Bitteliten Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Rulla går gjennom baugspydet låses ved at det trekkes på plass med vinsjen. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Det eneste stedet vi ikke har hatt feste i sommer er i indre havn i Strömstad. Men der er jeg redd for å legge ut mye kjetting. Det er så mange rare moringskjettinger i havna i Strømstad at ankring fort kan skape store ekstrautgifter. Gjett om jeg fikk erfare det på tordag, satt dønn fast innerst på Torskeholmen. Måtte kappe kjetting, og endte opp med popellen full av tau. Takk til gutta på Sundt Flyer som kom å fikset det ikke svenskene kunne ordne (fjerne tau i propell) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Rulla går gjennom baugspydet låses ved at det trekkes på plass med vinsjen. ingen låsning i själva rullen??? så att du kan 'avlaste' vinsjen! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Nei - det er det ikke. Har ikke hatt det på noe av motorbåtene våre. Dvs at kjettingen alltid står stram og at vi fester en sikkerhetslenke i den. Når vi ligger på svar bruker vi naturligvis avlaster og fester ankeret i pullerten Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 OK...det kansje er så på motorbåter....skall se om jeg kan ta en bild på vårat arrangemang..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Vet hvordan du har det tror jeg - antakelig samme løsning som på HR. Er en pinne som kan ligne på en tilt pinne på en påhenger (med uten fjær) osm kan settes gjennom rulla og ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Bruceankeret mitt er sikret med tjukk bungeecord og Wichardsjakkel. Droppes ved å nappe i ringen på sjakkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Dere legger dere i tilfeldige bøyer langs kysten men hvordan kan man stole på at denne eksakte bøyen da ikke er dårlig , f.eks har en sjakkel som det er 1mm igjen av før den ryker , tror jeg hadde sovet dårlig ved å legge meg i en tilfeldig bøye , hva om eieren har lagt den ut for å ankre opp sin GH14 og så kommer man og legger sine 8tonn i 15sek.m i den bøya. Som du selv nevner kan man aldri stole 100 % på en bøye. Blåser det opp bør man arrangere en "bøyevakt" Jeg har ikke ligget noe særlig på svai men tenkte å begynne å gjøre mer av det framover , jeg har et CQR på litt over 20kilo med 8mm kjetting i baugen på vinsj men det er ingen form for merking på kjettingen for å telle antall meter som er ute , hvordan merker dere kjettingen for dette eller er det bare jeg som ikke har vinsj med meterteller på ? eg har prøvd diverse måter å merke kjettingen på. Male kjetting, sette på farget strips, sette på spesielle markeringer som sitte rine i kjedeleddene. Alle disse har en meget begrenset levetid. Det beste er meterteller på ankervinsjen. Men har ettehvert blitt mer avslappet m.h.t. dette etterhvert som man får mer erfaring, og mener det er ikke så veldig viktig å vite eksakt. Ligger man i en relativt ensom bukt kan man legge ut en ankerbøye, da ser du jo enkelt hvordan du ligger i forhold til ankeret, og i tillegg har du en måte å redde en anker som sitter fast. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Ankring på svai er et tema som engasjerer meg mye. Jeg har aldri ankret for svai i storm, men har flere ganger forberedt meg på at vinden kan bli så hard. En av de store utfordringene ved å ankre for svai på svenskekysten er at vinden kan dreie svært mye i løpet av natta. Jeg har i kveld dette arrangementret. Ett eget kjettingfeste påmontert kjettingen og festet til baugpullerten. Dette hindrer knirking i kjetting om natta samtidig nsom vinjen også avlastes. Bildet er tatt litt forkjært, men skal vise at jeg har avlastning på kjettingen fra ankervinsjen forut. Dette er selve kjettinglåsen som jeg har kjøpt hos Seatronic i Moss. Jeg har en for 10 mm kjetting forran og en annen for 8 mm kjettingen akterut. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Vi bruker alltid en kjettingkrok, enten vi ligger på svai eller med tau i land eller mot brygge. En grunn er at man da avlaster vinsjen, en annen at man sikrer mot eventuelle feil ved ved vinsjen. Bruker en slik krok: http://www.svb.de/index.php?sid=126fdfd38f...2&anid=2420 En annen løsniner er en slik: http://www.svb.de/index.php?sid=ce2e5dee9c...732&anid=77 Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Det har tidligere vært skrevet en del om pendling når man ligger på svai. Vi har på dagtid ligget på svai et par dager, i noe vind, og båten har jaget en del. Jeg har i år anskaffet brede lavprofildekk for fendring under vannlinje (3 stk), hang dem i badeplattform ca 2 meter ned i vannet. Jagingen så og si opphørte. Jeg kan derfor anbefale og teste ut dette, det var en eller annen som nevnte drivanker, som sikkert også kan brukes. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 3.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2008 Drivanker virker ikke hos oss, så jeg ser gjerne bilde av ditt system. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Drivanker funker bra for oss. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Verrie Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Roaldbj, jeg har ikke tatt bilder, men dekkene henger kun i tau, bundet fast i plattform (har pullere på denne også) ca 2 meter ned i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Roaldbj - du kan forsøke å sette et litet støtteseil i masta/krana di. Jeg erfarer at vi svinger veldig mye mindre når vi setter to anker. Dog leser jeg også enkelte steder at forkatting anbefales som en sikrerer metode å ankre på. Vi bruker kjettingkrok og tau som settes på en pullert. Tauet har en ganske stor gummidemper også (fortøyningstype). Dette for å dempe rykk. Redigert 3.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) Hvorfor er det så viktig å stoppe jagingen? Med mindre det er veldig trangt til naboen, er det jo ikke noe stort problem? Vinden vil jo også ofte komme fra litt forskjellige kanter når man ligger på le-siden av land. Redigert 3.August.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Vi bor jo i et område av verden der vinden ofte snur iløpet av natten , la oss si det er syd idet jeg slepper anker og jeg bakker det på plass og det sikker som et skudd , så snur vinden iløpet av natten og øker på. Da må vel de fleste ankere løs av bunnen og så finne nytt feste motsatt vei , er det noen ankertyper som bare dreier rundt uten å måtte etablere seg på nytt ? Gjør bruce,CQR dette ? danfort blir vel snudd på ryggen ! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Det er jo noe av vitsen med å ligge på svai at båten snur seg etter skiftende vindretning. M.h.t om ankeret må reetablere feste kommer jo litt an på hvordan vindendringen kommer. Et anker som siter godt nedi sanden vil jo kunne vri seg en del med "nesa" foratt nedi. Leddet på CQR skal være for at skalftet skal kunne følge forskillige vinkler i h.h.t. sikftende retning. I hvilken grad det faktisk virker aner jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bützfleth Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Måtte bare bidra med denne skrekk historien fra sist helg. Vi har nå vært oppe ved Buøy/Byre et par helger og har alltid ligget på svai. Også nå sist helg med torden og lyn. Heldigvis så sover fruen lett så det ble lite søvn på henne natt til lørdag. En gang hun var oppe i salongen i løpet av natten hadde vi tydeligvis slitt oss og drev rundt i bassenget. Dybden vi la oss på var ca 5-6 meter og det dypeste er rundt 23 meter. Litt flaks for vi hadde passert to båter på veien til neste "holde plass". Ikke annet å gjøre enn å slenge seg i Zodiac'en ro inn til land og fortøye godt. Når sant skal sies så burde jeg nok ha sjekket at det var lagt ut mer enn nødvendig. Men, som andre her sier, det har alltid godt bra før... Dagen etter ble det lagt inn enda et tau. Så to i land bak og anker foran. Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 (redigert) For de som ønsker en grundig innføring i de teoretiske sidene ved forskjellige typer ankerliner, så finnes det en interessant artikkel her, samt diverse regneark og kalkulatorer hvor man kan leke seg med forskjellige parametre: http://alain.fraysse.free.fr/sail/rode/rode_b.htm For de som ikke gidder å lese seg gjennom den, så er konklusjonen følgende: - For at ankeret skal fungere optimalt bør draget være mest mulig parallelt med bunnen. - Kun tau vil nærmest garantere at draget aldri kommer parallelt med bunnen. - Kun kjetting gir potensielt høye stressbelastninger når det friskner på. - Daumann er lurt, men den bør være nærmest mulig ankeret for å fungere optimalt. - En kombinasjon av kjetting og nylon gir de mest optimale egenskapene, evt. med daumannen sluppet helt ned til der hvor kjetting og line møtes hvis det benyttes en relativt kort kjetting på ankeret. - Hvis man kun bruker kjetting, så bør man benytte en "snubber", dvs. kjettingkrok og elastisk forbindelse til båten, enten med 10 meter eller mer med nylontau eller polyestertau + fortøyningsfjær. - Den "ultimate" ankerlinen er, iflg forfatteren, 50 meter kjetting med 50 meter nylontau spleiset til kjettingen, samt en "snubber" som benyttes når kun kjettingen er ute. Redigert 4.August.2008 av storMy_Fana (see edit history) Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Krimart Svart 4.August.2008 Del på Facebook Svart 4.August.2008 Jeg er tvilende til konklusjonene i denne, er at han har modellert kreftene med en fjær-modell, og det stemmer dårlig etter min mening. Jeg setter forestt en knapp på kjetting: "innebygget" daumann, kan ikke kutttes på skarpe steiner, men bør helst ha vinsj. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2008 Jeg har hatt glede av å gå gjennom artikkelen. Den har fått meg til reflektere litt mer over kreftene som virker ved å ligge for svai, men fremdeles er forkatting med 7 m kjetting og 7.5 kg Bruce-kopi til hovedankeret min favoritt. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Ser at det i flere innlegg tidligere i denne tråden er nevnt at Bruce (kopi) anker har forskjellig utforming, og at dette har innvirkning på festeevnen til ankeret. Det er nevnt at vingene har forskjellig vinkel/bøy og at noen av disse er bedre enn andre. Jeg skal kjøpe meg en Bruce-kopi 7,5kg, og lurer på om noen kan gi meg råd om hva jeg skal se etter (vinkel/bue på "vinger"). Eventuelt et merke/type som har den beste utformingen? Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
bjorngb Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 (redigert) For å være litt i det seriøse hjørnet:Bittelikten og jeg har bedt Seatronic om å komme med tilbud om de/det beste ankeret som nå finnes i syrefast. Jeg er forberedt på å plassere mitt nåværende bauganker som akteranker og å få ett nytt "superanker" som bauganker. Regner med at Seatronic i Moss holder oss oppdatert på informasjon. Hva tilbakemelding har dere fått her roaldbj? Jeg er tvilende til konklusjonene i denne, er at han har modellert kreftene med en fjær-modell, og det stemmer dårlig etter min mening. Jeg setter forestt en knapp på kjetting: "innebygget" daumann, kan ikke kutttes på skarpe steiner, men bør helst ha vinsj. Ulempen med kun kjetting er at den ikke fjærer i det hele tatt når den blir stram nok. Se figur 1.3 punkt 5 Eventuelt et merke/type som har den beste utformingen? Tror det som Seatronic har er ganske ok. Redigert 7.September.2008 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 7.September.2008 Del på Facebook Svart 7.September.2008 Ulempen med kun kjetting er at den ikke fjærer i det hele tatt når den blir stram nok. Det må i tilfelle være i forhold til kjetting med daumann. Når kjettingen har tilnærmet rett linje har tauet røsket opp ankeret for lengst. Når man har rikelig med kjetting ute, skal det veldig mye til før den mister fjæringen. Den er en gedigen daumann i seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.