Walter_S Svart 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Endelig Idag har jeg avtalt sjøtransport for formene vi skal hente. Neste helg skal vi klargjøre (få formene jekket frem til kaikanten) og første helg i febuar skal formene fraktes over Hjeltefjorden. Når de er vel på land blir det :lol: og en h....... masse arbeide. Sikkert også mye og men akurat nu er jeg oppe i skyerne. Gratulerer, Jensen_fra_Vest! Det begynner å skje noe! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Eppa Svart 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Måtte ta båten på land allerede i august etter at jeg mistet propellen!! Benytter anledningen til å gyve løs på følgende prosjekter: Tatt ut motoren for å tette en liten oljelekkasje i bunnpannen. Resulterte i en betydelig større motoroverhaling. Motor står fortsatt i garasjen. Skal renske skikkelig opp i motorrommet. Det er ikke noe vakkert syn etter den oljelekkasjen jeg har hatt. Hele propellanlegget , med hylse,aksling, propell ++ må skiftes. Den blir dyr! Har skiftet ut det gamle PortaPotti toalettet og monterer nytt manuelt toalett.Tilkobles septiktank. Må bygge noen nye benker ute. Håper også å få gjort noe med dørken inne. Hadde tenkt å bruke teak/merbau staver, men ser ut for at det ender opp med et skipsgulvbelegg. Må begrense meg på hva jeg legger i den gamle båten. Er i tvil om jeg rekker over alt, for i tillegg er det jo 10.000 andre småting som skulle vært gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 21.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2004 Ja, jeg vet nesten ikke hvor jeg skal begynne. Det første er å få båten hjem. Har bestilt en Bayliner 2958 1989 modell fra USA. Vet ennå ikke om den er sendt, men den er ihvertfall betalt. Motorene er tatt utav der borte, og har holdt på med å finne ut hvilken motor jeg skal sette i. Har hatt flere alternativ, Steyr, Marinediesel og Mercruiser. Hadde ikke vurdert VolvoPenta på grunn av pris, men har kommet over en 2-3 år gammel, ubrukt KAD 300, som jeg har bestilt av en hyggelig kar fra Bergen. Så når alt dette kommer hjem, har jeg mye godt arbeid, har stått 2 motorer i før, så her blir der en del støpearbeider Har tenkt å lage eget tett motorrom. I tillegg er tanken for stor i forhold til lengden på motoren, så her er der også arbeid. Utenom dette, så blir der montering av ankervinsj, dieselvarmer og baugpropell. I tillegg blir der nok mye oppussingsarbeid innvendigt i båten. Men jeg er ihvertfall så heldig, at jeg kan ha den rett på siden av huset, på andre siden av redskapshuset. Bor på et lite småbruk, så jeg har god plass. Jeg lager hus av pressening, slik at jeg kan få opp temperaturen inni, når støpearbeidet begynner. Kommer nok en del ekstra spørsmål her i forumet, etter hvert som arbeidet skrider frem. Ja, det ble en del forandringer i planene. Har bestilt Steyr 256, med Bravo II. I tillegg blir der skifting av vanntank, septikktank, dieseltank, montering av dieselvarmer for vann, vannvarmer, 2 stk defrostere, repp/ombygging i baugen, omtrekking av tak og sider, nytt gulv, omtrekking av soveplasser, omtrekking av salong, omtrekking av flybrigde, nytt kjøleskap, ny komfyr, montering av baugpropell, støpe om motorrommet, montere motor, nytt ekkolodd, kartplotter, bygge om 80% av det elektriske, montere nye batterier, montere lader, montere landstrøm 230v, pusse ned hele undersiden og ta dette ordentligt, skifte allle gjennomføringer på undersiden, har jeg husket alt nå? nei, det tror jeg ikke, men jeg kommer ikke på mer nå. Hvordan ligger jeg an? Har kommet godt igang, men der er laaaaaangt igjen ennå, og båten skal på vannet til våren!! Og dermed basta! :nono: Mistet motet? ikke ennå. Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 22.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Du Eppa,vet om en 35mm propellaksel hvis du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Eppa Svart 22.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2004 Du Eppa,vet om en 35mm propellaksel hvis du trenger. Takk for det thor, men jeg har 25mm idag og regner med at det er det jeg bruker videre. Har et lite håp om å kunne bruke akslingen videre. Budsjetter imidlertid med ny. Tar kontakt om 35mm blir aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 23.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2004 Ikke vet jeg hvorfor det satt en 35 mm aksel i en 25 foter med 86 hk Men det gjorde det Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 23.Januar.2004 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2004 Båtbyggeren hadde kanskje gått i lære på det gamle "Karmøy Mek. Verksted", det som senere er blitt Karmøy Winch og Karmøy Pumper. Den gamle verkstedeieren der hadde nemlig to læresetninger som han alltid benyttet: 1) man skal ikke spare på dimensjonene 2) man skal ikke bruke en 2" aksling hvis der er plass til en 3" Dessuten teller jo akslingen positivt som ballast.... mvh Poseidon (med 5" aksling) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
giver Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Hei Ny vindusramme er bestillt hos møbelsnekker. Skinnene til skyvevindu ligger hjemme. Venter inn tilbud 2 på baugthruster. For kaldt til å få gjort noe praktisk i båten. Ting Tar Tid, men det går da fremover. mvh giver HeiBaugthrusteren er bestillt og lovet montert før påske. Sidepower 75T m/2 joysticks ble det til slutt. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Selge den gamle båten å kjøpe ny. Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 9.Februar.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Hadde vært interessant å hørt hvilke prosjekter folk har på gang nå i disse kalde og mørke tider. Da tenker jeg på forbedringer eller fornyelser som man ønsker å gjøre.. Jeg kan si litt om mine planer for vinteren... Liste ferdig alt innvendig i båten. Lydisolere motorrom.. Bytte ut vannkraner. Nye slanger fra motor til varmtvannstank. Nye skapdører til pentry. Dimmer til lys i targabøyle Montere flere sigarettenneruttak. En baugpropell står også høyt på listen. Få reparert siget som er på drevet. Blir sikkert mye mer som dukker opp etterhvert,finner bestandig på nye prosjekter etter hvert. har også planer om å ta båtførerprøven i løpet av vinteren. Ser ut som mange av prosjektene i vinter drøyer,eneste jeg har fått gjort hittil er å få lagt opp noen flere sigarettenneruttak.(prøver å slutte å røyke...UFFF!!!! 14 dager nå uten...) Dimmer,skapdører,slanger og lydisoleringen kommer,bare det blir litt mildere(-8 ute nå) Meldt mildere til uka,da skal jeg få fortgang i prosjektene(tror jeg ivertfall) mvh frank v. Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Hei alle båtvenner og velkommen til episode 3 av "Motor ut for lakkering" Nå står den da ferdig lakkert i garasje og skal bare skifte filter på diesel og sette på nye givere for oljetrykk og vanntemparatur så er det klart for episode 4 "Innsetting". Sesongen nærmer seg jo med stormskritt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Bare litt innredning og tekniske installasjoner... Sitér dette innlegget Link to post
Amorosa Svart 9.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2004 Bare litt innredning og tekniske installasjoner... Woooooowh, nå ble jeg nesten matt. Der har du jobben Hulda. Ser du har satt inn godstolen, den blir vel ikke mye brukt. Så er det jo det at det skjer ikke noe før man begynner, du er jo godt igang. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Bare litt innredning og tekniske installasjoner...Dette er jo en total avsporing av denne tråden som jo heter "Vinterprosjekt......" Hulda, her trenger du vel mer enn bare vinteren for å komme i mål Men lykke til med prosjektet. Det ser ut til å bli en gedigen båt Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Jeg startet med 2 paller jernplater på en gårdsplass, så det er ikke så galt. Relativt sett begynner jeg å nærme meg oppløpssiden. Nå flyter'n og 5 cm is er bare barnemat. Har vært ute på fjorden hele våren nå.... Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Må være et imponerende prosjekt, har du hjemmeside som beskriver prosjektet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Nei, men jeg har en logg på 115 sider som beskriver drittvær, tilbakeslag og noen få solskinnshistorier. Som for eksempel: 11.03.2000 Nede kl. 0940 til kl. 1815 Ø bris, 0ºC, har snødd en del i løpet av natten, nå er det hurtig oppklarning. Sveiset motorbrakettene til front motor (de som skal skrus på motoren). Kuttet opp, presset ut og sveiset bulk i hekken. Bulken gjennoppstod, men betydelig mindre, sparklejobb. Deppa, sliten, dro hjem. Bulken i hekken er der enda... Men jeg har blitt vant til den, den gjør meg ikke deppa lenger. Dessuten så tror alle at det er noe glupt med designet. Sitér dette innlegget Link to post
henboe Svart 10.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2004 Har byttet det meste unntatt selve glassfiberskallet. en helvetes jobb...var nok litt optimistisk her i september når jeg begynte, men nå ser jeg enden på hele jobben, og er meget tilfreds med resultatet. Kun montering av kartplotter og ny kalesje igjen på suncruiseren nå, og det er jo bare kosejobben!!!! Moro med båt, spesiellt for en som meg som har null erfaring, men mye spontanitet!!!! Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 11.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2004 Nei, men jeg har en logg på 115 sider som beskriver drittvær, tilbakeslag og noen få solskinnshistorier. Som for eksempel: 11.03.2000 Nede kl. 0940 til kl. 1815 Ø bris, 0ºC, har snødd en del i løpet av natten, nå er det hurtig oppklarning. Sveiset motorbrakettene til front motor (de som skal skrus på motoren). Kuttet opp, presset ut og sveiset bulk i hekken. Bulken gjennoppstod, men betydelig mindre, sparklejobb. Deppa, sliten, dro hjem. Bulken i hekken er der enda... Men jeg har blitt vant til den, den gjør meg ikke deppa lenger. Dessuten så tror alle at det er noe glupt med designet. Hvem står for designet forresten? Og så lurer jeg på hvem har sprøytet båten med PU-skum for deg og ca. hvor mye det kostet til en så pass stor båt? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2004 Hvem står for designet forresten?: Pappa'n til Hulda over vann, Kai Øvre under vann (med noen modifikasjoner). Kai konstruerte Ansö39 og -42. De var tilnærmet flushdekket med 2 master. Og så lurer jeg på hvem har sprøytet båten med PU-skum for deg og ca. hvor mye det kostet til en så pass stor båt?: Skum Teknikk AS, PB 8, 3056 Solbergelva. Tlf.: 32877232. Kr. 34720. Foretaket har som forretning å sprøyte isolasjon på gasstankere. Skummet er derfor selvslukkende. Har transportabelt utstyr som blir sendt verden rundt. Beregn lang levering ettersom gutta kan være ute på jobb. Utstyret trekker enormt med strøm, så de måtte leie eget aggeregat for å skumme Hulda. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
agun Svart 11.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2004 Imponerende prosjekt Hulda!! Hadde vært srtig å fått sett flere bilder og høre mer om prosjektet... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2004 Smigrende med all denne interessen! Dette er starten: 2 paller jernplater, jigg, tvinger, 9 inch vinkelsliper og innershield sveiser. Pussig nok var det sol, vanligvis regnet det. Hoveddieseltank før lokket blir sveiset på. Firkantrøret er et s.k. syphoon cover, dieselopphentingen til motoren går ned i dette røret som har små hull i bunnen. Hindrer motoren i å suge skummende diesel ved lavt tanknivå. Ca. 400 liter i denne tanken som er ca. 60 cm dyp. Sandblåsing med alugrit til ISO-et-eller-annet. Malingen fulgte hakk i hæl med blåsingen for å unngå korrosjon av bart jern. Så kom skummingen. Denne går til ca. 1/2 meter under vannlinjen hele veien. Og det var alt for i kveld... Dagen i morgen starter 05:15, frisk og opplagt. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 11.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2004 Smigrende med all denne interessen! Dette er starten: 2 paller jernplater, jigg, tvinger, 9 inch vinkelsliper og innershield sveiser. Jøss, dette står det respekt av. Det er bare å ta av seg hatten. Forstår ikke hvordan man kan organisere livet sitt for å hive seg på noe sånt. Stå på, ser ut til å bli en kjempefin skute. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Geir V. Svart 16.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2004 Jeg er imponert over ditt pågangsmot Hulda. Jeg kjøpte halvfabrikat av Marex Sun Cruiser men kom aldri i gang. Solgte den og kjøpte en Windy 9800, etter en sommer med to bensinmotorer hver på 260hk fant jeg ut at diesel var tingen. Investeringen kan sikkert ikke forsvares men det blir litt mer behagelig å fylle tanken til sommeren. Så nå er jeg i gang med å montere to nye Steyr 246, bytte/trekk opp puter/stoler, sjekke el. anlegget +++. Båten skal på vannet tidlig i mai så jeg har litt jobb foran meg. Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 25.Februar.2004 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2004 Nytt klappbord+ ett "step"for å bedre inn og utgang..Har da også seelvfølgelig fått fingeravtrykk i lakken da ...måtte bare kjenne om den var støvtørr etter noen timer..ehh..og det var den ikke..men kan vel leve med det,gidder ikke å pusse det heelt ned igjen..er vel ikke nok bare å lakke ett strøk til,med litt lett pussing av fint papir?? jan Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.