Marwin Svart 3.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2008 Et lite sidesprang... (Dumt spørsmål??) Jeg tar kun inn AIS på kartplotteren...(TelChart) Går det an å få AIS inn på den nye Furuno 1715-radaren jeg har bestillt?? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Frøken Fryd Svart 3.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2008 Det forsto jeg ikke, Frøken Fryd.AIS'en kan jo ikke sende posisjonen til egen båt, basert på GPS-signaler fra naboens båt? Dette dreier seg om synkronisering, altså når det er din båt sin tur å sende. Hvis den ikke mottar gps signal fra den interne gpsen vet den ikke når den kan sende, men den er såpass glup at den kan benytte seg av naboens utsendelse og synkronisere seg deretter. Er man alene på havet og den interne gpsen ikke virker kan man med andre ord ikke sende ut ais signaler. Hvordan tror dere det blir hvis alle Lystbåter over 30 fot har AIS? vil ikke hele systemet bli nærmest ødelagt av at det er for mange sendere? Nå er klasse B sendere svakere i effekt og de sender ikke like ofte/langt. Jeg tror du skal ha en meget stor tetthet med båter før dette skulle bli noe problem. Det er flere som mener at det blir bare grøt på skjermen men da kan en isåfall la være å presantere båter som er langt unna, skalering av båtene er også vanlig på gode kartmaskiner. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2008 Jeg går i min fjerde sesong med AIS og etter mitt omdømme vil jeg tro at dette ikke byr på store problemer om tettheten blir for stor. Det har jo også noe med den avstand man velger på plotteren å gjøre også. Seiler man over store åpne hav og bruker liten målestokk (ser store havområder) vil man også se mindre med fritidsbåter. Samtidig så dekker disse trekantene (AIS-plottene) svært lite av synsinformsjonen på skjermen. Eneste ønske jeg har for fremtiden er at kyststasjonene og klasse-A oppgraderer slik at disse også tar inn klasse B med full informasjon. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
JRK Svart 3.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2008 Hei, Astor, hvilke begrensninger var det på NASA AIS'en ettersom du selger denne. Grunnen til at jeg spør er at jeg har samme enhet Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 3.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2008 Hei, Astor, hvilke begrensninger var det på NASA AIS'en ettersom du selger denne. Grunnen til at jeg spør er at jeg har samme enhet Ingen begrensninger. Begge mottagerne jeg har hatt var ganske like. Trengte bare en til å ha i båten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
JRK Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Hei, Takk skal du ha Astor, begyndte å bli bekymret for at jeg hadde kjøpt katta i sekken Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 4.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2008 Kreppa er nordøst for Kragerø. Den er trang. Den Norske Los, bind 2B, sidene 82 (bilde) og 83 (beskrivelse). Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Tar opp denne igjen. Som tidl. nevnt har jeg en "True Heading AIS" trx (sender/mottaker)... Da jeg satte inn båten i høst, demonterte jeg denne gule boksen og når jeg nå skal koble sammen det hele igjen, er jeg ikke i stand til å finne dokumentasjonen på denne boksen... :headbang: Spørsmål: Er det noen andre her som har samme AIS, og som raskt kan gi meg hint om hvilke kabler/kontakter som går til hva?? mvh Marwin Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
roaldbj Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Jeg husker ikke hvilken sender du har. Dersom den er lik denne, så har jeg koblingsskjema. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Roald: hvordan kobles denne til pc for å kunne se båter på pc-kartprogram og programering? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 8.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2008 Først et bilde av selve tilkoblingene: Bildet er litt rotete men skal vise at ledning til venstre går til egen VHF antenne, neste kabel er separat GPS antenne for AIS, dernest en 15-pins plugg med en kabel med ledninger frem til PC og en annen kabel med ledninger frem til Raymarine flerfunksjonsskjem. Dernest et bilde som viser noen flere detaljer: Her er målingen med SWR-meter: Her er informasjon om kobling til flerfunksjonsskjerm/plotter Her er informasjon om kobling til PC Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 9.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2008 Det stemmer. Tusen takk for info :cheers: Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Akult Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Noen som kjenner godt til CSB200? Den skal sende hvert 30 sekund ved fart over 2 knop. Under dette er det hvert 3 minutt. Og dette ser ut til å stemme. Men hvis båten ligger i ro virker det som om den forsvinner fra "kartet". Det er mulig det er veldig dårlige forhold i hjemmehavn, for det er kun der jeg har prøvd å ha den på når jeg ligger i ro. Mobiltelefon og radio virker kun med et nødskrik der. Eller er det noe som ikke er beskrevet i manualen, at den rett og slett stopper å sende etter en stund uten bevegelse? Det vil i tilfelle ikke være smart om man eksepelvis ligger på svai. I følge diagnoseprogram ved tilkoblet PC samt lysdiodestatus, så sender den også ved landligge. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Jeg har også CSB200 ombord. Men er plaget med dårlig dekning mot nærmeste basestasjon som er på Lista. Vel, etter at Kystverkets server ble sperret for almuen, gjør det nå ikke noe heller. Men jeg mener at den sender - selv om båten ligger i ro. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Jeg ble oppsøkt av en båtkollega i Aalborg sist sommer med samme AIS-sender som hos oss, men med et annet fabrikkmerke. Han hadde sporet oss i havna og kunne bekrefte at vi sendte ut signaler hvert 3. minutt selv om vi lå i ro i mange dager i strekk. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 (redigert) Her ombord så reduserer AIS utgangs sende effekt ned til 1 Watt når GPS registerrer 0 Knop SOG. Ellers er utgangen Betydelig høyere. Dette er selvfølgelig en klasse A transponder (Arbeidsbåt: Chem. tanker). Men hva med B transpondere? Er det et krav at de skal sende med redusert effekt i havn? Mateco Redigert 20.Mai.2008 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Akult Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Klasse B sender etter det jeg vet kun med 1W uansett speed. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Min AIS klasse B sender med omlag 1 W uansett hastighet - ifølge de tyske dokumentasjonene. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Her ombord så reduserer AIS utgangs sende effekt ned til 1 Watt når GPS registerrer 0 Knop SOG. Ellers er utgangen 25W. Dette er selvfølgelig en klasse A transponder. Men hva med B transpondere? Er det et krav at de skal sende med redusert effekt i havn? Mateco Klasse A sender vel med 12.5 watt? Klasse B sender med 2 1 watt. VHF sender med max effekt 25 watt. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hilmar 2 Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Klasse B sender med 1 watt Er det ikke 2 watt? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
roaldbj Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 1 watt. Her er noe av dokumentasjonen som skal klareres. Jeg har masse på dette. - Redigert 21.5.08: Beklager sendestyrken er 2 watt, se senere innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Jeg kan ikke se Swan på min AIS-mottaker. Er den ikke påslått, Roald? mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Her er vel AIS/GPS-info på gale veier? RS Sundt på vei mot Vansjø? Et eksempel på at radar er noe sikrere enn AIS! Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Akult Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 (redigert) Her er vel AIS/GPS-info på gale veier? RS Sundt på vei mot Vansjø?Et eksempel på at radar er noe sikrere enn AIS! AIS er vel omtrendt like sikker som GPS-delen av opplegget. Får den feil input, så leveres feilen videre. Når det gjelder AIS på nettsider, så kan også feilen ligge i bildet (kartmateriale) som ligger i bakgrunnen. Og presentasjonen viser at båten er feilplassert selv om posisjon fra GPS er riktig. Tatt i betraktning all snakk det er omkring AIS her på forumet, så er det veldig få fritidsbåter man ser med AIS når man er ute på tur. Likedan på nettsidene som viser AIS. Men det er mulig at en del av disse ikke fanger B-transpondere? Redigert 20.Mai.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 20.Mai.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2008 Beklager påstanden om 25W utsendelses effekt. Det var et skudd fra hofta. Antok at enkelte AIS transpondere var koblet opp mot en vanlig VHF. Derav 25W. mateco Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.