Jump to content

Båtmarkedet på Finn - annonsestatistikk.


goggen

Recommended Posts

:lol: For er det noe VG har peiling på så er det båtpriser. Saken er jo null og niks annet enn at det nå ligger 10.000,- båter til salgs på Finn.no. De kopierer samme saken hvert år - akkurat som saken om "drømmesommeren" og "tropesommeren". :lol:

 

Nei vi har bedre kilder en som så her inne tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Tja hvilke kilder er det du har da Swande som ikke VG har?

 

Legger forøvrig inn en link til med ref til administrerende direktør Erlend Prytz i båtbransjeorganisasjonen Norboat samt Direktør Jan Buckhöj i Uttern.

 

 

Mindre salg av dyre båter

Salg av dyre båter er dårligere enn før. Erlend Prytz i Norboat er likevel optimistisk når det gjelder mindre båter.

 

Svenske Uttern varslet i midten av april oppsigelser som følge av nedgang i det norske båtmarkedet. Så mange som 25 av 155 ansatte må trolig gå om ikke båtsalget bedrer seg. Direktør Jan Buckhöj i Uttern sier at de ser nedgang i det norske markedet, samtidig som det svenske markedet flater ut.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Etter utvalget av blandt annet Bavaria motorbåter så tror jeg ikke akkurat at man kommer til og gå med pluss ved salg..

En kompis har en 32 sport tilsalgs.. stille ja.. veldig stille. :sad:

Er glad jeg ikke skal selge nå.. men kjøpe det hadde hvert gøy :smiley:

 

Tror nok de med 80 talls båter som meg selv sliter med og selge til pris. Særlig de som ikke har tatt motorbytte jobben.

 

Tenker bare på meg selv.. jeg kjøper ikke en båt fra 80 tallet til "høy" pris hvis det sitter orginal motor i den.. hallo det er mellom 20-30 år gammelt da er motoren 0 verdt.. ta en gammel sliter som 40 motoren til volvo for eks.. man får maks 30000 for den ved salg.. og skal man sette inn "ny" jo da løper man på fort 100-200 tusen minimum.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Etter utvalget av blandt annet Bavaria motorbåter så tror jeg ikke akkurat at man kommer til og gå med pluss ved salg..

En kompis har en 32 sport tilsalgs.. stille ja.. veldig stille. :sad:

Er glad jeg ikke skal selge nå.. men kjøpe det hadde hvert gøy :smiley:

Jeg fører Finn-statistikk for egen del på bl.a. Bavaria motorbåter. Gjennomsnittlig er det ikke så langt i år flere Bavariaer til salgs en i fjor. Det mange glemmer er at Bavaria er markedsledere i sitt segment og det fører naturlig nok til at det blir betydelig flere brukte båter en en del andre merker

 

Kanskje det er akkuratt dette som er bekymringen til Swande :rolleyes::wink:

:lol: Det var voldsomt med omsorg for mine bekymringer om dagen :lol: Takker for omtanken, men her i gården er det ingen salgsplaner nei. :flag: Ble for tre uker siden faktisk tilbudt 110.000,- over det jeg ga i fjor fra en som var på jakt etter akkurat denne båten og som lurte på om jeg skulle selge.

Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der er jeg enig SWANDE. Bavaria har solgt mye BÅT. Derfor tror jeg også at de kanskje vil dette litt mer enn andre båter som ikke har det volumet.

Se bare på importen av bil.. (noe jeg har drevet med i 6 år til og fra) der er merker som bmw,volvo, merce,vw tapt seg drastisk i bruktmarkedet grunnet høy paralellimport.. Nå er det jo mange som sikkert mener at og sammenligne bil og båt blir feil men det er noe med det at når markedet metter seg på en båttype så synker prisen.. Men og spå båtmarkedet er håpløst.. nå kommer GO været og da løsner det for de fleste, så vi alle kan komme oss på fjorden og gjøre det vi liker nemlig og kose oss :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Min høyst ukvalifiserte synsing sier meg at båter produsert fra 1980 til 1995 må 30% ned i pris. Nyere båter fra 1995 og til i dag i prisleiet 500.000 - 2.000.000, må ned 10-15%. Med så mye bruktbåter til salgs som nå, kan jeg ikke forstå annet enn at nybåtsalget vil få seg en aldri så liten bråstopp om det blir aldri så fin sommer i år. Det er tre fundamentale grunner for min synsing:

 

 

  • Pengene blir dyrere
  • Mye båter i fht. båtplasser
  • Dyrere drivstoff (snart 10 kr/l i snitt for marinediesel, økning på 150-200% de siste 5 årene)

Så får vi se når året er omme.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det er på tide med en liten oppdatering av annonsemarkedet på Finn.

 

Det er rekordmange annonser over brukte båter på Finn og alt tilsier et tregere marked i forhold til hva vi har vært vant til de siste årene. Mange må nok revurdere sine prisforventninger. Jeg har imidlertid registrert at mange ennå ikke har tatt dette inn over seg og at det fremdeles er mange båter som legges ut med friske prisantydninger. Dette så jeg også nå som jeg selv skulle kjøpe båt og var medvirkende til at jeg valgte å kjøpe helt ny båt.

 

Her er imidlertid ståa på Finn om dagen.

brukte_2508.gif

Legg merke til at kurven i bevegelse er lik fjoråret hvor vi også fikk nedgang i annonseantallet på denne tiden. Totalantallet er imidlertid vesentlig høyere. Skal vi følge fjorårets bevegelser bør vi i august få et nytt rekordantall og en topp på opp mot 14000 annonser i september/oktober. Vi får se.....

 

Mellom båttypene ser det slik ut:

brukte_alle_typer_2508.gif

Denne kurven viser jo også antall annonser. Jeg jobber med nye grafer som skal vise % endringer. Det vil gi en fremstilling som gjør det letter å måle gruppene mot hverandre. Denne gir uansett status i dag, så får vi se når jeg kommer med nye grafer......

 

Prisklasser ser slik ut:

prisklasser_2508.gif

 

og til slutt for spesielt intereserte:

store_baater_2508.gif

Det omsettes fremdeles store og dyre båter, men tilbudet er mye større en hva tilfellet var i fjor på samme tid ogaså her. Jeg er glad jeg solgte Princessen i fjor og ikke skal begynne med det nå......

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Dagens oppdatering viser en litt spesiell situasjon. Antall annonser burde nå ha sunket i forhold til fjorårets graf. Det skjer imidlertid ikke, og vi har igjen en all time high på antall annonser - mer en 12800 annonser. I fjor var det først tre-fire uker senere at kurven fortsatte oppover - mao etter fellesferien. Dette bekrefter de andre rapportene vi har fått om at båtmarkedet har endret seg, og det er vel ingen som lengre er i tvil om at det nå er et tråere marked der ute.

 

alle2708.gif

Link to post
Share on other sites

Dramatisk dette. Jeg ville egentlig trodd at det innebar at antall "båtentusiaster" nå hadde fått seg en kraftig knekk, men ut fra aktiviteten på forumet ser ikke dette ut til å være tilfelle. Snarere tvert imot.

Nærliggende å konkludere med at mesteparten av de båtene som ligger for salg er eid av folk som enter har kjøpt ny båt eller ønsker å gjøre det. :confused:

 

statistikk_juli_2008.gif

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har tatt jobben med å automatisere dette gode tiltaket littegrann for å gjøre statistikken mer tilgjengelig for folk:)

http://www.spekkfinger.com/finnbaat/statistikk.csv

Er en fil som blir oppdatert hver dag klokken 12. Formatet er ganske enkelt; En linje for hver dag. Det følger 26 tall som er separert med tabulator. Hver linje inneholder antall båter i hver kategori som følger:

unixtime
YYYY-MM-DD HH-MM-SS
"Cabincruiser"
"Daycruiser"
"Gummibåt/Jolle"
"RIB"
"Seilbåt/Motorseiler"
"Skjærgårdsjeep/landstedsbåt"
"Trebåt/Snekke"
"Yatch"
"Vannscooter"
"Yrkedsbåt/Sjark/Skøyte"
"Andre"
totalt antall annonser
"Cabincruiser" med "ny pris" i tittelen
"Daycruiser" med "ny pris" i tittelen
"Gummibåt/Jolle" med "ny pris" i tittelen
"RIB" med "ny pris" i tittelen
"Seilbåt/Motorseiler" med "ny pris" i tittelen
"Skjærgårdsjeep/landstedsbåt" med "ny pris" i tittelen
"Trebåt/Snekke" med "ny pris" i tittelen
"Yatch" med "ny pris" i tittelen
"Vannscooter" med "ny pris" i tittelen
"Yrkedsbåt/Sjark/Skøyte" med "ny pris" i tittelen
"Andre" med "ny pris" i tittelen
totalt antall annonser med "ny pris" i tittelen


Så nu oppforder jeg dere andre til å lage så mye statistikk og grafer på disse tallene som dere ønsker etterhvert som mengden data stiger:)

- MartinL

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Lenge siden siste oppdatering på brukte båter.

 

Her tilstanden pr denne uken.

brukt_uke47.gif

 

Det er noe overraskende ikke flere båter tilsalgs på Finn nå, en hva tilfellet var for et år siden. Alle rapporter tilsier at det nå tar lengre tid å få solgt, og båter for salg vil da bli liggende lenger ute. Ergo ser det ut til at det faktisk er færre båter tilsalgs nå en hva tilfellet var for et år siden. Skal jeg spekulere i årsaken tror jeg det må være at det er svært mange som har skrinlagt planer om ny båt, og velger å beholde det de har. Slik sett er både antall kjøpere redusert mye, men også antall selger er åpenbart færre en man kunne forvente om en ikke i like stort mon. Jeg synes det er noe overraskende at antall båter for salg har falt såpass mye som det har gjort fra sommeren og frem til nå.

Link to post
Share on other sites

Her er oversikten over store båter + Fairline/Princess:

engelsk_store_uke47.gif

Det kan se ut til at det er noe tyngre å omsette disse en hva tilfellet er med røkla. Det er i allefall noen flere for salg nå en for et år siden, men også her synes jeg det er overraskende få annonser sett i lys av det vanskelige markedet som rapporteres.

Link to post
Share on other sites

Siden "ingen" kjøper bruktbåt nå venter vel alle på våren. Har selv en annonse som gikk ut for ett par dager siden, og jeg venter like godt til våren før jeg legger den inn igjen. Regner med att antall båter til salgs eksploderer neste år... eller kanskje ikke :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Noen som har en føler for hvordan bruktmarkedet er for tiden?

Jeg har akkurat solgt og var svært overrasket over responsen, fikk veldig mange telefoner og veldig mange interessenter.

Er dette er trend? Er finanskrisa avlyst?

 

Skal etter hvert til å kjøpe ny båt så det kunne vært interessant å høre andres erfaringer?

Håper selvsagt at det blir noen gode kjøp til høsten igjen :wink:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...