Jump to content

Dieselaksjonen: Støtt dieselaksjonen


At-le

Recommended Posts

Virker nærmest som en sabotasje til KNBF's aksjon spør du meg.
Virker spes. rart at båtliv nå har banner kun for dieselkutt.no, ikke dieselaksjonen.no. Hadde de ikke link til dieselaksjonen tidligere, de er iallfall ført opp som støttespillere. :rolleyes:

Ser også at cityshops nettbutikk ligger hos firmaet som har link nederst på dieselkutt.no, shop123.no... :rolleyes::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Kikket innom http://www.cityshop.no/ Var ikke mye der som var direkte båtrelatert... Klærne de selger er heller ikke hva jeg forbinder med sjøklær akkurat... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var sikert i beste mening at dieselkutt fikk legge inn sin link. Selvfølgelig beklagelig at ikke KNBF har fått inn sin link der. Det burde ikke være noe problem ifølge hva ansvarlig redaktør skriver (les svaret fra ham en gang til).

KNBF bør ta en telefon til ham.

Heisan :seeya:

Jeg har tatt dette opp med Ole Henrik Nissen-Lie i Båtliv/Seilas. Han er en usedvanlig positv samarbeidspartner og båtmann og støtter alt som han mener er til beste for båtfolket. Han innser imidlertid at dette var en glipp når det gjelder å sjekke hvem som sto bak portalen og hva den skulle brukes til.

Jeg synes fortsatt at det er betenkelig at "hvem som helst" kan henge seg på en aktuell sak og bruke den til hva som måtte være formålstjenlig for dem som står bak uten at det klart fremgår av nettsiden. Heldigvis er båtfolk oppegående mennesker som kan tenke selv, så jeg regner med at responsen blir deretter.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Etter å ha sendt mail til de regjerende partiers stortingsgrupper har jeg etter noen uker fått svar også fra SV:

Takk for henvendelsen!

 

De som rammes hardt av denne økningen er dem som kjører større halv- og

helplanende cabincruisere, som drar med seg halve fjorden til ikke ubetydelig

ubehag for andre sjøfarende. Det synes jeg er greit. Hvis du har en båt med

gjerrig dieselmotor som brukes på en fornuftig måte, tror jeg at den ekstra

avgiftsbelastningen vil være overkommelig.

 

Dette må sjølsagt også sees i sammenheng med helheten i budsjettet, der det

satses på barnehager, jernbanebygging, helse og bistand, for å nevne noe.

 

Mvh

Bernt Sverre Mehammer

pol rådg SVs stortingsgruppe

 

Det oppsiktsvekkende med denne mailen er at det fra SVs side faktisk er snakk om en HEKKBØLGEAVGIFT :crazy: De ønsker altså å ramme dem som "drar med seg halve fjorden". Fra SVs side "tror" man at dette er en overkommelig avgift for alle med "gjerrig dieselmotor som brukes på fornuftig måte". Hva "fornuftig måte " skulle være sies det ikke noe om, men det er vel nærliggende og tro at det betyr tomgangsfart til nærmeste øy...

 

Jeg har sagt det før og gjentar det gjerne - fra min side er to ting sikkert - båten skal brukes like mye som før og hekkbølgene skal ikke bli mindre!

Link to post
Share on other sites

Makan!!!!!!!! "som drar med seg halve fjorden" :eek:

 

Ikke drar min båt med seg noen halv fjord når den er vel oppe i plan i 24-28 knop.

Kanskje de skal kalle det "halvplaner-avgift" ?? Men da må de jo skille mellom båttypene iallefall.

 

"Stem SV og se håpet svinne...."

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da er det vel en fin aksjonsform å ta med gardintrappa til Oslo, så en kommer høyt nok når en skal pisse statsrådene oppetter ryggen... Da kan en vel unngå avgiftene da skulle en tro... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk for henvendelsen!

 

De som rammes hardt av denne økningen er dem som kjører større halv- og

helplanende cabincruisere, som drar med seg halve fjorden til ikke ubetydelig

ubehag for andre sjøfarende. Det synes jeg er greit. Hvis du har en båt med

gjerrig dieselmotor som brukes på en fornuftig måte, tror jeg at den ekstra

avgiftsbelastningen vil være overkommelig.

 

Dette må sjølsagt også sees i sammenheng med helheten i budsjettet, der det

satses på barnehager, jernbanebygging, helse og bistand, for å nevne noe.

 

Mvh

Bernt Sverre Mehammer

pol rådg SVs stortingsgruppe

Jeg har sendt kopi av dette til Ulf Leirstein, Frp, Jan Tore Sanner, H og Marianne Aasen Agdestein i AP.

Dette er en politisk uttalelse som provoserer meg sterkt - fordi det viser en detaljregulering jeg har vanskelig for å akseptere - det er over grensen for hva jeg mener politikere bør gripe inn i i privatlivet til folk. Svært skuffende fra en politiker, og det øker ikke akkurat troverdigheten til regjeringen. Å argumentere på denne måten må i beste fall skyldes uvitenhet om hvordan det faktisk er på vannet. Flertallet av båtførere oppfører seg bra synes jeg - både seilbåter og motorbåter, og det finnes folk som ikke kan oppføre seg i "begge leire"

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svært skuffende fra en politiker, og det øker ikke akkurat troverdigheten til regjeringen.

 

Skuffende, ja, men ikke overraskende når du ser hvem, og hvilket parti, det kommer fra!

 

Når det er sagt så synes jeg det blir "litt" lite nyansert, for å si det mildt, at de som styrer landet ikke har peiling på noe som helst, men det var det jo ikke du som sa! :nonod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De som rammes hardt av denne økningen er dem som kjører større halv- og

helplanende cabincruisere, som drar med seg halve fjorden til ikke ubetydelig

ubehag for andre sjøfarende. Det synes jeg er greit. Hvis du har en båt med

gjerrig dieselmotor som brukes på en fornuftig måte, tror jeg at den ekstra

avgiftsbelastningen vil være overkommelig.

Mvh

Bernt Sverre Mehammer

pol rådg SVs stortingsgruppe[/i]

Dette useriøse utsagnet sier meg at det er en del personer på Løvebakken som har latt seg påvirke av medias ukritiske fokusering på noen av de få STORE cabincruiserne som har oppført seg dårlig på sjøen. Et typisk eksempel på hvor farlig det er å stole ukritisk på det massemedia kan klare å produsere i den verste agurktiden.

Det synes tydelig at Sverre Mehammer ikke har det minste peiling på hva som foregår på sjøen.

Eller så har han seilbåt, og ønsker alle motorbåter vekk fra fjorden.

Jeg blir skikkelig provosert av slike uttalelser. Og dette er nok et eksempel på at våre folkevalgte ikke aner hva som rører seg utenfor Stortinget.

 

Og hvis SV virkelig er for at folk skal ha en gjerrig dieselmotor, så burde de ihvertfall sørge for å fjerne HK-avgiften, slik at moderne dieselmotorer blir billigere.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha sendt mail til de regjerende partiers stortingsgrupper har jeg etter noen uker fått svar også fra SV:

 

Dette må sjølsagt også sees i sammenheng med helheten i budsjettet, der det

satses på barnehager for å nevne noe.

 

Mvh

Bernt Sverre Mehammer

pol rådg SVs stortingsgruppe[/i]

 

 

Skal vi tolke det slik hen at dieselavgiften skal være med på å finasere barnehager i skjærgården? En lur ide for storfamilien, men viser at det ikke er politikere som har hatt med seg barn på båttur. Barna sysselsetter seg selv når de kommer i skjærgården :lol::lol::lol:

Minner meg litt om bybanen i Bergen, lite og dårlig gjnnomtenkt politikk :lol::lol:

Redigert av Ubåtfender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, dette med barnehager er tatt med "bare for å nevne noe" der "noe" kan være hva som helst egentlig siden det uansett er irrelevant pjatteri. Skal man se helheten i budsjettet er det bare å begynne å kutte, davel? Begynne med det landet trenger minst, f. eks. noen millioner elle milliarder til div erse despotiske udemokratiske regimer utgått av terroristorganisasjoner. Hvor mye var det Arafat fikk av mine skattepenger, egentlig?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Her er første svar.

Svaret fra SV synes jeg er respektløst, kunnskapsløst og avslørende. Jeg synes du bør la det tilflyte f.eks VG og bloggere.

De har åpenbart ikke forstått at dette rammer helt vanlige familier og andre som koser seg på sjøen med sin fritidsbåt. Det er dessuten galt at dette først og fremst rammer rikingene, tall fra finansdepartementet viser at hovedtyngden ligger på andre grupper.

 

Lykke til videre.

 

Jan Tore Sanner

 

 

Jeg sender mailen til VG også. Er oppriktig forbanna på SV

Link to post
Share on other sites

Jeg stilte spørsmål om Høyres holdning i denne saken.

Her er svaret:

 

Hei,

 

Jeg skjønner godt at du reagerer på forslaget om å innføre dieselavgift på fritidsbåter. Av alle de forslag som den rødgrønne regjeringen har foreslått for 2007 er det trolig det forslaget Høyre har mottatt flest henvendelser og protester på. Jeg deler også dine vurderinger av konsekvensene for kysten og båtprodusenter. Du kan være trygg på at Høyre i sitt alternative budsjett for 2007 vil gå i mot Regjeringens forslag om å innføre en dieselavgift. Du kan stole på Høyre og vi vil selvfølgelig fortsatt være på båtfolkets side.

 

Hvilke skatter og avgifter som blir økt neste år er det stortingsrepresentantene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet som avgjør - siden de dessverre sitter med rent flertall på Stortinget. Dette flertallet er det velgerne selv som gjennom valget høsten 2005 har gitt dem og det foreligger ingen angrefrist før i 2009. Jeg ser derfor gjerne at mitt svar blir gjengitt på Nordens største båtforum slik at flest mulig kan få opp øynene for at stemmegivning i valg faktisk får konsekvenser for den avgiftspolitikken som føres!

 

Mvh

Martin Engeset

stortingsrepresentant for Østfold Høyre

_________________________________________________

 

Stortingsrepresentant Martin Engeset (H)

 

Høyres Arbeids- og sosialpolitiske talsmann

 

Telefon: +47 23313283 (K), +47 22567375 (P)

 

Mobiltelefon: +47 907 32 429

 

Telefax: +47 23313849

 

E-post: martin.engeset@stortinget.no

 

Hjemmesider: www.esc.no/engeset

 

.................................

 

 

 

Her er mailen jeg sendte til Høyre /Martin Engeseth.

 

Til: Engeset Martin

Emne: Dieselavgift på fritidsbåter... .

 

 

Hei!

 

Vil gjerne høre hva som er din og Høyres innstilling til denne avgiften som nå mest sannsynlig blir innført for fritidsbåter.

 

Er det slik at Høyre stilletiende vil se på at vi båtbrukere blir påført av en avgift som helt klart vil ramme de med svakest inntekt mest?

Dieselprisen på såkalt avgiftsfri diesel har økt mye i de senere årene, ikke minst pga økt avgift til staten. Nå økes den altså like godt med bort i mot 50% til. Jeg vil selv merke dette godt, og den vil medføre at jeg må begrense båtlivet mye. Ettermiddagsturer og lengre turer må jeg og mange lavtlønnede redusere mye. En ferietur med familien har vært en fin og ikke alt for dyr ferie. Nå blir det rimligere å dra på ferietur til syden med hele familien. Ikke særlig miljøvennlig eller til fordel for norsk næringsliv, men uansett en fin ferie det også.

 

Hvordan tror dere dette vil påvirke båtlivet langs kysten? De fleste har en lønn som gjør at man må prioritere for å få regnestykket til å gå opp. Vil ikke handelstanden få merke at folk har dårligere med penger når dieselprisen nå gjør et stort innhogg i feriebudsjettet på lengre turer.

Hva med båtprodusentene? Tror dere ikke at båtlivet som blir mye dyrere nå velger å kjøpe noe annet en båt?

 

Hadde vært fint om du kan kunne gi meg/oss en status på hva dere mener om denne avgiftren, og ikke minst om dere har tenkt å foreta dere noe for å prøve forhindre at den blir innført.

 

Legger nedenfor ved et svar fra SV om saken. Jeg trodde og håpet at dere kanskje var på båtfolkets side, kankje jeg tar feil? Jeg gjør oppmerksom på at ditt svar vil bli gjengitt på Nordens største båtforum.

Link to post
Share on other sites

Mediapress er ikke bare viktig, det er det eneste som kan hjelpe i en slik sak... Greier båtfolket å vekke medias interesse for saken så kan det hjelpe... oposisjonspolitikerne vil ikke ta tak i ballen, noe de kunne gjort om det var av interesse..

 

Jeg er nok ikke skuffet over SV, AP eller SP, de gjør bare det de har sagt i valgkampen, men jeg er skuffet over at ikke oposisjonen tar tak i saken og løfter den dit den hører hjemme. Men det er vel ikke krutt nok i denne saken til at de gidder...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men det er vel ikke krutt nok i denne saken til at de gidder...

 

En opposisjon som ikke fremstår samlet og er i mindretall på Stortinget må nødvendigvis tenke litt over hvilke saker man skal konsentrere seg om og hvor slaget skal stå.

 

Regner med at alle motstandere av denne avgiften legger merke til hvilke svar som kommer, fra hvilke partier og hva de sier/skriver. Kanskje en tanke å ta dette med seg også til høsten når det er kommunevalg - det er ikke lenge til!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...