Fru Jacobsen Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Burde han ikke oppgradert Nav status til moored? :-) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Akult Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 På min CSB200 er det ikke mulig å legge inn Navigation Status og Destination. Jeg tror det gjelder de fleste klasse-B transpondere...(?) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Jeg har samme erfaring som Akult. Klasse B senderne har ingen opsjon for å legge inn status. Det er heller ingen opplysning om Rate Of Turn (ROT). Når dette er sagt er jeg imponert over klasse B AIS. Jeg har vært i stand til å se min egen posisjon over internett nærmest hele sommeren gjennom, både i Sverige og Danmark. Jeg lurer på hvor lenge opplysninger om min seilas er oppbevart i de forskjellige lagringssystemer? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Hva har du brukt for å lese posisjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 AIS klasse B har verken eta, status eller destinasjon og det skal vi vere glad for! Vi ser at selv båter i rutetraffikk ikke alltid er like flink å endre statusen på aisen, og det er veldig få som endrer den når de kommer il kai, stort sett blir destinasjonen endret men ikke mer. Jeg ser ikke for meg at lystbåtflåten skulle vere noe flinkere til det, og da ville man hatt en haug med båter med destinasjon "Son" enda de ikke hadde planer om å gå til Son. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Hei 2nd Trikker'n. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet. Posisjonen blir lest inn på Klasse B senderen/mottageren min og jeg kan se den både på navigasjonssystemene som er Raymarine E-serien og Raymarine RNS v 6.1 i intranettilkobling. I tillegg kan jeg lese posisjonen via PC-proigrammet som følger klasse B transponderen min via 15-pins plugg (programmet er levert fra ProAIS, som håndteres fra ProNav, anbefaler å se på denne lenken: http://www.pronav.no/proddocs/ProAISB_training_doc.pdf ) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Jeg foretok den kortslutningen at de som er opptatt av sikkerhet og har funnet det aktuelt å anskaffe AIS, enten bare mottager eller også med sender, også har anskaffet VHF med DSC. Men dette kan man kanskje ikke forutsette? Her går det jo an å starte en poll på båtplassen, men da er det viktig få med seg at DSC-funksjonen faktisk skal virke. Det er nok en del som har litt trøbbel med å koble NMEA eller andre ledninger her (og da tenker jeg spesielt på de som ikke deltar i dette forumet hvor det faktisk er mulig å få en del gode råd eller for den saks skyld praktisk hjelp) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Du har alltid gode kommentarer Sjøtummel. Har du noen ide om hvordan vi viderefører dette? Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 (redigert) Du har alltid gode kommentarer Sjøtummel. Har du noen ide om hvordan vi viderefører dette? Det blir vel å lage noen få gode spørsmål og sette opp en poll. Noe som er verre å fange opp er at selv om koblingen mellom GPS og VHF virker i dag, så betyr ikke det at det er problemfritt når neste duppeditt skal monteres. ("alltid gode kommentarer" - jeg får skynde meg å skrive ut og ramme inn det der ) Redigert 31.August.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Hei 2nd Trikker'n. Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet. Det er fordi det var et upresist spørsmål. Det jeg mente å spørre om var, hvor kunne du følge posisjonene dine på internett? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Jeg er blant de første til å gi deg absolutt høyeste praktiske bistandsdomene Sjøtummel - om det har noen interesse. Det virker på meg som at du kjener endel av sørlandets seilingsområder ganske bra - for å bruke litt "understatementes". Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Til 2. trikkeren så har Roaldbj brukt sin egen ais klasse b transponder i båten for å lese disse data. Ikke sant Roald? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Jeg har vært i stand til å se min egen posisjon over internett nærmest hele sommeren gjennom, både i Sverige og Danmark. Over internett? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Ja, over internett. Jeg har som Frøken Fryd skriver en klasse B sender ombord. Dette er en kopi fra et innlegg Lars H. hadde i sommer på svenskekysttråden: Hei Roald. Vi følger med hvor du er her hjemme! Bra med trafikk i området ser det ut til. Hold øynene åpne. Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 (redigert) Da jeg ankom Son i dag var havna nærmest overfylt av seilbåter og AIS alarmen gikk endel ganger. Vi har diskutert endel hvilken informasjon som vises fra AIS klasse B sendere. Dette er et eksempel på i nformasjon fra seilbåt med klasse B sender. Her fremkommer ogvså navnet på seilbåten og kallesignal. På min CSB200 er det ikke mulig å legge inn Navigation Status og Destination. Jeg tror det gjelder de fleste klasse-B transpondere...(?) Betyder det att man sejler runt med ....."Under way using engine"...hele tiden? Redigert 1.September.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Akult Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 (redigert) Nei - feltet er blankt. Eksempelet til roaldbj viser sikkert en klasse A transponder. Redigert 1.September.2008 av Akult (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 OK...det var ju mye bedre...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 hm, jeg tror det er en klasse B sender, søkte på MMSI nummeret og fant dette, hvor det kan fremgå at det dreier seg om en klasse B sender: http://www.vesseltracker.com/en/Ships/Colon-I217868.html Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Hadde vært veldig nyttig innimellom og sett navnet ved ett evt. oppkall. Har du oppgradert slik at du nå får inn navn, dimensjon etc for klasse B, Kingsea? Grunnen til at du ikke fikk det på tidligere versjoner var at de var laget for melding 19, som spesifisert av IMO. Her lå all tilleggsinfo i en lang melding. Da så klasse B ble frigitt fikk de ikke tildelt nok båndbredde for å kunne sende denne meldingstypen. Informasjonen måtte derfor deles opp. To nye meldingstyper 24A og 24B ble definert og benyttes nå i klasse B transpondere. Resultatet har selvfølgelig blitt et salig rot med hensyn til hvilke meldingstyper motakere og plottere er konstruert for å vise. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 (redigert) Lystbåter sender 3 typer meldinger. 18, 19 og 24 Msg Id 18: Standard Position Report for Class B Shipborne Mobile Equipment to be used instead of Messages 1, 2, 3 (Klasse A) Class B Shipborne Mobile Equipment not moving faster than 2 knots hvert 3 minutes Class B Shipborne Mobile Equipment moving 2-14 knots hvert 30 seconds Class B Shipborne Mobile Equipment moving 14-23 knots hvert 15 seconds Class B Shipborne Mobile Equipment moving > 23 knots hvert 5 seconds Msg Id 19: Extended Position Report for Class B Shipborne Mobile Equipment; contains additional static information. This message should be used by Class B Shipborne Mobile Equipment. This message should be transmitted once every 6 minutes in two slots allocated by the use of Message 18 in the ITDMA Communication State. This message should be transmitted immediately after the following parameter values change: Dimension of Ship/Reference for Position or Type of Electronic Position Fixing Device. Msg Id 24: "Ny type mellding" Har ikke data på den enda, men har klart å hacke MMSI og Navn. Denne melding er "tilsvarende" Klasse A Msg Id. 5. Static og voyage related data. Dersom noen ønsker å vite nøyaktig hva meldingene kan inneholde av data, så bare spørr. Redigert 1.September.2008 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Msg Id 24:"Ny type mellding" Har ikke data på den enda, men har klart å hacke MMSI og Navn. Denne melding er "tilsvarende" Klasse A Msg Id. 5. Static og voyage related data. Dersom noen ønsker å vite nøyaktig hva meldingene kan inneholde av data, så bare spørr. Det kan til og med hende at du får svar: http://www.aisparser.com/sdk/structaismsg__24.html Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Jeg snakker om info'en jeg får opp på kartskjermen ja.. vi bruker vel en jotron AIS-mottaker om jeg ikke husker feil, (jeg er nok mer en bruker av systemet enn en tekniker) som er koblet opp til katmaskinene ombord (Tel-Chart). Men jeg skal ombord igjen i morgen, så jeg skal ringe leverandøren vår og sjekke dette med oppdateringer av softwaren. Den eneste infoen jeg får opp er vel bare MMSI-nummeret og SOG. Hadde vært veldig nyttig innimellom og sett navnet ved ett evt. oppkall. "vestgående lite fartøy nord om ditt eller datt" resulterer i alt for mange reply's i sommersesongen :-) Jotron AIS mottaker (RA-2500) kan oppdateres med ny SW (01.01.02) fra våren 2008 som også viser Class B mottakere, foreløpig kun på fabrikken her i Tjodalyng (Larvik) Jotron AIS transponder, Class A (TR-2500) kan oppdateres med ny SW (01.01.02) fra våren 2008 som også viser Class B mottakere. Dette gjøres vis egen PC applikasjon og spesial seriekabel Tel-chart har også oppdatert kartene til å motta Class B, men jeg vet ikke hvordan denne oppdateringen gjøres. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Takk Sjøtummel. Jeg kjenner websiden, men var ikke klar over at slike detaljer fantes der. Akkurat hva jeg trengte. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Lystbåter sender 3 typer meldinger. 18, 19 og 24 Ais klasse B sender melding 18, som er posisjonsmelding og med lenger mellomrom annen hver gang 24A og 24B. Jeg ser du har funnet spesifikasjon. Melding vil 19 kreve fler timeslots enn tildelt for klasse B og bir derfor ikke anvendt (erstattet av 24A og B) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 1.September.2008 Link til dette innlegget Svart 1.September.2008 Takk for nyttig info Regina 3 Sannelig er det mer info å få her på BP enn på AISmon forumet. Har du forresten en ref. til at Msg. Id 19 ikke benyttes? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.