roaldbj Svart 26.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2009 Det er flere som har uttrykt bekymring for at antall AIS sendere vil bli svært stort. Dette bildet fra Oslofjorden i dag tyder ikke på at bildet har blitt uoversiktlig. Jeg har fremhevet vår båt som har klasse B sender. Antar derfor at båter med klasse B sender inngår på denne oversikten? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2009 Her er en oversikt på som er grei på lenken som er gjengitt like over. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 jeg ble nylig gjort oppmerksom på Dagbladets AIS sider - Kystkartet. Det virker som om denne har veldig god dekning i området der jeg ferdes, og man kan sette noen filter på søket mhp hvor lenge det er siden fartøy har sendt posisjon. Ser ut til å være noe tull med hvordan siden frembringer mmsi-nummer, fartøytype osv, og det er litt dumt at ikke man kan plotte "track". Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Flott. Jeg søkte med NOR identiteten min og kom til korrekt geografisk sted, men uten båtsymbolet. Jeg søkte også med MMSI-nummeret og opplevde tilsvarende. Dette bildet er fra http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/gmap/oslo.html. Her all informasjon korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2009 Her all informasjon korrekt. Jeg vil anta de ikke har klasse B kompatible mottakere når ikke navn på båt dukker opp. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Flott. Jeg søkte med NOR identiteten min og kom til korrekt geografisk sted, men uten båtsymbolet. Skulle ikke du hatt status "Moored" her, eller er du på tur? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Jeg er forundret over hvor få "24" meldinger jeg får inn. Jeg lar systemet stå på kontinuerlig fra nå og til mandag. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Hva er "24" meldinger forresten? Jeg har sett litt mer på hvordan de ulike AIS-tjenestene klarer å vise posisjoner i hjemmeområdet mitt, og det er ingen tvil om at Dagbladets tjeneste er den som nå gir best oversikt av de tjenestene som ikke krever passord: Både Astor og Framtia har sine sendere påslått i skrivende stund og under viser jeg status På Marinetreffic.com er det kun Astor som er synlig, siste oppdatering ca 12:26 På siden til sjøspeiderne vises ingen av båtene På Dagbladets sider vises Astor hvis man ikke endrer filteret til å ta med fartøy hvor oppdatering ikke har skjedd de siste timene Her er dette filtret endret slik at siste oppdatering vises, og da kommer Framtia til syne (ligger lengre inn i havna og jeg regner med at det er sendeforholdene som er noe dårligere der) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
roaldbj Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Framtia, vet du om dagbladets lenke også dekker områder utenfor Norge. Jeg seiler i morgen sør-vestover og kan sjekke det da. Det går eksempelvis greit å søke på kallesignal eller MMSI nummer. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Hva er "24" meldinger forresten? AIS melding MsgId 24 er meldingen som inneholder bla. Navnet på båten for "type B" båter (lystbåter). Det er lystbåtutgaven av "de store båtenes" MsgId 5 Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Framtia, vet du om dagbladets lenke også dekker områder utenfor Norge. Ja, jeg mener du fikk en IM i går fra et medlem her med posisjon et godt stykke ned på Svenskekysten. Prøv å søk på hans navn... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 jeg gjorde forresten et vilkårlig søk på "star" og fant over 60 fartøy, her er et bilde som viser en av disse: Så jeg regner med det blir enkelt å følge med hvor du legger ferden i år Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Astor Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Hva er "24" meldinger forresten?Både Astor og Framtia har sine sendere påslått i skrivende stund og under viser jeg status På Marinetreffic.com er det kun Astor som er synlig, siste oppdatering ca 12:26 Hvis du forstørrer kartet enda litt til vil du se begge båtene, Framtia og Astor på kartet. De ligger så tett at de legges oppe på hverandre. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 (redigert) Nei Astor, det stemmer ikke. Nå har marinetraffic fått en ny oppdatering av min posisjon, og som du ser av bildet under er det ikke det at de plottes over hverandre som er problemet men at MT har relativt dårlig oppdatering i dette området. Det er forsåvidt helt greit siden jeg ligger langt inne i grustaket, men problemet er at det gjerne er dårlig oppdatering også andre steder jeg ferdes. Derfor er Dagbladets sider et godt supplement.. Redigert 2.Juli.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Fra kl 1302 til 1630 i dag har jeg bare mottatt 14 stk MsgId 18 (lystbåt) i løpet av samme tiden ahr jeg kun mottatt 2 stk MsgId 24. Jeg skal kjøre dataene og se hvem det er, men jeg tror ingen av dem er Astor. Han ligger vel i grustaket, og er deerfor skjult av Håøya for meg. Kanskje den ene er Framtida. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Men nei. Hverken Astor eller Framtida. Det var en båt som heter "Blas Bort" og som passerte på sydgående - og til min store forundring viser plottene mine at han rygget ned fjorden. Sikkert en feil i parseren min. Men artig å se på Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Jeg forlater Son i morgen med kurs SØ. Interesserte kan evt. finne meg med søkenavn LK9560. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Når jeg peker på informasjonen på båten vår via Dagblad-lenken får jeg følgende informasjon: We're sorry, but at the moment there are no information on that vessel. Hvordan legger man inn informasjon i form av bilde o.a. som kan lenkes til båten? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Hesann. Interesangt tema dette. Er det noen som kan hjelpe med tilsvarende sider for Norge som denne: http://www.skagenby.dk/ais/ Lars Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2009 Når jeg peker på informasjonen på båten vår via Dagblad-lenken får jeg følgende informasjon: We're sorry, but at the moment there are no information on that vessel. Hvordan legger man inn informasjon i form av bilde o.a. som kan lenkes til båten? ser ut som desse bilder kommer fra Illustrert Norsk Skipsliste AS Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
roaldbj Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Det er ikke så ofte jeg har lagt ut skjermdumping fra Raymarines Raytech RNS. Ligger nå ved Långedrag/Göteborg og har rikelig AIS informasjon. Liker ikke akkurat fargen på AIS informasjonen. Egen båt markert som grønn. Det fine med ethernetkoblingen til Raymarine-E er at jeg bl.a. kan fjerne AIS-alarmene fra PCen. Sitér dette innlegget Link to post
bjost Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Hei. Har laget en AIS-side her: http://bjost.com/aprs.htm Kom gjerne med tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 Jeg seilte på morgenkvisten i dag fra Göteborg til Fredrikshavn i Danmark. Etter at rute er lagt inn og jeg har fått delvis oversikt over seilasen pleier jeg nå å se på AIS listingen. Den var i dag på 69 skip. Ikke alle like "sentrale" for min seilas - men her blir det anledning til mye trening. Jeg pleier også å skape et inntrykk av hvor de store skipene er ved å benytte plotteren i kartmodulen - her på avstand 24 nm. Deretter kan jeg kose meg med radaren og studere CPA og TCPA. På denne måten går seilasen utolig fort unna. I dag møtte jeg ingen fritidsseilere på seilasen over Kattegatt. Jeg ser at vindstyrken skal øke utover morgendagen. Selv om jeg har hatt mye glede av AIS senderen og mottageren ombord er jeg ikke i tvil om at de som hovedsakelig seiler "innaskjærs" bør prioritere radar fremfor AIS sender. (Dersom dette er et valgtema). Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 8.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2009 (redigert) Som en kuriositet legger jeg ut et par screen shots fra min egen AIS. Den gule er ColorMagic og den blå ved kai på Fagerstrand er "Kjøpstad". De andre er "Rana Express", Blås Bort" Neste bilde er zoomet in og viser også Color Magic, og "Kjøpstad" som har gått fra kai. Begge bildene er forminsket for å spare plass. Red. Som den observante vil se, så har jeg glemt å endre "kurs/hastighets vektorene" De er like store på begge bildene og det er feil. Er ikke ferdig med den delen av programmet. Andre ting har høyere pri. Redigert 8.Juli.2009 av 2nd Trikker'n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 9.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2009 (redigert) AIS brukt langs kysten (innaskjærs) har den uovertreffende evnen at den nettopp "ser" rundt odder og skjær. Her er den helt overlegen radaren i bruk. Skulle jeg valgt så ville jeg sagt ja-takk, begge deler. Min erfaring er ikke etter noen sommermåneder i båt, men fire års bruk av AIS i årets fire årstider. Jeg vil nevne et eksempel: Jeg kommer sørover langs Jeløys vestside en kveld tåka ligger tykk i fjorden, og nærmer meg Gullholmsundet. Jeg vet av erfaring at Bastø-ferjene trafikkerer mellom Moss og Horten og vil trolig dukke opp når jeg har kommet meg på høyde med Stalsberget rett sør for Gullholmsundet. Radaren viser meg ingen info av verdi når jeg ligger i sundet. AISen viser tydelig hvor ferjene er, samt annen kysttrafikk av større fartøy ut fra Moss syd. Jeg kan nevne flere eksempler på at AIS brukt i kystnært strøk er et meget godt supplement til radar og visuell observasjon. Jeg har ikke prioritert AIS-antennen som beste plassering ombord. VHFen anser jeg som behov for denne plasseringen i mastetoppen. Under normale forhold "ser" min AIS rundt 20 - 25 nm fra båten. På gode dager har jeg fra Indre Oslofjord kunne observere trafikken rundt Skagen (80 - 90 nm.). (Dette når forholdene er spesiellt gode) Redigert 9.Juli.2009 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.