Jump to content

Dieselaksjonen: Støtt dieselaksjonen


At-le

Recommended Posts

Syvert, vet dere noe konkret om hvordan man evnt. har tenkt å løse problemet som oppstår i de deler av landet der avgiftsbelagt diesel ikke er å få kjøpt?

Jeg stusset også over dette, hva mener du egentlig her Sydvesten?

Hei Ingar :seeya:

Vi har foretatt en rundspørring til oljeselskapene. De mener at det ikke er noe problem. Grunnen er nok den at oljeselskapene ikke er interessert i å satse på marinaer uansett og mener at dette må være et problem for den enkelte marinaeier. Vi ringer nå rundt til en del marinaer som leverer diesel både til fiskere, yrkesbåter og fritidsbåter for å få vite mer om dette. Jeg kommer tilbake når jeg vet noe mer.

I Frankrike er båteierne helt oppgitte. Under møtet i European Boating Association ble det opplyst at mer enn 50% av marinaene er blitt nedlagt og at båtfolket må kjøpe diesel i jerrykanner på bensinstasjonene. Dette er jo en viktig del av en konsekvensutredning som regjeringen hittil ikke har tatt seg bryet med å foreta.

Når det gjelder bemerkningen fra sydvesten, har han jo en god forklaring på den. Det at foreldrene har hjulpet henne med formuleringene, svekker jo ikke innholdet i brevet etter min mening. Det viktige er at hennes meninger kommer frem. Men det er nå bare min mening, så får sydvesten og andre mener hva de vil. Det er jo derfor dette forumet er opprettet, ikke sant?

Hilsen Syvert :flag:

Redigert av Syvert (see edit history)
knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Alle dere som lurer på hvordan dere skal få hjulene til å gå rundt med en økt dieselavgift:

Dere kan sikkert få noen tips fra alle oss med bensinmotorer. Vi overlever da vi...

Tviler på om det har noe særlig for seg. Tror ihvertfall ikke at bensinmotor egner seg noe særlig slik jeg bruker båten. Liker dessuten ikke lukten av bensin heller. Det blir en spesiell eim, selv om båten og motoren er aldri så ny. Det VET jeg, siden jeg jobber en del med det i det daglige.

Diesel lukter litt det og, men synes det tross alt er bedre.

Ellers, takk for tipset.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Forundringens tid er ennå ikke over........

 

Det at noen som helst kan være enig i, eller for den saks skyld er helt likegyldig til denne "avgiftsbomben", at fritisbåt-dieselen skal avgiftsbelegges med kr 3,68 / liter - er for meg helt uforståelig! Det å godta en slik handling fra våre politikere - uten å ta til motmæle - er å be om "juling" - også i fremtiden.

 

Ingen kan være i tvil om at regjeringen ved finansminister KH har "ofret" fritidsbåtfolket på kompromiss-alteret.

 

Avgiften er ren fiskal med det for øye å inndrive skarve 22 mill. til statskassen, uten å ha forankring i resten av statsbudsjettet. Avgiften er en gave (hestehandel) fra Jens til SV sin stortingsgruppe for å dempe diverse miljø-organisasjoners kritikk av SV som sviktende miljø-parti, samt et lite plaster på såret som en lindring av gasskraftverk-blemmen. Å svelge store kameler er vondt......

 

Begrunnelser for innføring er vikarierende og rent kosmetisk med det for øye å "blinde" et helt folk. For å finne allmen akseptanse fra det brede lag og unngå nærgående spørsmål, kalles avgiften igjen Et-Eller-Annet for å begrense miljøskader og diverse andre skade- og støy-virkninger. En god gammel oppskrift som snart er oppbrukt, fordi midler som kommer inn under dette skalkeskjulet aldri blir brukt til å gjøre noe med disse påståtte negative konsekvensene.

 

Det er greit nok at enkelte tenker som så, at jeg har bensindrevet båt og / eller seilbåt og at denne avgiften ikke angår meg. Men det handler tross alt om mer enn det.

Hvor har det blitt av solidariteten blandt båtfolket? Av samholdet blandt oss som har sjøen som rekreasjon? Jeg ville trodd at når "futen banker på kabindøra" blir han avvist som en uønsket gjest av oss alle, uansett drivstoff og mengde forbrukt på egen båt.

 

:confused:

 

"Skit i Norge" - lenge leve Toten........

 

 

Rettet tyrkleif'er..... :rolleyes:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hvor har det blitt av solidariteten blandt båtfolket? Av samholdet blandt oss som har sjøen som rekreasjon? Jeg ville trodd at når "futen banker på kabindøra" blir han avvist som en uønsket gjest av oss alle, uansett drivstoff og mengde forbrukt på egen båt.

 

Jeg har også lurt på dette. Jeg kan godt forstå at for seilere som ikke bruker så mye diesel, så kunne man gjerne si noe i retning av at "jeg er heldig som ikke rammes av dette" i stedet for å nærmest direkte motarbeide de som rammes av avgiftsøkningen og aksjonen for å unngå den. Spesielt de skadefor som nærmest ikke kan få sagt hvor happy de er, fordi de så sterkt misliker motorbåt- eller dieselfolket, har beveget seg så langt ut på sidelinjen at de kanskje ikke lenger kan kalles båtfolk.

 

Men man får vel legge seg den forsvundne solidaritet på minnet. En eller annen gang kan det jo hende at foten kommer i en annen sko. :smash:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk at KNBF kunne ha taklet hele diesel problematikken meget enklere ved å ta kontakt med media og få de til å fokusere saken. Sydvesten har stor rett i at de eneste som kan klare å få politikerene til å endre standpunkt er nettopp media. Slik jeg ser det pr idag er innbetaling av 75 kr likestilt med å hive pengene ut av vinduet.....men med all respekt av Knbf som formodelig gjør det de makter..

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar :seeya:

Vi har foretatt en rundspørring til oljeselskapene. - - -. - Vi ringer nå rundt til en del marinaer som leverer diesel både til fiskere, yrkesbåter og fritidsbåter for å få vite mer om dette. - - - - I Frankrike er båteierne helt oppgitte. -

 

 

Jeg tror faktisk at KNBF kunne ha taklet hele diesel problematikken meget enklere ved å ta kontakt med media og få de til å fokusere saken. - - - -

 

Heldigvis forstår KNBF at det ikkje er nok å ta kontakt med media, dei må ha fakta å fore media med. Det kostar sjølvsagt pengar å gjere slikt grunnarbeid, å tru noko anna er respektlaust.

 

Dei kronene vi som loggar oss inn på baatplassen.no betalar inn, er ikkje anna enn eit handslag. Som vi bør gje, dersom vi støtter initativet.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror faktisk at KNBF kunne ha taklet hele diesel problematikken meget enklere ved å ta kontakt med media og få de til å fokusere saken. Sydvesten har stor rett i at de eneste som kan klare å få politikerene til å endre standpunkt er nettopp media. Slik jeg ser det pr idag er innbetaling av 75 kr likestilt med å hive pengene ut av vinduet.....men med all respekt av Knbf som formodelig gjør det de makter..

Hei Contraband :seeya:

Saken har vært dekket i aviser over hele landet, av NRK Finnmark og NRK Østfold. Jeg var i debatt med Arbeiderpartets Torgeir Michaelsen på NRK Østafjells. Vi har hatt to helsider i Dagbladet og et fint oppslag på VG Nett. Jeg sendte en e-post til Dagsrevyen og Dagsnytt samme dag som statsbudsjettet ble fremlagt, og har senere fulgt opp med personlig kontakt, men NRK sentralt har ikke vist noen interesse for saken så langt. Det er ikke nok å ta kontakt. Media må selv være interessert i det man kommer med. Man har ikke krav på å få mediadekning. Dette med media er dessverre ikke så enkelt som du synes å tro... Det ville vært veldig spennende å se om et profesjonelt PR-byrå kunne gjøre jobben bedre, men det koster flesk.

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Kjempeflott da har du gjort mye. Er enig i at det ikke er lett om ikke media selv ønsker å gå videre med det. La oss håpe at noen tar seriøst tak i det, skal prøve å bruke mine kanaler også. Stå på Knbf.

Kjempebra Contraband! Jo flere som presser på dess større blir mulighetene for å nå frem!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Som Skorpo trekker frem tidligere her, så er det essensielle her å ha mest mulig kjøtt på benet før en kontakter media - gjerne en stor oppstilling av alle kjente reaksjoner, begrensninger, resultat og mulige resultat sagt og fremmet av hvem og hvor.

 

Dette fordi media vil ha slike ting, og har du ikke svar på rede hånd, blir det fort litt for mange ehh... eh... ehh... - og interessen fra journalist går i null = null sak.

 

Jeg tenker litt, og tenker litt til jeg... som 15 år i Orkla media mann. :lol:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

I dag er det lørdag 28 oktober, siste oppdatering på diseselaskjonen sin side er fredag 20 oktober med et nyhetsbrev, som forøvrif var det andre i rekken av to oppdateringer..

 

Kan det tplkes dithen at den aksjonen ikke fikk den nødvenidige oppslutningen for båtfolket.... Det er jo snakket om at det rundt 400.000 båteiere og det siste tallet jeg leste fra dieselaskjonen er at under hundre personer har gitt sin støtte til denne aksjonen som ikke helt har noen helt klar definert aksjonsstrategi..

 

Men la oss være snill og anta at 1000 personer har gitt sin støtte.... Det er vel noe mindre en det antall personer som har skrevet innlegg under aksjonen her på bp..

 

Tar vi disse tusen og dividerer på 400.000 så finner vi ut at 2,5 promille av båteierne har støttet opp om denne aksjonen.. Kan vanslikg se ta dette vil ha særlig stor påvirkningsgrad på våre ploitikere... De fleste innser nok at dette slaget er tapt og argumentene i disse trådene bærer preg av usakelighet og harselering, noe som er en vanlig debattform nå argumenetene ikke holder vann og rekker frem til de styrende organer. Ulempen med demokratiet er jo at det kan brukes til noe.... og de av oss som har stemt på ett av regjerningepartiene har jo fått det som de ønsker... Vi må nok erkjenne at denne avgiften kommer til å bli innført, og når den blir det så blir den heller ikke fjernet ved senere regjeringsskifter..

 

Jeg vil nok tro at de rødgrønne har mere i ermet, obligatorisk bårføreopplæring er noe som kommer, obligatorisk registrening vil bli innført igjen... Deretter kommer årsavgiften, det er vel to år siden jeg skrev her at jeg kommer til å spise min sydvest om ikke årsavgiften blir innført i løpet av 10 år.... foreløpig så har jeg intet å frykte her.... om de får gleden av å regjere etter 2009 også.. Årsavgiften vil kamuflert som en ulykkesavgift når den kommer..... sann mine ord...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror evt manglende "oppslutning" kan skyldes flere ting. Som leder av et lokalt båtlag på en av øyene i Hordaland, merker jeg at man er resignerte: Vi er for få, regjeringen er i flertall, det nytter ikke å protestere, vi får håpe på neste valg, vi får bare selge båten og holde oss til påhengsmotorer, det blir sydentur i stedet. Det er noen av de reaksjoner jeg har fått. Men like utbredt er en annen holdning: Vi kjører på farget så lenge den finnes. Her ute blir det ingen kontroller likevel, og så får vi fylle blank hvis vi skal til byen eller de store båthavnene. Fiskerne i Hordaland har alltid vært rimelig handlekraftige karer, de lar seg ikke pille på nesen av en miljøstatsråd. Så jeg tror nok at hvis regjeringen skal få inn de 22 mill, må de bruke minst like mye på å kontrollere at de får det inn!

Men en ting er sikkert: regjeringspartiene har sunket betraktelig i anseelse her på våre kanter. Og hvor SP er, forstår man ikke.

Link to post
Share on other sites

jeg har registrert meg på diselkutt men jeg vet ikke hvem som står bak Har heller ikke fått noen mail til bake. Men det er klart at alt som er mot avgift på båtdisel støtter jeg. Det kan være uheldig at det blir flere pararelle aksjoner men de som står bak bør jo komme frem med hvem de er. :sailing::crazy:

Link to post
Share on other sites

Holder på å undersøke hvem som står bak, det var ukjent for KNBF...

Ville avventet med å registrere seg der inntil dette er avklart...

Heisan :seeya:

Jeg har forsøkt å finne ut hvem som står bak denne "aksjonen", men har måttet melde pass. Det fremgår heller ikke hva denne aksjonen skal brukes til. For vår del ønsker vi å bruke www.dieselaksjonen.no til å dokumentere motstanden hos båtfolket overfor politikerne. Nettopp derfor kan det være uheldig at det kommer en "konkurrerende" aksjon som kan føre til at mostanden svekkes og/eller utvannes. Det ville derfor være et smart trekk av "miljørørsla" å sette igang en slik aksjon. En annen sak er at de opplysningene som gis kan misbrukes når man ikke vet hvem som står bak aksjonen. Når det gjelder www.dieselaksjonen.no er det i alle fall ingen tvil om hvem som står bak!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Organization Information

 

NORID Handle...............: CSTR1O-NORID

Organization Name..........: CITY SHOP Tor Rune Bersagel

Organization Number........: 981629590

Post Address...............: Øvre Vågen 48

Postal Code................: N-4085

Postal Area................: HUNDVÅG

Country....................: Norway

Phone Number...............: +47 51 54 00 67

Fax Number.................: +47 51 58 86 51

Email Address..............: t_bergsagel@hotmail.com

 

Additional information:

Last update: 2000-04-11

 

Domains....................: cityshop.no conteco.no eby.no helsepanten.no dieselkutt.no

Link to post
Share on other sites

Så at bl.a. bladene Seilas og Båtliv sto oppført som støttespillere og sendte anvarlig redaktør et spørsmål om de kjente til hvem som sto bak. Her er svaret jeg fikk:

 

Det var en kar som ringte her sist uke og spurte om å få linke til våre sider, som ville aksjonere mot dieselprisene.

 

Linke er fritt frem for alle å gjøre, så jeg hadde ingen innvendinger. Ser nå at det står at vi støtter aksjonen. Det er kanskje å dra det litt langt, men vi har ingenting i mot at folk forsøker å påvirke poitikerne til ikke å legge på nye avgifter.

 

Mvh

 

Ole Henrik Nissen-Lie

Ansvarlig redaktør og daglig leder i Norsk Maritimt Forlag

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er grunnen til det da? De støtter ikke siden økonomisk. Forøvrig er det vel bra at redaktøren er solidarisk med båtfolket i denne aksjonen. Som før nevnt er de som motarbeider denne aksjonen ikke mye til båtfolk. Greit å være nøytral, men å støtte innføringen av denne avgiften blir for dumt når man vet hvor mange som vil måtte redusere sin båtbruk til ferie/rekreasjon.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...