Jump to content

AIS for "småbåter"


Ben

Recommended Posts

Innlegg #863

 

 

Innlegg: 453

Reg.: 02.08.03

Aktiv:idag 00:28

Gruppe: Medlem Jeg har hørt tidligere her på baatplassen at det er mulig å velge bort å se klasse B-AIS. Jeg har ikke helt trodd på denne påstanden inntil i går da jeg fikk demonstrert bruk av Comar200 AIS ombord i en båt. Programmet han brukte hadde valg for å velge bort B-AIS!

 

Hvorfor at et slikt valg tillates forstår jeg ikke. En velger bort de som er vanskeligst å se på radaren. Det gir adskille mindre sikkerhet for oss i små båter om kommersiell trafikk velger oss bort. At en kan velge bort fartøy som ligger stille, fartøy som ikke representere fare for eget fartøy forstår jeg.

 

Jeg kan ikke si at jeg har full kontroll på dette, men èn grunn kan være at "yrkesfartøy har forkjørsrett" og dermed ikke interesserer seg for mindre båter som likevel "skal" vike.... :crazy:

Det finnes to regler til sjøs: <§1 Skipperen har alltid rett> og <§2 Har skippern feil gjelder §1>

Work @ Rogaland radio / LGB/LGQ / 002570300.

Det finnes folk med båt, og båtfolk, oss sistnevnte er og forblir en egen rase i følge noen ->nå MED BFB og GOC samt CSOC

Problemer i Ryfylke? Kall bare på <R/S Ryfylke> Offisielt medlem av Dirdal Båtforening fra og med 31/7-2009 kl 0005

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke si at jeg har full kontroll på dette, men èn grunn kan være at "yrkesfartøy har forkjørsrett" og dermed ikke interesserer seg for mindre båter som likevel "skal" vike.... :crazy:

Nei nå er du ute å kjører her, du husker kansje denne episoden...

 

At en stor cruisebåt velger bort klasse B på vei inn Oslofjorden har jeg ingen problemer med å forstå, jeg ville likevel vert forsiktig med bruken av slike filtre.

Link to post
Share on other sites

Kan noen fortelle meg forskjellen på AIS klasse B og AIS klasse B Carrier sense (CS)?

Jeg tror jeg vet at CS er tiltenkt lystbåter, men det er alt.

Jeg vet hva Carrier er i radiosammenheng, og hva Carrier phase betyr i GPS sammenheng.

Jeg vet også at Squelch er en applikasjon av Carrier Sense.

 

Men hva betys CS i AIS sammenheng?

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ais28juli2009a.jpg

Vi har i dag seilt fra Aalborg til Fredrikshavn.

Til de som tidligere i denne tråden har vært bekymret for stor vekst i klasse B transpondere kan jeg berolige med å meddele at trass i mange båter på sjøen møtte jeg bare 3 fritidsbåter jeg kunne registrere med AIS klasse B.

For meg er det ønskelig at flere benytter AIS sender ombord.

Eksempelvis fikk jeg på radaren inn en AIS sender omlag 5 nm foran meg. CPA var tilfredsstillende.

Etter hvert som jeg marsjet med omlag 20 knop og seilbåten med 5 knop ble CPA stadig mindre.

Jeg seilte med ruteplan og autopilot slik at kurs hele tiden hadde XTE 0.00, mens seilbåten ikke kompenserte avdrift.

Dette gjorde at jeg i god tid kunne endre kurs.

Bildet over viser AIS aktivitet i området Fredrikshavn - Skagen med min mottager.

Jeg synes det er påfallende lite AIS aktivitet i dette området hvor det nå er virkelig er mange båter.

Siden jeg begynte å bruke AIS sender ombord har jeg vært en forkjemper for dette flotte navigasjonshjelpemidlet.

Heldigvis har noen av de som tidligere var litt avvisende nå blitt mer åpne for mulighetene AIS sendere/mottagere har.

Link to post
Share on other sites

Kan noen fortelle meg forskjellen på AIS klasse B og AIS klasse B Carrier sense (CS)?

Jeg tror jeg vet at CS er tiltenkt lystbåter, men det er alt.

Jeg vet hva Carrier er i radiosammenheng, og hva Carrier phase betyr i GPS sammenheng.

Jeg vet også at Squelch er en applikasjon av Carrier Sense.

 

Men hva betys CS i AIS sammenheng?

 

"Carrier Sense"er lik "Bærebølge sjekk", og i AIS sammenheng betyr det å lytte til om det er noen som sender på 161.975 (kanal A, tidligere 87b) eller 162.025 (Kanal B, tidligere 88b)

Link to post
Share on other sites

i AIS sammenheng betyr det å lytte til om det er noen som sender på 161.975 (kanal A, tidligere 87b) eller 162.025 (Kanal B, tidligere 88b)

 

Jeg er litt usikker på sammenhengen. AIS nettverket er "Self administrating" og delt opp i "Time-slots".

Jeg forstår CS i forbindelse med å "lete" etter ledige slots eller "vente på ledig slot, men det gjør jo Klasse A også.

 

Er det slik at Klasse B ikke "inngår" i nettverket, men benytter det, og ikke tildeles et slot?

Link to post
Share on other sites

Klasse A:

Lytter i 1 minutt og finner ut hvilke tidsluker den kan bruke. Deretter sender den ut melding om hvilke tidsslotter den skal bruke i de nærmeste minuttene (SOTDMA)

 

Klasse B:

Lytter over en tid her også, og finner ut når den kan sende, men har ikke "Myndighet" til å sende ut at den vil bruke faste tidsluker (Dette for å omgå patentet til Håkan Lans, SOTDMA) der alle produsenter må betale lisens for å bruke det.

Link to post
Share on other sites

Fant at under SOTDMA så benytter A-gjengen FTDMA mens B-gjengen CSTDMA. A-gjengen vet altså når de skal sende neste melding - B-gjengen gjør det ikke. B-gjengen må sitte på gjerdet og "sniffe" slottene før de sender.

 

Jeg kom over et dokument fra 2006 hvor det stod at SOTDMA for B-gjengen var under utvikling. Vet du noe om det?

Link to post
Share on other sites

Class A: søk etter "ITU1371" og IEC61993. Classe A Mobile station sender ikkeFATDMA, men det kan en basestasjon gjøre. Den kan i tillegg også sende RATDMA (Random Access..)En basestasjon er også Ckass A, men har andre krav i tillegg til ITU1371 som f.eks IALA-124 og IEC62230 hvis jeg husker riktig. På en basestasjon er det en BSC(Base Station Controller) som bestemmer hvilken av de 3 modusene den skal operere i.

 

Class B: søk etter "IEC62287 performance standard"

Link to post
Share on other sites

ais29juli2009a.jpg

Ved starten av seilasen over Kattegat i dag fra Fredrikshavn marina til Björkö tok systemet ombord 68 AIS sendere

 

 

ais29juli2009b.jpg

3 viste seg å være oppankrede skip utenfor Fredrikshavn. Greit å få sjekke CPA og TCPA i ro og mak.

 

 

 

ais29juli2009c.jpg

Litt av noen dimensjoner på Moscow.

 

 

 

ais29juli2009d.jpg

Jeg funderte litt på hvilken CPA jeg skulle forsøke meg på med Proteas. Dette er for kort krysningsavstand.

 

 

 

ais29juli2009e.jpg

Det ble CPA på 0.6 nm - det er nok i det korsteste laget (selvfølgelig avhengig av flere faktorer).

 

 

 

ais29juli2009f.jpg

Når man krysser store havstrekk som Kattegatt får man fort erfart nytten av dette navigasjonshjelpemidlet.

 

 

 

ais29juli2009g.jpg

Jeg bruker hovedsakelig MARPA på større strekk for å holde oversikt over fiskebåter og seilbåter.

Jeg har en begrensning på 10 MARPA registreringer. Med noe bølger kan det enkelte ganger være litt arbeid å merke ekkoene med MARPA - men et virkelig godt hjelpemiddel.

Link to post
Share on other sites

Moscow ser utrolig stor ut pga den kraftige avsmalende hekken, men dette er jo en ganske vanlig størrelse. Mange sånne som kommer ut fra svartehavet.

 

Kunne du velge om du ville ha lengde og bredde oppgitt i fot ved installasjon, eller er dette vanlig på klasse B? Litt mere å tenke på når dypgående er oppgitt i meter.

 

CPA du har opggitt på Proteas, er det forut for eller aktenfor den?

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det danske Søværnets Operative Kommando - SOK - har et gratissystem kalt AIS-vagt hvor de kobler båtens AIS-sender med MMSI nummer til et fritt valgt mobilnummer.

Så vidt jeg har forstått kan man be om båtens posisjon via SMS. Videre sendes SMS når båten settes i bevegelse.

Mer her: http://forsvaret.dk/SOK/Nationalt/MAS/Page...8-02-22ais.aspx.

Jeg lurer på om norske myndigheter har vurdert tilsvarende system i Norge?

 

aisvagt.jpg

Dette er dekningsområdet for AIS-vagt.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ivrig benytter av Nordisk AIS-forum hvor jeg kom i kontakt med en svensk side som gir meg opplysninger om egen båt via AIS/sms på mobiltelefonen. Den har sin begrensning i 100 skip men til gjengjeld gir den meg de 100 nærmeste. Her vil jeg få båtens posisjon på kart samt opplysninger om fart og kurs.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

ais4august2009c.jpg

Vi lå i Strömstad i går for proviantering. Jeg syntes at Color Viking gikk fort ut av havna. Allerede før 5 knops fartsbegrensningen hadde hun nådd over 10 knop.

 

 

ais4august2009a.jpg

Her har hun 12.8 knop - godt innenfor 10 knops skiltet.

 

 

ais4august2009b.jpg

Dette skiltet står lengre ute i sundet - til hennes forsvar: det er ikke lett å huske årstidende.

AIS info fra Bohus viser at hun går med ca 16 knop over "fjorden".

Link to post
Share on other sites

Jeg møtte Color Viking rett vest for Trestenen sent på kvelden og i et ufyselig vær for et par uker siden. Da var jeg veldig glad for at jeg kunne følge dennes fart på vei mot oss, og også håpe at jeg selv var sett.

 

En annen spesiell opplevelse i sommer var da vi på hjemvei skulle krysse skipsleia rett sør for Filtvedt. Jeg bruker der normalt å følge en rett linje fra Gullholmen til Filtvedt, og da tar det litt tid å passere leia. Samtidig fikk vi et kraftig tordenvær og mye nedbør inn fra Toftesiden, så det tok mye av oppmerksomheten. Min datter som da var opptatt med å lære seg bruk at kartplotteren utbrøt plutselig at vi snart fikk nærmere 1000 fot med båt i fanget, og at det kom en liten tass på ca 600 fot rett bak (begge i godt over 15 knop). Jeg kunne da i god tid velge en kurs langs separasjonslinjen, og derved unngå den ubehagelige følelsen av å være i veien for de store. Førstenevnte viste seg å være et stort cruiseskip, og den bak var ei danskeferge.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...