Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Så langt er det velbare prin435 som har uttrykt brukererfaring med stabilisatorer til kikkert. Det må da være noen med erfaring fra fallskjermhopping, eller andre områder med rask forflytning (militæret) som har erfaring med denne kikkerttypen. Jeg hørte fra Seatronic i Moss som selger slike kikkerter at basehoppere visstnok brukte kikkert med stabilisator, og at erfaringene derfra var bra.

Link to post
Share on other sites

Ser dollaren nå ligger på 5.90, så det er fristende å kjøpe fra USA. Hadde vært spennende å se sammenligning mellom Nikon StabilEyes 14x40 og Fujinon TECHNO-STABI 14x40.

 

Jeg ser at både Nikon StabilEyes og Fujinon`en ligger på $999 flere steder på eBay, dette betyr ca. 7,400,- inkl mva, men eksl frakt.

Avhengig av valg av frakt som kommer i tillegg, er det ikke så langt opp til Seatronic`s kr 8.980,- for Fujinon-modellen.

Nikon StabilEyes koster til sammenligning Nkr 12.521,- her :

http://www.naturogfritid.no/default.asp?VS...tabilEyes+14x40

 

Jeg skal nok være mer snill en vanlig resten av året for at nissen skal pakke inn en slik til meg :nonod:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har forsøkt å finne noe brukerinformasjon om Fujinon TECHNO-STABI 14x40 på nettet, men jeg synes det er relativt lite. Her noen få kommentarer:

 

Pros: Steady view. Easy to use. Built to last. Waterproof. 14x Magnification.

Cons: Heavy. Eye relief marginal for eyeglass users.

 

Pros: Powerful 14 times magnification give sharper clearer steady viewing at distance. Waterproof and Fog proof.

Cons: These feel heavy after long periods. You pay for the quality.

 

Pros: The power, water dust proof

Cons: The cost you don't want to drop them

 

Det er noe info på http://www.optec.no/optec_stab_kikkert.html men dette er vel mest salgsinformasjon.

 

Sakser litt fra salgsinformasjonen:

Optikken i Techno Stabi er isolert fra huset. Motorer som styres av piezo-sensorer kontrollerer stabiliseringen av bilde. Kikkerten kan brukes umiddelbar etter oppstart, ingen gyro som skal startes opp. Den virker opp/ned, sidelengs eller kort sagt i alle vinkler. En stabilisert kikkert kan selvfølgelig også brukes uten at bildestabilisering er slått på. Techno Stabi er 100% vanntett ned til 4 meter og fylt med nitrogen.

 

Ser at denne kikkerten også kan benyttes med ekstern spenningstilførsel. Håper at kikkertguruene snart taler her på BP.

Link to post
Share on other sites

Noen tråder burde en holde seg unna, dette er en av dem....

 

Jeg har nå søkt litt på nettet og "falt for" en Nikon StabilEyes 14x40, er å få kjøpt til 1200 USD (12500,- på naturogfritid.no). Ser ut til å være blant de råeste med stabilisator (har funksjon både for bruk på land og på vann), samt at den skal være bedre beskyttet mot vann og dugg enn f.eks Canons sammenlignbare modeller. Hvordan den er i konkuranse med Fujinons er vanskelig å finne ut. Synspunkter?

 

Nikon StabilEyes 14x40

 

Jeg har sett på bildene på Nikon og sammenlignet den med Fujinon. Det ser ut til å være samme kikkert med litt modifisert design. Linsene sitter tilsynelatende likt, feste for remmer og støtterem er eksakt, støttereim er eksakt, fokusskruen er disignet på samme måte på samme sted, knappene for gyro er plasert på samme sted med samme funksjon osv. Det eneste jeg ser er at Nikon har litt "kantete" design rundt linsene, knappene er avlange i stede for runde. Mistenker sterkt at det er samme kikkert.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Flott at du er på nett prin435. Vi avventer spent flere brukererfaringer. Jeg er eksempelvis svært opptatt av utkikk og vurdering av lateralmerker. Har du noen erfaring hvordan lysforhold (sollys, skumring, tåke, dis etc) virker inn på siktforholdene gjennom kikkerten. Er det slik at den fungerer brukbart ved meterhøye bølger?

Link to post
Share on other sites

Flott at du er på nett prin435. Vi avventer spent flere brukererfaringer. Jeg er eksempelvis svært opptatt av utkikk og vurdering av lateralmerker. Har du noen erfaring hvordan lysforhold (sollys, skumring, tåke, dis etc) virker inn på siktforholdene gjennom kikkerten. Er det slik at den fungerer brukbart ved meterhøye bølger?

 

Båten avgjør mer en bølgehøyden. Jeg har skrevet om dette før, men kan gjenta det i korte trekk. Ved bruk på fast grunn, tar gyroen opp "skjelving" fra meg selv, slik at den virker skarpere en 7x50 kikkert. Bevegelser som bølger tar den utrulig godt opp. Som jeg har skrev tidligere kan fronten på båten bevege seg over halve bilde som følge av sjø uten at det påvirker målet i form av betydelig bevegelse. Du oppdager først hvor god den er når en del av båten er med i bilde. På grunn av 14x forstørrelse kombinert med stabilisering, er den overlegen 7x50 med hensyn til detaljer under alle de lysforhold du kan tenke deg. Testet den i sommer. Jeg så mot Svenner fyr. I dagslys kunne jeg ikke se seilbåtmastene uten kikkert. Med kikkerten så jeg de godt. Når det ble så mørkt at jeg kunne skimte det hvite huset ved fyret, kunne jeg fremdeles skimte seilbåtmastene og tydlig se vinduene i huset med kikkerten. Angrer ikke et sekund på kjøpet. Det er en annen verden.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Da er det vel bare å satse på felles innkjøp fra USA til jul da?

 

Tenk litt på garanti. Husk her er det bevegelige deler og elektronikk. Jeg har ikke hatt noen problemer, med unntak av at den var veldig treg når jeg skulle stille øyeavstand de første gangene. Det har blitt bra etter en tids bruk. Dette har jeg også skrevet litt om før. Det er litt mer "klundrete" å stille øyeavstand en på en vanlig kikkert. Prisen har jeg også skrevet om før. Hva tjener du på å kjøpen en i USA?

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Ja, ja Prin 435. Om du ser på opplistingen av fordeler og ulemper som sitert i innlegg #280, synes ikke dine erfaringer å avvike vesentlig fra disse. Husker ikke hvor du kjøpte din? Er det Seatronic i Moss som har de beste prisene?

 

Se innlegg 223

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Da er det vel bare å satse på felles innkjøp fra USA til jul da?

 

Om du innhenter tilbud fra et par US leverandører på feks 5-10 stk kikkerter så er det kanskje flere som henger seg på?

Hva tror du er oppnåelig ved felleskjøp?

Hvordan vil du håndtere betaling/mva/forsendelse?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Da er det vel bare å satse på felles innkjøp fra USA til jul da?

 

Hvorfor ikke prøve felleskjøp i Norge?

 

Jeg mener jeg ga 8980. ink mva.frakt. flyterem, og oppbevaringsveske. (Se seatronic katalog og innlegg 223.)

 

Hva koster den i USA med mva,frakt osv.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Jeg kom over et utmerket forum i går, som inneholder mye kunnskap om kikkerter og teleskop, her finner en mye om optikk med stabilisator Cloudynights.com

 

En minitest som sammenligner Canon med Fujinon og Nikon finnes f.eks her; Canon/Nikon/Fujinon IS

 

Det anbefales forøvrig å starte med denne lenken; binoculars basics

 

Nikon/Canon koster omlag 12000 i Norge og 7000 i USA, så da skal det vesentlige rabatter til før det blir aktuelt for meg å handle her til tross for noe svakere garanti og reklamasjonsmuligheter. Et viktig punkt er selvsagt om det kommer moms i tillegg. Jeg vil nok satse på å bringe den til norge i koffert, da slipper en jo slikt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Om du innhenter tilbud fra et par US leverandører på feks 5-10 stk kikkerter så er det kanskje flere som henger seg på?

Hva tror du er oppnåelig ved felleskjøp?

Hvordan vil du håndtere betaling/mva/forsendelse?

Aner ikke, Rolf og jeg hadde heller ikke tenkt å bruke tid på å undersøke, men hadde håpet noen andre ville gjøre det. :yesnod:

Vi hadde jo en lang runde på kikkerter i fjor der det ble lagt ned mye arbeid fra flere her uten at man klarte å komme fram til noe felles, så det vår ment litt på spøk. :wink:

Link to post
Share on other sites

Har lest denne strengen med stor interesse. MYE å lære. :yesnod:

OG gjør meg noen tanker:

Vi er en gjeng båtbrukere med HØYST forskjellige båter hva størrelse og type angår. Stor seilbåt med tildels sedate bevegelser og små raske som har et HELT annet bevegelsesmønster. Bare DET betinger forskjellige krav / ønsker vedr valg av kikkerttype! I tillegg kommer størrelse på båtkontoen; OG ens eget syn (alder / briller / osv.) For ikke å glemme fartsområde / behov for kikkert.

(Kriterier som spriker FOR mye mot å ta stuntet med fellesinnkjøp en EN type kikkert, spør du meg!)

 

Har div. gamle kikkerter liggende; Har også brukt forskjellige marinekikerter i min til til sjøs, men fikk en overaskelse da jeg var med Pascal fra Trondheim til Bergen med ny-båten (Nordhavn 46)!!

Han hadde med en kikkert med stabilisator! :eek: Skipet til Pascal er meget stabilt (aktive stabilisatorer!); DET er ikke hendene MINE lengre :cryin: Men stabilisatoren i kikkerten gjorde underverker!! Så snart jeg trykket inn knappen for stab., SÅ jeg faktisk navnet på båten i det fjerne! UTEN stab. var det helt umulig!

Har også merket meg kommentarene om verdien av kompass i kikkert...

SÅ:

Finnes det en brukbar kikkert med stab. OG kompass??

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Se på disse bildene fra Nikons tre produkter: http://www.europe-nikon.com/family/en_GB/c...s/broad/12.html

og sammenlign de med Stabliserte Fujinon kikkerter på www.Seatronic.no. Det må være like kikkerter med litt annen design.

 

Se f. eks. på skruene som synes på den siden man ser inn i på 12x32 kikkerten. De er plasert helt likt. Legg merke til batterikassa på 12x32 kikkertene, de er helt like osv. Modellene i seg selv er av helt samme type og egenskaper, osv. Kan ikke forstå et to fabrikker har laget tre så like modeller uten å sammarbeide om utviklingskostnadene. Når de er så like, er det naturlig å tro at de er produsert på samme sted også, men med litt forkjellig ytre skal. Sammelignet datane på Nikon og Fujinon 14x40. I er i realiten like. Fysiske mål er på mm like. Vekt er oppgitt som lik osv. (Litt spekulasjoner med godt grunnlag.)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

Men stabilisatoren i kikkerten gjorde underverker!! Så snart jeg trykket inn knappen for stab., SÅ jeg faktisk navnet på båten i det fjerne! UTEN stab. var det helt umulig!

Har også merket meg kommentarene om verdien av kompass i kikkert...

SÅ:

Finnes det en brukbar kikkert med stab. OG kompass??

 

Hmmm

der sa du det.

Det er vel det jeg kunne trenge.

I sommer så jeg på båter flere ganger fordi jeg tenkte og snakke til dem på VHF. men klarte ikke å se navnet på båten. så spørrs om ikke det kan være en fin julegave i år til båten.

 

Stabilisator, + kompass.

hvilke typer finnes der på markedet.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg vet mye mer om kikkerter i dag enn i går, men fortsatt veldig lite. Her er en lenke som omhandler årsaker til at tilsynelatende lignende modeller faktisk kan ha ulike spesifikasjoner like men...?

 

Jeg tror derfor at en trenger å se på ytterligere spesifikasjoner slik som coating av linser osv før en kan si noe om dette. Bruker ledig tid innimellom, og håper på å komme dette mysteriet til bunns (hindres litt av at forumet cloudynights bruker lang tid på å godkjenne meg som bruker, og inntil det har skjedd får jeg ikke søkt effektivt i innleggene der.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

her er en kar som har foretatt en evaluering av Fujinon vs Nikon...

 

test

 

Han hevder at "performance" er omtrent lik, mens Nikon har en tilleggsfunksjon mhp stabilitetsprogram. Det er vel rimelig å anta at det ikke er store forskjeller mellom disse to.

 

Ser forøvrig at Canon har en 10x50 IS som kan være aktuell, den bør bl.a være betydelig mer lyssterk.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...