT peker på problemene man kan vente seg i Hordaland.

:diving:

 

Håper det er flere kommuner som gjør som Austevoll. Se her.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men så lenge det er signert av en FRP ordfører så hadde skylappene blitt klistret ennå tettere.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har tipset Høyre om det som er gjort i Austevoll kommune og foreslått at de setter det på dagsorden også i andre kystkommuner.

 

Sydvesten: Ja, det er nesten for ille at FRP også i denne saken er partiet som gjør noe istedet for dilte etter. Den som gir seg uten å prøve å få endret dette bare fordi vi har en flertallregjering har uansett tapt. Hadde motstanden vært like stor som når regjeringen nylig nektet å sende spesialstyrker til Afghanistan så hadde i hvertfall regjeringen tenkt som en gang til. Kanskje de hadde forstått at dette ikke er det lureste de har funnet på

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan vel hende at det vil bli bare blank diesel og at fiskere og andre næringsdrivende får refundert avgiften i etterkant. Det er vel slik de har det nå m.h.t. mineraloljeavgiften ... .

Du har helt rett! Finansdepartementet har selvfølgelig allerede tenkt på det problemet og svaret er nettopp at de som har rett til å fylle avgiftsfri diesel får refundert avgiften. En helt annen sak er at dette jo også krever administrasjons- og kontrolltiltak, men det betyr jo selvfølgelig ikke noe i denne saken hvor den sunne fornuft har sagt farvel for lenge siden....

Hilsen Syvert :headbang:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Fortsatt farget diesel.

 

Her er regjeringens standpunkt i mars, da spørsmål om refusjonsordning av CO2 avgift til fiskebåter var stilt til finansministeren.

 

Fritaket gjennomføres som en refusjonsordning. Det kan søkes om refusjon hver måned. En refusjonsordning sikrer kontroll med at vilkårene for refusjon er oppfylt før beløpet utbetales. Alternativet til en refusjonsordning vil være en ordning der mineraloljen bunkres uten avgift. I praksis vil dette innebære at forhandleren må pålegges ansvar for gjennomføringen av fritaket. Når antall forhandlere og fartøy antas å være betydelig, vil dette medføre at kontrollen med ordningen blir sterkt redusert.

På denne bakgrunn vil jeg ikke gå inn for å endre dagens system med refusjon av CO2-avgiften. Som nevnt ovenfor kan det imidlertid søkes om refusjon hver måned. Dette reduserer likviditetsulempen for den refusjonsberettigede.

 

Her er linken til spørsmål og svar.

Link to post
Share on other sites

:flag::flag: Det er nesten for godt til å være sant - vi får håpe det blir bekreftet fra flere hold...

Sitat fra artikkelen:

-I denne saken valgte vi rett og slett å la oss overbevise av alle de gode argumnetene som båtfolket selv har ført frem i debatten. Vi er vel heller ikke lenger overbevist om miljøgevinstene ved dette forslaget, sier Torgeir Micalsen, medlem i Finanskomiteen for AP.

 

Honør til KNBF for god jobbing! Samtidig er jeg glad APs medlem i Finanskomiteen har vært flinkere til å se de gode argumenter en hva Sydvesten har hvert. :wink:

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Ja da kjære venner vil jeg takke for oppslutningen og samarbeidet MOT avgiften.

Alle båtfolket ble ble vinnere inkl-heggbølge motstanderene som vil forsatt oppleve bølgene av båter i plan og ikke bare båter i halvplan.

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...