Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

På gode dager har jeg fra Indre Oslofjord kunne observere trafikken rundt Skagen (80 - 90 nm.). (Dette når forholdene er spesiellt gode)

En slik rekkevidde skyldes "refleksjon av VHF signalet i atmosfæren" Det skjer i blant, men vanligvis oppfattes det bare som støy av det menneskelige øret (squelchen åpner et øyeblikk).

Grunnen til at du ser det på AISen er at GMSK modulasjon er en mer "robust bølgeform" enn "FM modulert" audio.

Link to post
Share on other sites

ais9juli2009a.jpg

Det er åpenbart at vi her på Båtplassen har forskjellig erfaring med radar og AIS

Ute på Kattegatt har jeg registrert AIS signaler på 60 nm avstand. Den vanligste avstanden er maks omlag 20 nm.

Jeg ligger nå i Fredrikshavn marina og har uitsikt mot hele Kattegatt.

Her i Fredrikshavn har jeg nå mottatt 34 sendere.

 

 

ais9juli2009b.jpg

Her er et (dårlig) radarbilde av forholdet mellom radarekko og AISmerke.

AIS-signalene er alltid senere i forhold til radarsignalene.

Det bekymrer meg dersom noen prioriterer AIS fremfor radar ombord i fritidsbåten sin.

Da har man ikke forstått mye av hva AIS og radar er....

Link to post
Share on other sites

Det bekymrer meg dersom noen prioriterer AIS fremfor radar ombord i fritidsbåten sin.

Det er jo et prioriterinsspørsmål for noen antar jeg. Radar er dyrt - AIS er billig.

Radar bruker mye strøm - det gjør ikke AIS.

Radar tar mer plass og stiller flere krav til installasjon en AIS.

 

Så lenge bruker er klar over hva AIS er - og hva radar er.

 

Radar vil aldri være 1.pri for meg i en lystbåt.

 

Enkelte ting er "må ha". Både radar og AIS er nyttige "kjekt å ha".

Da har man ikke forstått mye av hva AIS og radar er....

Link to post
Share on other sites

Radar og AIS sammen er nyttige hjelpemidler. Vi er vel enige der vil jeg tro.

Jeg legger ved et par artige bilder fra den dagen hele Skagerak ramlet inn på plotteren min. Ikke hverdagskost. Jeg må legge til at vi lå på Vakersholmen i Tønsbergfjorden da dette skjedde.

 

aisbilde_skagerrak.jpg

Ikke hverdagskost å få inn fartøy med AIS hele 96 nm unna. Gode atmosfæriske forhold akkurat denne formiddagen.

 

aisbilde86_nm.jpg

Her et tankskip ute ved Skagen et sted.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Model : NIKON D100

Software : Ver.2.00

Date and Time : 2009:06:24 09:08:59

Exposure Time : 1/1000 Sec

ISO Speed : 0

Aperture : 1:4.0

Flash : No

Quality : Very High

Zoom Length : 22 mm

Exposure Program : Aperture prio

Exposure Bias : 0.000

Metering Mode : Pattern

Light Source : Unknown

Zoom Length : 22 m

 

Egentlig utrolig at denne hang i systemet så lenge etterpå.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Beklager, det skulle stått PRO AIS. Det er en klasse B AIS sender/mottager.

Jeg installerte denne for et par år siden og ble levert fra Pronav i Egersund.

Mer info her: http://www.pronav.no/index.php?page=vis_pr...p;fra=&Type=.

Fra dag 1 har denne klasse B AIS senderen fungert utmerket.

Jeg har oppgradert den 3 ganger med velvillig hjelp fra teknisk avdeling hos Pronav.

Jeg har en god del dokumentasjon på denne enheten og tror at det meste kan lastes ned fra sidene til Pronav. De har også en egen side for programvareoppdatering.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt tidligere her på baatplassen at det er mulig å velge bort å se klasse B-AIS. Jeg har ikke helt trodd på denne påstanden inntil i går da jeg fikk demonstrert bruk av Comar200 AIS ombord i en båt. Programmet han brukte hadde valg for å velge bort B-AIS!

 

Hvorfor at et slikt valg tillates forstår jeg ikke. En velger bort de som er vanskeligst å se på radaren. Det gir adskille mindre sikkerhet for oss i små båter om kommersiell trafikk velger oss bort. At en kan velge bort fartøy som ligger stille, fartøy som ikke representere fare for eget fartøy forstår jeg.

Link to post
Share on other sites

men det navigasjonsprogrammet han bruker gir ham den muligheten.

 

Det var noe å tenke på.

Jeg skal legge inn en ignore funksjon i mitt program.

Jeg har allerede et notatfelt i skipsdata. Kan brukes til "Tulling", "Må slåes", "HekksjøGeneral" og "Skylder en pils". (Lagt inn på "SamH")

Link to post
Share on other sites

Programmet han brukte hadde valg for å velge bort B-AIS!

Jeg har ikke sett denne funksjonen enda men det overrasker ikke meg at den kommer, jeg tror ikke vi skal henge oss så mye opp i at dette er mulig for jeg tviler på at den vil bli aktivert med det første. Men hvis vi får en stor økning av klasse B ser jeg for meg at en skute på vei oppover innaskjærs på vestlandet ikke er like interresert i småbåter på 40 fot som beveger seg i 30 knop på kartbildet, fokuset for disse er å ikke møte større båter på trange steder, ett godt eksempel er Vatlestrømmen.

Link to post
Share on other sites

Godt er det at muligheden for at bortvælge AIS B ikke er nævnt i beskrivelsen af ECDIS ( Kortmaskinen på de store både).

Desværre er der flere af " Amatørprogrammerne" der giver denne mulighed bl.a. Seapro og Coastal Navigator. Der foregår en del polemik om dette forhold på Panbo webloggen samt på coastal navigators forum.

Man må håbe at de pågældende softwarefolk besinder sig og finder på andre filtreringsmuligheder, Bådene er der jo trods alt i virkeligheden.

 

Michael

Link to post
Share on other sites

Da var det produktet jeg forventet fra Raymarine kommet på markedet, blackbox ais transponer.

 

Det skal bli interessant å se hvordan denne prises i Norge.

Jeg ser at eksempelvis Seatronic priser AIS PRO til like under kr 7.000.

 

Kr 11.590,- hos malfix :eek:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

ais16juni2009a.jpg

Dette er litt OT i forhold til "småbåter".

Jeg har i kveld og frem til i morgen tidlig privilegiet å være uten navigasjonsansvar samtidig som jeg kan følge seilasen ombord.

Tre av oss i familien er på seilas fra Oslo til Fredrikshavn ombord i Stena Saga.

Det er interessant å følge seilasen både ved å følge AIS-informasjonen, kartdata på PCen og visuell observasjon.

Det er klart vær og dette kan bli en hyggelig seilas.

Nærmest speilblankt hav så langt.

I skrivende stund er vi på høyden mellom Moss og Horten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...