Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

men AIS signalene er atskillig bedre når det gjelder CPA og TCPA. Det er ingen tvil om at jeg først velgere en "brukbar" radar og deretter AIS. Jeg er forbløffet over nøyaktigheten på AIS signalene jeg får i Limfjorden. Hilsen en aktiv AIS-bruker.

 

Det er vel ikke så rart. AIS baserer seg på sanntids informasjon fra de andre fartøyene. MARPA en avhengig av å regne ut TCPA og CPA. basert på ekkoene. Med kvaliteten på lystbåradar (det jeg kaller "RævaRadar" - er det mye å forlange at den skal regne riktig. Jeg vil stole mer på AIS i den situasjonen.

Link to post

To eksempler på at AIS er en fordel.

 

Overhørte følgende da vi var utenfor Thyborøn om kvelden 5. juli.

En russisk navigatør på en større tanker blir utrolig stresset av en Hollands seilbåt som prøver å få ham til å bekrefte at han ser dem.

Russeren var "fed-up" til slutt og sa: "I cannot see you. You must to buy AIS siiistemm"

 

Et annet eksempel;skipperen på norske motorseileren Tinka 4 fortalte meg på VHF'en at han var vær å bli nedrennt av en Monrovia-reg. båt

i Skagerak. Vi hadde kontakt hver annen time - da vi begge var på vei fra Skagen til Sørlandet sist uke.

Navigatøren der sa han ikke hadde sett båten på radaren. Tinka 4 er en 41 fot Finnsailer med god radar reflektor.

På svar hvor båten var, svarete han, "Se i kjølvannet ditt !" Takket være Tinka 4's snarrådighet gikk de såvidt klar av skutesiden.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Navigatøren der sa han ikke hadde sett båten på radaren. Tinka 4 er en 41 fot Finnsailer med god radar reflektor.

Rart at ikke de store gutta ser oss på radaren. Jeg har ikke noe problem med å finne småbåter på radaren, selv om de ikke har radarreflektor. Og jeg har vel det 2nd Trikker'n kaller "rævaradar". TCPA og CPA regnes ut med rimelig god nøyaktighet etter det jeg kan se.

 

Ellers er jeg glad jeg valgte AIS-transponder når jeg leser hva GeirT skriver. Det kan se ut til at de fleste fritidsbåteiere som har AIS, nøyer seg med en mottaker. Det er veldig få fritidsbåter jeg har sett med AIS i sommer.

Link to post
Rart at ikke de store gutta ser oss på radaren.

Det kan virke som at med AIS og kartmaskin som viser alle targets med navn og CPA/TCPA på brua

tar dette bort oppmerksomheten fra godt radarvakthold og utkikk.

 

Jeg har selv kontaktet båter som har nærmet seg og de har etter å ha sjekket radar og med kikkert har bekreftet at de ser meg.

Jeg hadde da kun AIS mottaker. Jeg har derfor forlengst montert transponder.

 

Men la det ikke gå hysteri i AIS'ens fortreffelighet. For de fleste småbåter som reker langs skjærgården har AISen ikke annet enn underholdningsverdi.

Det er kun hvis man iblandt frekventerer sterkt trafikkerte skipsleder det er et behov.

 

En annen påstand som det leses om er at skip med AIS class A filtrerer bort class B, for der er for mang av dem !?

Vi seilte Lista-Thyborøn-Limfjorden-Skagen-Arendal-Lillesand-Mandal-Lista i denne mnd. og vi så kun en håndfull class B targets.

At det skal være hverken nødvendig eller ønskelig å filtrere bort det lille antallet, er for meg uforståelig.

Å filtrere bort class B blir som å ta på seg briller som fjerner refleks-brikker når man kjører bil i mørket.

Ingen ved sine fulle fem ville tenke på det vel ?

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post

Bitteliten, i ditt tilfelle bestemmer du hvilken klasse AIS du skal ha selv. Disse har ikke noe valg:

 

• Tankere

o Alle i internasjonal fart

o Alle i fart innenfor EU/EØS

• Passasjerfartøy

o Alle i internasjonal fart

o Over 300 BT i fart innefor EU/EØS

o Hurtigbåter over 150 BT i norsk nasjonal fart

• Lastefartøy

o Over 300 BT i internasjonal fart

o Over 300 BT i fart innenfor EU/EØS

• Fiskefartøy

o Over 300 BT / 45 meter i fart innenfor EU/EØS

 

Her er det krav om AIS klasse A

 

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

Link to post

Fritidsfartøy med bruttotonnasje større enn eller lik 300 bruttotonn og med største lengde større enn eller lik 45 meter, skal også være utstyrte med AIS.

 

FOR 1992-09-15 nr 701: Forskrift om navigasjonshjelpemidler og bro-, styrehus- og radioarrangementer for skip.

 

Kapittel 4. Utrustningskrav

 

§ 19G. Automatiske identifikasjonssystemer (AIS) på fritidsfartøy

 

Fritidsfartøy med bruttotonnasje på 300 eller mer og største lengde fra og med 45 meter skal være utstyrt med automatisk identifikasjonssystem (AIS).

 

0 Tilføyd ved forskrift 11 april 2007 nr. 400 (i kraft 1 juli 2007).

Link to post

Teksten øverst til venstre viser posisjon og retning til cursor i forhold til egen båt. Vanligvis stårt det ingenting der.

Hva angår SOG, så fikk vi hjelp av 3 kts medstrøm. Vi seilte i ca 6 kts da bildet ble tatt.

 

Vi møtte forresten Poseidon på vår vei.

 

poseidon_ais.jpg

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Jeg er ikke helt klar over hvilket syn du ha på AIS 2nd Trikker'n. Kan du utdype det litt mer?

Med alle forbehold, siden jeg kommer fra festlig lag på land.

 

AIS er verdifullt. Det er det samme som luftfarten baserer seg på (SSR).

Det som mangler, sammenlignet med Radar er input fra båter som ikke har AIS.

 

De som har AIS oppgir posisjon kurs og hastighet i sanntid. Det er nøkkeltall når det gjelder CPA og TCPA.

 

Der dette mangler må radaren (MARPA) selv beregne dette, basert på ekko.

Med en god radar er dette pålitelig. Med en lystbåtradar er det ikke pålitelig.

 

Ombord i en lystbåt er AIS mer nøyaktig.

Med en "ordentlig" radar er er resultatene mer pålitelige. Er de bedre enn AIS - vet ikke. Mangler praktisk erfaring.

 

Men med en RævaRadar - stol på AIS!

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...