Jump to content

Maritime Kikkerter


TideRace

Recommended Posts

Bør vel ikke blande meg opp i hvordan dere har tenkt å gjøre kikkert testen, men ville det vært en ide å ha en slags plan på forhånd?Se litt på hvordan andre har gjort slike tester f.eks slik at det kan bli en tilnærmet "fakta" test og litt mer en synsing?

Jo for all del er det viktig å blande seg inn i hvordan vi kan utføre en "privat" test. Jeg stiller gjerne båten vår til disposisjon. Vi har stort overdekk hvor flere kan ha med kikkert og vi kan eksempelvis kjøre i noe forskjellig hastighet og observere sjømerker i Oslo-fjorden. Det er en del utenfor Horten som sikkert er passende. Jeg er åpen for mange ting. Deler ideen til bliss X om at vi bør ha en plan. Jeg håper at vi også kan gjennomføre en "blind test", dvs ha med en person som ikke ser kikkertmerket, men som kan rangere synsobservasjonene med kikkertene.

Link to post
Share on other sites

Kanskje Bitteliten bidrar med å skape hekksjø. Dette skal vi nok få til. Flere gode innspill mottas med takk.

Vi kunne jo hyre inn Hekksjøgeneral nr 1 i Særklasse, nemlig han Skippern fra Bergen du vet. Det hadde gjort sus i serken vil jeg tro.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Fra spøk til alvor:

 

En viktig sak er å få studert hvordan det fungerer med stabilisator i drittvær. Regner med at jeg ikke er den enste som har problemer med å se den staken som jeg vet befinner seg der framme et sted men som jeg ikke klare å se hverken med eller uten kikkert?

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå sjekket opplysningene jeg ga tidligere om nattkikkerten ombord. De var svært uspesifikke. Kikkerten er en Yukon 2.5 x 42 nattkikkert produsert av Sibir Optics, USA, og er avbildet her:

 

nattkikkert.jpg

 

Den veier 0.8 kg. Batteriene er oppgitt å vare i opptil 20 timer. Synsfeltet er 18 grader. Synsrekkevidden under optimale nattforhold er oppgitt til 200 meter. Synsrekkevidden er definert som en avstand hvor et menneske kan bli gjenkjent under ideelle synsforhold (ikke regn, tåke eller støv), med lys fra 1/4 måne.

Link to post
Share on other sites

Det er noe rart med priser på ting til båten og min erindringsevne. Jeg kan endel om priser på tingene før de kjøpes, men etter at de er kjøpt så er de fleste prisene helt borte fra minnet. Jeg skal se om jeg klarer å finne noe. Den ble i sin tid kjøpt hos Seatronic i Moss. Den virker enda bra, men det er jo en nattkikkert. Grei når jeg går inn i mørke havner.

Link to post
Share on other sites

Det er noe rart med priser på ting til båten og min erindringsevne. Jeg kan endel om priser på tingene før de kjøpes, men etter at de er kjøpt så er de fleste prisene helt borte fra minnet.

:confused::wink::yesnod:

Ja slik er det med meg også.

Men jeg fører logg/regneark, over alt som kjøpes/utgifter til alt som har med båtlivet å gjøre.

Og her har ikke Rederinnen tilgang. :rolleyes:

Sånn er det bare.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Jeg fører alt, og det meste er jo :yesnod: " sikkerhets utstyr"

Da vi skulle ha ny radar i våres, så ville rederinnen ha en dyrere, bedre radar enn meg, men jeg fikk viljen til slutt,

kikkert er jo "sikkerhetsutstyr" så da er det ikke spørsmål. Jeg velger jo det "Billigste" :wink:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Ja da, det er mer i kikkerten. Flott om flere kommer med innspill om hvordan det er lurt å foreta en praktisk (ikke vitenskapelig) test av kikkert ombord i fritidsbåt. Det planlegges en slik test utover høsten. Personlig er jeg opptatt av å kunne "lese" lateralmerkene, senterledsmerker, frittliggende grunner, faremerkene omkring kjente farer og andre navigasjonsmerker. Flott om noen kommer med innspill på hvilket bruksområde de har med kikkerten.

Link to post
Share on other sites

etter en lang ukes venting har jeg min Canon i hende. Førsteinntrykket er overbevisende, sylskarpt bilde, suveren lysstyrke og det er natt og dag forskjell på når den brukes med stabilisator eller ikke. Stabilisatoren startes lett med en knapp på høyre side, og slår seg av på kort tid når jeg legger kikkerten fra meg. Den ble levert med skulderrem og en fin taske. En annen positiv sak er at en kan låse ringen som benyttet til å korrigere mellom ulikheter i fokus for hvert occular, da slipper en at dette forskyver seg. Kritikken som jeg har lest på nettet om ubrukelige beskyttelsesdeksler viste seg å holde stikk. Det blir vel til at jeg kjøper UV-filter el.l som beskyttelse for linsen.

 

Da er jeg med andre ord klar til å delta i den store kikkerttesten....

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Gratulerer, gratulerer.

Jeg har bestilt Fujinon og avventer levering. Importøren i Norge har visstnok "mistet" en tidligere verdifull medarbeider og har ikke "oppgradert" forsendelsesleddet. Håper å få gjennomført testen i siste del av september. Overdekket er nå klargjort for flere testere. Det begynner å mørkne relativt tidlig, og det er kanskje fornuftig at vi tar sikte på uke 39. Jeg har anledning 28., 29. og 30. september. Dersom det er stiv kuling kan det kanskje være greit at vi møtes i Son og går ut i fjorden. Dersom vinden er svakere kan jeg gjerne seile ned til Drøbak/Storsand område og videre opp til Horten og plukke opp kikkert-testere på ferden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...