SkipperW Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Hvordan kan et system som tilfører en navigatør sanntids-informasjon, om andre fartøy, kalles undøvendig? Siden det er meg du spør, mener du antagelig at jeg har antydet noe slikt, men jeg har foreløpig ikke sagt noe om AIS-systemet. Så det får jeg rette på nå. AIS-systemet er en flott oppfinnelse som jeg har stor sans for, ikke minst siden jeg er over middels glad i elektronikk og informasjonssystemer. Jeg tror det er et veldig godt bidrag til sikkerheten til sjøs, og jeg ville aldri komme på tanken å si at det var unødvendig at verden fikk AIS-systemet. Men informasjonen fra systemet er unødvendig. Det er det lett å argumentere for, siden utallige skip i dette øyeblikk navigerer trygt og sikkert på havene uten AIS. Hvis AIS hadde vært nødvendig, ville de ikke ha klart dette. Det betyr ikke at informasjonen er uvesentlig eller unyttig. Husk også at jeg bare ga mitt syn på en konkret problemstilling fra en annen bruker, det var ikke en utredning om AIS. Har man råd, er det flott å ha om bord, forutsatt at man setter seg grundig inn i muligheter og begrensninger. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Hva som er nødvendig og unødvenig er jo diskutabelt. Strengt tatt er vel ingenting nødvendig. En morsom digresjon; tvillingbrødrene som i 2003 seilte over Atlanteren i en utriggerkano. De navigerte helt uten "moderne hjelpemidler" som radio, GPS, kompass, sekstant, kart eller klokke. De kom fram og traff Guadeloupe som de skulle ved å navigere etter himmelegemer - uten sekstant. http://www.creartisto.com/sansboussole/index_en.html MEN, vil selv argumentere for at det er ihverfall er lettere med Kompass, Kart, GPS, Radar OG AIS :-) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.August.2009 Link til dette innlegget Svart 29.August.2009 Vi har diskutert tidsforskyvningen for AIS-signalene til klasse B sendere flere ganger. Om en hurtiggående båt har klasse B AIS sender ombord kan den virkelige avstanden mellom faktisk posisjon og AIS signal bli ganske stor. Første gang jeg observerte dette for noen år siden ble jeg både skremt og overrasket. Dette er det lett å se når AISen er koblet til radaren. Her ligger radarekkoet for hurtiggående båter gjerne et godt stykke forran AIS-signalet. Når båtens fart overstiger 2 knop sendes AIS-signalet for klasse B ut hvert 30. sekund. En hurtiggående båt kommer ganske langt på 1/2 minutt. Det er bare å sette seg ned med kalulatoren så kan man nok bli ovverrasket over avstandene. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 De fleste av dere kjenner sikkert til denne muligheten, men jeg nevner den i tilfelle som en liten artig kuriositet som kan være grei å sjekke ut! Hvis du er en lykkelig eier av en AIS transponder og ønsker at familie og venner skal følge deg på din båttur, så distribuer følgende URL http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/script/map.php?p=XXXXXXXXX hvor du erstatter X'ene med ditt MMSI nummer. Eksempel: http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/scri...php?p=257017700 vil vise bilferga TUSTNA i kartet sammen med relevante opplysninger. URL'en kan også brukes som link i egen hjemmeside! PS! Distribueres med varsomhet !!!! Slå av AIS hvis du er på hemmelig "guttetur" eller ønsker å beholde de beste fiskeplassene for deg sjøl!! mvh Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Astor Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Sandnesjøen sjøspeidere dekker desverre bare deler av vår langstrakte kyst. Jeg søkte på Astor som jeg vet ligger stille og fikk disse opplysningene: MMSI: 257803590 Callsign: LE6687 Position: 59.6658, 10.6026 Speed: 7.2 kts Course: 175.2 Length: 12 m Width: 4 m Draft: 0 m Image link: link Flag: Norway Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
2xDiesel Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Da jeg kjøpte båten min i sommer var der montert radar i den. Jeg har aldig hatt noen båt med radar så å kjøre rundt i skjærgården med en kakeeske på toppen hvor det sto Furuno virket for meg ganske jålete. Jeg grep imiddlertid annledningen og brukte mye tid på å finne ut hva kakeboksen kunne gjøre. Konklusjonen er krystallklar: Som en gjennomsnitts fammilie som ønsker å tøffe rundt i skjærgården vet vi at radaren er kommet for å bli så lenge vi har båt. Det er mulig at jeg er en dårlig skipper som ikke ser ting selv, men Furunoen plukker opp ting som små dobber på størrelse med en håndball nattestid, noe som jeg ved utkikk ikke har mulighet til å se selv før de er rett forran baugen. Met fare for å få sperret IP adressen min her er min påstand at alle har glede av radar. Om man ønsker å prioritere dette er selvfølgelig en helt annen diskusjon. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 ...hvor det sto Furuno virket for meg ganske jålete... Det er mulig å fjerne Furuno klistremerket, jeg synes båter er finest når de ikke er full av reklame. Man kan også lakke nedre delen av kakeboksen hvit... Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Sandnesjøen sjøspeidere dekker desverre bare deler av vår langstrakte kyst. Jeg søkte på Astor som jeg vet ligger stille og fikk disse opplysningene: Hmm, dette var da merkelig! Jeg søker på Oslo og får masse AIS trafikken fra Oslofjorden i nåtid!! F.eks http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/scri...php?p=259401000 Som gir Sanntids info over MF Bastø 1, som jeg formoder er ei ferge som går mellom Horten og Moss !! Kan det være at du får opp din siste posisjon før du evt har slått av AIS'en din på ASTOR ???? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Astor Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Det kan være at båten ligger i en blindsone for mottakeren av AIS, som sender signalene vidre til internett. Helt klart. Tidligere dekket ikke denne særlig godt her i Oslofjorden, men trolig blir den bedre etter hvert. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
mateco Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Astor! Er nok noe i det du skriver!! Ser at de håper på å få opprettett en ny mottaker i Oslo området for å forbedre dekningen! Er den oppe nå tro? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Framtia Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 (redigert) Det er litt dårlige mottakerforhold i området rundt Drøbak så dette viser vel bare siste mottatte posisjon før Astor havnet i skyggen av Hurumlandet. Bedre å oppgi lenken til båten via Marinetraffic synes jeg. Redigert 15.November.2009 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
OlavMB Svart 15.November.2009 Link til dette innlegget Svart 15.November.2009 Her er også en adresse hvor en kan følge AIS over hele verden. Denne brukte mine venner da vi var på tur i sommer - Bergen - Kristiansund. http://marinetraffic.com/ais/ Har selv AIS-B ombord i min Saga 29. Og synes det var greit for sikkerheten å se at der var båter i nærheten når jeg passerte stadt og Hustadviken. Ellers? kjekt å ha. (Har radar og) Ticotre Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 De "proffe" begynner å få en del erfaring med bruk av elektroniske hjelpemidler i naviagasjon nå - herunder AIS. På denne linken er det en rapport fra et simulator prosjekt som er ganske skremmende: http://www.kystverket.no/arch/_img/9906092.pdf resultatene viser at i mange tilfeller blir svært mye fokus satt på kartplotter med AIS - og selv åpenbare ekko på radar blir oversett fordi Poenget med å poste her er å rope et lite varsko om at AIS kan gi en falsk tryggehet og den kan ta bort oppmerksomhet fra utkikk/radar. Man skal ikke stole blindt på at AIS og kartplotter gir all den info man trenger. Ikke glem utkikk og radar om man har det. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 På denne linken er det en rapport fra et simulator prosjekt som er ganske skremmende: http://www.kystverket.no/arch/_img/9906092.pdf resultatene viser at i mange tilfeller blir svært mye fokus satt på kartplotter med AIS - og selv åpenbare ekko på radar blir oversett fordi Det innlegget burde du ha skrevet med Store bokstaver, understreket og med fet skrift! I 22 av 24 øvelser ble radarekkoet ikke oppdaget eller tatt hensyn til. Og dette er folk med sertifikat!!!!!!! Håper dette er en missforståelse. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Og dette er folk med sertifikat!!!!!!! Presentasjonen ble holdt på hurtigbåtredernes årsmøte tror jeg. Når proffe folk kan gjøre slike feil kan alle vi andre gjøre det også. Poenget mitt er at vi må løfte nesa ut av spillmonitoren (plotteren) ombord. Og slutte å tro at vi ser alt og blir sett av alle fordi vi har AIS. Jeg bruker radar og papirkart som hovednavigasjonsmiddel. Jeg synes ikke plotteren min er god nok til at jeg bare kjører på den (har en E120). AIS har jeg tenkt på i et par år - men har ikke helt blitt overbevist om at jeg trenger det Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 Poenget med å poste her er å rope et lite varsko om at AIS kan gi en falsk tryggehet og den kan ta bort oppmerksomhet fra utkikk/radar. Man skal ikke stole blindt på at AIS og kartplotter gir all den info man trenger. Ikke glem utkikk og radar om man har det. Riktig det Bitteliten at man ike skal stole på AIS-bildet men heller forholde seg til radarbildet og visuell utkikk. Jeg bruker AISen som tilleggsinfo ved siden av radaren. Det er kun radarbildet som gir det sanne bildet etter min mening. AISen er fin til å se bak øyer og holmer etter større skip. Et godt eksempel er når man her i Oslofjorden går sørover gjennom Gullholmsundet og ved hjelp av AIS kan se f.eks. Bastøferjenes bevegelser bak Jeløya. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
GeirT Svart 26.November.2009 Link til dette innlegget Svart 26.November.2009 (redigert) - men har ikke helt blitt overbevist om at jeg trenger det Kanskje du ble det nå ? Dette her viser at oppmerksomheten til navigatørene er mot kartmaskinene og vil du bli sett der, ja da MÅ du ha AIS. Jeg har lenge hatt mistanke til at det er slik ståa er - og har advart om dette lenger opp i denne tråden. Geir Redigert 26.November.2009 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Mulligan Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Poenget mitt er at vi må løfte nesa ut av spillmonitoren (plotteren) ombord. Der tror jeg du har et godt poeng. Slik vi bruker båtene våre, stort sett innimellom holmer og skjær, så er øyne et langt mer effektivt hjelpemiddel enn Nintendoen. Det er kun radarbildet som gir det sanne bildet Som sagt ovenfor, det er kun dine egne øyne som gir et sant bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Dette her viser at oppmerksomheten til navigatørene er mot kartmaskinene og vil du bli sett der, ja da MÅ du ha AIS. Nei faktisk ikke. Jeg ble mer overbevist om at jeg må holde bedre utkikk selv ettersom andre ikke alltid følger med. Mange av de proffe har ikke lystbåter inn på AIS'en. Og jo fler lystbåter som får klasse B - jo mer grøtete vil skjermbildet bli for navigatørene i trangt farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Det er vel også en viss forskjell mellom båter som raskt kan tilpasse seg kurs og hastighet til nyttetrafikken, men vi som på en dårlig dag må krysse skipsleia i 5 knop har stor glede av å være synlig på AIS, samt ha oversikt over annen trafikk på god avstand. Jeg synes ikke min evne til å holde utkikk er nevneverdig begrenset fordi jeg fikk meg AIS-transpoder (jeg tror faktisk at jeg vier mer oppmerksomhet på den generelle trafikken nå). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Gunga Din Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Og jo fler lystbåter som får klasse B - jo mer grøtete vil skjermbildet bli for navigatørene i trangt farvann. det er ikke i trangt farvann du har bruk for AIS' sendern....der håller de allre fleste bra utkikk (undantatt noe nitendonavigatører) det er på åpent farvann de fleste slapper av (æven proffsen) det er her AIS-sendern er bra før oss småbåter, i litt grov sjø eller dårligt vær det er da det er bra med en radio-bunden posisjonsangivelse.... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
2nd Trikker'n Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Og jo fler lystbåter som får klasse B - jo mer grøtete vil skjermbildet bli for navigatørene i trangt farvann. På usikker grunn her, men det kan vel ikke bli mer grøtete enn et radarbilde over samme område - som viser alle båtene, også de uten AIS. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 ja - fordi AIS dataene legges inn på kartbildet - og da blir det veldig mye info i samme bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 Som sagt ovenfor, det er kun dine egne øyne som gir et sant bilde. Helt klart, men i tjukke er radarbildet bedre enn mine øyne. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 27.November.2009 Link til dette innlegget Svart 27.November.2009 (redigert) Helt enig, men uten radar i grauttåke har jeg klart meg utmerket (ved å bruke ørene) vha plotter og AIS. Lars H. Redigert 27.November.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.