oddgeir Svart 14.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2008 Takk for det. Det ble en flott opplevelse, inkludert noe dramatikk. Bilder og beskrivelser finner du HER Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
roaldbj Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Tenkte jeg skulle legge ut et bilde som viser AIS symbol på Raytech RNS. Samtidig som vi også ser at jeg ligger påland. Nabobåtgen heter Sunrise, ei flott Taiwan-bydg skute hvor eierne bor ombord hele året. Dette er bilde av PC-skjermen med tre forskjellige avstandsnivåer. (de to andre bildene komer etter hvert) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Her kommer litt flere versjoner med AIS bilder fra Raytech RNS. Man må passe seg for å unngå å bli sittende time etter time og kose seg. Her en liten detalj. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 En tilleggsoversikt for AIS sendere her ved Ålborg. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Vi kom inn til Alborg fra vest 10. juli; og 20 min. før ankomst sjekket jeg lista over AIS stasjoner, og hvem ser jeg ? På nedsiden av broene ligger Roaldbj og venter på at broene skal åpnes. Kaller ham opp og det viser seg vi skal inn i samme havna. Hyggelig å se BP venner på AIS'en. Sitér dette innlegget Geir Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 men AIS signalene er atskillig bedre når det gjelder CPA og TCPA. Det er ingen tvil om at jeg først velgere en "brukbar" radar og deretter AIS. Jeg er forbløffet over nøyaktigheten på AIS signalene jeg får i Limfjorden. Hilsen en aktiv AIS-bruker. Det er vel ikke så rart. AIS baserer seg på sanntids informasjon fra de andre fartøyene. MARPA en avhengig av å regne ut TCPA og CPA. basert på ekkoene. Med kvaliteten på lystbåradar (det jeg kaller "RævaRadar" - er det mye å forlange at den skal regne riktig. Jeg vil stole mer på AIS i den situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 To eksempler på at AIS er en fordel. Overhørte følgende da vi var utenfor Thyborøn om kvelden 5. juli. En russisk navigatør på en større tanker blir utrolig stresset av en Hollands seilbåt som prøver å få ham til å bekrefte at han ser dem. Russeren var "fed-up" til slutt og sa: "I cannot see you. You must to buy AIS siiistemm" Et annet eksempel;skipperen på norske motorseileren Tinka 4 fortalte meg på VHF'en at han var vær å bli nedrennt av en Monrovia-reg. båt i Skagerak. Vi hadde kontakt hver annen time - da vi begge var på vei fra Skagen til Sørlandet sist uke. Navigatøren der sa han ikke hadde sett båten på radaren. Tinka 4 er en 41 fot Finnsailer med god radar reflektor. På svar hvor båten var, svarete han, "Se i kjølvannet ditt !" Takket være Tinka 4's snarrådighet gikk de såvidt klar av skutesiden. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Akult Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Navigatøren der sa han ikke hadde sett båten på radaren. Tinka 4 er en 41 fot Finnsailer med god radar reflektor. Rart at ikke de store gutta ser oss på radaren. Jeg har ikke noe problem med å finne småbåter på radaren, selv om de ikke har radarreflektor. Og jeg har vel det 2nd Trikker'n kaller "rævaradar". TCPA og CPA regnes ut med rimelig god nøyaktighet etter det jeg kan se. Ellers er jeg glad jeg valgte AIS-transponder når jeg leser hva GeirT skriver. Det kan se ut til at de fleste fritidsbåteiere som har AIS, nøyer seg med en mottaker. Det er veldig få fritidsbåter jeg har sett med AIS i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Jeg er ikke helt klar over hvilket syn du ha på AIS 2nd Trikker'n. Kan du utdype det litt mer? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 De store båtene kjører vel på Range 24nm eller 48 nm og dermed forsvinner de små båtene. Kan også være at de har en blindsone foran båten om radaren er montert høyt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 (redigert) Rart at ikke de store gutta ser oss på radaren. Det kan virke som at med AIS og kartmaskin som viser alle targets med navn og CPA/TCPA på brua tar dette bort oppmerksomheten fra godt radarvakthold og utkikk. Jeg har selv kontaktet båter som har nærmet seg og de har etter å ha sjekket radar og med kikkert har bekreftet at de ser meg. Jeg hadde da kun AIS mottaker. Jeg har derfor forlengst montert transponder. Men la det ikke gå hysteri i AIS'ens fortreffelighet. For de fleste småbåter som reker langs skjærgården har AISen ikke annet enn underholdningsverdi. Det er kun hvis man iblandt frekventerer sterkt trafikkerte skipsleder det er et behov. En annen påstand som det leses om er at skip med AIS class A filtrerer bort class B, for der er for mang av dem !? Vi seilte Lista-Thyborøn-Limfjorden-Skagen-Arendal-Lillesand-Mandal-Lista i denne mnd. og vi så kun en håndfull class B targets. At det skal være hverken nødvendig eller ønskelig å filtrere bort det lille antallet, er for meg uforståelig. Å filtrere bort class B blir som å ta på seg briller som fjerner refleks-brikker når man kjører bil i mørket. Ingen ved sine fulle fem ville tenke på det vel ? Geir Redigert 19.Juli.2008 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Hva er forskjellen på Class A og Class B AIS? Hallberg Rassy anbefalte oss AIS i stedet for aktiv radar reflektor da vi kikket på HR 40 i vinter Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Hva er forskjellen på Class A og Class B AIS? Klasse B er for fritidsbåter. Sender med lavere effekt (1-2 watt), men nok til at du vil syns på god avstand for andre fartøy med AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Er dette konsesjonsregulert? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Er dette konsesjonsregulert? Du skal ha VHF-konsesjon for å bruke AIS-sender, ja. (Det går på samme konsesjonen som VHF-radioen, så du merker ikke noe forskjell i prisen.) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 hvem bestemmer da om man mar klasse A eller klasse B? Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Bitteliten, i ditt tilfelle bestemmer du hvilken klasse AIS du skal ha selv. Disse har ikke noe valg: • Tankere o Alle i internasjonal fart o Alle i fart innenfor EU/EØS • Passasjerfartøy o Alle i internasjonal fart o Over 300 BT i fart innefor EU/EØS o Hurtigbåter over 150 BT i norsk nasjonal fart • Lastefartøy o Over 300 BT i internasjonal fart o Over 300 BT i fart innenfor EU/EØS • Fiskefartøy o Over 300 BT / 45 meter i fart innenfor EU/EØS Her er det krav om AIS klasse A Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Capitaine Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Fritidsfartøy med bruttotonnasje større enn eller lik 300 bruttotonn og med største lengde større enn eller lik 45 meter, skal også være utstyrte med AIS. FOR 1992-09-15 nr 701: Forskrift om navigasjonshjelpemidler og bro-, styrehus- og radioarrangementer for skip. Kapittel 4. Utrustningskrav § 19G. Automatiske identifikasjonssystemer (AIS) på fritidsfartøy Fritidsfartøy med bruttotonnasje på 300 eller mer og største lengde fra og med 45 meter skal være utstyrt med automatisk identifikasjonssystem (AIS). 0 Tilføyd ved forskrift 11 april 2007 nr. 400 (i kraft 1 juli 2007). Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 En liten stemningsrapport fra den engelske kanal nå i sommer. Som man ser var det relativt folksomt. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
roaldbj Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Slike bilder liker jeg. Har sett på det en lang stund nå. Antar at det er ruta dere har lagt opp som vises til venstre på katet? Jeg trodde ikke at dere hadde så høy hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Medstrøm antakelig Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Teksten øverst til venstre viser posisjon og retning til cursor i forhold til egen båt. Vanligvis stårt det ingenting der. Hva angår SOG, så fikk vi hjelp av 3 kts medstrøm. Vi seilte i ca 6 kts da bildet ble tatt. Vi møtte forresten Poseidon på vår vei. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
roaldbj Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 3 knop medstrøm - det er nesten som i Fredrikstadområdet. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 Eller Marstrandfjorden Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 19.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2008 (redigert) Jeg er ikke helt klar over hvilket syn du ha på AIS 2nd Trikker'n. Kan du utdype det litt mer? Med alle forbehold, siden jeg kommer fra festlig lag på land. AIS er verdifullt. Det er det samme som luftfarten baserer seg på (SSR). Det som mangler, sammenlignet med Radar er input fra båter som ikke har AIS. De som har AIS oppgir posisjon kurs og hastighet i sanntid. Det er nøkkeltall når det gjelder CPA og TCPA. Der dette mangler må radaren (MARPA) selv beregne dette, basert på ekko. Med en god radar er dette pålitelig. Med en lystbåtradar er det ikke pålitelig. Ombord i en lystbåt er AIS mer nøyaktig. Med en "ordentlig" radar er er resultatene mer pålitelige. Er de bedre enn AIS - vet ikke. Mangler praktisk erfaring. Men med en RævaRadar - stol på AIS! Redigert 19.Juli.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.