Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

kikkerten har senterfocus og . Er det fordel / bakdel ? Tine III

 

Senterfokus betyr at du har et hjul eller en "skrue" mellom okkularene som justerer skarpheten.

Her finstiller du skarpheten på alle avstander.

 

Fordeler:

 

Raskere å fininnstille dersom det er flere brukere av kikkerten med forskjellig synskorreksjon (nærsynt, langsynt, osv).

Det er som regel kun en okkularinnstilling på høyre okkular.

All annen justering foretas med senterhjulet.

 

Som regel bedre nærgrense enn kikkerter med individuell fokus.

 

Kan være bedre å bruke for personer med synskorreksjon (briller).

En optiker jeg snakket med mente at personer som i utgangspunktet ikke hadde skarpt syn,

kan ha behov for stadig små justeringer på okkularskruene for å føle optimal skarphet.

Dette begrunnet han med endringer i muskelaturen i øynene, og mente blant annet at "godt voksne"

med fordel kunne velge senterfokus fordi disse er raskere å korrigere enn "individuell fokus".

Dette er altså en faktor man kan tenke på dersom man har passert den alderen hvor synet

begynner å vandre litt (jeg er der...).

 

Er du "litt" brillebruker og bruker kikkerten tidvis med/ uten briller, vil senterfokus være raskere å korrigere.

 

Ulemper:

 

Du må finjustere når avstandene skifter fra nære til langt unna.

Dette tar et par sekunder kontra individuell fokus hvor alt er skarp fra ca 25 meter og utover.

Imidlertid er i praksis de fleste mål på vannet lengre enn 30-40 meter unna, og da vil dybdeskarpheten

alikevel sørge for at alt er skarpt fra 30-50 m og til uendelig.

Det er altså kun ved justering til avstander nærmere enn ca. 30-40 meter du behøver å korrigere på en god kikkert med senterfokus.

 

Noen mener slitasje kan være et poeng fordi du stadig må justere senterskruen.

På nyere kikkerter av anerkjente merker og garantitider på 10 år og mer, kan jeg ikke se at dette er noe argument.

 

 

Det motsatte, "individuell fokus", betyr at hvert okkular har en finjusteringsmulighet som stilles inn en gang for alle

for den aktuelle brukeren.

Dersom du har stabilt, godt syn på begge øyne, vil du senere se skarpt på alle avstander fra ca. 20-25 m og utover uten å justere noen ting.

 

Fordeler:

 

Raskt! Alt er skarpt uten å justere.

Justeres kun en gang for alle forutsatt en bruker av kikkerten

 

Ulemper:

 

Kan ha dårligere nærgrense enn senterfokus.

 

Du må justere begge okkularer dersom annen person skal bruke kikkerten og justere tilbake igjen etterpå.

 

Er du "litt" brillebruker, må du korrigere begge okkularer hver gang brillene er/ er ikke i bruk.

 

Godt voksne med synskorreksjon kan oppleve at det man skarpstilte i går ikke er like skarpt i dag og må hele tiden finjustere.

Dette har ingen ting med kikkerten å gjøre, men derimot øyemuskulaturen som ikke oppfører seg 100% likt, avhengig av

lysforhold, avstand, m.m. Senterfokus kan i disse tilfeller være raskere i bruk.

 

 

Om man kjøper en kikkert med senter- eller individuell fokus er en smakssak.

Har man i utgangspunktet godt syn og kikkerten stort sett skal brukes av en person, så kjøp med fordel individuell fokus.

Ved flere brukere og/ eller personer med noe nedsatt syn, kan det være lurt å vurdere senterfokus.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ble en ny Fujinon 7 x 50 FMTRC-SX - som har peilekompass.

 

Det har allerede blitt noen timer med kikking fra stua mot Hurumlandet på andre siden av fjorden.

 

Jeg synes peilekompass gir en ny dimensjon når det gjelder å forstå hvor mye et kursavvik på et par grader virkelig kan innebære på lengre seilingsavstander.

 

Jeg har observert dette mange ganger tidligere, men erfaringen er like stor hver gang.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes peilekompass gir en ny dimensjon når det gjelder å forstå hvor mye et kursavvik på et par grader virkelig kan innebære på lengre seilingsavstander ..... Jeg har observert dette mange ganger tidligere, men erfaringen er like stor hver gang.

 

Dette var en aha-opplevelse for meg også de første gangene jeg forsøkte kikkert med peilekompass,

og det har gitt meg et nytt syn på ren kompass-navigasjon :yesnod:

Kikkert med peilekompass er et like viktig navigasjonsinstrument som den er en ren kikkert.

 

Jeg er også ganske sikker på at den nye kikkerten med kompass vil bli mye mer brukt enn den gamle

fordi den nå antagelig vil bli det viktigste peileinstrumentet i forhold til å sette observert posisjon på kartet

når jeg koser meg med manuell navigasjon under landkjenning langs kyststripen

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg testet min noen mnd. gamle Fujinon TECHNO-STABI 14x40 i båten for første gang i helga. Den fungerer over all forventning. Bildene var stabile å fine. Hvis jeg fikk inn deler av båten i synsfeltet, kunne jeg se båten beveget seg i forhold til det objektet jeg så på, som jeg oppfattet som tilnærmet stille. For å si det på en annen måte, den er vesentlig bedre til bruk i båt en 7x50 "normal" kikkert.

 

Utover stabilisering, er skarpheten meget god og den gir godt lys og bilde når det begynner å bli mørkt. Jeg kommer sannsynligvis ikke til å bruke den gamle 7x50 kikkerten mer.

 

Pass dere, nå ser jeg mer en dere aner. :cool:

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Yttrerligere et argument mot senterfokus: En kikkert med senterfokus er vanskeligere å få vanntett.

 

Ser ikke poenget.

Så lenge Nikon (og sikkert andre merker med senterfokus) gir 25 års garanti som også gjelder vanntetthet,

så stoler jeg på konstruksjon og kvalitet. Fast fokus krever innstillinger på begge okkularer,

og dersom ikke disse er kvalitetsmessig bygget, er de en like stor lekkasjefelle som konstruksjonen i senterfokus.

 

Noen endringer har skjedd på kikkertsiden siden sist.

På en reise for noen uker tilbake, dumpet jeg over en Steiner Commander V til nøyaktig 500$,

og med lav dollarkurs og stor koffert ble fristelsen for stor.

Nydelig kikkert på alle måter, men om den er vesentlig bedre enn Nikon`en i praktisk bruk gjenstår å se.

 

Jeg har allerede konstatert at Zeiss`en er merkbart skarpere og har et større synfelt enn Steiner`en.

Dette var egenskaper jeg trodde jeg skulle få bedre med Steiner`eren kontra Nikon`en,

men disse har altså ganske likt synsfelt (oppgitte datatall: Nikon 126m v/ 1000m, Steiner Commander V: 130m v/ 1000m.)

Noe skuffende tatt i betrakting Steiner`s prisklasse og renommè, men må altså konstatere at der er Zeiss`en i særklasse.

Kanskje er Fujinon-kikkerten til Roaldbj fellesnevneren her ?

 

Det er også uvant å ha en kikkert med nærgrense på ca. 30-35 meter. Fast fokus innebærer ikke bare fordeler.

Var en tur ute sist helg med en kamerat som hadde sjøsatt seilbåten og både Nikon`en og Steiner`en var med i sekken.

Etter at begge kikkertene var brukt litt fram og tilbake gjennom dagen,

var kameraten ganske bestemt på at Steiner`en var et lite praktisk verktøy i hans båt på grunn av nærgrensen.

Han hadde rigget båten tidligere på dagen ved sjøsetting og brukte kikkerten ofte for å sjekke detaljer på mast, stag og seil

noe som var plent umulig å få skarpt med nærgrensen til Steiner`en.

Han omfavnet derfor Nikon`en med senterfokus og nærgrense på litt under 10 meter.

 

Men Steiner`en er fantastisk flott bygget.

Oljedempet kompass som er diskret midtstilt nederst i bildet.

Nikon`ens kompass tar hele bredden nederst i søkebildet.

Snaplåser til å feste nakkestropp hvor vanlig webrem + gul flyterem fulgte med.

Øyebeskyttelsen på okkularene har små detaljer som gjør at de kan formes, brettes og tilpasses

omtrent som man vil. Brosjyren henviser til at den gjerne kan falle ned fra 1 meters høyde uten at jeg

frivillig prøver dette. Om ikke annet kan jo teakdekket ta skade...

 

Men om den er verdt merprisen omregnet i norsk rødvin og diesel er jeg sterkt i tvil om.

Jeg ser ikke bare fordeler med fast fokusering, og dere som har seilbåter kan jo vurdere om

betraktningene til min kamerat har noe for seg med hensyn til å ha mulighet for å inspisere detaljer i mast og rigg.

 

Hvilken av disse som havner henholdsvis i båten og på hytta, er fremdeles uavklart.

Det er ikke opplagt at tyskeren vinner denne duellen.

 

Jeg konstaterer i alle fall at den første kikkerten, Nikon Oceanpro CF WP,

holder godt følge med mine to "store" og er mye maritim kikkert for pengene kjøpt for eksempel via Ebay.

Jeg fikk min for 124$ + frakt og mva som tilsammen ble ca. 1225,- Nkr.

 

Jeg ser at det i pr idag averteres Nikon Oceanpro til 167$ + ca. 31$ i frakt = ca. 200$ + norsk mva = ca. 1625 Nkr.

Det er den fremdeles absolutt verdt for de av dere som ønsker en rimelig, robust og vanntett allværskikkert til båten.

Senterfokus behøver ikke være noen ulempe i bruk (tvert om hvis du trenger god nærgrense),

og konstruksjonsmessig har den neppe noen svakheter når den leveres med 25 års garanti.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg vurderer å anskaffe denne typen kikkert. Kan prin435 gi litt mer utdyping av sine erfaringer. Jeg har en brukbar Fujinon, men når det er grov sjø blir bildet for uklart for meg på lang avstand. Kunne godt tenke meg kikkert med stabilisator dersom optikken er bra og teknologien tilfredsstillende for kompensering for bølger tilsvarende kuling. Synes det er synd at Fujinon TECHNO-STABI 14x40 ikke har peilekompass - jeg har desverre blitt svært avhengig av det nå.

Link to post
Share on other sites

quote.gif

Jeg vurderer å anskaffe denne typen kikkert. Kan prin435 gi litt mer utdyping av sine erfaringer. Jeg har en brukbar Fujinon, men når det er grov sjø blir bildet for uklart for meg på lang avstand. Kunne godt tenke meg kikkert med stabilisator dersom optikken er bra og teknologien tilfredsstillende for kompensering for bølger tilsvarende kuling. Synes det er synd at Fujinon TECHNO-STABI 14x40 ikke har peilekompass - jeg har desverre blitt svært avhengig av det nå.

Jeg har testet den i båten og er egentlig enda mer fornøyd en ved førsteinntrykket. For det første er optikken god, og 14x er noe helt annet en 7 x. Den er også god i skumring på grunn av forstørrelsen. Så var det stabiliteten. Når jeg står på FB føles det som å stå på land. ( Forholdsvis rolig vær). I og med at det har vært nedbør har jeg brukt styreposisjon nede. Når jeg bruker kikkerten og ser forover da, blir "gelenderet" med i synsfeltet. Det som forundret meg første gangen jeg så det, var at stabilisatoren lurer meg. Den stabiliserer mye mer en jeg tror. "Gelenderet" kan bevege seg over halve synsfeltet uten at objektet jeg ser på beveger seg nevneverdig. Med referanse til objektet og en del av båten i synsfeltet, ser man virkelig hva gyroen gjør i tillegg til å oppta småskjelving.

 

Andre erfaringer. Fokusinnstillingen føles rar i begynnelsen, men den venner man seg til. Fungerer like bra som vanlig fokus på midten når man blir vant til den. Bruker H-tommel og H-pekefinger.

 

Skal man endre avstanden mellom linsene, er det litt tungvint. Det er ikke noe problem om 1 stort sett bruker kikkerten eller om det er tilnærmet lik avstand mellom øyene til de som bruker kikkerten. For å stille avstanden må man nesten ta kikkerten ned fra øynene stille og prøve. Går også å bruke begge tomler og pekefingrer mens man ser i objektivet. Den var ekstrem treg i begynnelsen, men begynner i gå lettere etter at den har vært i bruk. Det er en skala der som indikerer posisjonen. Den kan man også treffe bra med. Dette er det eneste minuset jeg kan peke på.

 

Vekt og fasong har ikke "plaget" meg, slik jeg hadde fryktet.

 

Kan trykt anbefales. Du blir garantert fornøyd. Som sagt 14x stabilisert er noe helt annet en 7x ustabilisert.

 

Løp og kjøp.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Hva med batteriforbruk?????? :confused:

Det står i bruksanvisningen at de skal holde > 3 timer. Jeg har selvfølgelig ikke målt tiden den har vært i bruk.

 

Den ble kjøpt i midten av februar 2007. Om du ser i denne tråden finer du eksakt dato.

 

Den ble selvfølgelig flittig testet hjemme i begynnelsen av meg + tre sønner.

 

I tillegg var jeg på "guttetur" på hytta i mars. Brukte den flittig den helgen, da det var 8 stk som skulle teste den under alle forhold. Et par stykker var spesielt interesserte.

 

Det er på høyfjellet med gooood utsikt. Der fikk jeg testet egenskapene i skumringen. Tok et raskt mål på Gule Sider-kartet nå. Regnet ut at avstanden for testpunktet var ca 4200m. På den avstanden er det en bjerkeskog. Der kunne jeg lett skille ut grene på trærne. Når det ble så mørkt at skogen så ut som en svart "flekk" mot den hvite snøen omkring, kunne jeg fremdeles skille ut stammene og dels se de tykke grene via kikkerten. Den var imponerende.

 

Den ble brukt flittig i hele påsken. Videre har den også vært med på flere båtturer ink fridagene i mai. Med andre ord flittig brukt. Første batteriskift var i juni mnd. Altså ikke noe problem med forbruk.

 

Av og påslag er svært enkelt. Men det er selvfølgelig viktig at man husker å slå den av. Har ikke registrert at den slår seg av selv, det står heller ikke noe om dette i manualen. Jeg er litt forundret på at jeg aldring har sett at den har vært påslått i det jeg skal bruke den. Synes det er litt mystisk når så mange forskjellige fritt har benyttet seg av den. Mistenker at det kan være noe automatikk der, men har ikke testet det eller observert det konkret.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tror at denne tråden startet med spørsmål om en Nikon 7x50CF WP (vanntett og m/kompass) og ser at denne nå selges på XXL for 2,999. Om det er en god pris eller ikke, vet jeg ikke, har ikke orket å lese igjennom hele tråden, litt tidlig på morgenen!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror at denne tråden startet med spørsmål om en Nikon 7x50CF WP (vanntett og m/kompass) og ser at denne nå selges på XXL for 2,999.

Konklusjonene til denne tråden er vel at Nikon er overpriset i Norge og koster en tusenlapp mindre enn dette i utlandet. Nikon har verdensgaranti som overgår kjøpsloven, så det er ikke noe argument heller. Skal man bruke 3-4000 på kikkert er ikke Nikon beste alternativ, men for 2000 er den et godt kjøp.

Link to post
Share on other sites

Videre har den også vært med på flere båtturer ink fridagene i mai.

Jeg har store vansker med å se med nåværende kikkerter - som har god opptikk - form på lateralmerker og andre navoigasjonsmerker. Har du noen erfaringer med bruk av din kikkert når det er omlag 1 meter bølger. Flott om også andre på BP har erfaringer med Fujinon TECHNO-STABI 14x40 som de vil meddele. Vurderer meget sterkt, faktisk overveiende sannsynlig at jeg anskaffer denne neste år. Jeg misliker å slite så mye med min nærværende Fujinon 7 x 50 FMTRC-SX når det er bølger. Jeg har ikke klart å innøve noen teknikker for å stabilisere kikkertbiltet. Har noen noen råd for å stabilisere synsbildet med vanlig kikkert?

Link to post
Share on other sites

Jeg også synes det er veldig leit å se sjømerker når det er en del bølger og man er i fart med vanlig kikkertl. Tror ikke det blir noe særlig bedre uansett om kikkerten er dyr/god eller ikke. Bruker imidlertid radaren så godt som mulig for å holde oversikt.

En stabilisert kikkert er sikkert løsningen på det. Prøvde noen slike for mange års siden i marinen, men de kostet jo skjorta den gang. Prøvde dem heller ikke når det sjøet som verst så jeg har ikke erfart hvor gode de kan være.

 

Tror imidlertid på Prin435 når han sier de fungerer meget bra.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen tråder burde en holde seg unna, dette er en av dem....

 

Jeg har nå søkt litt på nettet og "falt for" en Nikon StabilEyes 14x40, er å få kjøpt til 1200 USD (12500,- på naturogfritid.no). Ser ut til å være blant de råeste med stabilisator (har funksjon både for bruk på land og på vann), samt at den skal være bedre beskyttet mot vann og dugg enn f.eks Canons sammenlignbare modeller. Hvordan den er i konkuranse med Fujinons er vanskelig å finne ut. Synspunkter?

 

Nikon StabilEyes 14x40

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Noen tråder burde en holde seg unna, dette er en av dem....

 

Jeg har nå søkt litt på nettet og "falt for" en Nikon StabilEyes 14x40, er å få kjøpt til 1200 USD (12500,- på naturogfritid.no). Ser ut til å være blant de råeste med stabilisator (har funksjon både for bruk på land og på vann), samt at den skal være bedre beskyttet mot vann og dugg enn f.eks Canons sammenlignbare modeller. Hvordan den er i konkuranse med Fujinons er vanskelig å finne ut. Synspunkter?

 

Nikon StabilEyes 14x40

-------------

Hvor mye mer ser du med denne, en en til 1000kr ?

 

Liker også duppeditter, men har ikke fått kikkeeeeert syken ennå :lol:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Stabilisator er altså den nye "må ha" kravet?

Det er ikke greit å si. Særlig etter at jeg har tatt D5L har utkikk blitt viktigere for meg. Når været er rufsete synes jeg det nærmest er umulig å stabilisere en vanlig kikkert og klarer eksempelvis ikke å se lateralmerkekarakteristikken på ca 1/2 nm med kikkerten. I godvær går det helt greit, men da er ikke risikobildet det samme. Jeg tar imot gode råd for hvordan man klarer å holde kikkerten mer stabil, men må trolig "krype til korset" og anskaffe kikkert med stabilisator. Det er fint at det kommer opplysninger om flere kikkerter med stabilisator. Ser dollaren nå ligger på 5.90, så det er fristende å kjøpe fra USA. Hadde vært spennende å se sammenligning mellom Nikon StabilEyes 14x40 og Fujinon TECHNO-STABI 14x40.

Link to post
Share on other sites

men må trolig "krype til korset" og anskaffe kikkert med stabilisator.

 

Har ennå ikke kjøpt noen kikkert, og det med stabilisator er sikkert ikke dumt. Vi får dra igang en ny runde med kikkertdiskusjoner - denne gang med stabilisator. Hvis dette fungerer har det absolutt noe for seg, og som sagt ... Det går fort mot jul.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...