Jump to content

Båtmarkedet på Finn - annonsestatistikk.


goggen

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Etter en lang tid uten oppdaterte grafer for Finn annonser har jeg rasket sammen noen kurver over utviklingen hittil i år. Siden vi nå har gått over et år med samenlignbare tall begynner det å bli morsomt å sammenligne tallene mot fjoråret.

Det er selvsagt fremdeles, som ved all statistikk, mulig å ha innvendinger mot grunnlaget. Både det forhold at forhandlere legger nye båter under kategorien brukte, at Finn.no nok fremdeles øker sin markedsandel noe, og at vi har hatt en tidlig påske i år gjør at fremstillingen har svakheter. Jeg foreslår imidlertid at vi lar den diskusjonen ligge. Min erfaring fra denne type data på andre områder tilsier at til tross for unøyaktighetene gir bevegelsene oss riktige antydninger om farten i markedet.

Først en graf som viser det totale antall bruktbåtannonser:

totalantall_0308.gif

Denne viser at sesongvariasjonene virker like fra år til år. (Ikke overraskende..) Når det gjelder antallet er det en jevn økning siden 2006. Det ser ut til at vi i forhold til fjoråret ligger drøyt 3 uker før mht totalantall - altså at vi i fjor måtte vente ytterligere tre uker før vi hadde det antall annonser vi har i dag. I antall er det i dag drøy 1000 flere annonser en samme tid i fjor. Hvorvidt dette er dramatisk, og hvilken konsekvens dette har for pris er det umulig å si, men siden tilbudet er større skulle dette tilsi et press på pris dersom etterspørselen er lik.

 

Her en oversikt over båttypene som Finn inndeler annonsene etter:

brukte_baattyper0308.gif

Denne grafen starter i 2006 og fortsetter frem til i dag. Det er gir veldig dårlig oversikt å legge kurvene oppå hverandre, så det man kan merke seg er at de vanligste båttypene har en økende trend.

 

Her en graf over større båter - i kategorien store båter ligger "Cabincruiser" og "Yacht" mellom 36 og 52 fot. Denne gruppen er målt mot Princess og Fairline.

store_engelske_0308.gif

Her er det også en markant økning. Merk også at årets kurve for store båter er brattere en hva tilfellet var i fjor.

 

Når det gjelder båtmerker så samler jeg på tall for et utvalg. Dette er også i en graf som starter i 2006 og fortsetter - dette for å unngå for mange kurver i samme oversikt.

merker0308.gif

Her kan man i allefall merke seg at det er Bavaria, Windy, Nidelv og Sea Ray som er tidlig ute i år...... Vi må vel også kunne si at det er seilbåtene fra Bavaria som har hatt den råeste utviklingen mht antall annonser, noe som nok er naturlig sett i lys av antallet nye båter solgt de siste årene.

 

Til slutt en oversikt over hvilke prisklasser båtene på Finn representerer:

priser_faa0308.gif

 

prisklasser0308.gif

 

Vel, det var det for denne gang - les og vær fortsatt forvirret, dog på et høyere nivå...... :wink::flag:

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Interessante tall, Goggen. Nå begynner det jo også å bli et spennende sammenligningsgrunnlag. Ikke overraskende noe flere båter totalt sett til salgs. Kan ikke lese ut noen tendens til at noen typer båter "oversvømmer" markedet eller dominerer. Det ser ut som jevn stigning for alle båttyper. Så spørs det da om dette vil gi noe utslag på prisene. Det er jo 1000-kroners spørsmålet. Svaret er ikke nødvendigvis ja - det kommer som kjent an på om antallet interessenter har økt tilsvarende.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber ganske mye med internett, og jeg tror nok at det er veldig vanskelig å identifisere hva som er økning pga generelt økt bruk av internett, Finns stadig sterkere rolle i Norge, og hva som er faktisk økt utbud av båter. Tror mange forhandlere bruker Finn mye mer aktivt enn før, legger ut mange annonser, i flere klasser og annonserer alle båtene.

 

Det kan ha vært like mange båter i fjor, men hvor flere ble annonsert i lokalaviser, i båtblader og i annonseblader. Ville gjette på at det er de siste som taper mest terreng.

 

Boligbransjen bruker omsetningshastighet som viktigste parameter på hvilket trøkk det er i markedet, omsetningshastigheten har typisk doblet seg siste året. Hvis noen som har lyst/tid hadde trukket ut 100 tilfeldige båter en tilfeldig dag, og så sett hvor lang tid det tok før de ble merket solgt, så ville det fortalt mye.

Link to post
Share on other sites

Etter en lang tid uten oppdaterte grafer for Finn annonser har jeg rasket sammen noen kurver over utviklingen hittil i år. Siden vi nå har gått over et år med samenlignbare tall begynner det å bli morsomt å sammenligne tallene mot fjoråret.

 

Vel, det var det for denne gang - les og vær fortsatt forvirret, dog på et høyere nivå......

 

Hei, Goggen!

 

 

Takk for en etterlenktet og interessant oppdatering av "the hard facts".

 

 

 

Jeg synes også at du knytter noen fornuftige kommentarer til de "fancye" grafene dine.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Keep up the good work!

Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelig tilbakemelding Douro.

 

Det har blitt litt hobby for min del å følge med på disse bevegelsene i utbudet av båter, og da er det jo hyggelig at andre også setter pris på det :flag:

 

Når det gjelder insigelsene mot statistikken så er jeg enig i at dette ikke gir noe facitsvar på hvordan markedet er, men det viser dog uomtvistelig at utbudet på Finn er større i år en i fjor. Slik sett vil det gi en indikasjon på hva markedet tilbys av båter, og jeg er ikke i tvil om at dersom vi får svingninger i statistikken som avviker mye fra sesongvariasjonene vil dette medføre endringer i pris - i allefall på enkelte av objektene. Imidlertid er jeg usikker på om vi er der ennå. Jeg har fulgt boligannonser både på salg og utleie i flere år, og erfaringen er at tall fra Finn gir en svært god temperaturføler.

 

Her er link til en megler som registrerer boligannonser på Finn. For ordens skyld så presiserer jeg at jeg ikke har noe kjennskap eller forbindelse med denne megleren.

Finn statistikk for boliger

Det er ingen hemlighet at det i dag er noe tungt i boligmarkedet, og dette underbygger disse tallene....

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er riktig, men hva skulle tilsi det?

 

Jeg tror utvilsomt det er flere i dag enn for 7-8 år siden som er interessert i båt og vurderer å skaffe seg. Vi trenger bare se på antall nye båter som selges, produsentene klarer ikke skaffe nok. Vi kan også se på besøk på messer som aldri har vært høyrere (bortsett fra en liten nedgang i år slik jeg forstår). Jeg er ikke i tvil om at antallet personer som er interessert i båt har økt i takt med at antallet bruktbåter har økt.

 

Jeg jobber ganske mye med internett, og jeg tror nok at det er veldig vanskelig å identifisere hva som er økning pga generelt økt bruk av internett, Finns stadig sterkere rolle i Norge, og hva som er faktisk økt utbud av båter. Tror mange forhandlere bruker Finn mye mer aktivt enn før, legger ut mange annonser, i flere klasser og annonserer alle båtene.

Her tror jeg du har et viktig poeng. FINN brukes stadig som en målestokk på oppgang/nedgang i markedet. Det er selvsagt en av de mest interessante indikatorene, men skal statistikken bli korrekt må de korrigeres for feilkilder. Og her er det flere: flere som bruker FINN som annonseforum, flere som annonserer flere ganger, flere forhandlere som bruker FINN osv.

 

Likefullt er statistikkene fra Goggen veldig interessante.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Det skjer en god del på annonsesiden om dagen, og det kan derfor være greit med en liten oppdatering.

Først grafen over totalt antall annonser:

brukte_1708.gif

I forhold til fjoråret må vi helt frem til uke 32/33 for å finne tilsvarende antall annonser som i dag. Det er mao midten av august.... Vi ligger kun 1000 annonser bak maks i 2007 som ble nådd i midten av september. Det er mao et vesentlig større utbud av båter i år, sammenlignet med samme tid i fjor - hele 2000 flere.

 

Mye av økningen kommer av flere annonser for store båter. Jeg er slik sett fornøyd med at jeg solgte min Princess i fjor og ikke skal begynne med det nå...

Slik er tallene:

store_baater_1708.gif

Det er altså en nesten dramatisk økning i antallet annonser for disse båtene, og jeg kan ikke skjønne annet en at det nå må nærme seg tiden for gode kjøp.

 

Båttyper til salgs fordeler seg slik:

baattyper_1708.gif

Det er allerede like mange cabincruisere til salgs som maks for fjoråret. I fjor ble dette tallet nådd i oktober. Flere av de andre gruppen har også vesentlig flere annonser i forhold til 2007. Imidlertid har feks gruppen seilbåt kun 80 flere annonser en hva tilfellet var i fjor - dette er en økning på kun ca 10% - noe som er en brøkdel i forhold til cabincruiser hvor det i dag er neste 40% flere annonser en hva tilfellet var i fjor på samme tid.

Link to post
Share on other sites

Utbudet er selvsagt interessant, men hadde det vært mulig å oppdrive en statistikk som sa noe om forholdet mellom utbud og etterspørsel/interesenter i markedet ville jo det være det mest interessante.

 

Jeg tror nemlig at interessen for båt generelt har vært jevnt stigende med antall produserte og importerte båter de siste årene.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hadde helt klart vært interessant å sett på forholdet mellom tilbud og etterspørsel, men det er vanskelig å få til.

I bolig markedet bruker en ofte gjennomsnittlig antall dager for å gjennomføring av et salg som en indikator om markedet er på vei opp eller ned. Dette er kanskje tall som finn.no sitter på men som nok ikke er offentlige.

 

Selv ser jeg at for de båtene jeg følger med på så har salget i høst/vinter og så langt i år gått tregt og prisene er på vei ned. Med andre ord så deler jeg ikke din optimisme Swande.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

At det, i allefall for enkelte båttyper, er kjøpers marked kan det vel ikke herske mye tvil om? Når det nå ligger 40% flere Cabincruisere for salg en hva tilfellet var for et år siden er utbudet såvidt mye større en før at vi må regne med press på prisene. Det er imidlertid sansynlig at det vil være stor forskjell på båttype, merke, motorisering, utstyrsnivå mv. Det vil derfor sikkert være flere eksempler på raske salg til gode priser ennå. Det blir spennende å følge utviklingen, men også den markante økningen av store dyre båter for salg mener jeg indikerer et fallende marked. Økning i antall annonser for dyre båter sees tydelig i følgende graf:

 

priser_1708.gif

 

Ellers er min oppfatning at økningen i antall annonser nettopp er et tegn på lavere omsetningshastighet. Sett i lys av fjorårets sommer og mangel på båtplasser mv er det vanskelig å forklare at det skal være en økning i etterspørselen som fanger opp en slik markant økning i tilbud.

 

Så for oss som er på kjøpern kan dette bli bra....

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ellers er min oppfatning at økningen i antall annonser nettopp er et tegn på lavere omsetningshastighet. Sett i lys av fjorårets sommer og mangel på båtplasser mv er det vanskelig å forklare at det skal være en økning i etterspørselen som fanger opp en slik markant økning i tilbud.

 

Så for oss som er på kjøpern kan dette bli bra....

 

:yesnod::yesnod: Helt enig Goggen!

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Takk for det Oteren. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Egentlig har jeg lyst på en Yamarin 6110 eller 64. Evt en Ibiza 20. Har sett litt etter slike og tilsvarende med litt størrelse på motor - dvs minimum 150 hk - helst mer. Vi har imidlertid mye å drive med både på uteområdene ved huset vi har bygd i Larvik og noen andre prosjekter, og siden vi bor rett ved strand og svaberg er det mulig jeg klarer meg med en skjærgårdsjeep eller lignende i år.

 

Vi får se - foreløpig har ikke abstinensen blitt veldig stor. Jeg har jo en 10 fots rib med 15hk på så jeg kommer meg utpå dersom det blir alt for ille... :wink:

 

Båt skal det imidlertid bli - spørsmålet er når!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...